Vad såg ni senast? Del 3

Senaste säsongen av Showtrial (BBC iPlayer). SÅ bra! Minns inte att jag uppskattade första säsongen såhär mycket, även om jag absolut gillade den, men denna har verkligen många lager och många väldigt välspelade karaktärer. Den är dock helt frikopplad från första säsongen, såvitt jag vet.

Såg även miniserien A Confession på Netflix häromdagen och både jag och maken blev helt fast. Såg alla 6 avsnitt inom loppet av typ 4 dagar. Både intressant och frustrerande att det hänt på riktigt, att det liksom kan få gå till sådär...

Senaste tiden har jag sett bland annat dessa filmer

Caddo lake Jag satt som på nålar hela filmen, väldigt spännande och mycket förvirrande och jag fattade iallafall ingenting av twisten förrän på slutet. 4,5/5

The watchers
Nah, korkad film med för många plot holes, när vägen knappt är en kostig, vänd om för sjutton.
hur har professorn kunnat bygga bunkern?? Helt ologiskt
2/5

Mad Max Fury Road
Helt och hållet min typ av film, älskar postapokalyps. 3.5/5

Speak no evil
Spännande, James McAvoy är förjäkla bra, och sjukt läskig i denna. 4/5

A quiet place day one
Gillar jättemycket, tyckte om de föregående och denna var den bästa i min ringa mening. 4/5

Red Notice
lagom underhållande med Ryan Reynolds som supertjuv. 3/5

Lift
heistfilm, lite för långdragen och för mycket coola prylar för min smak 2/5

Its whats inside
Herrejäklar vilket skräp. Ett gäng gamla vänner som möts upp och byter kropp under en fest. Det hade kunnat vara bra men nej, haveri 0/5

Senaste säsongen av Showtrial (BBC iPlayer). SÅ bra! Minns inte att jag uppskattade första säsongen såhär mycket, även om jag absolut gillade den, men denna har verkligen många lager och många väldigt välspelade karaktärer. Den är dock helt frikopplad från första säsongen, såvitt jag vet.

Såg även miniserien A Confession på Netflix häromdagen och både jag och maken blev helt fast. Såg alla 6 avsnitt inom loppet av typ 4 dagar. Både intressant och frustrerande att det hänt på riktigt, att det liksom kan få gå till sådär...
Hmmmm... hittar inte A Confession på Netflix?

The Substance (2024)

På vissa ställen kategoriserad som skräck vilket känns helt fel även om själva temat såklart rör sig där men det gör ju liksom Scooby Doo också.. Det är främst en satir över dagens skönhetsindustri och hur kvinnans värde, eller nästan kvinnans rätt att ens existera är knutet till utseende. Den är bitvis äcklig, bitvis rolig. Man förstår hela tiden vart det är påväg så att säga men det är inget som stör.

Fruktansvärt snygg film, både bild och ljudsättning är fantastiskt. Lite kul också att de äntligen lyckats hitta en enda film där Dennis Quaid faktiskt passar perfekt i sin roll, kul för honom! Filmen spårar som fan mot slutet men på bästa tänkbara sett, skrattade rakt ut ett par gånger.

Det händer nästan aldrig att en film är såhär knäpp men samtidigt såhär välgjord. Satiren är utmärkt och den lilla skärvan av allvar i det försvinner aldrig, oavsett hur löjlig filmen blir i övrigt.

10/10 en riktig pangfilm. Se den!

Ronja Rövardotter del 2 (kortserie, Netflix), andra delen av nyinspelningen. Lika mysig och vacker som del 1! Den nya subplotten med fogden (?) och de som kom för att fånga rövarna gjorde varken till eller från för mig, i del 1 tyckte jag ändå att det fanns lite intressanta bitar där men nu hade de lika gärna kunnat ta bort alla de scenerna för min del. Men de var ändå såpass liten del av serien att jag kan bortse från dem. Scenerna med Ronja och Birk i skogen var väldigt fina!

Into the Spiderverse (film, Netflix), har inte blivit av att jag sett den innan men den var bra. Har dock hört från vissa håll att det skulle vara den bästa Spiderman-filmen eller tom Marvel-filmen som gjorts vilket jag inte riktigt håller med. Snyggt animerat och ganska bra story men inte jätteminnesvärd för mig.

The Addams Family och Addams family values (filmer, Netflix) första gången jag ser dem också, fick bli mitt Halloween - projekt vilket de var perfekt för!

Agatha All Along (9 avsnitt, Disney+) tycker de knöt ihop serien bra även om det finns detaljer jag hade önskat annorlunda i de sista två avsnitten. Avsnitt 7 var riktigt bra gjort men personlig favorit för mig var ändå avsnitt 4. Är nog min favorit MCU-serie från Disney+! Prickar precis rätt sweetspot för mig vad gäller balans mellan humor och allvar (får mycket Buffy-vibes vilket är min favoritserie), väldigt bra skådespelarinsatser och fantastiska kläder och set-design.

Sedan såg jag också dokumentären om Ibelin (Netflix). Väldigt fin, det kom en del tårar.

Se Acabó (dokumentär, Netflix) om damerna i Spaniens fotbollslag som vann VM 2023. Med spelarnas egna berättelser om vad som hände innan, under och efter VM. Dokumentären har som "undertitel" på svenska och engelska "kyssen som förändrade Spansk fotboll" vilket jag till viss del kan förstå eftersom det kanske är det som flest utanför damfotbollen kommer ihåg och som kan locka tittare, men jag gillar ändå den Spanska versionen bättre: "Diario de las Campionas". För det är verkligen spelarna som är i fokus, både de som var med på VM och de som stannade hemma i protest mot ledningen. Fd huvudtränaren Jorge Vilda eller fd president för spanska fotbollsförbundet Luis Rubiales som de största kontroverserna var runt medverkar inte alls i dokumentären själva (mer än genom klipp som spelarna får kommentera).

Fyra till har det blivit sedan sist

Wicked little letters (2023)
Såg den som en lättsam helgfilm då jag dels gillar Olivia Coleman och den verkade ganska rolig med ploten "snuskiga brev från anonym avsändare skickas till en proper kvinna i liten by i England". Tyvärr var den dels inte jätterolig samt ganska ja.. dum. Efter ett tag går det liksom inte att ta det på allvar, trots att de försöker göra allvar av storyn. Verkar som att den eventuellt kan vara löst baserad på en verklig händelse?

Jag har också väldigt svårt för när man ska göra en poäng av diskriminering men liksom.. väljer? Filmen utspelar sig på 20-talet och de gör en väldigt stor grej av hur kvinnor inte har samma rättigheter som män, framförallt en kvinna som jobbar som polis (hennes far var också polischef tydligen) men hon tas inte på allvar pga sitt kön. Samtidigt har den här poliskvinnan tydligt indiskt påbrå och en annan kvinna lever i en relation med en svart man, de är heller inte ens gifta utan hon har bara ett barn sedan tidigare, men dessa saker är alltså helt naturliga och ingen har något ont att säga om detta. Det blir liksom störigt både för att det känns som att man osynliggör rasism men också för att det liksom blir extremt overkligt. Jag känner att man liksom antingen får låtsas som att problematiken inte finns, ELLER belysa alla delar av den, inte bara välja ut.

Cuckoo (2024)
"På en resa till de tyska alperna med sin far och styvmor upptäcker Gretchen att semesterorten där de bor döljer olycksbådande hemligheter, eftersom hon plågas av konstiga ljud och skrämmande visioner av en kvinna som jagar henne."

Ska vara skräck men känns mest udda. Inte alls vad jag trodde att den skulle vara och beskrivningen stämmer inte alls överens med vad som händer i filmen, vill dock inte spoila. Iden är ganska unik och det märks att författaren tänkt till om hur saker ska gå ihop men det blir ändå mest trist. Osäker på vem denna filmen är till för så vet inte vem jag skulle kunna rekommendera den till.

Blink Twice (2024)
"Servitrisen Frida träffar av en slump miljardären Slater King på en gala och blir bjuden på en galen semster fylld av fest och mat på en privat ö, men saker och ting är inte så bra som Frida först hade hoppats på."

Den här gillade jag. Jag tycker det är lite synd att det väldigt tidigt liksom klargörs att någonting är fel. Jag tycker det känns vanligare och vanligare i filmer nu för tiden att det liksom är övertydligt och att tittaren inte ska behöva lista ut något själv. Egentligen är hela filmen väldigt förutsägbar men det fungerar liksom ändå. Alla är väldigt bra i sina roller och slutet är ganska roligt. Rekommenderar!

Cat Person (2023)
"När studenten Margot går på en dejt med den äldre Robert så upptäcker hon att han inte lever upp till den Robert som hon flirtat med via meddelanden. Det här är en knivskarp utforskning av dejtandets fasor."

Otroligt svår film att betygsätta. Denna såg jag igår och jag låg och tänkte på den bra länge innan jag somnade, känner liksom ett behov av att diskutera den med någon, men samtidigt finns inte så mycket att säga? Den här filmen berör modern dating, moderna ungdomar med livet online, incels, radikalfeminister, manshat, etikett, mäns våld mot kvinnor och ja.. mycket mer.

Jag tror (vissa) män som ser den här filmen kan tendera att blir förstärkta i bilden av att kvinnor har den största "sexuella" makten medan kvinnor som ser den kanske kan få lite breddat perspektiv om de är öppna för det. Man tycker både synd om och illa om de flesta i den här filmen, ingen är fri från synd så att säga. Den säger mycket men samtidigt väldigt lite, en massa problem presenteras men ingen lösning finns eller ens berörs vilket såklart känns lite mörkt.

Jag förtränger Julen lite till och har förlängt "spooky season", kollade på

Scream och Scream 2 (Netflix). Första gången jag ser dem (känner att jag har överlag stora luckor vad gäller kultklassiker inom skräckfilmer så har försökt råda lite bot på det).

Arcane (Netflix, S2 Act 1+2, sista 3 avsnitten kommer på lördag). Helt fantastisk! Animationen är om möjligt ännu snyggare och mer konstnärlig än S1. Karaktärerna fortfarande lika fängslande. Själva den magiska/mystiska aspekten är uppskruvad flera snäpp jämfört med S1, det är väl kanske inte min favoritbit men blir några väldigt visuellt snygga scener i alla fall.

Annars har jag mest kollat om gamla saker.

• Gilla
Reactions: Sel
Sitter och ser på "We Need To Talk Abut Kevin". Tänkt på filmen länge och nu är det dags att se om den (igen.) Den är ju så sjukt bra!
Hyr den via Prime.

Alien: Romulus (2024)
"En grupp unga rymdkolonisatörer drömmer om ett bättre liv och ger sig upp till en övergiven rymdstation för att komma bort. Dessvärre lurar ett främmande väsen där som är snäppet värre än livet på en gruvplanet."

Jag hade sett fram emot den här sjukt mycket och jag blev inte besviken! Prometheus och Covenant kan man ju ha lite olika åsikter om, men det de har gemensamt är att de inte riktigt har känts som en "riktig" alien-film. Den här är verkligen back to the roots! Mer lik 4an än den första med mer fokus på action än skräck men det är bra. Är den perfekt? nej. Lika bra som den första? nej. Men det är en värdig uppföljare och de som gillar Alien tror jag inte blir besvikna.

Love lies bleeding (2024)
"I den tävlingslystna, egocentriska bodybuilding-världen befinner sig Lou, en tillbakadragen person som faller hårt för den ambitösa Jackie. Deras relation leder dock inte till något gott, när båda blir indragna i Lous kriminella familj."

Kristen Stewart känns lite hit and miss tycker jag, hon har ett ganska speciellt sätt oavsett karaktär och i vissa roller passar det bättre och i andra sämre, här är det lite sämre. Jag hade hört mycket gott om den här filmen så jag måste faktiskt säga att jag inte riktigt förstår hypen. Den var helt okej men inget märkvärdigt. Vissa delar känns konstigt arthouse medan filmen i helhet är väldigt straight forward så det känns som att det klashar lite.

Oddity (2024)
"Ett medium försöker avslöja sanningen bakom hennes systers mord på platsen för brottet."

Jag hade laddat för denna då jag hade hört att den skulle vara sjukt obehaglig. Visst är den det bitvis men inget exceptionellt skulle jag säga. Både storyn och händelser är ganska förutsägbara framförallt om man på förhand vet vad en golem är. Vet man å andra sidan inte det så kan den nog vara lite förvirrande då den inte förklarar något. Innehåller en hel del jump-scares men man ser alla komma. Den får en liten pluspoäng för slutet som ändå kändes delvis oväntat, dock inte säker på om det är något positivt eller inte. Klart sevärd för skräckfantasten i alla fall!

Interior Chinatown (S1, 10ep, Disney+). Willis Wu jobbar som servitör på sin farbrors restaurang men drömmer om att det ska hända något spännande i hans liv. Tills han blir indragen i en utredning om gängkriminalitet i Chinatown, som även visar sig ha koppling till hans bror som försvann spårlöst för flera år sedan. Mer och mer konstiga saker händer när Willis inte nöjer sig med att "spela den roll" han har fått.
Jag tyckte den var ganska bra, men fångade inte in mig riktigt. Kunde inte kolla mer än 1-2 avsnitt åt gången, sedan blev min hjärna överbelastad typ :p. Dels så bygger serien runt mysteriet vad hänt med Willis bror, men det stora mysteriet är egentligen typ hur själva "världen" fungerar, det finns liksom meta/övernaturliga influenser i bakgrunden som egentligen är det stora mysteriet. Och jag är inte riktigt säker på att jag är nöjd med alla svar som gavs till slut. Vet inte om det var/är planerat för fler säsonger men jag känner i alla fall att jag har många fler frågor. Är efter en bokförlaga som jag inte läst, har man det fattar man kanske lite bättre 😅.

Out of my Mind (film, Disney+). Om Melody som har cerebral pares, använder rullstol och inte kan prata. Hon går i särskola men när en ny lärare kommer till skolan får hon chansen att delta i den "vanliga" undervisningen. Fin välgjord feelgood om att acceptera olikheter och stå upp för sig själv!

Och så sista delen av Arcane. Bra avslutning på en av årets bästa serier! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka