Vermines/Infested (2023)
Fransk skräckis med spindlar. Som proffs-araknofob var den här effektiv på mig. De lyckas väl med att förstå vad det är som gör spindlar obehagligt, vad man är rädd för ska hända och fint komponera ihop riktiga mardrömsscener av det. Det spårar fruktansvärt ju längre filmen går men ja, det är en monster-flick så det är liksom väntat. Det fick mig igen att uppskatta Sting. Den lilla förklaringen "det är egentligen en alien" hjälper till mer än man tror med suspension of disbelief.
Den innehåller rätt många riktigt snyggt filmade scener om man är en sucker för sånt vilket jag är. CGIn är inte jättebra men det vägs upp av att det är rikligt med scener där riktiga djur är med, vilket såklart är det värsta(obehagligaste) för oss i publiken. Vad jag skönja av alla dessa scener är att det inte var någon risk för att någon spindel kom till skada på riktigt heller och på hur regissören pratar om det tror jag nog det var lugnt för djurens del. Det finns en bra artikel om det
här
Löjlig, men underhållande. Jag hade hört att den här var bättre än Sting och det håller jag nog inte med om. Sting är snäppet vassare både när det gäller dramat och manus, däremot är Infested absolut obehagligare, jag hoppade till rejält ett par gånger. Rekommenderas till alla som är rädd för spindlar och de med partner som är rädd för spindlar (underhållsvärde).