Vad såg ni senast? Del 3

Såg Conclave tidigare under dagen, och uppskattade filmen mycket! Filmen utspelar sig precis efter en påves död, när kardinalerna samlas för att välja en ny, och de stora motsättningarna är väl framförallt tradition/bakåtsträvande vs. förnyelse kantat av korruption och "skandaler". Utöver att vara väldigt estetiskt tilltalande så involverar den många bra skådespelarinsatser från bla. Ralph Fiennes, Stanly Tucci, John Lithgow och Isabella Rossellini.
Jag läste om den för någon dag sedan och tyckte den såg intressant ut så efter det utlåtandet hamnar den på min lista :)

Såg Conclave tidigare under dagen, och uppskattade filmen mycket! Filmen utspelar sig precis efter en påves död, när kardinalerna samlas för att välja en ny, och de stora motsättningarna är väl framförallt tradition/bakåtsträvande vs. förnyelse kantat av korruption och "skandaler". Utöver att vara väldigt estetiskt tilltalande så involverar den många bra skådespelarinsatser från bla. Ralph Fiennes, Stanly Tucci, John Lithgow och Isabella Rossellini.
Vart finns den att se? 😊

Jag tipsar om två dokumentärer på SVT.

Den första Stureplansmorden, vilka skedde för 30 år sedan idag. En helt fruktansvärd händelse. Jag var mycket ute på krogen även på den tiden, fast jag höll mig till andra stadsdelar, och blev väldigt påverkad av att några hade gått över den gränsen och skjutit mot folk på en krog. Minns också den oerhörda lättnad jag kände när jag hörde på radio att gärningsmännen fångats.

Det svenska styckmordet. Kommer ihåg när kvällstidningarnas löpsedlar skrek ut att man hittat delar av en människa i plastsäckar i Solna. Var redan då nyhetsnarkoman och läste det jag kunde komma över. På den tiden fanns bara tv och papperstidningar. Har bara sett första delen hittills, och jag hade nog inte riktigt förstått hur olika uppgifter kommit fram. Jag tillhör de som 1991 protesterade mot att de så kallade allmänläkaren och obducenten friades från mordet. Kommer inte ihåg bar vi var, kanske Humlegården, men jag minns folksamlingen. Nu ska jag med stort intresse se alla delarna och ta till mig hur jag med många andra antagligen blev manipulerade i att tro att de här två männen var skyldiga.

Helikopterrånet Netflix
Jag gillar hur den är filmad, skådespelarna och musiken 🥰 (Kite)
Men den är för lång. Sen blir jag lite förvirrad över vad som är sant och inte. Borde kanske inte spela roll men jag ogillar vissa saker..

3/5

The Father (2020)
En man kämpar med åldrandet men vägrar hjälp från sin dotter. Filmen skildrar demens inifrån den sjukes hjärna.

Den här filmen ger eftersom och framförallt efteråt en otroligt obehaglig känsla. Den fångar perfekt förfallet i vår egen hjärna vid demens. Otroliga prestationer av både Anthony Hopkins och Olivia Colman. Den är sorglig såklart, men det blir inte för mycket. Otroligt snyggt gjord med en enorm känsla för detaljer när det kommer både till kostym och omgivning.

Den kan nog vara lite förvirrande för vissa och det ska den vara. Oavsett hur man vänder och vrider på vissa scener, repliker osv så blir det aldrig logiskt och det ska det heller inte vara. Enormt sevärd för ja.. alla skulle jag säga.

Slingshot (2024)

"Tre astronauter är på uppdrag resandes mot Saturnus måne Titan. För att nå dit måste de periodvis lägga sig i droginducerad dvala för att spara på resurserna. Drogerna börjar påverka deras sinnen och snart är det svårt att skilja verklighet mot hallucinationer."

Den är okej. Otroligt förutsägbar? och innehåller dessutom en typ av scen jag hatar som är lite svår att beskriva men där hela scenen liksom finns för "publiken" och om man tänker på den ur karaktärernas synvinkel så blir den helt orimlig. Ändå bitvis spännande. Det bästa är egentligen att inte veta så mycket om den här filmen innan man ser den. Gillar man rymdfilmer och är medveten om att man kommer se en 5.5/10 film så kör.

Apartment 7A (2024)

En kämpande ung kvinnlig dansare finner sig själv attraherad av mörka krafter när ett märkligt, väl sammankopplat äldre par lovar henne en chans till berömmelse.

Julia Garner är väldigt bra i denna. Den är snygg, har bra dialog, den är snygg, storyn håller ända till slutet osv. Problemet? Vi har ju redan sett Rosemary's baby som detta är en prequel till. Det finns absolut inget genom hela filmen som känns nytt eller överraskar för vi vet ju exakt vad som kommer hända. Jag hade hellre sett att en prequel mer handlade om hur själva kulten uppkom och inte bara.. samma film igen? Det är mer av en remake.

Hade Rosemary's baby aldrig gjorts hade detta varit minst en 7/10, nu är det max en 5/10.

Sett Tulsa King och jag gillade den skarpt. Även om den är som typ nästan alla serier. Det börjar småroligt sen blir det en massa tjafs och det ska ämnas fram oc tillbaks. Vilket jag brukar tröttna på rätt fort.

Men igårkväll såg jag en redig skitfilm. Deadpool & Wolverin..... Sjukt besviken och det var nog den mest tråkigaste filmen jag sett. Blod överallt och inga som dog typ.
Jag älskar Marvelsfilmerna men denna var rent skräp.

Jag var också på bio och såg Wicked för två veckor sedan. Väldigt bra, tiden gick fort trots att den egentligen är väldigt lång!

Började på Resident Alien (Netflix S1, Tele2 Play S1-3) med Alan Tudyk, riktigt rolig, inte ofta jag verkligen skrattar rakt ut åt TV 😅 . Började kolla på Netflix men insåg att de bara hade 1 av 3 säsonger så blev tvungen att skaffa Tele2 Play för att se resten (gratis provmånad). Trevlig överraskning att även några av skådisarna från Reservations Dogs var med, och Enver Gjokaj (Lite Dollhouse reunion alltså!).

Såg också de två första avsnitten av nya Star Wars-serien Skeleton Crew (Disney+), som följer fyra barn som hamnar vilse och träffar på ett gäng rymdpirater. Jude Law är också med men man har inte fått se så mycket av hans karaktär ännu. Verkar lovande, kommer fortsätta kolla!

Jag har sett alla säsonger av Prison Break nu!
Ä l s k a d e den 😁

Blir ju lite samma i varje säsong, men tycker ändå dom var sevärda!

@Exile Vi ser Slingshot ikväll! Bra recenserat i vanlig ordning.

Åååh, jag kommer ihåg att vi köpte DVD-boxarna av Prison Break och kollade hela familjen. Första serien som introducerade oss för att "bingea" innan streaming slog igenom. Det var ju sånna cliffhangers typ varje avsnitt, i alla fall S1, så det gick ju inte att sluta kolla 😅

Åååh, jag kommer ihåg att vi köpte DVD-boxarna av Prison Break och kollade hela familjen. Första serien som introducerade oss för att "bingea" innan streaming slog igenom. Det var ju sånna cliffhangers typ varje avsnitt, i alla fall S1, så det gick ju inte att sluta kolla 😅

Jag VET 😂 jag var alltid tvungen att tjuvstarta nästa avsnitt för att bli väck cliffhangern!

Sett Tulsa King och jag gillade den skarpt. Även om den är som typ nästan alla serier. Det börjar småroligt sen blir det en massa tjafs och det ska ämnas fram oc tillbaks. Vilket jag brukar tröttna på rätt fort.

Men igårkväll såg jag en redig skitfilm. Deadpool & Wolverin..... Sjukt besviken och det var nog den mest tråkigaste filmen jag sett. Blod överallt och inga som dog typ.
Jag älskar Marvelsfilmerna men denna var rent skräp.
Älskade Deadpool men Tulsa king klarade vi bara första säsongen sen blev vi less efter nått avsnitt på andra.. Så olika det kan vara 🤣

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundpassning, hundar som kissar
  • Oseriös avel 2023
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka