Vad menar dom?

Nä, det är just det som är min poäng. Läge eller kvm? Är kvm viktigast så kan man kanske inte bo i Stockholm eller ens i närheten. Är läget viktigast så får man kompromissa med annat. Man kan inte få allt. Om man absolut ska bo på en viss plats får man ju anpassa sig efter den bostadssituation som råder där och är man inte beredd på det så får man flytta till en plats där man kan få den bostad man trivs bäst med.

Ja absolut, det håller jag med om! Då får man byta jobb och umgänge, alternativt att kompromissa med kvadratmeter och pris om man inte vill det.

Jag frågade bara för att det är ju viktigt var din bostad ligger, om man ska kunna veta om det är ett jämförbart objekt eller inte. Och det var det ju inte i det här fallet. Många kan ju inte kompromissa med läget hur mycket som helst heller, beroende på möjlighet att få jobb och få familj och umgänge att funka. Så för de flesta som har och som vill behålla jobb och umgänge så är det ju kanske inte aktuellt att flytta från regionen. Dock är det ju även stor prisspridning inom regionen, så även inom pendlingsavstånd så går det att hitta dyrare och billigare objekt. Storstockholm är väldigt heterogent.

Jag frågade bara för att det är ju viktigt var din bostad ligger, om man ska kunna veta om det är ett jämförbart objekt eller inte. Och det var det ju inte i det här fallet. .

Tycker att det är klurigt det där. Det kommer alltid ngn och bara "du kan få en 200 kvm norrbottensgård med eget stall och uthus för dina 25 kvm". Jo men vet inte riktigt vad jag skulle med alla dessa kvadrat i norrbottens inland?

Tycker att det är klurigt det där. Det kommer alltid ngn och bara "du kan få en 200 kvm norrbottensgård med eget stall och uthus för dina 25 kvm". Jo men vet inte riktigt vad jag skulle med alla dessa kvadrat i norrbottens inland?
Jag tycker inte att det är klurigt, jag tycker att det är enkelt. Det går inte att jämföra, bara. Självklart är det dyrt att bo i Stockholm och självklart är det dyrt att bo i nyproduktion (tror den aspekten var med i den första jämförelsen också)

Sedan kan det ju vara kul att hemnetknarka och se att man kan få ett jättefint hus på landet för en halv miljon eller så, men jobbar man inte i närheten har man ju ingen större användning av det.

Jag tycker inte att det är klurigt, jag tycker att det är enkelt. Det går inte att jämföra, bara. Självklart är det dyrt att bo i Stockholm och självklart är det dyrt att bo i nyproduktion (tror den aspekten var med i den första jämförelsen också)

Sedan kan det ju vara kul att hemnetknarka och se att man kan få ett jättefint hus på landet för en halv miljon eller så, men jobbar man inte i närheten har man ju ingen större användning av det.

Sant! Hemnetknarkar ständigt vackra gårdar och drömmer mig bort. Men efter ett tag så ställer man sig alltid frågan vad man skulle göra där, och allt jobb man troligen inte skulle klara med gården osv :p

Jag har funderat vidare på det här med kök. Kan tänka mig att man har ungefär samma behov oavsett om man bor en eller två personer. Kanske tom om man är ännu fler, alltså att köket behöver inte bli större beroende på fler personer. Möjligen att man behöver större kylskåp och fler sittplatser. Men för att laga mat till en eller fyra personer, ja inte är det jättestor skillnad (förutom större kastruller och stekpannor). Man behöver fortfarande kunna skölja, skära grönsaker osv. Baka bröd tex, kräver det verkligen olika yta om man vill göra det till en eller flera personer?
Ptja... Någon kvadrat till kan ju vara bra i större hushåll iom att det inte nödvändigtvis är en enda person som lagar mat, beroende på planlösningen. Jag antar iaf att många hjälps åt och att många föräldrar gör sina barn delaktiga i matlagning och diskning ibland men i en del kök är det rena mardrömmen, om det ens är möjligt :cautious: Själv har jag ett helt perfekt kök för mig som ensamstående (nåja, skulle döda för ett skafferi :p), men det räcker med att någon vill ha lite vatten medan jag står vid spisen för att det ska bli jättebökigt och hade således snabbt blivit en pain in the ass i ett större hushåll.

Ja precis! Trivs man där man bor och har gjort de prioriteringar som passar en så finns det ju ingen anledning till att flytta till något annat om inte omständigheterna förändrar sig. Jag tycker inte heller att det finns någon anledning till att göra yta till ett problem på andra ställen än där det faktiskt är ett problem. Det finns liksom ingen anledning att jag ska bo på 35 kvadrat i Norrbottens inland bara för att jag kan, och skulle göra det om jag bodde i Stockholms innerstad. Sverige är olika.

(Sen kan jag ju som inflyttad till Stockholm ibland tycka att en del infödda stockholmare behöver bli påmind om att livet ser ganska annorlunda ut i andra delar av Sverige ;):p)

När jag separerade bodde jag i elva år i en etta på 48 kvadrat. Jag älskade den! Den var stor och rymlig och hade ett riktigt kök, klädkammare, två uteförråd och ett inneförråd + vanliga garderober. För ett år sedan flyttade jag till 34 kvadrat eftersom jag behövde komma närmare Centralstationen på grund av pendling (som jag slutade med två månader efter att jag hade flytta:crazy:). Elva år i bostadskön räckte till en av Uppsalas mest attraktiva stadsdelar, men de lägenheter jag har råd med är antingen nybyggen eller nyrenoverade = höga hyror. För att få en billigare hyra i dessa lägen hade jag nog behövt ytterligare några år i kö.

Min nya lägenhet är modern, jag är den första som bor i den. Den är "yteffektiv" som lägenheter är nu för tiden, men med det kommer att lägenheten i princip bara kan möbleras på ett enda sätt och det sättet passar inte mig som vill ha - och behöver - en ordentlig arbetsplats med bibliotek hemma. Jag kompromissade bort sängen, tog sovalkoven som arbetsrum och sover i en bäddsoffa. Efter ett år är jag trött på det (och på hela lägenheten om jag ska vara ärlig) och funderar på andra lösningar. Jag använder i princip bara matbordet när jag har gäster, så jag funderar på om det ska få stryka på foten och ersättas med någon icke-permanent historia som lyfts fram/fälls ut och att skrivbordet ska få matbordets plats och sovalkoven få bli det den var tänkt till + bibliotek. Men att ändra kräver en del investeringar i möbler och det har jag vare sig råd eller lust med just nu. Jag leker med tanken på att byta den här lägenheten mot ett i mitt gamla område, eftersom jag inte bara saknar min lägenhet utan hela området. Men vi får se.

Hur som helst så understryker jag att jag tror att en lägenhets planering verkligen är a och o. Min nuvarande lägenhet är egentligen inte för liten, men eftersom arkitekterna verkligen gjort så det bara går att möblera på ett enda sätt (alla möbler var inritade på planskissen!) så är det tämligen hopplöst när man som jag har andra behov!

När jag planerade min lägenhet kollade jag mycket på videos för att få inspiration. Här är en favorit. En kvinna som bor på 90 square feet (=8,5 kvadrat) i New York:

Vilken panik 😬 Får obehagskänslor delux av bara tanken att bo så!

Bor i en nybyggd hyrestvåa på 51 kvadrat i centrala Malmö. Hyran vid inflytt var ca 7600 men nyss fick jag sänkt hyra med tusen kronor då hyresvärden fått sin ansökan om statligt stöd godkänd så det var en glad nyhet. 6600 för ett nybygge centralt känns rätt rimligt. Bidraget är om jag förstått det rätt till för att jämna ut bostadsmarknaden så att fler har råd med de nya lägenheterna som byggs.

Hur mycket utrymme man behöver beror väl på vad man vill kunna göra hemma. Vissa jobbar hemifrån, andra har hobbyer eller intressen som´är utrymmeskrävande. Det känns inte särskilt generöst att förneka människor som av olika anledningar bor ensamma sådana möjligheter.

Själv bodde jag på 15 kvm i tre år och 25 kvm i över tio år, och jag kan inte längre se någon charm med compact living. Jag flyttade till 68 underbara kvm och kunde äntligen ägna mig åt olika utrymmeskrävande hobbyer som att sy och bygga upp ett hippologbibliotek. Nu har jag flyttat till 55 kvm, visserligen inte så smart planerade, men jag har svårt att tänka mig att bo ännu mindre.

Vilken panik 😬 Får obehagskänslor delux av bara tanken att bo så!

Jag skulle själv tycka det var lite läskigt med stegen upp under taket. Allt annat tror jag att jag skulle klara, men jag skulle inte vilja ta hem så många personer som hon har gjort, för då skulle min cellskräck slå till. Men att hänga två pers - definitvt!

Jag tycker att sådana här videos är intressanta, för de visar dels att vi är olika, dels hur pass lite det går att klara sig med i boendeväg. Jag gissar att många människor som bor så här smått (det är det ju många som gör i NYC, skillnaden är att hon har en egen lägenhet) använder sociala ytor utomhus, cafeer mm för mycket av det vi gör i hemmet. Det de får ut av det är väl att bo i NYC.

Jag tycker det skulle vara kul att testa några veckor som experiment! Men stegen som sagt... läskig!

TILLÄGG: Efter att ha sett en annan compact living-video idag har jag drabbats av habegär. Där fanns ett bord som är lösningen på alla mina problem! Fälls ut/höjs upp osv och är soffbord, matbord och skrivbord i ett. Väldigt enkelt.

Bor i en nybyggd hyrestvåa på 51 kvadrat i centrala Malmö. Hyran vid inflytt var ca 7600 men nyss fick jag sänkt hyra med tusen kronor då hyresvärden fått sin ansökan om statligt stöd godkänd så det var en glad nyhet. 6600 för ett nybygge centralt känns rätt rimligt. Bidraget är om jag förstått det rätt till för att jämna ut bostadsmarknaden så att fler har råd med de nya lägenheterna som byggs.

Väldigt rimligt! Jag betalar 6000 för mina 34, nybyggda kvadrat. Och då är detta ett av de nybyggen i Uppsala som har lägst hyror. Tvåorna ligger ofta över 8000 i det här huset och jag har sett dem dra iväg upp mot 10 i andra nybyggen.

För min del är problemet att man i princip måste ha en partner för att kunna bo någonstans här. Jag har ingen partner och inte lust att skaffa en bara för att skaffa lägenhet. Jag har helt enkelt inte råd att bo någonstans även om jag hade handpenningen och jobbat heltid på mitt jobb. Iallafall enligt olika banker man kan gå in på via hemnet och se om man skulle få ett bostadslån beviljat, jag skulle tydligen inte ha råd med skatten, hyran och sen övriga boendekostnader också.

(Partner/sambo får det vara då det gäller bara ett sovrum.)

För min del är problemet att man i princip måste ha en partner för att kunna bo någonstans här. Jag har ingen partner och inte lust att skaffa en bara för att skaffa lägenhet. Jag har helt enkelt inte råd att bo någonstans även om jag hade handpenningen och jobbat heltid på mitt jobb. Iallafall enligt olika banker man kan gå in på via hemnet och se om man skulle få ett bostadslån beviljat, jag skulle tydligen inte ha råd med skatten, hyran och sen övriga boendekostnader också.

Fast hyra brukar man väl kunna få även om bankerna säger nej till att köpa?

Fast hyra brukar man väl kunna få även om bankerna säger nej till att köpa?
Hyresrätter är det väldigt långa köer till, och hyra privat är det så hög hyra på att jag tvivlar på att jag skulle kunna få råd med dem själv också. Men det beror såklart på var.
Tyvärr pga psykologiska problem så vill jag gärna bo så nära jobbet som möjligt med lokaltrafiken vilket begränsar mitt sökområde, just nu bor jag med 15 minuters enkel resa - vilket underlättar enormt.

Det finns ingenstans där man inte kan hitta NÅGOT. Man får anpassa sitt boende efter sin inkomst bara. Små hyreslägenheter i mindre attraktiva områden brukar vara en start i så fall.

Med bostadslån betalar du ränta och amortering + att du betalar avgift till föreningen varje månad. Avgiften kallas ibland hyra men det är fel, det är ingen hyra.

Hyresrätter är det väldigt långa köer till, och hyra privat är det så hög hyra på att jag tvivlar på att jag skulle kunna få råd med dem själv också. Men det beror såklart på var.
Tyvärr pga psykologiska problem så vill jag gärna bo så nära jobbet som möjligt med lokaltrafiken vilket begränsar mitt sökområde, just nu bor jag med 15 minuters enkel resa - vilket underlättar enormt.
Fast hur bor du idag då? Kan du få någon som borgar åt dig?

Det finns ingenstans där man inte kan hitta NÅGOT. Man får anpassa sitt boende efter sin inkomst bara. Små hyreslägenheter i mindre attraktiva områden brukar vara en start i så fall.

Med bostadslån betalar du ränta och amortering + att du betalar avgift till föreningen varje månad. Avgiften kallas ibland hyra men det är fel, det är ingen hyra.

I Stockholm finns inga så pass oattraktiva områden att kötiden är kort. Framför allt inte på små lägenheter. Oftast är det dyra nybyggen som är det enda man kan få om man har mindre än 10 år i kötid.

I Stockholm finns inga så pass oattraktiva områden att kötiden är kort. Framför allt inte på små lägenheter. Oftast är det dyra nybyggen som är det enda man kan få om man har mindre än 10 år i kötid.
Ingenstans menar du? Jag tittade just på Göteborg, här är det också mycket tufft på bostadsmarknaden. Men det fanns gott om små ettor att söka, de minsta till och med för strax under 3000, i områden lite längre ut.

Edit: jag tittade på Sthlms bostadsförmedling nu, där fanns också lägenheter att söka.

Fast, edit igen, långa kötider antar jag. Men då får man iaf börja med att köa. Eller bo i andra hand.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka