Vad såg ni senast? Del 3

Jag såg också Adolescence i helgen. Tyckte den var bra men inte fantastisk, sista avsnittet kändes lite meh, hade gärna velat se ett bättre eller iaf mer tillfredsställande avslut för Jamie.

Var också slutet för säsong 2 av Severance förra veckan så jag såg sista avsnittet där. Väldigt episkt och himla spännande att se var säsong 3 tar vägen nu, synd att man i vanlig ordning måste vänta över ett år nu för tiden på nya säsonger.

Hittade också en ny serie jag kollat ikapp på under månaden, The Pitt. Väldigt bra. Det är drama i den såklart men den står ändå ut jämfört med andra "sjukhusserier", den känns väldigt realistisk i jämförelse. Hela säsongen utspelar sig under ett skift så det blir lite 24-känsla där varje avsnitt är en (stressig) timme på en akutmottagning.

Säsong 3 av The wheel of time började också förr-förra veckan. Det kom tre avsnitt på en gång och ett fjärde släpptes förra veckan och jag har sett det första. Jag kollade en recap innan och det behövdes verkligen. Tycker fortfarande att det är lite för många karaktärer och lite för rörigt. Kan liksom inte släppa att den känns lite som Game of thrones från Temu. Produktionen känns lite billig hela storyn är väldigt YA (fast jag tror att böckerna är det så är nog inte så konstigt).

Jag såg också Adolescence i helgen. Tyckte den var bra men inte fantastisk, sista avsnittet kändes lite meh, hade gärna velat se ett bättre eller iaf mer tillfredsställande avslut för Jamie.

Var också slutet för säsong 2 av Severance förra veckan så jag såg sista avsnittet där. Väldigt episkt och himla spännande att se var säsong 3 tar vägen nu, synd att man i vanlig ordning måste vänta över ett år nu för tiden på nya säsonger.

Hittade också en ny serie jag kollat ikapp på under månaden, The Pitt. Väldigt bra. Det är drama i den såklart men den står ändå ut jämfört med andra "sjukhusserier", den känns väldigt realistisk i jämförelse. Hela säsongen utspelar sig under ett skift så det blir lite 24-känsla där varje avsnitt är en (stressig) timme på en akutmottagning.

Säsong 3 av The wheel of time började också förr-förra veckan. Det kom tre avsnitt på en gång och ett fjärde släpptes förra veckan och jag har sett det första. Jag kollade en recap innan och det behövdes verkligen. Tycker fortfarande att det är lite för många karaktärer och lite för rörigt. Kan liksom inte släppa att den känns lite som Game of thrones från Temu. Produktionen känns lite billig hela storyn är väldigt YA (fast jag tror att böckerna är det så är nog inte så konstigt).
Alla kostymer är så fruktansvärt dåliga i The Wheel of Time. Det ska vara en fantasyvärld men det finns ingen sammanhängande bild om hur folk klär sig, känns som att alla har någon random outfit från ett avsnitt av Project Runway. Dom har liksom kavajer och platåskor på sig. Kräks. Ser otroligt billigt ut.

Jag svär väl i kyrkan nu men böckerna är INTE bra. Långrandiga och sexistiska, jag orkade aldrig igenom hela eländet. Dock inte lika illa som Eddings böcker, de är nog den värsta misogyna dyngan som finns inom fantasy.

Såg också Adolescence
Jag blev stressad av förhöret med kvinnan och pojken. Sen håller jag med @Exile om sista avsnittet.
Så nje... intressant filmat, bra skådisar, bra handling men nja.

Alla kostymer är så fruktansvärt dåliga i The Wheel of Time. Det ska vara en fantasyvärld men det finns ingen sammanhängande bild om hur folk klär sig, känns som att alla har någon random outfit från ett avsnitt av Project Runway. Dom har liksom kavajer och platåskor på sig. Kräks. Ser otroligt billigt ut.

Ja eller hur? Det känns liksom som att någon tänkt "vad skulle den här tjejen i en sagovärld kunna ha på sig" och inte typ vilka kläder vore lämpliga för den här helt vanliga fiskahandlaren som råkar bo i en sagovärld..

Sen har jag inte orkat kolla upp det men det känns som om budgeten är lägre den här säsongen för CGIn känns påtagligt sämre. CGI generellt är väldigt bra nu för tiden så det känns rätt illa.

Jag svär väl i kyrkan nu men böckerna är INTE bra. Långrandiga och sexistiska, jag orkade aldrig igenom hela eländet. Dock inte lika illa som Eddings böcker, de är nog den värsta misogyna dyngan som finns inom fantasy.

Jag har inte läst dem så vet inget om dem men tycker generellt att "YA" har en liten speciell känsla jag inte riktigt orkar med där allt liksom är väldigt glättigt hela tiden. Storyn HAR ju mörka element men inget blir liksom.. mörkt? Det känns som att det aldrig är allvar och det goda alltid segrar typ och det tråkar ut mig ofantligt.

Ja eller hur? Det känns liksom som att någon tänkt "vad skulle den här tjejen i en sagovärld kunna ha på sig" och inte typ vilka kläder vore lämpliga för den här helt vanliga fiskahandlaren som råkar bo i en sagovärld..

Sen har jag inte orkat kolla upp det men det känns som om budgeten är lägre den här säsongen för CGIn känns påtagligt sämre. CGI generellt är väldigt bra nu för tiden så det känns rätt illa.

Jag har inte läst dem så vet inget om dem men tycker generellt att "YA" har en liten speciell känsla jag inte riktigt orkar med där allt liksom är väldigt glättigt hela tiden. Storyn HAR ju mörka element men inget blir liksom.. mörkt? Det känns som att det aldrig är allvar och det goda alltid segrar typ och det tråkar ut mig ofantligt.

Försökte läsa första boken och där dör faktiskt en karaktär, men tror att dom tagit bort den från serien? 😄

Försökte läsa första boken och där dör faktiskt en karaktär, men tror att dom tagit bort den från serien? 😄
Haha! Men jag menar nästan lite tvärtom. Det är ju en karaktär vars fru och barn faktiskt dör i serien och det BORDE ju vara både mörkt och brutalt men här är det liksom.. inte det? Det finns liksom inga känslor riktigt utan några avsnitt senare är det helt glömt typ.

Haha! Men jag menar nästan lite tvärtom. Det är ju en karaktär vars fru och barn faktiskt dör i serien och det BORDE ju vara både mörkt och brutalt men här är det liksom.. inte det? Det finns liksom inga känslor riktigt utan några avsnitt senare är det helt glömt typ.
Jaa då förstår jag. Nej, det är sant, tror att skådisarna är för dåliga och platta helt enkelt. 😅

Har tittat på några avsnitt av Kråkflickan på svtplay. Gav upp efter tre avsnitt tycker mest den är spretig och har svårt att få ett sammanhang. Sen är jag ärligt talat trött på det orealistiska i polisserier som att utredaren Jeanette pratar om utredningen inför sitt barn och man. Särskilt att det nämns att de hittat kroppar på olika ställen inför barnet.
.

Lite mer film..

Mass (2021)

"Sex år efter en tragisk skolskjutning möts två föräldrapar på var sin sida av tragedin för att försöka få ett grepp om vad som egentligen hände. Gail och Jay förlorade sin son i masskjutningen - Richard och Linda är föräldrar till förövaren, som tog sitt eget liv efter dådet."

Hela filmen utspelar sig i princip i ett litet rum och det är bara dialog. Alla skådisarna är väldigt bra men även om ämnet är tungt så berör det inte riktigt. Jag tror det är lite för att i princip allt som sägs handlar om karaktärer vi aldrig ens får se så det blir liksom en sorts distans som gör det svårt att egentligen föreställa sig något. Den var inte dålig iaf och jag blev inte uttråkad men det är mycket tack vare de som sagt väldigt bra skådespelarinsatserna.

V/H/S/Beyond (2024)

"I den här inlagan i skräckantologiserien V/H/S är det sex videoband som de flesta delar temat utomjordiska besök, och sägs visa sanningen kring ufon och rymdvarelser."

Bra! Ett segment var rätt vrickat och jag tänkte hela tiden att gud vad detta känns som något Justin Long skulle vara inblandad i men han var inte med i filmen. Sen visade det sig när eftertexterna kom att det var han som regisserat just det segmentet :D För alla som gillade Tusk så är detta en liten treat. Alla segment var bra på sitt eget sätt men det sista var nog bäst. Ingen av dem är "gömma sig bakom kudden"-läskigt men en del känns ändå läskiga på ett mer existentiellt plan. Stakt rekommendation till alla found footage-fans.

Les Chambres Rouges (2023)

"En modell blir besatt av en uppmärksammad mordrättegång."

Utspelar sig i "franska Kanada" så är på franska. Otroligt bra karaktärsstudie fokuserat på en ung kvinna som följer en pågående rättegång. Inte så mycket från själva rättssalen egentligen utan mest av hennes fritid och hur hon spenderar den. Spännande, gripande, delvis obehaglig. Ett måste att se för alla som gillar filmer om besatthet typ The prestige, Whiplash, The Novice, Black swan osv.

Har sett fram emot att påbörja Adolescence ett bra tag nu, efter att ha läst här blev jag inte mindre sugen. Jag får nog ta och sätta igång redan ikväll tror jag minsann :D

Hur går det? Jag såg den förra veckan och har blivit smått besatt. Av produktionen, skådespeleriet, temat och all gömd symbolik. Så nu funderar jag på att se den igen :D Lätt det bästa jag sett på länge.

Hur går det? Jag såg den förra veckan och har blivit smått besatt. Av produktionen, skådespeleriet, temat och all gömd symbolik. Så nu funderar jag på att se den igen :D Lätt det bästa jag sett på länge.
De första tre avsnitten var fantastiska men jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken på slutet.
Hade önskat mer av ett avslut liksom, nu kändes det bara "jaha? :cry:", men det var kanske meningen också.

Håller dock med om att både produktion, skådespeleri, och story var helt fenomenala!

De första tre avsnitten var fantastiska men jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken på slutet.
Hade önskat mer av ett avslut liksom, nu kändes det bara "jaha? :cry:", men det var kanske meningen också.

Håller dock med om att både produktion, skådespeleri, och story var helt fenomenala!

Jag tänkte nog samma, initialt, men har också läst att de inte ville att det skulle bli en rättegångsdrama utan att serien skulle ha ett annat fokus. Det finns många tolkningar om sista avsnittet, hans pojkrum i slutscenen och relationerna inom familjen som är rätt centrala. Så djupdyker man lite i det så blev det plötsligt rätt intressant. Sen tror jag också personligen att det kan ha funnits en tanke med att lämna ett tomrum på nåt vis.

Jag tänkte nog samma, initialt, men har också läst att de inte ville att det skulle bli en rättegångsdrama utan att serien skulle ha ett annat fokus. Det finns många tolkningar om sista avsnittet, hans pojkrum i slutscenen och relationerna inom familjen som är rätt centrala. Så djupdyker man lite i det så blev det plötsligt rätt intressant. Sen tror jag också personligen att det kan ha funnits en tanke med att lämna ett tomrum på nåt vis.
Ja, jag kan absolut förstå att det fanns en tanke bakom det och på sätt och vis är det ju just det som gör den så pass unik. Jag kanske borde ha läst på lite mer innan jag såg den, för vi (jag) är nog så vana vid rättegångsdraman med ett tydligt slut numera att jag inte alls var beredd på detta.

Ska absolut googla och läsa lite mer om folks tolkningar, vore intressant att ta del av andras tankar!

Har sett "Tyska huset" på SVT play. Så bra och stark dramaserie om Auschwitzrättegångarna, som hölls i Frankfurt mellan 1963 och 1965. Otroligt starka skådespelarinsatser och väldigt starka, mörka skildringar, om förhållanden och händelser i lägren i form av vittnesmål från överlevare från lägret. Även de åtalade, åklagare och personerna runtom de åtalade skildras på ett väldigt starkt sätt- En ung kvinna Eva Bruhns får jobb som tolk mellan polska och tyska under rättegångarna och har bara en grumlig uppfattning om vad som egentligen hände under kriget. Hon får tolks starka och tunga vittnesmål om de grymma brott mot mänskligheten och krigsbrott som begicks i lägret.

Jag har läst boken, en roman av Annette Hess, som den är baserad på som har samma namn som serien för några år sen. Då tyckte jag den var så stark och intressant. Alltid orolig för att en serie inte gör boken rättvisa men i det här fallet förstärkte det händelserna i boken.

Rekommenderar om du vill se en serie där du blir berörd på djupet. Defintivt poäng fem av fem möjliga från mig.

https://www.filmtopp.se/nyhet/svtplay-premiar-for-spannande-och-morkt-rattegangsdrama-pa-svt-play

Jag har också sett Adolescence. Sträcksåg hela, bästa jag sett på länge. Jag tolkar den inte som ett kriminaldrama utan snarare som om ett känslodrama kring att ens barn begår ett hemskt brott och hur man går vidare i det.

Jag har också sett Adolescence. Sträcksåg hela, bästa jag sett på länge. Jag tolkar den inte som ett kriminaldrama utan snarare som om ett känslodrama kring att ens barn begår ett hemskt brott och hur man går vidare i det.
Har också sträcktittat på den. Stark och väldigt berörande. Och hur det kan gå helt snett för en tonåring trots att hen kommer från en ok familj. Verkligen ett känslodrama om hur utsatta tonåringar och deras familjer är.

Maken och jag tittar just nu på 1883 som är en förlaga till Yellowstone. Vi gav upp med Yellowstone ungefär halvvägs in i andra säsongen men fick höra att båda förlagorna (1883 och 1923) är mycket bättre, och hittills stämmer det! Den är såklart väldigt tung och hemsk emellanåt, men jag gillar många av karaktärerna och storyn som sådan är väldigt spännande.

Maken och jag tittar just nu på 1883 som är en förlaga till Yellowstone. Vi gav upp med Yellowstone ungefär halvvägs in i andra säsongen men fick höra att båda förlagorna (1883 och 1923) är mycket bättre, och hittills stämmer det! Den är såklart väldigt tung och hemsk emellanåt, men jag gillar många av karaktärerna och storyn som sådan är väldigt spännande.
Nu gillar jag Yellowstone också iofs men håller med om att prequelsen är bättre.

Däremot är de VERKLIGEN inte feelgood, framförallt inte 1923.

Nu gillar jag Yellowstone också iofs men håller med om att prequelsen är bättre.

Däremot är de VERKLIGEN inte feelgood, framförallt inte 1923.
Nej, det kan man sannerligen inte anklaga den för :p

Jag tycker dock att den är betydligt mer lättsam, eller åtminstone lätthanterlig, än Yellowstone. Med Yellowstone var vårt huvudsakliga problem just det att det gick åt helskotta för alla hela tiden samt att vi inte tyckte om någon av karaktärerna, och skulle man möjligtvis råka börja tycka att någon verkade helt okej ändå så gick det år helskotta för dem också (eller så gjorde de något som gjorde att vi började tycka illa om dem också). I 1883 är det visserligen uppförsbacke i princip jämt sett till själva handlingen och allt de måste ta sig igenom, men vi tycker om de flesta av karaktärerna och de har ändå vävt in en hel del lättsamhet och humor som piggar upp lite tycker jag :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppfödning Portugal
  • Distansritt
  • Fälttävlans-tråden 2025
Tillbaka