Fyra till har det blivit sedan sist
Wicked little letters (2023)
Såg den som en lättsam helgfilm då jag dels gillar Olivia Coleman och den verkade ganska rolig med ploten "snuskiga brev från anonym avsändare skickas till en proper kvinna i liten by i England". Tyvärr var den dels inte jätterolig samt ganska ja.. dum. Efter ett tag går det liksom inte att ta det på allvar, trots att de försöker göra allvar av storyn. Verkar som att den eventuellt kan vara löst baserad på en verklig händelse?
Jag har också väldigt svårt för när man ska göra en poäng av diskriminering men liksom.. väljer? Filmen utspelar sig på 20-talet och de gör en väldigt stor grej av hur kvinnor inte har samma rättigheter som män, framförallt en kvinna som jobbar som polis (hennes far var också polischef tydligen) men hon tas inte på allvar pga sitt kön. Samtidigt har den här poliskvinnan tydligt indiskt påbrå och en annan kvinna lever i en relation med en svart man, de är heller inte ens gifta utan hon har bara ett barn sedan tidigare, men dessa saker är alltså helt naturliga och ingen har något ont att säga om detta. Det blir liksom störigt både för att det känns som att man osynliggör rasism men också för att det liksom blir extremt overkligt. Jag känner att man liksom antingen får låtsas som att problematiken inte finns, ELLER belysa alla delar av den, inte bara välja ut.
Cuckoo (2024)
"På en resa till de tyska alperna med sin far och styvmor upptäcker Gretchen att semesterorten där de bor döljer olycksbådande hemligheter, eftersom hon plågas av konstiga ljud och skrämmande visioner av en kvinna som jagar henne."
Ska vara skräck men känns mest udda. Inte alls vad jag trodde att den skulle vara och beskrivningen stämmer inte alls överens med vad som händer i filmen, vill dock inte spoila. Iden är ganska unik och det märks att författaren tänkt till om hur saker ska gå ihop men det blir ändå mest trist. Osäker på vem denna filmen är till för så vet inte vem jag skulle kunna rekommendera den till.
Blink Twice (2024)
"Servitrisen Frida träffar av en slump miljardären Slater King på en gala och blir bjuden på en galen semster fylld av fest och mat på en privat ö, men saker och ting är inte så bra som Frida först hade hoppats på."
Den här gillade jag. Jag tycker det är lite synd att det väldigt tidigt liksom klargörs att någonting är fel. Jag tycker det känns vanligare och vanligare i filmer nu för tiden att det liksom är övertydligt och att tittaren inte ska behöva lista ut något själv. Egentligen är hela filmen väldigt förutsägbar men det fungerar liksom ändå. Alla är väldigt bra i sina roller och slutet är ganska roligt. Rekommenderar!
Cat Person (2023)
"När studenten Margot går på en dejt med den äldre Robert så upptäcker hon att han inte lever upp till den Robert som hon flirtat med via meddelanden. Det här är en knivskarp utforskning av dejtandets fasor."
Otroligt svår film att betygsätta. Denna såg jag igår och jag låg och tänkte på den bra länge innan jag somnade, känner liksom ett behov av att diskutera den med någon, men samtidigt finns inte så mycket att säga? Den här filmen berör modern dating, moderna ungdomar med livet online, incels, radikalfeminister, manshat, etikett, mäns våld mot kvinnor och ja.. mycket mer.
Jag tror (vissa) män som ser den här filmen kan tendera att blir förstärkta i bilden av att kvinnor har den största "sexuella" makten medan kvinnor som ser den kanske kan få lite breddat perspektiv om de är öppna för det. Man tycker både synd om och illa om de flesta i den här filmen, ingen är fri från synd så att säga. Den säger mycket men samtidigt väldigt lite, en massa problem presenteras men ingen lösning finns eller ens berörs vilket såklart känns lite mörkt.