Kom på att jag kan ju riva av några fler filmer från senaste månaderna..
The Fall Guy (2024)
Oväntat lite action från en film som ändå ska handla om stuntmän, känns mer som en romcom ärligt talat. Inga speciellt roliga scener man minns, blev besviken.
John Wick: Chapter 4 (2023)
Avslutade filmen i.. quadrologin? Fyra delar iaf. Storyn är fortfarande dum, dialogen rätt kass, Keanu är fortfarande en dålig skådis osv. Men bitvis bra action, otroligt snygg scenografi där de verkligen helt lagt realismen åt sidan för att det ska "se coolt ut" och det känns helt rätt. Man får nästan lite TV-spelskänsla av vissa scener. Innehåller också en lång tagning med topdown-perspektiv som kan vara bland det snyggaste som gjorts på film, hela filmen är värd att se nästan bara för den.
Abigail (2024)
Skräckfilm om ett team "bad guys" som kidnappar en rikings dotter för lösensumma, inte jätteläskig utan lagom. Om man inte vet något alls om den här filmen och vill se en lite lättsam light-skräck med både lite action och komediinslag, då kan jag rekommendera den. Den innehåller en rätt bra twist som tyvärr spoilar rätt direkt i trailern och de har tom använt det vid marknadsföring vilket jag verkligen inte förstår, filmen hade varit betydligt bättre om man såg den utan att veta var den skulle ta vägen men det har tyvärr varit i princip omöjligt.
Sting (2024)
Utomjordisk spindel sätter skräck i ett hyreshus.
Bra! Obehaglig om man har spindelskräck som jag. Den är lite dum, lite förutsägbar som de flesta creature features men den är underhållande och snyggt gjord. Gillar också att det är en utomjording. Filmen inleder med den kraschande meteoriten, ingen förklaring ges till var den kommer ifrån, varför det är en spindel osv men det ger en fin out till sådant som varför den kan göra ljud, växer så fort osv. Jag brukar störa mig på när "vanliga" djur liksom får någon sorts superkrafter helt utan förklaring.
Quiz Lady (2023)
Komedi om två systrar där den ena ska vara med i en trivia-tävling på TV. Helt okej. Inte hysteriskt rolig men underhållande, lite av en feelgood-film om man gillar sånt.
A Quiet Place: Day one (2024)
Lika dum som de två tidigare installationerna i "serien". Sevärd om man gillar creature features, annars kan man hoppa över. Innehåller en jättegullig katt som inte alls beter sig som en riktig katt skulle gjort. Rekommenderar för övrigt hemsidan "doesthedogdie" för alla andra som mig som är lite blödiga inför detta med djur i filmer
Twisters (2024)
Spirituell uppföljare till klassikern Twister från 96. Originalet må vara coolt och underhållande men den var ju ärligt talat inte jättebra så jag visste redan innan att denna heller inte skulle vara bra, och det var den inte. Men jag ville se tornados förstöra massa grejer i snygg CGI och det fick jag ändå. Hade väl önskat att det skulle gjorts lite "läskigare" men man kan inte få allt. Perfekt för en slö, regning eftermiddag.
Dream Scenario (2023)
Lite mysko film om en lärare som helt plötsligt börjar dyka upp i folks drömmar. Kategorieras på flera ställen som skräck men det är det inte. Det känns som att det finns en massa social commentary i den här filmen om sociala medier, nutiden, cancel culture osv men den når inte hela vägen fram och säger inte riktigt något i slutändan. Börjar kul men blir sedan rätt mörk (deppig).
Saltburn (2023)
Den var okej. Visste inte vad jag skulle förvänta mig riktigt, visste knappt vilken genre den tillhörde, skulle i efterhand säga drama med komediinslag. Bra skådespelarinsatser. Lite förutsägbar på det märkliga sättet att man liksom får känslan av att de inte ville att man skulle förstå var storyn var påväg och det är en stor "reveal" men samtidigt känns det som att det liksom varit sjukt uppenbart hela tiden på ett medvetet sätt?
Har hört att det skulle finnas en väldigt obehaglig scen med ett badkar men det finns ett par och jag vet inte vilken det syftas till. Tyckte inget var speciellt obehagligt men kanske ser lite för mycket film med obehagliga inslag
Slutscenen är annorlunda och väldigt snygg!