Tack för tips!La mesita del comedor (2022)
Jesus och Maria är ett par som genomgår en svår period i relationen. De har dock nyligen blivit föräldrar. För att forma sitt nya liv bestämmer de sig för att köpa ett nytt kaffebord. Ett beslut som kommer förändra deras tillvaro...
Den här hade visst fått lite traction på Tiktok som att den skulle vara helt galen, den värsta film (som i hemsk då) som gjorts osv, lite samma som A serbian film när den kom alltså. Nu är jag kanske väldigt luttrad men jag kände mest att jaha.. var det inte mer? Visst det som händer är fruktansvärt men för mig känns den som att den trampar lite för nära komedi för att det ska bli obehagligt. Jag var mest uttråkad faktiskt, man sitter och väntar på en upplösning man vet ska komma och ja.. Jag tror den här hade varit fantastisk som kortfilm men här blir det bara för långdraget, och då är den ändå bara ungefär 80 minuter.
Der goldene Handschuh (2019)
Historien bygger på verkliga händelser och utspelas till stor del på den sjaskiga 70-talsbaren Der Goldene Handschuh i Hamburg. Det är här som den märkligt vanställde och aggressive suputen Fritz Honka finner sina offer, som liksom honom befinner sig på gyttjenivå i den sociala stegen, vilka han lockar hem till sin ännu sjaskigare lägenhet för sprit, sex – och avlivning.
Jag trodde det här skulle vara något annat än det var, eller ja, lite mer som typ Dahmer-serien kanske? Ett mer regelrätt porträtt av en seriemördare från uppståndelse till fall ungefär. Men fokuset här ligger snarare på samhällsnivå, vilka som befinner sig så här lågt på botten, hur de är och hur de har det. Jag tror detta är den smutsigaste film jag någonsin sett. Allt är skitigt, människorna, ställena, ödena.. Otroligt deppigt men samtidigt en otroligt snygg skildrig som känns äkta. Känns som att Lars Noren hade gillat detta ungefär. Den är bra, sevärd, men obehaglig på många sätt.
Heretic (2024)
Två mormonmissionärer försöker omvända en man som visar sig vara mycket farligare än de hade kunnat föreställa sig.
Kul med Hugh Grant i skräck! Han gör det bra och jag hoppas han fortsätter inom genren. Den här filmen är fantastisk de första två tredjedelarna, verkligen top notch. Det är snyggt, spännande, obehagligt, intressant.. men tyvärr schabblar de bort det totalt mot slutet. Handlingen bara kastar sig ut för ett stup i ett tragiskt självmord, detta hade kunnat vara en av de bästa filmer som gjorts inom genren, men de valde en annan väg kan man säga. Det finns flera vägar de hade kunnat gå med den här handlingen och ändå gick det nästan inte att föreställa sig en så här dålig en. Den är ändå sevärd då den är väldigt bra större delen, men var som sagt förberedd på att att bli besvikna av slutet.
Tror jag sett min favoritrecensent på YT täcka två av dem men hade liksom glömt bort att kolla upp dem.