Vad pysslar vi med? del LXXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ett i-landsproblem. Jag vet inte vad jag ska ha för efterrätt i morgon. @bettysmatte kanske har något förslag? Det bör vara något som är lätt att göra.

Om jag vill göra ngt som går lätt gör jag en knäckig bärpaj med cocos.

Smälter 100g smör och 1-2 dl socker ihop i en kastrull. Sen rör man ner 1,5 dl vetemjöl, 2 dl havregryn, 1-2 dl cocosflingor och lagom med ljus sirap så att det blir knäckigt. Blir det för rinnigt häller man bara i mer av cocos/havregryn efter smak. Man kan ha i lite vaniljsocker med.

Smöra en form och fyll med äpplen eller bär, klicka ut smeten över dem och in i ugnen på ca 175 grader tills det är klart.

Till det kan man ha glass, vaniljsås etc beroende på smak.

Hittills har alla älskat pajen hos oss.
Iom egen uppfinning så har jag tyvärr inte helt exakta mått och tidsangivelser etc.

@Marita73 :heart hoppas på snabb läkning!

:heart:heart:heart Kram! Hoppas du fick något att ta för smärtan.

:heart Hoppas att det läker snabbt nu!

Be om roligare saker i droppet!

Hoppas smärtan försvinner togsnabbt och du inte behöver göra om detta ingrepp! :heart

:heart :heart :heart

Jag fick inget smärtstillande alls. Försöker sova bort så mycket tid som möjligt för det där med att äta och prata är ingen höjdare. Ligger i soffan med katter på mig.

Jag har ett i-landsproblem. Jag vet inte vad jag ska ha för efterrätt i morgon. @bettysmatte kanske har något förslag? Det bör vara något som är lätt att göra.
Marängsviss, kanske? Bara att lägga ihop maränger, glass, grädde, chokladsås och ev bär/frukt efter tycke och smak.

Pannacotta är enkelt att göra också. Jag gjorde t.ex. blåbärspannacotta till efterrätt vid nyår. Bra efterrätt om man vill förbereda flera timmar i förväg.

Någon paj? Blåbärspaj med glass/vaniljsås är ju aldrig fel :) .

Jag ger mig attans på att han gömt sig på något mjuk kudde och gömt sig under en varm filt eller något den där eländiga JB.
Här är han inte,bara hundarnas Jb har varit förbi men hans jobb ska jag förstöra nu när jag ska släpa ut dom.

Jag ger upp - var är min zolpidem? Nu när JB vägrar visa sin fula nuna.

Vore ytterst tacksam om katten kunde sluta vispa svansen i sin vattenkopp och sedan över hela skrivbordet och mitt tangentbord. Det finns en anledning till att jag bara har billiga tangentbord/möss. De håller inte särskilt länge i det här hushållet :meh:
Kan meddela er alla att JAG hade lång dejt med JB inatt, han var MIN - moahahahaha :devil:

Det allra sista är nu inhandlat. Men fasiken också varför köper man alltid mer än vad man gått till affären för? :idea: Det är inga onyttigheter som så utan basvaror, toapapper osv. Märkligt.

Går inte barn påskkärring längre? Första året i hus med 99 procent barnfamiljer i rätt ålder, så har jag varit en god granne och laddat upp med 750 gram godis. Inte en kotte har ringt på dörren!

Det är ju på lördag man går påskkärring!
Är det? När jag var barn var det på skärtorsdagen. Det är ju då påskkärringarna flyger till Blåkulla :D !

Jag hittade till och med en fråga och ett svar som visar varför traditionen tydligen kan variera:
Vilken dag ska man gå påskkärring?

Kort svar: I västra Sverige (Bohuslän, Dalsland, Värmland och delar av Västergötland) går man påskkärring på påskafton. I resten av landet är skärtorsdagen den vanligaste dagen.
https://hogtider.wordpress.com/2008/03/17/vilken-dag-ska-man-ga-paskkarring/

Konstaterade att det är fönsterväder.. fifan vad det blåser kallt!
Funderar på att helt slött longera djuren lite snabbt och åka hem till elfilten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
661
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka