Vad såg ni senast? Del 3

Arthur the King
Med Mark Wahlberg
Bygger på Mikael Lindnords bok om gatuhunden Arthur som slog följe med hans extremsportlag och senare fick leva sina sista år i Sverige.
Såg den på sf anytime.
Spännande och lite gripande.
Vad jag förstått så använde de gatuhundar i filmen.

Har börjat se KAOS på Netflix, mest för att sångaren i mitt favoritband skrivit en låt till den. 😅 Har sett första avsnittet och det verkar lovande! Grekisk mytologi i modern miljö. Och ja, bra musik överlag!

Nu har jag sett klart KAOS. Riktigt bra! Hoppas de får göra en andra säsong för denna byggde verkligen upp för det. Påminner lite om The Sandman men med mer humor. Tonen är lite liknande The Magicians om någon sett den.

Nu har jag sett klart KAOS. Riktigt bra! Hoppas de får göra en andra säsong för denna byggde verkligen upp för det. Påminner lite om The Sandman men med mer humor. Tonen är lite liknande The Magicians om någon sett den.
Jag gillade verkligen The magicians så då ska jag kolla in den!

Jag såg ett par avsnitt av The decameron på Netflix men gav sen upp, tyckte den var alldeles för flamsig.

Jag lyssnade för någon vecka sedan på Wild av Cheryl Strayed och såg ikväll på filmen. Lite sent omsider sådär -jag tycker den är himla aktuell med tanke på diskussionen om mannen eller björnen som färdats över nätet.
Den här unga kvinnan vandrade i vildmarken över tre månader, stötte på skallerormar, tjurar, och även björnar... hon törstar och nästan svälter, tappar tånaglar och blöder men den enda gången man verkligen får hjärtat i halsgropen under hennes resa är när hon stöter på män.

Maxxxine (2024)

Den avslutande delen i triologin om Maxine Minx. Pearl var mindre av än skräckfilm än vad X var och i Maxxxine finns inget kvar. Det är typ en Hollywood noir, thriller på sin höjd så det ska man vara beredd på. Det är nog den bästa filmen i serien men än en gång säger det inte jättemycket och det bärs till 100% av Mia Goths insats. Ti West verkar t.om ha insett det för den sista installationen för det.. finns typ inga andra karaktärer? Ingen annan har något djup eller ens identitet.

Har man sett de andra två bör man se denna, annars kan man skippa hela triologin, den är ärligt talat inte speciellt bra.

Några av mina senaste:

Beetlejuice (film, Max). Hade inte sett den innan, gillade den! Men inte kollat på 2an än, väntar nog tills den kommer på någon streaming.

Reservation Dogs (3 säsonger, Disney+) Om ett gäng ungdomar (och deras familjer) som bor i ett reservat för ursprungsbefolkning i Oaklahoma. Riktigt bra med både humor och allvar och bra skådespelare!

Mr Malcolm's List (film, Netflix) Lagom slötittande, ganska klassisk regency-romance men med lite mer divers ensemble.

Dungeons and Dragons: Honor Among Thieves (film, Netflix). Fantasy/äventyrsfilm, inget mästerverk men ändå bra underhållning. Har ingen tidigare D&D-erfarenhet förutom vad som refererats till i andra filmer/serier så jag hade inga direkt förväntningar innan.

Will & Harper (dokufilm, Netflix) Väldigt fin! Will Farrell och hans gamla vän Harper Steele gör en roadtrip genom USA och besöker ställen som Harper inte vågat åka till själv sedan hon kom ut som trans och påbörjade sin transition.

Agatha All Along (4ep av 9 ute, Disney+). Älskar verkligen, speciellt senaste avsnitt nr 4! Kathryn Hahn och Aubrey Plaza ihop är 🔥. Har även Joe Locke från Heartstopper. Är en Marvel-serie men det är egentligen mer "Hocus Pocus"-vibe än klassisk Marvel. Passar bra för att komma i lite höst/spooky stämning. Jag skulle säga att man kan kolla på den även om man inte kollat på alla 48 (?) Marvel-grejer tidigare. Vill man ha lite bakgrund kan man börja med WandaVision.

Heartstopper S3 (Netflix) Fastnade inte riktigt lika mycket som i tidigare säsonger men fortfarande mysig feelgood som ändå tar upp lite tyngre ämnen på ett bra sätt.

Warewolf by Night (Disney+) kort Marvel-film (under en timme) om en grupp monsterjägare som tävlar om att fånga ett monster i en labyrint. Hade hört att den skulle vara bra men blev aldrig att jag såg den under tidigare Halloween när den kom. Såg den svartvita versionen. Gillade den! Är också ganska frikopplad från resten av MCU så går att se på egen hand.

Pojken och Hägern (Netflix) Nyaste Studio Ghibli-filmen. Helt okej, vacker men är nog min "minst favorit" (säger man ens så på svenska?) av de Ghibli-filmer jag sett (Howl's Moving Castle, Totoro, Tales of Earthsea). Började bra men jag tappade intresset lite på mitten, var mest bara konstigheter och hände inte så mycket med handlingen. Blev sen bättre igen på slutet. Såg på originalspråk.

His Three Daughters (Netflix, film) Med bl.a. Elizabeth Olsen och Natasha Lyonne. Tre döttrar flyttar tillfälligt in hos sin pappa under hans sista dagar i livet. Systrarna har glidit ifrån varandra så man får se hur de hanterar situationen och varandra på olika sätt. Bra! Natasha Lyonne spelar ju typ samma sorts karaktär som hon alltid gör men hon gör det så bra så inte mig emot.

Tiny Beautiful Things (Disney+, 8 avsnitt) Med bl.a. Kathryn Hahn. Kvinna som börjar svara främlingar med personliga problem i en frågespalt samtidigt som hon försöker få ordning på sitt eget liv med äktenskapsproblem, jobbproblem, föräldraproblem mm. Man får följa nutiden men också ganska mycket tillbakablickar till hennes uppväxt och hur olika saker som hände då runt tiden när hennes mamma blev sjuk och dog. Gillade verkligen denna, såg alla avsnitt på en kväll (natt 😅).

Sedan såg jag också om Wandavision (Disney+) med lite nya ögon efter halva Agatha All Along. Har verkligen fastnat för den och det kaaan vara så att det var därför jag kollade på de andra sakerna med Elizabeth och Kathryn också. :angel1:

Nya säsonger av FBI och Law&Order. Gamla pålitliga serier, inget nytt men tja, man vet man vad man får. Såg slut säsong två av The Ark. Klassisk science fiction med fokus på vad som händer och inte överdrivet mörk och angstig och gråa karaktärer. Throwback till klassisk Star Trek, B5 och Battlestar Galactica. Rings of Power och House of Dragons, nja. En YA serie, Percy Jackon and the Olumpians är förvånansvärt bra.

Plus naturligtvis massor av dokumentärer bl.a en med Merle Haggard. Funeral Murders som jag fick ont i magen av. Två britiska soldater hamnar mitt i en IRA begravning och mördas. Crusades, Normans, Popes, Saints and Sinners och ja, alltför många för att skriva om. Jag älskar verkligen dokumentärer.

Vermines/Infested (2023)

Fransk skräckis med spindlar. Som proffs-araknofob var den här effektiv på mig. De lyckas väl med att förstå vad det är som gör spindlar obehagligt, vad man är rädd för ska hända och fint komponera ihop riktiga mardrömsscener av det. Det spårar fruktansvärt ju längre filmen går men ja, det är en monster-flick så det är liksom väntat. Det fick mig igen att uppskatta Sting. Den lilla förklaringen "det är egentligen en alien" hjälper till mer än man tror med suspension of disbelief.

Den innehåller rätt många riktigt snyggt filmade scener om man är en sucker för sånt vilket jag är. CGIn är inte jättebra men det vägs upp av att det är rikligt med scener där riktiga djur är med, vilket såklart är det värsta(obehagligaste) för oss i publiken. Vad jag skönja av alla dessa scener är att det inte var någon risk för att någon spindel kom till skada på riktigt heller och på hur regissören pratar om det tror jag nog det var lugnt för djurens del. Det finns en bra artikel om det här

Löjlig, men underhållande. Jag hade hört att den här var bättre än Sting och det håller jag nog inte med om. Sting är snäppet vassare både när det gäller dramat och manus, däremot är Infested absolut obehagligare, jag hoppade till rejält ett par gånger. Rekommenderas till alla som är rädd för spindlar och de med partner som är rädd för spindlar (underhållsvärde).

Vermines/Infested (2023)

Fransk skräckis med spindlar. Som proffs-araknofob var den här effektiv på mig. De lyckas väl med att förstå vad det är som gör spindlar obehagligt, vad man är rädd för ska hända och fint komponera ihop riktiga mardrömsscener av det. Det spårar fruktansvärt ju längre filmen går men ja, det är en monster-flick så det är liksom väntat. Det fick mig igen att uppskatta Sting. Den lilla förklaringen "det är egentligen en alien" hjälper till mer än man tror med suspension of disbelief.

Den innehåller rätt många riktigt snyggt filmade scener om man är en sucker för sånt vilket jag är. CGIn är inte jättebra men det vägs upp av att det är rikligt med scener där riktiga djur är med, vilket såklart är det värsta(obehagligaste) för oss i publiken. Vad jag skönja av alla dessa scener är att det inte var någon risk för att någon spindel kom till skada på riktigt heller och på hur regissören pratar om det tror jag nog det var lugnt för djurens del. Det finns en bra artikel om det här

Löjlig, men underhållande. Jag hade hört att den här var bättre än Sting och det håller jag nog inte med om. Sting är snäppet vassare både när det gäller dramat och manus, däremot är Infested absolut obehagligare, jag hoppade till rejält ett par gånger. Rekommenderas till alla som är rädd för spindlar och de med partner som är rädd för spindlar (underhållsvärde).

Ohhh. Denna måste jag se!!

• Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka