Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet du vad tanten sa i förrgår? Hon frågade efter vilka intressen jag har och jag sa min hund och att fotografera. Då tyckte hon att jag ju visst kunde jobba, jag skulle ju bli fotograf tyckte hon. Fick tydligt förklara att jag bara hållt på med det några månader, att jag är nybörjare, att det bara är ett intresse och att det i princip är omöjligt att få jobb som det även om man är ett proffs vilket jag långt ifrån är. Hur tusan tänker dom? Ska man inte ens kunna ha ett intresse för att inte anses ha nedsatt arbetsförmåga? Och ditt exempel är ju också helt galen, det är som att man inte ska kunna handla, duscha eller träffa en kompis. Vill dom att vi ska vara helt isolerade och inte klara något? Då finns det ju bara ersättning för dom som bor på ålderdomshem eller liknandeTyp som när jag var sjuk och så ringde FK medens jag satt i bilen för att åka och handla mat, då tyckte den personen att eftersom att jag kunde handla så var jag frisk nog att inte vara sjukskriven!
Jag förstår verkligen din oro, jag vågar inte köra bil längre och det blir svårare och svårare att komma igång igen för att jag undvikit det så länge. Jag fick tvångstankar om att jag dödat någon varje gång jag kört bil, att jag kört på någon utan att märka det och att det räknades som smitningsolycka. När jag hade kört läste jag lokaltidningen och lyssnade på radio och nyheter i flera dagar efteråt för att se om det hade hänt något sådant eftersom jag var så rädd för det. Först när det gått ett par dagar utan nyheter om att någon blivit påkörd kunde jag släppa oron.Jag backade nästan in i en bil för två veckor sedan på en parkering , Jag trodde först att jag faktiskt hade backat in i den, men när jag klev ut för att ta regnummret fanns det ett mellanrum mellan bilarna och inte någon repa, märke eller liknande på nån av bilarna så jag tog inte nummret. Man kan ju inte ringa nån och säga att man råkar vara väldigt nära deras bil. Efter den första paniken kände jag mig lugn när jag såg att det inte hade hänt något och körde därifrån
24 timmar senare har jag på något lyckats övertyga mig själv om att jag ändå på något vis träffat och skadat bilen utan att det syntes just då och att jag nu SMITIT från en olycka och med all rätt borde åtalas och jag ringer till polisen och försöker ange mig själv... Trots att polisen viftade bort mig får jag fortfarande kraftigt ångestpåslag i vågor. då och då. Jag inbillar mig dessutom att en viss person har sett det och tror att jag smitit och därför tycker jag är ett rikspucko och jag väntar bara på bli kallad till rättegång typ.
Förmodligen beror nog min noja på något annat som var aktuellt i mitt huvud just då. Men jag blir fortfarande kallsvettig några gånger om dagen.
Det var nog nästan 15 år sedan jag var där, men jag känner igen mig så himla väl! Inte med sjukersättning, men med sjukpenning, brände ut mig.Men varför pratar och beter sig alla på FK som att man är en bidragsfuskare, att man ljuger och överdriver och hittar på och därmed pratar med en som att man grillas av den onda polisen med både röstläget, frågorna och svaren. Känner mig så liten och förödmjukad efter dom samtalen. Men som jag sa till tanten igår, att söka sjukersättning är inte mitt första val direkt, jag hade stora planer som barn, tänkte ju som 7 åring att jag skulle bli veterinär och ha ett fint hus och barn och rädda vanskötta djur. Inte att det skulle bli så här. Det hjälpte nog lite för efter det tycker jag att hon lät annorlunda på rösten men fortfarande så pass att jag kände mig illa till mods.
Generellt är jag orolig för hur folk beter sig mot varandra även här i landet. Folk som köper allt de läser utan att kontrollera sanningshalten och sen sprider det vidare samtidigt som fler och fler tror på det. Jag tycker inställningen alltför många svenskar har gällande invandrare är skrämmande och jag är rädd för att dessa kommer börja agera fysiskt på det.
Vet du vad tanten sa i förrgår? Hon frågade efter vilka intressen jag har och jag sa min hund och att fotografera. Då tyckte hon att jag ju visst kunde jobba, jag skulle ju bli fotograf tyckte hon. Fick tydligt förklara att jag bara hållt på med det några månader, att jag är nybörjare, att det bara är ett intresse och att det i princip är omöjligt att få jobb som det även om man är ett proffs vilket jag långt ifrån är. Hur tusan tänker dom? Ska man inte ens kunna ha ett intresse för att inte anses ha nedsatt arbetsförmåga? Och ditt exempel är ju också helt galen, det är som att man inte ska kunna handla, duscha eller träffa en kompis. Vill dom att vi ska vara helt isolerade och inte klara något? Då finns det ju bara ersättning för dom som bor på ålderdomshem eller liknande