Vad såg ni senast? Del 3

Jag tyckte att den var underhållande. Sen var det härligt med franskan tycker jag. Men nä, det var ingen hög kvalitetsfilm direkt. Men trots att den helt uppenbart är en B-film så kritiserar den mänsklighetens förstöring av jorden. Nedskärpning av haven, klimatförändringar etc. Mitt bland alla absurditeter som kommer med att ha en muterad haj i Seine. 🤣🤣🤣

Sen beror det ju på om man är en filmsnobb eller inte. Jag är det inte. Hellre en B-action än en trist prisbelönt film. Kvalitet är inte alltid underhållande.

Jag kan också tycka att det är lite trist att sitta och skratta åt andras smak mha en recension någon annan har skrivit gällande en film man inte har sett. Men visst, jag bjuder väl på det...

Nej alltså, jag "skrattade åt" recensionen snarare. Om ni är flera här som tyckte filmen var bra i sin genre är det ju super! Jag blev bara förvånad då jag ytterst sällan ser 1/5 recensioner från den sidan så det måste ju verkligen vara en ren fråga om tycke och smak och inte filmens kvalitet i sig.

Jag har varken sett denna, Hajen eller Sharknado så lägger noll värdering i för egen del.

Nej alltså, jag "skrattade åt" recensionen snarare. Om ni är flera här som tyckte filmen var bra i sin genre är det ju super! Jag blev bara förvånad då jag ytterst sällan ser 1/5 recensioner från den sidan så det måste ju verkligen vara en ren fråga om tycke och smak och inte filmens kvalitet i sig.

Jag har varken sett denna, Hajen eller Sharknado så lägger noll värdering i för egen del.

I sin genre är den underhållande. Men en person som ogillar genren kommer ju ge den hysteriskt lågt. Men jag föredrar The Meg 1 och 2. De är ännu mer absurda och helt utan djup!

Om man inte är en person som gillar hajar eller hajfilmer så kan jag nog inte komma på en endaste hajfilm (nej inte ens Jaws) man skulle tycka var "bra" på riktigt. Det görs ju otroligt mycket skit i genren, och det mesta är dåligt. Men om man gillar hajfilmer, så finns det några guldkorn som liksom ändå är helt okej, och detta tyckte jag var en av dem.

Det är ju alltid otroligt mycket suspension of disbelief när det kommer till genren man vs beast så man får liksom bara svälja att det kommer vara overkligen. Just förklaringen i denna filmen tyckte jag ändå höll ganska bra, att människans förgiftande av haven skulle fått hajen att anpassa sig efter nya förhållanden.

Geek Girl (Netflix) handlar om en high school tjej som bli upptäckt som modell trots att hon är en "geek" och ganska mobbad. Hon är på autismspektrat och har ganska svårt att passa in i modevärlden. Första avsnitten tyckte jag att karaktärerna var lite väl stereotypiska men vet inte om det var jag som vande mig eller om de tonade ner det lite mer längre in i serien för jag tyckte den blev bättre och bättre. Lite liknande Never Have I Ever i tonen.

En del av dig (Netflix) , svensk film med bl.a. Edvin Ryding, Felicia Maxime (Young Royals) och Zara Larsson. En film om sorg och familjerelationer. Gillade den!

Sen såg jag Fucking Åmål eftersom den var med i en scen i filmen och jag insåg att jag aldrig sett den innan 😅 . Fattar varför den blivit kultklassiker!

Och när jag var inne på svenska tonårsfilmer fortsatte jag med Forever (Netflix) , som handlar om två kompisar som spelar i samma fotbollslag och vad som händer med deras relation när det kommer en ny tränare som vill att de ska satsa mer seriöst. En av tjejerna är från invandrarbakgrund och har det lite sämre ställt så även en del om hennes hemsituation. Tyckte den var väldigt bra! Tyckte de unga skådespelarna var väldigt duktiga och blev lite överraskad när jag kollade upp dem och insåg att de i första hand var satsande fotbollsspelare själva och detta var deras enda skådisjobb.

Annars har jag kollat på de första avsnitten av The Acolyte (Star Wars, The Acolyte) och är försiktigt positiv! Alla skådespelare gör ett bra jobb, speciellt Amandla Sternberg och Lee Jung-jae. Bra setup för handlingen såhärlångt.

Och idag då första avsnittet av S2 House of the Dragon (max) . Lika bra som förra!

30 dagar i fängelse - dokumentär på Svt. En dokumentärfilmare som kliver in och lever som intagen på ett svenskt fängelse i en månad. Upplevde den som på en lagom nivå, inte fokus på brotten som de intagna begått, utan på upplevelsen av att sitta inspärrad. Även filmarens upplevelse får ta en del plats.

Har sett två filmer, båda skräck.

The First Omen (2024)
En prequel till klassikern Omen från 1976 med Nell Tiger Free i huvudrollen som spelar nästan exakt samma karaktär hon gör i serien Servant. Jag blev positivt överraskad av denna faktiskt! Den är visuellt trevlig och ljudsättningen är fenomenal. Inte överdrivet läskig men det behöver den inte vara heller. Lite förutsägbar men inte på ett dåligt sätt egentligen utan mer på ett lite.. retro vis. Passar sömlöst ihop med originalet mot slutet. Absolut sevärd, det är relativt sällan vi får skräckfilmer av den här kalibern.

Tarot (2024)
För någon som gillade hur skräcken var under tidigt 00-tal är detta en trevlig film. Starka vibbar av både Scream och Final destination. Snygg monsterdesign, kreativa dödsfall, fruktansvärt förutsägbara jumpscares. Den här följer verkligen mallen för hur en sån här film är bygd till punkt och pricka med allt ifrån att göra det förbjudna, gå ihop och surfa på nätet/kolla på biblan efter vad det är som drabbat en, träffa en tokig expert och sedan upplösning.
Det är inte en bra film, men den är underhållande. Gillar man den här typen av underhållande B-skräck och snygg VFX så är det en hit, annars hade jag hoppat över denna.

Också sett ikapp lite på serier.

Fem avsnitt in i säsong 4 (sista säsongen) av Evil som tyvärr tappat det ganska rejält men fortfarande är underhållande, skönt att det blir ett riktigt avslut på den. Det mest underhållande är nästan att en liten bit in i introt på de flesta avsnitt kommer en liten text där det står någon variant av "The skip demon will be angry if you skip the intro", typiskt för seriens självdistans.

Sett första avsnittet av säsong två av House of the Dragon. Ganska blek start måste jag säga även om slutet hade visst shock value. Jag vet inte var den massiva budgeten tar vägen för VFX känns påtagligt sämre än S1, tänker främst på scenen på stranden där Rhaenyra kliver av sin drake och det verkligen är skrattretande dåligt gjort. Ser fram emot resten av säsongen.

Slutligen sett de tre första avsnitten på säsong 3 av The Boys. Underhållande som vanligt, humorn är top notch. Deras drivande med alt right högern är verkligen on point och verkar ha fått många amerikanska högertroll att helt glömma att det har drivits, och drivs fortfarande rätt hårt även om vänstern, detta är nästan lika underhållande som serien. Om nu någon skulle missat denna serien så är den ett MÅSTE för alla som gillar humor, kaos och (mycket) blod.

Glömde skriva med S3 av Sweet Tooth (Netflix) . Ganska bra avslutning, inte riktigt på nivå med S1 och 2 men de knöt ihop det som behövdes. Gillade den nya hybridtjejen, men designen på vargkillarna var inte den bästa 😅 .

The whole truth
Viaplay. Jag såg den på TV 8 så den kanske kommer i repris.
"Synopsis. Defense attorney Richard Ramsay (Keanu Reeves) works the case of 17-year-old Mike Lassiter's (Gabriel Basso) alleged murder of his wealthy lawyer father Boone (Jim Belushi), a professional friend. Ramsay feels pressure to save Mike, but Mike's complete silence makes it difficult."
(TW En del våld och vålds*mt s*x-scener)

Guds slavar (Originaltitel: Escaping utopia)
https://www.svtplay.se/guds-slavar
Tror den finns på Netflix också.
Dokumentärserie om en sekt som lever ensligt på Nya Zeeland.
"För 50 år sedan bestämde sig en egenutnämnd australisk predikant för att skapa sitt eget himmelrike på jorden i en avlägsen del av Nya Zeeland. Med medlemmar från hela världen byggde han denna värld baserad på strikta och bokstavliga tolkningar av bibeln, där en liten grupp män styr över resten av samhället och där kvinnor måste underordna sig männen. I dag är 650 personer isolerade från omvärlden i Gloriavale, ett av världens mest hemliga och avlägsna kristna kollektiv."

Ser Threesome (svtplay)
SÅ bra??! Men också väldigt jobbig, rör upp lite gamla minnen.

Annars kollar jag Första Dejten (svtplay) lika bra som alltid!

Senaste avsnittet av House of the Dragon: :cry::cry::cry:, trots att jag visste vad som skulle hända. Är väldigt nöjd med denna säsongen hittills!

Nya Snuten i Hollywood. Mycket bättre än förväntat!

Midsommarnatt. Svensk/norsk miniserie.
Fem avsnitt som utspelar sig på en midsommarafton och som skildrar folks relationer och kärleksbekymmer.
Jättefin!!

Nya Snuten i Hollywood. Mycket bättre än förväntat!
Jag håller med, inte alls usel utan ungefär som de tidigare. 🙂

F ö vill jag tipsa om en serie jag blivit rekommenderad i tiotalet år men inte haft tillgång till - Last tango in Halifax eller den fåniga svenska översättningen Vår stora kärlek!

Finns på Britbox och handlar om två 70-plussare som hittar varandra och kärleken.
Fantastiskt välskriven och välspelad, skapad av Sally Wainwright som även gjort Happy Valley (som ALLA borde se) med bla underbara Sarah Lancashire som den ena dottern och Nicola Walker som den andra. ❤️

Jag har börjat se andra säsongen av House of Dragons. Ja, det går väl som förväntat åt skogen med allt och det är få som någonsin fattar ett intelligent beslut. Men jag tycker ändå att serien är ljusår bättre än GoT som jag inte stod ut med att se klart trots (p.g.a.?) att jag älskar böckerna. Fast jag stod å andra sidan inte ut med serien innan jag läst böckerna heller. Men HoD är bra! Matt Smith är en riktigt bra skådis! Han övertygar lika mycket som Daemon som han gjorde som The Doctor och två mer olika karaktärer går knappast att hitta.

Jag håller med, inte alls usel utan ungefär som de tidigare. 🙂

F ö vill jag tipsa om en serie jag blivit rekommenderad i tiotalet år men inte haft tillgång till - Last tango in Halifax eller den fåniga svenska översättningen Vår stora kärlek!

Finns på Britbox och handlar om två 70-plussare som hittar varandra och kärleken.
Fantastiskt välskriven och välspelad, skapad av Sally Wainwright som även gjort Happy Valley (som ALLA borde se) med bla underbara Sarah Lancashire som den ena dottern och Nicola Walker som den andra. ❤️

Vi tyckte också om nya "Snuten i Hollywood" vilket var en trevlig överraskning. Alltför ofta blir det ju pannkaka av uppföljare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Vi med egen gård/stall
  • Regler sportkörning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka