Vad såg ni senast? Del 3

Insåg att jag missade två filmer jag såg för ett tag sedan

Elvis (2022) (Netflix men försvinner därifrån snart) - snyggt filmat, bra skådespel, intressant vinkel om "The King". Rekommenderas om man är lika sen som jag och inte sett den tidigare.

Rocketman (2019) (Netflix) om Elton John. Mer musikalstuk än Elvis och lite annan ton om jag ska jämföra dem men tycker båda var typ lika bra på olika sätt. Insåg inte hur länge sedan det var den kom ut förrän jag såg hur liten Kit Connor (från Heartstopper) var i den 😅 .

Idag såg jag dokumentären

Copa 71 (SVT play) om värdens största damidrottsevenamang. Ett inofficiellt VM i fotboll som hölls i Mexico 1971 och sedan "tystades ner" så att inte ens de flesta av dagens professionella fotbollsspelare, eller de som spelade det första officiella VMet 1991, visste att det ägt rum. Finalen hade över 110 000 åskådare på plats och det är alltså fortfarande publikrekord för ett damidrottsevenemang. Väldigt intressant dokumentär med färginspelningar och bilder från matcherna, nya intervjuer med spelare, men även lite historia och bakgrund om damfotbollen och hur den har motarbetats och t.o.m. tidvis varit brottslig i vissa länder.
Efter VM förra året har jag blivit väldigt intresserad av damfotboll men jag tror man kan uppskatta denna dokumentären även om man inte kollar på fotboll, eller bara för den "feministiska kampen" om man inte ens är sportintresserad.

Kan rekommendera The Dropout, som jag såg finns på SVT Play nu. Intressant serie (8 avsnitt) baserad på den verkliga händelsen då en ung tjej hoppade av college för att starta ett "revolutionerande" företag som skulle göra blodprov och diagnossättning betydligt lättare. Idén var god, men de fick aldrig till tekniken och var snart fast i en nedåtgående spiral där de ljög för såväl allmänheten som sina anställda och alla de hoppfulla affärsmän som investerade hundratals miljoner i bolaget. Den var väldigt frustrerande och upprörande ibland, men väldigt intressant!

Serier:

I Dina Händer (Netflix) Fint och tungt med bra skådespel. Om barn som blir indragna i gängkriminalitet. Öppnar med att en kille dödar sin bästa kompis och sedan följer man utredning och flashbacks för att komma fram till varför.

Thunder in my Heart (Netflix) såg jag också. Instämmer, väldigt bra, rekommenderas. Även om man blir himla frustrerad på den där pappan. :cautious:

Dead Boy Detectives (Netflix) Bygger på Neil Gaiman-serie i Sandman-universumet och är även här kopplat till Netflix Sandman-serie, t.ex. några Endless-karaktärer dyker upp i båda. Om två (döda) tonåringar från olika tidsepoker som tillsammans driver en detektivbyrå för att hjälpa andra spöken att få frid och vandra vidare. Gillade den!

Bridgerton S3 (Netflix) Än så länge (halva som kommit ut) för mig inte lika bra som S2, men Nicola Coughlan är som vanligt väldigt bra! Gillar också nya Francesca (även om den gamla inte hade så mycket scener så inte rättvist att jämföra kanske). Hoppas de fortsätter köra till hennes säsong också.

Shogun (Disney+) Väldigt bra och välgjord serie! Baserad på en bok, en engelsman kommer till 1600-talets Japan där han blir indragen i en maktkamp och kultur som han först inte förstår alls men efterhand mer och mer. Väldigt duktiga övervägande japanska skådespelare (mycket dialog på japanska så svårt att skrolla på telefonen samtidigt bara 😅 ) och vad jag förstår är det gjort med väldigt stor respekt för historian och kulturen.

Vi är också väldigt förtjusta i Shogun, den är suveränt välgjord och jag gillar verkligen att de pratar så mycket japanska.

Såg Civil war igår och blev nog faktiskt lite besviken. Den var inte dålig men jag hade hoppats på mer politik och liksom få se hur själva kriget startade.

Boiling Point, på SVT, om en restaurang och köksanställda där. Drogs in i karaktärerna och alla händelser och kan inte sluta titta nu. Det mesta sker i restaurangköket. Verkligen värt en titt!
Började också att kolla på den och den är fantastisk! Inte sett filmen som verkar utspela sig före dock. Hög igenkänning på restaurangarbetet, ofta många halvtrasiga själar i ett imponerande högt tempo.

(Och jag blir så förbannad på alla otrevliga kunder, känns som att jag är på golvet själv 😂)

Såg Civil war igår och blev nog faktiskt lite besviken. Den var inte dålig men jag hade hoppats på mer politik och liksom få se hur själva kriget startade.
Eftersom att jag är lite nördigt politikintresserad så hade en del av mig önskat det också, men tycker att avsaknaden av den biten fyller en funktion i filmen. Jag menar, man förstår ju att presidenten är auktoritär bara genom att han är inne på tredje mandatperioden och avvecklat FBI etc. Och en poäng med filmen är väl att den inte "väljer sida" liksom. Att presidenten lika gärna skulle kunna vara republikan som demokrat, och att den här typen av polarisering alltid kommer kunna utnyttjas av grupperingar (som miliser) som passar på att söndra.

(sedan är det ju spännande/otippat att just Texas och Kalifornien ens kom på tanken att vara en enad front, men det påpekas ju iaf i filmen)

Började också att kolla på den och den är fantastisk! Inte sett filmen som verkar utspela sig före dock. Hög igenkänning på restaurangarbetet, ofta många halvtrasiga själar i ett imponerande högt tempo.

(Och jag blir så förbannad på alla otrevliga kunder, känns som att jag är på golvet själv 😂)
Jag har sett filmen, men fattade inte att sagda serie skulle bygga på den på nåt vis. Kanske borde ge den en chans då. För uppskattade filmen massor, även om man inte direkt mådde bra av att se den.

Eftersom att jag är lite nördigt politikintresserad så hade en del av mig önskat det också, men tycker att avsaknaden av den biten fyller en funktion i filmen. Jag menar, man förstår ju att presidenten är auktoritär bara genom att han är inne på tredje mandatperioden och avvecklat FBI etc. Och en poäng med filmen är väl att den inte "väljer sida" liksom. Att presidenten lika gärna skulle kunna vara republikan som demokrat, och att den här typen av polarisering alltid kommer kunna utnyttjas av grupperingar (som miliser) som passar på att söndra.

(sedan är det ju spännande/otippat att just Texas och Kalifornien ens kom på tanken att vara en enad front, men det påpekas ju iaf i filmen)
Ja alltså jag tyckte inte den var dålig men jag hade som sagt önskat ett annat perspektiv. Som det var nu fick man ju egentligen inte veta alls vad som lett kriget utan det blev mer en skildring av ett krigshärjat land bara vilket ju gjorts förr och dessutom ofta bättre.

Dogman på Netflix. En skruvad, mörk film om en man som blir gripen av polisen för inbrott som utförs av hans hundar, som han har ett väldigt starkt band till. Filmen kretsar kring samtalen han har med psykologen på häktet där han berättar om hela sitt (hårda) liv. En riktigt bra film!

Svt gav ut tre avsnitt (dokumentär, världens historia) om Dagen D idag och i dem så använde de skådespelare som läppsynkade till inspelade intervjuer av personer som var där. Jag tittade på svtplay och gillade det! I vanliga fall när man ser inspelade intevjuer så är det äldre personer, men då finns risken att man glömmer att dessa personer var faktiskt unga. Samt att numera är ju de flesta döda.

Jag tänker också på vilket arbete som låg bakom, skådespelarna fick verkligen arbeta på att tala precis samtidigt som originalljuden och de lyckades bra! :jawdrop::up:

Under Paris på Netflix. En muterad haj simmar in i Seine och ställer till fanskap.

Jag älskar hajfilmer och gör man det kan man inte vara kräsen. Den här var rätt bra skulle jag säga. Inte FÖR dum, snyggt gjord, bra skådespelarinsatser och faktiskt rätt spännande bitvis. Gillar man hajfilmer är denna ett måste skulle jag säga. Extra plus för att den har en bra, underhållande skurk, och det är inte hajen!

Under Paris på Netflix. En muterad haj simmar in i Seine och ställer till fanskap.

Jag älskar hajfilmer och gör man det kan man inte vara kräsen. Den här var rätt bra skulle jag säga. Inte FÖR dum, snyggt gjord, bra skådespelarinsatser och faktiskt rätt spännande bitvis. Gillar man hajfilmer är denna ett måste skulle jag säga. Extra plus för att den har en bra, underhållande skurk, och det är inte hajen!

Tack för tipset! Såg den precis! Underhållande. Jag gillar den här typen av filmer! Den här hade dock ett mörker och djup som de annars brukar sakna.

Tack för tipset! Såg den precis! Underhållande. Jag gillar den här typen av filmer! Den här hade dock ett mörker och djup som de annars brukar sakna.

Det enda jag sett om den filmen tidigare var denna recensionen. Tur att folk har olika smak 😅

Screenshot_20240607-211226~2.webp

Det enda jag sett om den filmen tidigare var denna recensionen. Tur att folk har olika smak 😅

Visa bifogad fil 146915

Jag tyckte att den var underhållande. Sen var det härligt med franskan tycker jag. Men nä, det var ingen hög kvalitetsfilm direkt. Men trots att den helt uppenbart är en B-film så kritiserar den mänsklighetens förstöring av jorden. Nedskärpning av haven, klimatförändringar etc. Mitt bland alla absurditeter som kommer med att ha en muterad haj i Seine. 🤣🤣🤣

Sen beror det ju på om man är en filmsnobb eller inte. Jag är det inte. Hellre en B-action än en trist prisbelönt film. Kvalitet är inte alltid underhållande.

Jag kan också tycka att det är lite trist att sitta och skratta åt andras smak mha en recension någon annan har skrivit gällande en film man inte har sett. Men visst, jag bjuder väl på det...

Senast ändrad:

Även jag såg den igårkväll och tyckte den var spännande!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka