Vad såg ni senast? Del 3

Exhuma (2023)

"I Sydkorea finns det de som tror på att om det går dåligt i livet så kan det bero på att någonting i deras förfäders historia är oklart och ouppgjort. Man anlitar då en grupp människor som öppnar förfädernas kista för att klara upp dessa saker. Men när man öppnar en grav som är långt ifrån alla andra, så öppnar man upp något mkt mer ondskefullt än man någonsin hade kunnat ana."

Tekniskt sätt en skräckfilm men det är egentligen mer som en sorts.. exorcism-lore? För den som är intresserad av att få mer inblick i en del av Asiens kultur när det gäller det ockulta, shamanism, feng shui osv är det här väldigt kul. Det är väldigt detaljerat, mycket "info". I likhet med Nosferatu är det i essensen av filmen väldigt tydligt inom skräck men det blir aldrig speciellt läskigt. Den här filmen greppade mitt intresse direkt och trots att den är ganska lång (drygt två timmar) blev den aldrig seg, jag hade velat se mer av vad karaktärerna gör i framtiden och hade älskat någon sorts uppföljare. Mycket bra!

Smile 2 (2024)

"Uppföljaren till "Smile". När hon är på väg att ge sig ut för en ny världsturné börjar den globala popsensationen Skye Riley uppleva allt mer skrämmande och oförklarliga händelser. Överväldigad av de eskalerande fasorna och pressad av all berömmelse, tvingas Skye möta sitt mörka förflutna för att återta kontrollen över sitt liv innan det spårar ur."

Jag har dragit mig lite för att se denna. Trots att jag älskar skräck är jag en riktig mes och tycker det är lite jobbigt när filmer är lite för läskiga helt enkelt. Då Smile är rejält tilltagen på den fronten, och jag hade hört att uppföljaren skulle vara både bättre OCH läskigare.. så har jag behövt vänta lite.. 😅

Min sambo tyckte inte den var läskig alls. Jag var på helspänn i början så var nog lite extra harig men eftersom filmen gick så blev det lite bättre. Den innehåller en del obehagliga jumpscares men i övrigt är det nästan som en remake på den första filmen. Det är liksom samma format och ungefär samma typ av handling utspelar sig, bara med en ny person i en ny setting. Det är inte dåligt, men inte originellt. Jag tycker att första filmen förtjänar mer cred för själva iden men jag gillar settingen bättre i 2an och Naomi Scott som spelar huvudrollen gjorde en riktigt grym insats, ser fram emot att se henne mer inom genren. Och nej Smile 2 är inte läskigare än den första filmen visar det sig.

Furiosa: A Mad Max Saga (2024)

"Berättelsen om den vilda krigaren Furiosas ursprung innan hon möte Mad Max i Fury Road. När världen föll, rycktes unga Furiosa från "Green Place of Many Mothers" och faller i händerna på en stor cyklisthord ledd av krigsherren Dementus. Resande genom ödemarken kommer de till citadellet som leds av The Immortan Joe. Medan de två tyrannerna krigar om dominans måste Furiosa överleva många prövningar när hon sätter ihop en plan för att hitta hem."

Det är non-stop action, bilar, motorer, rök, blod och galenskaper. Väldigt macho överlag. Gillar man Fury Road så gillar man den här. Det negativa tycker jag är att när det kommer till min första mening, så gör Fury road det liiite bättre, det positiva är at man får se mer av "världen" Mad Max utspelar sig i och det är någon jag personligen alltid gillar. Det är rått och skitigt och en scen förvånade mig faktiskt i hur mörkt det ändå var. En nackdel är ju att om man sett Fury road så vet man ju på ett ungefär hur det ska sluta då det blir aldrig "spännande" på just det sättet, mer lite deppigt nästan.

Det är en lång film, nästan 2,5 timme men den blir inte seg. Slutet knyter också ihop den här filmen med Fury road på ett väldigt bra sett.

Blivit lite mer film senaste veckorna då jag varit sjuk och inte haft så mycket ork.

The Gorge (2025)

"Två vältränade agenter kommer varandra närmare efter att fått i uppdrag att vakta varsin sida av en mystisk klyfta. När ondskan kryper sig närmare måste de samarbeta för att överleva det onda."

Jag tyckte att själva premissen lät rolig och som något jag skulle gilla, men hade samtidigt förväntat mig en riktig B-film så döm om min förvåning när denna faktiskt var.. bra? Det lite gullig romantik som inte blir för mycket, det är massa action, det är coola monster, det är spännande och slutet är alldeles lagom. Rekommenderas varmt till alla som gillar monsterfilmer och pangpang samt alla pappor där ute.

Never let go (2024)

"En ensamstående mamma med två tvillingsöner bor i en stuga i skogen i en postapokalyptisk värld. Med hjälp av livlinor kämpar de för att överleva ett okänt hot utifrån, men deras situation blir desto mer utsatt när en av sönerna börjar tvivla på ondskan ute i den mörka skogen."

Jag tror detta är minst tredje gången som Halle Berry spelar en roll där frågan är om hon är knäpp eller om hotet finns på riktigt? Men hon är ju väldigt bra på just den rollen så helt okej. Tyvärr är hennes insats det enda som faktiskt är bra med den här filmen, och då har hon inte mycket att jobba med heller. Själva premissen börjar kännas lite tröttsam. Den klassiska twisten "hen var egentligen bara galen hela tiden!" har gjorts så många gånger nu att den snarare blivit standard än undantaget så folk går inte på den längre och filmskaparna vet detta. Detta leder till rätt.. märkliga beslut där det kommer till hur de här filmerna ska avslutas. Jag tänker inte spoila något här men jag har en känsla av att ni ganska snabbt kommer räkna ut ungefär vad som händer. Inte så spännande alltså. Inte speciellt läskig heller, tråkigare lore än jag hoppats på. Den är inte totalt värdelös men svår att rekommendera. Se den om ni verkligen gillar Halle Berry antar jag.

Conclave (2024)

"En av världens mest hemliga och historiska händelser är att välja ny påve. Efter att den älskade påven oväntat avlidit får kardinal Lawrence ansvaret att leda den hemliga processen. När den katolska kyrkans mäktigaste ledare har samlats och är inspärrade i Vatikanen hamnar Lawrence mitt i en konspiration och upptäcker hemligheter som kan skaka kyrkans grundvalar."

Njae..? Svårt att veta vad jag tycker om denna. Den är otroligt snygg och välspelad med ett intressant ämne jag tror de flesta vet ganska lite om så det var kul att se själva processen. Den blir aldrig tråkig men jag hade nog önskat lite mer spänning (då tänker jag spänning som tension, inte nervkittlande typ). Slutet skaver lite med mig men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför och det går egentligen inte att försöka utveckla utan att lägga allt i spoiler. Jag tror att jag nog tycker att den i slutändan var ganska.. intetsägande? Sen måste ju inte en film säga något egentligen och slutet måste inte ha en poäng det kan göras bra ändå (12 angry men är ett bra exempel) men här bara saknas det något tycker jag.

Ändå absolut en sevärd film för allt annat som är väldigt bra med den! Mitt största klagomål egentligen är att HUR kunde Isabella Rossellini få en oscarsnomination för detta?? Det känns som en typiskt sådan sak att hon börjar bli äldre, har ingen oscar och har definitivt förtjänat en genom åren för hennes många bra insatser i diverse filmer så här.. kommer en tröstoscar? Hon är inte med speciellt mycket i filmen och gör egentligen inte mycket alls, obegripligt.

När det kommer till serier så är just nu säsong två av Severance väldigt bra. Mycket i den är ju väldigt märkligt men man har liksom lärt sig att bara go with it, kul att se mer av "ledningen" också.

Säsong tre av Yellowjackets startade lite trögt tycker jag men nu några avsnitt in börjar det bli lite mer intressant.

Säsong tre av The White lotus startar starkt men bekant om man sätt de tidigare två installationerna, men jag tror inte det är något negativt egentligen. Man har ju på känn ungefär hur vissa saker kommer rullas upp och det kommer bli underhållande!

Säsong två av 1923 började OTROLIGT med första avsnittet igår. Det är både spännande, roligt, gripande, mysigt och sorgligt. Lite putt över att denna släpps veckovis så jag inte bara kan sträcktitta hela alltet..

Säsong två av The Night agent funderar jag på att lägga ner ärligt talat. Jag började kolla första säsongen för jag inte hade något annat just då och den var liksom där på gränsen. Egentligen en rätt löjlig premiss men tillräckligt välgjord och tillräckligt "brutal" och oförutsägbar för att det skulle vara underhållande. Men säsong två.. Visst det är bara mer av samma men det börjar liksom bli lite för mycket nu? Det känns som att det är lite VÄL dåligt säkerhetsläge i vita huset (och det är ju inte att säga lite med tanke på läget IRL just nu...) blir lite tröttsamt.

Såg också klart La Palma (den norska miniserien på netflix) igår efter att ha hållit på de två sista avsnitten väldigt länge. Jag tycker det är jättekul att norrbaggarna hittat sin nisch i katastroffilmer och normalt sätt gör de det rätt bra men det här.. är FÖR löjligt.. Det började bra men det spårar något fruktansvärt. Otroligt dåligt.

Såg No Other Land (som finns på SVT Play, passa på att se!), som jag hoppas kniper en Oscar för bästa dokumentärfilm på galan i natt. Det är en palestinsk-israeisk film, som skildrar en palestinsk aktivist och en israelisk journalist som dokumenterar när militär och bosättare systematiskt förstör byn den förstnämnda bor i på Västbanken- och vänskapen som växer fram emellan dem.

• Gilla
Reactions: Mkb
Såg No Other Land (som finns på SVT Play, passa på att se!), som jag hoppas kniper en Oscar för bästa dokumentärfilm på galan i natt. Det är en palestinsk-israeisk film, som skildrar en palestinsk aktivist och en israelisk journalist som dokumenterar när militär och bosättare systematiskt förstör byn den förstnämnda bor i på Västbanken- och vänskapen som växer fram emellan dem.
Måste bara svara mig själv, för den vann! Och de höll ett fantastiskt tal som fick mängder av applåder, trots att det tyvärr får att betraktas som kontroversiellt trots att det inte borde vara det.

• Gilla
Reactions: Mkb
Här hemma ser vi just nu på Severance (Apple TV). Den gick oss helt förbi när första säsongen kom ut, men nu när andra säsongen släppts känns det som att alla pratar om den! Jag är egentligen inget stort fan av sci fi och ogillar de flesta av Christopher Nolans filmer (som jag tycker att denna har ganska starka vibbar av), men konceptet är tillräckligt intressant för att jag skulle ge den en chans. Den är fortfarande lite för konstig och urflippad för min smak emellanåt, och lite långsam ibland, men de sista 2-3 avsnitten av säsong 1 var riktigt bra och jag ser fram emot att hugga in på säsong 2 ikväll!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka