Vad såg ni senast? Del 3

Bara att se Blade knalla ut på Bioduken skulle ha lyft den till fem av fem för mig. :D Sedan hade den Wolverine och Electra också, that sealed the deal.
Jag tyckte dock absolut inte att den var seg! Det var väldigt snabba två timmar och jag blir lätt rastlös i biosalongen.

Ja alltså jag menade de första 10-15 minuterna typ. Jag blev mest glad av att se Laura igen, men det var ju ingen överraskning. 😅 Tyckte Emma Corrin gjorde det väldigt bra också.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja alltså jag menade de första 10-15 minuterna typ. Jag blev mest glad av att se Laura igen, men det var ju ingen överraskning. 😅 Tyckte Emma Corrin gjorde det väldigt bra också.
Det mesta var en överraskning för mig. Jag har verkligen klickat bort allt som haft med filmen att göra utöver typ en valp-intervju med Hugh och Ryan. :D Jag tyckte de pushade alldeles för hårt och ville inte se halva filmen i trailers. Det händer alldeles för ofta idag tycker jag.
Emma var en superb bad guy!
 
Några dokumentärer om digerdöden i ffa England. Mycket intressant. Särskilt som pesten aldrig försvunnit utan det kommer utbrott då och då i länder som Indien. Skillnaden när den drabbade Europa under medeltiden är att idag äter man antibiotika. I princip ingen dör av pest idag. Kanske det bästa exemplet på hur vår värld har ändrats (till det bättre). Ett annat exempel är syfilis.
 
Några dokumentärer om digerdöden i ffa England. Mycket intressant. Särskilt som pesten aldrig försvunnit utan det kommer utbrott då och då i länder som Indien. Skillnaden när den drabbade Europa under medeltiden är att idag äter man antibiotika. I princip ingen dör av pest idag. Kanske det bästa exemplet på hur vår värld har ändrats (till det bättre). Ett annat exempel är syfilis.
Pesten är intressant, tycker jag! Läste en bok om det för kanske 5-6 år sedan och blev varse om att pestbakterierna faktiskt finns kvar och orsakar lokala sjukdomsutbrott då och då.

(Dock dör ju folk fortfarande av pesten om de inte hinner få behandling i tid, vilket kan vara fallet i t.ex utvecklingsländer).
 
Några dokumentärer om digerdöden i ffa England. Mycket intressant. Särskilt som pesten aldrig försvunnit utan det kommer utbrott då och då i länder som Indien. Skillnaden när den drabbade Europa under medeltiden är att idag äter man antibiotika. I princip ingen dör av pest idag. Kanske det bästa exemplet på hur vår värld har ändrats (till det bättre). Ett annat exempel är syfilis.
Vart har du hittat dessa, vill gärna se ☺️
 
The deepest breath
Dokumentär om fridykare som puschar sig själva rejält. Vackert filmat, bra story. Spännande och sorglig.
Mycket sevärd
Netflix
 
Pesten är intressant, tycker jag! Läste en bok om det för kanske 5-6 år sedan och blev varse om att pestbakterierna faktiskt finns kvar och orsakar lokala sjukdomsutbrott då och då.

(Dock dör ju folk fortfarande av pesten om de inte hinner få behandling i tid, vilket kan vara fallet i t.ex utvecklingsländer).

Boken "Farsoter genom tiderna" av Berndt Tallerud är jätteintressant om en är intresserad av sådant.
 
Sett Longlegs, en skräckfilm jag sett MYCKET fram emot sedan de första, ruskigt obehagliga teasers för den började dyka upp.

Tyvärr blev jag extremt besviken.. Hade hört att den inte levde upp till hypen men jag trodde faktiskt det skulle vara bättre än det var. Dessutom är jag en riktig harunge när det kommer till skräck men jag tyckte aldrig det blev läskigt i denna.

Synd! Hade verkligen hoppats på en riktig skräckis i samma anda som Zodiac, Seven eller första säsongen av True detective men.. nope. :(
 
Sett Longlegs, en skräckfilm jag sett MYCKET fram emot sedan de första, ruskigt obehagliga teasers för den började dyka upp.

Tyvärr blev jag extremt besviken.. Hade hört att den inte levde upp till hypen men jag trodde faktiskt det skulle vara bättre än det var. Dessutom är jag en riktig harunge när det kommer till skräck men jag tyckte aldrig det blev läskigt i denna.

Synd! Hade verkligen hoppats på en riktig skräckis i samma anda som Zodiac, Seven eller första säsongen av True detective men.. nope. :(

Håller med. Hade höga förväntningar, men blev sjukt besviken!
 
Har sett en norsk serie på Viaplay som heter Monster. Stark avrådan, den var riktigt sopig och väldigt orealistisk. Som till exempel en polis som går in på bårhuset och skjuter kulor in i ett lik för att dölja spår från hans egen pistol. Det var alltså en annan pistol han sköt med. Förstår inte ens varför jag investerade så mycket tid att se klart den men hade väl något hopp om att den skulle bli bättre. Var några scener som man iallafall skrattade lite åt som när polischefen och f.d. polischefen brottades i och utanför en bil spritt språngande nakna :rofl: Men ja man kan lägga sin tid på något bättre, den får en svag etta.
 
Såg igår I saw the TV glow som jag sett mycket positivt om. Jag visste att det inte skulle vara en "riktig" skräckfilm även om den lite marknadsför sig i den genren så det var jag med på, däremot trodde jag inte alls den skulle vara så arthouse som den är och jag hatar sånt, bottenbetyg från mig alltså.

Det stämde för övrigt att den inte är en "riktig" skräckfilm, vet inte riktigt varför den ens pratas om i de kretsarna. Visst temat är "obehagligt" men det är ju typ Titanic också om man ska se det på det sättet..
 
Såg igår I saw the TV glow som jag sett mycket positivt om. Jag visste att det inte skulle vara en "riktig" skräckfilm även om den lite marknadsför sig i den genren så det var jag med på, däremot trodde jag inte alls den skulle vara så arthouse som den är och jag hatar sånt, bottenbetyg från mig alltså.

Det stämde för övrigt att den inte är en "riktig" skräckfilm, vet inte riktigt varför den ens pratas om i de kretsarna. Visst temat är "obehagligt" men det är ju typ Titanic också om man ska se det på det sättet..
Har du sett Late Night with the Devil? Jag, som inte är superskräck/horror/supernatural fan tyckte den var bra, speciellt David Dastmalchians insats.
 
Kom på att jag kan ju riva av några fler filmer från senaste månaderna.. :D

The Fall Guy (2024)
Oväntat lite action från en film som ändå ska handla om stuntmän, känns mer som en romcom ärligt talat. Inga speciellt roliga scener man minns, blev besviken.

John Wick: Chapter 4 (2023)
Avslutade filmen i.. quadrologin? Fyra delar iaf. Storyn är fortfarande dum, dialogen rätt kass, Keanu är fortfarande en dålig skådis osv. Men bitvis bra action, otroligt snygg scenografi där de verkligen helt lagt realismen åt sidan för att det ska "se coolt ut" och det känns helt rätt. Man får nästan lite TV-spelskänsla av vissa scener. Innehåller också en lång tagning med topdown-perspektiv som kan vara bland det snyggaste som gjorts på film, hela filmen är värd att se nästan bara för den.

Abigail (2024)
Skräckfilm om ett team "bad guys" som kidnappar en rikings dotter för lösensumma, inte jätteläskig utan lagom. Om man inte vet något alls om den här filmen och vill se en lite lättsam light-skräck med både lite action och komediinslag, då kan jag rekommendera den. Den innehåller en rätt bra twist som tyvärr spoilar rätt direkt i trailern och de har tom använt det vid marknadsföring vilket jag verkligen inte förstår, filmen hade varit betydligt bättre om man såg den utan att veta var den skulle ta vägen men det har tyvärr varit i princip omöjligt.

Sting (2024)
Utomjordisk spindel sätter skräck i ett hyreshus.
Bra! Obehaglig om man har spindelskräck som jag. Den är lite dum, lite förutsägbar som de flesta creature features men den är underhållande och snyggt gjord. Gillar också att det är en utomjording. Filmen inleder med den kraschande meteoriten, ingen förklaring ges till var den kommer ifrån, varför det är en spindel osv men det ger en fin out till sådant som varför den kan göra ljud, växer så fort osv. Jag brukar störa mig på när "vanliga" djur liksom får någon sorts superkrafter helt utan förklaring.

Quiz Lady (2023)
Komedi om två systrar där den ena ska vara med i en trivia-tävling på TV. Helt okej. Inte hysteriskt rolig men underhållande, lite av en feelgood-film om man gillar sånt.

A Quiet Place: Day one (2024)
Lika dum som de två tidigare installationerna i "serien". Sevärd om man gillar creature features, annars kan man hoppa över. Innehåller en jättegullig katt som inte alls beter sig som en riktig katt skulle gjort. Rekommenderar för övrigt hemsidan "doesthedogdie" för alla andra som mig som är lite blödiga inför detta med djur i filmer :)

Twisters (2024)
Spirituell uppföljare till klassikern Twister från 96. Originalet må vara coolt och underhållande men den var ju ärligt talat inte jättebra så jag visste redan innan att denna heller inte skulle vara bra, och det var den inte. Men jag ville se tornados förstöra massa grejer i snygg CGI och det fick jag ändå. Hade väl önskat att det skulle gjorts lite "läskigare" men man kan inte få allt. Perfekt för en slö, regning eftermiddag.

Dream Scenario (2023)
Lite mysko film om en lärare som helt plötsligt börjar dyka upp i folks drömmar. Kategorieras på flera ställen som skräck men det är det inte. Det känns som att det finns en massa social commentary i den här filmen om sociala medier, nutiden, cancel culture osv men den når inte hela vägen fram och säger inte riktigt något i slutändan. Börjar kul men blir sedan rätt mörk (deppig).

Saltburn (2023)
Den var okej. Visste inte vad jag skulle förvänta mig riktigt, visste knappt vilken genre den tillhörde, skulle i efterhand säga drama med komediinslag. Bra skådespelarinsatser. Lite förutsägbar på det märkliga sättet att man liksom får känslan av att de inte ville att man skulle förstå var storyn var påväg och det är en stor "reveal" men samtidigt känns det som att det liksom varit sjukt uppenbart hela tiden på ett medvetet sätt?
Har hört att det skulle finnas en väldigt obehaglig scen med ett badkar men det finns ett par och jag vet inte vilken det syftas till. Tyckte inget var speciellt obehagligt men kanske ser lite för mycket film med obehagliga inslag :D Slutscenen är annorlunda och väldigt snygg!
 
Har du sett Late Night with the Devil? Jag, som inte är superskräck/horror/supernatural fan tyckte den var bra, speciellt David Dastmalchians insats.
Japp! Hade sett mycket fram emot den och blev liiiiite besviken, mest för att jag tror att jag liksom hypeat upp den lite för mycket.

Jag är ett stort fan av slowburns men tyckte ändå den kändes lite småtråkig och seg emellanåt? Tror kanske delvis för att man liksom visste var det skulle barka och jag hade kanske önskat lite mer "hints" istället för en stor final så att säga. Men den var bra, jag är glad att jag såg den.

Jag hade ju trott att I saw the TV glow skulle röra sig lite i samma kretsar (jag hade inte direkt läst på om den) men det är en helt annan typ av film. Jag såg nu i efterhand att den är regisserad av hon som gjort We're all going to the world's fair och den var inte heller något vidare så.
 
Japp! Hade sett mycket fram emot den och blev liiiiite besviken, mest för att jag tror att jag liksom hypeat upp den lite för mycket.

Jag är ett stort fan av slowburns men tyckte ändå den kändes lite småtråkig och seg emellanåt? Tror kanske delvis för att man liksom visste var det skulle barka och jag hade kanske önskat lite mer "hints" istället för en stor final så att säga. Men den var bra, jag är glad att jag såg den.

Jag hade ju trott att I saw the TV glow skulle röra sig lite i samma kretsar (jag hade inte direkt läst på om den) men det är en helt annan typ av film. Jag såg nu i efterhand att den är regisserad av hon som gjort We're all going to the world's fair och den var inte heller något vidare så.
Ja, jag tror att om det inte var Dastmalchian så hade jag nog tyckt den var sämre.

Jag fick något dille på skräck i dagarna och började se Ti Wests X-trilogi och jag är liksom delvis wtf, delvis obekväm och ibland undrar jag vad jag tittar på. Jag kan liksom inte bestämma mig för om X/Pearl är bra eller bara konstiga.
 
Jag har kollat på Industry på HBO Max och jag tycker den är så himla konstig. Den handlar om ett gäng unga aktienissar i London. Jag har aldrig sett så många scener av sex eller knarkande som inte tillför något till handlingen och jag är verkligen inte pryd av mig. Och även om det på pappret verkar vara en bra serie (jag älskar The Big Short, Billions etc) så har jag verkligen noll koppling eller sympati till någon av karaktärerna eftersom de är helt verklighetsfrånvända och bara yta. Det känns som att jag konstant har missat flera avsnitt där de förklarar handlingen, personers bakgrund och agerande osv. Jag kan vara förstående i att jag inte förstår all stock market-lingo men någon slags någorlunda röd tråd hade ju varit trevlig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp