Nej och den kan man väl knappt läsa högt för man bara gråter hela tiden. Köpte den som begagnad illustrerad klassiker! (dvs serietidning) och ska diskret lägga fram någon gång.
Läste en förkortad version av Skattkammarön och den gick hem! Men jag tror de böckerna är för 11-14 år snarare faktiskt. Originalen är väldigt ordrika och beskrivande av hm natur i sin natur, vilket verkar lite segt för 8 åringar (idag? någonsin?) många är ju faktiskt skrivna för vuxna. Skulle försöka med lille Lorden men gudars vilket babbel om denne änglalike gosse och hans fantastiska natur, minns inte att den var så babblig från när jag var 12 så jag tror mer på den åldern.
101 Dalmatiner läste jag också när jag var typ 13 så.. haken är att de är lättare att få lästa när man läser dem högt finns så mycket bra ungdomslitteratur numera så kommer man få tid att få dem lästa senare?
Egentligen gillar jag att böcker ska vänta tills de är lagom, finns liksom egentligen inget egenvärde för mig att presentera min favorit Sagan om Ringen nu när han är 8, när den perfekta upplevelsen säkert är att läsa den själv mellan 11-15, så Bilbo o Narnia har det blivit.
Jag skulle definitivt börja gråta i alla fall
De här äldre klassikerna som finns i förkortad version- typ Skattkammarön etc - tänker jag att det är rätt kul att ta när den förkortade versionen är ”lagom” - grundstoryn hör ju liksom till allmänbildningen och sedan kan man ju alltid återkomma till fulltextversionen om man vill när man är äldre! Gullivers resor har åttaåringen läst i kortversion till exempel, och Robin Hood. Jag har också läst de första böckerna om Hjältar och monster på himlavalvet med båda barnen, de höll förvånansvärt bra! Däremot har jag aktivt undvikit Robinson Crouse, den känns lite knivig att hantera med relationen till Fredag etc (annars tror jag att själva grejen - ensam på en öde ö! - skulle gå hem).
Typ Sagan om ringen får dock vänta (tills de efterfrågas)!