Vad såg ni senast? Del 3

La mesita del comedor (2022)
Jesus och Maria är ett par som genomgår en svår period i relationen. De har dock nyligen blivit föräldrar. För att forma sitt nya liv bestämmer de sig för att köpa ett nytt kaffebord. Ett beslut som kommer förändra deras tillvaro...

Den här hade visst fått lite traction på Tiktok som att den skulle vara helt galen, den värsta film (som i hemsk då) som gjorts osv, lite samma som A serbian film när den kom alltså. Nu är jag kanske väldigt luttrad men jag kände mest att jaha.. var det inte mer? Visst det som händer är fruktansvärt men för mig känns den som att den trampar lite för nära komedi för att det ska bli obehagligt. Jag var mest uttråkad faktiskt, man sitter och väntar på en upplösning man vet ska komma och ja.. Jag tror den här hade varit fantastisk som kortfilm men här blir det bara för långdraget, och då är den ändå bara ungefär 80 minuter.

Der goldene Handschuh (2019)
Historien bygger på verkliga händelser och utspelas till stor del på den sjaskiga 70-talsbaren Der Goldene Handschuh i Hamburg. Det är här som den märkligt vanställde och aggressive suputen Fritz Honka finner sina offer, som liksom honom befinner sig på gyttjenivå i den sociala stegen, vilka han lockar hem till sin ännu sjaskigare lägenhet för sprit, sex – och avlivning.

Jag trodde det här skulle vara något annat än det var, eller ja, lite mer som typ Dahmer-serien kanske? Ett mer regelrätt porträtt av en seriemördare från uppståndelse till fall ungefär. Men fokuset här ligger snarare på samhällsnivå, vilka som befinner sig så här lågt på botten, hur de är och hur de har det. Jag tror detta är den smutsigaste film jag någonsin sett. Allt är skitigt, människorna, ställena, ödena.. Otroligt deppigt men samtidigt en otroligt snygg skildrig som känns äkta. Känns som att Lars Noren hade gillat detta ungefär. Den är bra, sevärd, men obehaglig på många sätt.

Heretic (2024)
Två mormonmissionärer försöker omvända en man som visar sig vara mycket farligare än de hade kunnat föreställa sig.

Kul med Hugh Grant i skräck! Han gör det bra och jag hoppas han fortsätter inom genren. Den här filmen är fantastisk de första två tredjedelarna, verkligen top notch. Det är snyggt, spännande, obehagligt, intressant.. men tyvärr schabblar de bort det totalt mot slutet. Handlingen bara kastar sig ut för ett stup i ett tragiskt självmord, detta hade kunnat vara en av de bästa filmer som gjorts inom genren, men de valde en annan väg kan man säga. Det finns flera vägar de hade kunnat gå med den här handlingen och ändå gick det nästan inte att föreställa sig en så här dålig en. Den är ändå sevärd då den är väldigt bra större delen, men var som sagt förberedd på att att bli besvikna av slutet.
Tack för tips!
Tror jag sett min favoritrecensent på YT täcka två av dem men hade liksom glömt bort att kolla upp dem. :)

Angående Wicked... jag vill gärna se den men är lite rädd att den ska totalpaja nöjet jag hade av att läsa boken, som ju egentligen är rätt mörk och politisk.

Angående Wicked... jag vill gärna se den men är lite rädd att den ska totalpaja nöjet jag hade av att läsa boken, som ju egentligen är rätt mörk och politisk.
Jag tycker att den första delen absolut visade de mörka sidorna.
Tyckte det var jättehemskt med djuren och framförallt get-professorn.
Och hur Elphaba blev behandlad pga sin hudfärg.
Jag tycker att filmen var helt fantastisk och vill att de släpper del två nu!

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att den första delen absolut visade de mörka sidorna.
Tyckte det var jättehemskt med djuren och framförallt get-professorn.
Och hur Elphaba blev behandlad pga sin hudfärg.
Jag tycker att filmen var helt fantastisk och vill att de släpper del två nu!
Det låter lovande! Jag blev mest skeptisk eftersom ungarna verkar så frantiska runt den. Den har fått en hel del kritik för långa och tradiga sångnummer också, men en regnig dag bör man kanske streama då! :)

The Six Triple Eight (2024)

"During World War II, 855 women joined the fight to fix the three-year backlog of undelivered mail. Faced with discrimination and a country devastated by war, they managed to sort more than 17 million pieces of mail ahead of time"

Finns på Netflix.
Jag gillade den skarpt, en del av WWII som jag aldrig hört talas om innan trots att jag läst en hel del om kriget. Bra skådespelare och bra/viktig story.
Rekommenderas!

The Six Triple Eight (2024)

"During World War II, 855 women joined the fight to fix the three-year backlog of undelivered mail. Faced with discrimination and a country devastated by war, they managed to sort more than 17 million pieces of mail ahead of time"

Finns på Netflix.
Jag gillade den skarpt, en del av WWII som jag aldrig hört talas om innan trots att jag läst en hel del om kriget. Bra skådespelare och bra/viktig story.
Rekommenderas!
Den såg jag också häromdagen, och rekommenderar! Vår första reflektion var att det är imponerande att en film om att sortera post lyckas bli så intressant. Och som du säger, en story som inte jag heller hört om tidigare.

Bad Moms och A Bad Moms Christmas (Tele2 Play), med Mila Kunis, Kirsten Bell och Kathryn Hahn. Egentligen lite väl "låg" humor för mig tidvis, men ibland ändå på något sätt befriande med den typen av humor men riktat mer åt kvinnor än män.

Virgin River S6 (Netflix) Jag tyckte sista avsnittet var lite väl dramatiserat, och twisten på slutet såg jag komma från fösta gången den karaktären kom in i serien, men tycker att den håller ganska jämn nivå med övriga säsonger, man vet vad man får liksom!

Squid Game S2 (Netflix) Gillade verkligen denna säsongen! Bra nya karaktärer, kul med några karaktärer från S1 som får mer plats, och bra blandning av nya "spel" och fler intriger runtomkring. Det enda negativa för mig var att det kändes som att de inte riktigt visste vad de skulle göra med de i båtarna efter A3. Märks också att det är mer som en "halv" säsong, verkar som att de delat S2 i två delar så avslutning kommer i S3.

Sedan tror jag att jag glömt skriva att vi såg Släpp taget (Netflix) med familjen för ett tag sedan. Den var bra men tyckte kanske den blivit lite väl överhypad på vissa ställen.

Även Den sista resan (Svt play) såg vi allihopa, väldigt bra, personlig och känslosam.

Bad Moms och A Bad Moms Christmas (Tele2 Play), med Mila Kunis, Kirsten Bell och Kathryn Hahn. Egentligen lite väl "låg" humor för mig tidvis, men ibland ändå på något sätt befriande med den typen av humor men riktat mer åt kvinnor än män.

Virgin River S6 (Netflix) Jag tyckte sista avsnittet var lite väl dramatiserat, och twisten på slutet såg jag komma från fösta gången den karaktären kom in i serien, men tycker att den håller ganska jämn nivå med övriga säsonger, man vet vad man får liksom!

Squid Game S2 (Netflix) Gillade verkligen denna säsongen! Bra nya karaktärer, kul med några karaktärer från S1 som får mer plats, och bra blandning av nya "spel" och fler intriger runtomkring. Det enda negativa för mig var att det kändes som att de inte riktigt visste vad de skulle göra med de i båtarna efter A3. Märks också att det är mer som en "halv" säsong, verkar som att de delat S2 i två delar så avslutning kommer i S3.

Sedan tror jag att jag glömt skriva att vi såg Släpp taget (Netflix) med familjen för ett tag sedan. Den var bra men tyckte kanske den blivit lite väl överhypad på vissa ställen.

Även Den sista resan (Svt play) såg vi allihopa, väldigt bra, personlig och känslosam.

Åhhh jag tyckte Squid game var urusel 😂 älskade första säsongen.

Vargsommar tv4play (avsnitt 4 av 6)
Åh jag gillar den så mycket 🥰 tystnaden, miljöerna, skådespelarna och mycket hemskt som händer. Spännande!

Den sista resan svtplay
Så fin o jag grät massor ♥️ villåka till frankrike!
Påminner tyvärr allt för mycket om min far efter stroken. Han mår inte bra psykiskt.

Tycker det är jobbigt o se alkoholintaget dock….

DogMan (2024) Prime
Jag är helt betuttad! Vilken härlig film!
Ett actiondrama, i stil med typ Marvel antihjälte eller Joker. Otroligt skådespeleri från huvudrollen (Caleb Landry Jones) och många, många hundar. Det var länge sedan jag satt igenom en film utan avbrott, men jag var klistrad vid den här.

Såg Kneecap igår! En dramakomedi om den käcka nordirländska rapgruppen med samma namn, som också är djupt engagerade i medborgarrättsrörelsen och rätten att tala sitt modersmål etc. Tror fortfarande att den är på "the short list" för att bli nominerad som bästa utländska filmen på Oscarsgalan. Tycker att den var underhållande och klart sevärd.

Men det starkaste argumentet för att se den är väl egentligen deras kamp mot att brittiska staten drog in stödet för filmen, som de egentligen hade rätt till och tog det till rätten och vann - vilket resulterade i det här hysteriskt roliga och älskvärda statementet - allt från valet av fordon, den palestinska flaggan bredvid den irländska i solidaritet och kängan till Kemi Badenoch. :D

Caddo Lake (2024)
När en 8-årig flicka försvinner vid Caddo Lake uppdagas en rad mysterier som länkar samman familjer.

Jag gav denna ett medelbetyg typ 3/5 eller 6/10. Den är helt klart sevärd. Lite spännande, engagerande. Relativt förutsägbar när mysteriet väl börjar "avslöjas" men det gör inte så mycket. Samma grej har gjort tidigare både sämre och bättre så ja, det är en medelbra film helt enkelt. Man bör gå in i denna utan att veta något om den eller läsa något om den, därav är jag lite vag. Gillar man lite mysterium och sådant tror jag man tycker den här är intressant, är man mer för romantik och komedier kanske inte.

V/H/S/85 (2023)
I en tv-dokumentär presenteras fem skräckfyllda historier baserat på upphittat och hemlighetsstämplat videomaterial från 1985.

För den som inte känner igen VHS-serien är det en antologisamling av found footage i lite olika utföranden, här är temat 80-tal. Segmenten här är inte riktigt i ordning utan de bryts liksom in i varandra lite. Jag tyckte inte det var något problem att förstå vad som var vad men jag har läst att många tyckt det varit svårt att hänga med. Jag tror att om man bara är medveten och van med formatet (flera separata historier) är det inget problem.

Den här var okej. Alla segment är ganska snygga och de har lyckats bra med att få till 80-talskänslan. Däremot är det inte läskigt, inte vid något tillfälle faktiskt. Det bästa segmentet imo (det mexikanska) tror jag gjort sig bättre som en långfilm (med lite vassare regissör) för iden var intressant. Gillar man found footage är den här helt okej, men man missar inte så mycket om man skippar den.

Gladiator II (2024)
Den unge Lucius har nu blivit vuxen och skaffat sig familj i Numidia. När generalen Marcus Acacius invaderar landet tillfångatas Lucius och tvingas till slaveri. Inspererad av Maxiumus blir Lucius själv en gladiator, och börjar sätta sig emot de nuvarande kejsarnas styre.

Ridley Scott är inte den regissör han en gång var och börjar nog bli senil med tanke på hans kommentar om att detta är hans bästa film.. Det positiva med den här filmen är det visuella. Det är väldigt snyggt allt ifrån scenografi till kläder, musik osv. Allt annat är mer eller mindre negativt. Storyn är dum och förutsägbar, allt är rätt löjligt och det blir liksom värre och värre under filmens gång. Här gör de dessutom samma move som i Abigail där de har en hemlig "reveal" som avslöjas redan i trailern. Varför?? Dessutom är den typen av retcon en skymf mot den första filmen (att Maximus skulle haft en unge på sidan).

Filmen är såklart sevärd om man gillar action, men stäng av hjärnkontoret under tiden ni tittar.

Jag har sett om Nord och Syd efter många år (TV8). Fortfarande väldigt snygg scenografiskt och ljuvliga kostymer/klänningar. Men jag har nog blivit mer kräsen med åren när det gäller personbeskrivningen, för det var irriterande hur onyanserat supergoda eller superonda nästan alla huvudrollerna är. En del rejäla logiska luckor ovanpå det gör det inte bättre.

Men nu kom den värsta påminnelsen, att det gjordes en del 3 för tiden efter krigsslutet - och trots att den bara innehåller tre avsnitt så är den en katastrof med utbytta skådespelare, dödade huvudkaraktärer, en återuppstånden skurk som borde ha dött i del 2 och plötsligt nya familjemedlemmar som det aldrig andades om de första tolv avsnitten. Efter mycket funderande insåg jag att jag faktiskt har sett också del 3 förut, men förträngt den så snabbt som möjligt. Så jag avstår nog att slösa tid på att ens se färdigt den och ska försöka glömma bort den igen .

Såg just klart denna (Allt för min son, SVT)
Sjukt bra!
1000077882.webp

The Flu/Gamgi (2013)
En grupp invandrare smugglas i en container, deras destination är Sydkorea. Men personerna i containern bär på ett dödligt virus som snabbt sprider sig i den sydkoreanska staden.

Contagion om den vore gjord i Sydkorea typ. Som vanligt när det gäller filmer från det här landet "respekterar" den inte genrer på samma sätt som västerländsk film utan det blandas ganska friskt mellan både komedi, romantik, skräck och action. Den här känns dock lite närmare Hollywood än vanligt och slutet är sådär klassiskt töntigt amerikanskt. Ingen dålig film men den blir lite långdragen och slutet ja.. lite mycket.

Better watch out (2016)
På en lugn förortsgata tvingas en barnvakt att försvara en 12-årig pojke från främlingar som bryter sig in i huset...

Jag hade hört gott om den här så gick in helt blind då det är den typen av film som blir bättre då. Utan att avslöja något väsentligt kan jag säga att den här tillhör inom skräck underkategorin home invasion och det är inte en kategori jag personligen uppskattar alls. Jag tyckte den var dålig, av flera anledningar men inget som går att säga här utan att spoila. Gillar man home invasion är den säkert sevärd dock.

Grave of the fireflies (1988)
I slutet av Andra världskriget brandbombar USA japanska kåkstäder av trä. Två föräldralösa barn - fjortonårige Seita och hans fyra år yngre syster Setsuko - kämpar för att överleva på den japanska landsbygden. För Seita och hans syster är de oförstående och orättvisa landsmännen en större plåga än de ständigt återkommande bombräderna.

Det må vara studio ghibli men någon barnfilm är det ju verkligen inte. Det finns liksom något deppigt över att se barn sakta svälta ihjäl. Jag visste redan innan att den skulle vara tung, den är ju känd för att vara en av de sorgligaste filmer som gjorts, och jag tror att det mildrade den lite. Jag grät en skvätt mot slutet men blev inte riktigt så illa berörd som jag befarat. Är man förälder själv kan jag dock tänka mig att den tar betydligt hårdare.

Bra film såklart, men samtidigt lite svårmotiverad? Det är liksom bara misär rakt igenom. Visst finns det ljusglimtar men man får veta redan i början hur det kommer sluta så de blir liksom mer sorgliga än lyckliga.

Jag har sett en hel del bra på senaste!

Senaste säsongen av The Split började sändas på BBC för två veckor sedan och känns lovande såhär två avsnitt in. Nicola Walker är verkligen fantastisk i sitt minspel och sitt skådespelande överlag! Tydligen är det här den sista säsongen, känns lite synd men samtidigt bra att de inte drar ut på den för mycket (det är sällan en serie håller måttet i mer än 4 säsonger tycker jag).

... en serie som däremot tycks hålla i fler än 4 säsonger är Shetland, som nu är inne på säsong 9 (?). Det här var nog en av de bättre säsongerna tycker jag, och förvånansvärt nog tycker jag inte att Douglas Henshall saknas alls.

The Breakthrough såg jag på Netflix i helgen, det är en svensk serie som handlar om dubbelmordet i Linköping i början av 2000-talet där de för första gången använde släktforskning för att hitta mördaren. Den var väldigt bra och riktigt spännande även för mig som hade något sånär koll på fallet sedan tidigare.

Håller med andra i tråden om att The Six Triple Eight var väldigt bra, möjligen lite överdriven emellanåt men storyn var både intressant och gripande.

Gillade man ovan nämnda film kan jag även rekommendera Hidden Figures som finns på Netflix (åtminstone här i UK, vet inte om det gäller för Sverige).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka