Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh men gud! Folk som vill att man ska jobba som fotograf fascinerar mig så jäkla mycket. Vad tror de, att det finns en massa anställningar som fotograf? Den stora majoriteten frilansar ju. Personligen skulle jag gärna, om jag vore skillad nog, arbeta som naturfotograf men frilansandet skulle ta kål på mig innan jag ens börjat. Det om något skulle innebära en ångest djup som Marianergraven.Vet du vad tanten sa i förrgår? Hon frågade efter vilka intressen jag har och jag sa min hund och att fotografera. Då tyckte hon att jag ju visst kunde jobba, jag skulle ju bli fotograf tyckte hon. Fick tydligt förklara att jag bara hållt på med det några månader, att jag är nybörjare, att det bara är ett intresse och att det i princip är omöjligt att få jobb som det även om man är ett proffs vilket jag långt ifrån är. Hur tusan tänker dom? Ska man inte ens kunna ha ett intresse för att inte anses ha nedsatt arbetsförmåga? Och ditt exempel är ju också helt galen, det är som att man inte ska kunna handla, duscha eller träffa en kompis. Vill dom att vi ska vara helt isolerade och inte klara något? Då finns det ju bara ersättning för dom som bor på ålderdomshem eller liknande
Jag ska åka iväg och hämta hem en bur... Så givetvis kommer oron nu, kring att det kanske blivit en missuppfattning eller jag kanske råkar säga något dumt eller vad som helst så jag mår fysiskt illa över det. Bah! Dessutom glömde jag räkna med förnyelse av gymkortet i min budget så nu oroar jag mig över det, trots att gymkortet betalas ur sparkontot så jag inte ens behöver tänka på det egentligen. Det är så jävla orimligt.
Jag märker dock tydligt att det här eskalerar i samband med depression och pms... Vilket är precis vad jag har nu. Jag är orolig även till vardags men inte alls i samma omfattning som nu. Mår jag bra så blir jag orolig/nervös över burhämtningen men rycker på axlarna över gymkortet, liksom.
Åh men gud! Folk som vill att man ska jobba som fotograf fascinerar mig så jäkla mycket. Vad tror de, att det finns en massa anställningar som fotograf? Den stora majoriteten frilansar ju. Personligen skulle jag gärna, om jag vore skillad nog, arbeta som naturfotograf men frilansandet skulle ta kål på mig innan jag ens börjat. Det om något skulle innebära en ångest djup som Marianergraven.
Men det är klart... Vi skulle säkert passa jättebra som skolfotografer bägge två
Ja det borde ju vara så att trots att man är sjukskriven eller har sjukersättning så ska man försöka leva så bra man bara kan och ta hand om sig själv, lägger man sig bara platt och ger upp blir man ju sjukare för varje dag. Jag hoppas att den personen som tar beslutet kommer att ha förståelse för att jag har två intressen.Tänk så olika det kan vara. Jag har sjukersättning och FK uppmuntrar att jag har hundar och är aktiv i brukshundsklubben. Alla jag varit i kontakt med på FK har påpekat att de vill att man ska vara aktiv och inte bara ligga i soffan och glo i taket.
Ha! Jag tar ungarna en gång, sen blir jag sjukskriven i 2 år för utmattningJa men precis, tror hon att det svämmar över av fotograf jobb? Och det är ju fortfarande ett jobb= jag kan INTE jobba, har inte ork eller möjlighet mentalt att hantera det när jag inte får ihop vardagen vilket gör mig utmattad fysiskt men också kanske ännu mer mentalt och blir till en ond spiral då jag kraschar. Jag menar, när jag gick fotokursen som vår region (fd landstinget ) anordnar så höll varje tillfälle på i 2,5 timme, jag gick hem efter en eller en och en halv timme för att jag var så utmattad och då hade jag ändå pressat mig för mycket och inte kunnat vara närvarande rent mentalt redan innan jag gick hem.
Angående frilans så har jag läst journalistik och det går ju knappt att leva på, man måste i princip alltid vara frilans och jag skulle aldrig kunna ha det så att jag en månad tjänade 0 kr och en annan 30 000 kr, att alltid behöva sälja in sig själv och mina tjänster. Jag gillar att skriva och utbildningen var jätte bra men jag orkade kanske inte som jag ville så nu skriver jag bara i min dagbok om mina tankar och känslor och någon gång per år kanske en novell. Sa jag det till FK skulle väl dom säga att kan jag skriva en novell om året så kan jag ju leva på att vara författare...
Hehe, vi får väl starta en egen firma och fixa så vi slipper frilansa, jag fotar helst blommor och så kan du ta ungarna. Och så kan vi göra eget schema och jobba en och en halv timme i månaden eller så
Men du, en tanke. Du har ju också asperger och det där du skriver känner jag verkligen igen mig i. För min del handlar det i sådana situationer om att det blir en förändring. Först ska man ta ett beslut och om man har lite dåligt självförtroende tänker i alla fall jag som så att jag alltid väljer fel, att jag är värdelös och att alla andra skulle kunna hantera det bättre.Jag ska åka iväg och hämta hem en bur... Så givetvis kommer oron nu, kring att det kanske blivit en missuppfattning eller jag kanske råkar säga något dumt eller vad som helst så jag mår fysiskt illa över det. Bah! Dessutom glömde jag räkna med förnyelse av gymkortet i min budget så nu oroar jag mig över det, trots att gymkortet betalas ur sparkontot så jag inte ens behöver tänka på det egentligen. Det är så jävla orimligt.
Jag märker dock tydligt att det här eskalerar i samband med depression och pms... Vilket är precis vad jag har nu. Jag är orolig även till vardags men inte alls i samma omfattning som nu. Mår jag bra så blir jag orolig/nervös över burhämtningen men rycker på axlarna över gymkortet, liksom.
Åh men gud! Folk som vill att man ska jobba som fotograf fascinerar mig så jäkla mycket. Vad tror de, att det finns en massa anställningar som fotograf? Den stora majoriteten frilansar ju. Personligen skulle jag gärna, om jag vore skillad nog, arbeta som naturfotograf men frilansandet skulle ta kål på mig innan jag ens börjat. Det om något skulle innebära en ångest djup som Marianergraven.
Men det är klart... Vi skulle säkert passa jättebra som skolfotografer bägge två
Har vi haft kontakt med samma personer tro? FK har alltid uppmuntrat hästarna och ridningen. Dom har mer eller mindre sa att jag inte fick sluta.Tänk så olika det kan vara. Jag har sjukersättning och FK uppmuntrar att jag har hundar och är aktiv i brukshundsklubben. Alla jag varit i kontakt med på FK har påpekat att de vill att man ska vara aktiv och inte bara ligga i soffan och glo i taket.
Samma här...Oroar mig ofta för att inte vara nog bra på jobbet. Det gäller egentligen det mesta, att inget ska vara bra nog.
Åsknedslag oroar mig jättemycket just nu eftersom det nyligen slog ner här. Just den natten var dessutom mina hästar i hagen utan ligghallDet är jätteläskigt med alla hästar som dött av åskan. De som dog i Uppsala stod inne och stallet brann ner, de som dog i Rånäs var i hagen. Det finns alltså inget facit på vad som är bäst.
Många av oss har överlevt tack vare FK, tyvärr säljer det inte lösnummer.Har vi haft kontakt med samma personer tro? FK har alltid uppmuntrat hästarna och ridningen. Dom har mer eller mindre sa att jag inte fick sluta.
Jag brukar säga att jag har haft tur med dom när man ser vilket helvete dom ställer till det för en del.Många av oss har överlevt tack vare FK, tyvärr säljer det inte lösnummer.
Har vi haft kontakt med samma personer tro? FK har alltid uppmuntrat hästarna och ridningen. Dom har mer eller mindre sa att jag inte fick sluta.
Nja, det är inte det som spökar nu. Förändring på det viset tycker jag mest är kul (ska bli SÅ kul att få inreda buren tex, så snart jag fixat bättre botten än de som hör till. Och att skruva ihop den! Den är skitjobbig och det är skitkul, som ett 40 kg tungt 3d-pussel ). Likadant med nya prylar, det är bara positivt för min del, och det känns så bra när jag kan ställa en ny pryl på en plats där den passar. Oron kring buren är mest just det där sociala. Buren är tex gratis om man städar den själv vilket jag sagt att jag gärna gör, men hon har däremot skruvat isär den åt mig och vi har inte direkt diskuterat pris för det, så då nojar jag över om gratisburen verkligen blir gratis samtidigt som det känns så jäkla dumt att fråga. Tar med en slant för skruvandet oavsett men det blir ändå en oro liksom. Och så plus just det sociala spelet väl på plats, om jag säger nånting som kommer ut på fel sätt eller nåt. Ser SÅ fram emot när jag kör igång bilen för att vända hemåt och kan släppa det hela och bara köra.Men du, en tanke. Du har ju också asperger och det där du skriver känner jag verkligen igen mig i. För min del handlar det i sådana situationer om att det blir en förändring. Först ska man ta ett beslut och om man har lite dåligt självförtroende tänker i alla fall jag som så att jag alltid väljer fel, att jag är värdelös och att alla andra skulle kunna hantera det bättre.
Sen är det faktiskt en förändring, bara det att ha något nytt hemma ger mig massor av ångest för att allt inte är som vanligt. T.ex. hittade jag ett timglas på indiska som jag tyckte var fint och jo det är det men jag får panik att jag har det här hemma och att jag inte kan lämna tillbaka det så nu sprider det där timglaset ångest överallt. Har provat att placera det på olika ställen för att se om jag kan vänja mig men det går inte.
Så klanka inte ner på dig själv för oron kring buren, det är nog ett vanligt problem för personer med AST.
Ja verkligenDet är ju den stöttningen man önskar att alla fick från FK.