Vad pysslar vi med? del LXXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker komma på en bra motivering till att köpa konsertbiljetter för 600 kr styck. Johan Boding och night of Queen. Både jag och sambo är Queenfan men smålänningen i mig skriker att 600 per skalle är för mycket..

Går inte barn påskkärring längre? Första året i hus med 99 procent barnfamiljer i rätt ålder, så har jag varit en god granne och laddat upp med 750 gram godis. Inte en kotte har ringt på dörren!
Som flera har konstaterat är det olika i olika delar av landet men det kan nog även hänga ihop med om barnen har påsklov eller inte. Det kommer kanske en anstormning nu efter skolans slut.
Jag ber om ursäkt, mitt internet verkar ha hakat upp sig så jag såg inte resten av inläggen..

Skulle in på arabbutiken och köpa dom där märkliga apelsinerna igen. Då finns det inga :rage: jaja. Köpte liba bröd iaf, ska försöka mig på att koka ris som maken brukar göra och göra nån typ av kyckling till :d får väl se hur det går :rofl: :cool:

Vad är det för ris (nyfiken :) ) ?
Han värmer olja i kastrullen, fräser en lök, har sen i riset och "fräser" det också, sen på med vatten, i med kryddor (typ muskot, kanel, kardemumma, spiskummin, lagerblad) och en buljongtärning. Sen koka allt ihop, och röra det hela ibland. Koka bort vattnet (tror han brukar ha samma mängd vatten kontra ris som "man" brukar ha), känns inte riset klart så fyller man på med mer vatten :) Tror jag kom ihåg rätt :p

Han värmer olja i kastrullen, fräser en lök, har sen i riset och "fräser" det också, sen på med vatten, i med kryddor (typ muskot, kanel, kardemumma, spiskummin, lagerblad) och en buljongtärning. Sen koka allt ihop, och röra det hela ibland. Koka bort vattnet (tror han brukar ha samma mängd vatten kontra ris som "man" brukar ha), känns inte riset klart så fyller man på med mer vatten :) Tror jag kom ihåg rätt :p
Låter kryddigt och gott :) !

Försöker komma på en bra motivering till att köpa konsertbiljetter för 600 kr styck. Johan Boding och night of Queen. Både jag och sambo är Queenfan men smålänningen i mig skriker att 600 per skalle är för mycket..

Visst dyrt men när kan ni se Queen nästa gång? Hur ofta spelar de i Sverige. En biljett till England eller Tyskland blir fasiken så mycket dyrare. Så egentligen tjänar ni på att gå nu. Precis som när Emil slog sönder soppskålen hos läkaren i Mariannelund :D

Det är inte Queen själva, bara hyllningsband.. Annars hade vi slagit till direkt!

Aha, ja då tycker jag det är lite väl saftigt. Beror mycket på hur bra de är. Önskar jag var gammal nog att ha sett dem live. Konstigt nog är min favo Year of ´39 en anonym sång, men hur många folk inspirerade sånger om relativitetsteorin finns det? :up:

Ja just det, Who Wants to Live Forever naturligtvis

Apelsintårta!
Har du något recept?

Om jag vill göra ngt som går lätt gör jag en knäckig bärpaj med cocos.

Smälter 100g smör och 1-2 dl socker ihop i en kastrull. Sen rör man ner 1,5 dl vetemjöl, 2 dl havregryn, 1-2 dl cocosflingor och lagom med ljus sirap så att det blir knäckigt. Blir det för rinnigt häller man bara i mer av cocos/havregryn efter smak. Man kan ha i lite vaniljsocker med.

Smöra en form och fyll med äpplen eller bär, klicka ut smeten över dem och in i ugnen på ca 175 grader tills det är klart.

Till det kan man ha glass, vaniljsås etc beroende på smak.

Hittills har alla älskat pajen hos oss.
Iom egen uppfinning så har jag tyvärr inte helt exakta mått och tidsangivelser etc.
Det låter gott, men jag funderar på om jag vågar prova när det inte är exakt recept. Jag är urkass på att improvisera ihop ätbara saker.

Mitt standardförslag - Gino.

Går att göra i alla storlekar. Till många eller bara till sig själv.
Är dessutom inte så sliskigt sött.
Vad är Gino?

Marängsviss, kanske? Bara att lägga ihop maränger, glass, grädde, chokladsås och ev bär/frukt efter tycke och smak.

Pannacotta är enkelt att göra också. Jag gjorde t.ex. blåbärspannacotta till efterrätt vid nyår. Bra efterrätt om man vill förbereda flera timmar i förväg.

Någon paj? Blåbärspaj med glass/vaniljsås är ju aldrig fel :) .
Jag vet inte var pannacotta är. :o

Gudars, jag börjar känna lite stress. Beslutsångest och så hitta recept på det... Jag kanske bara ska ta något färdigt i butiken?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
661
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka