Jag älskar böcker som är oförutsägbara och kastar omkull allt man trodde skulle hända, så nu har jag lånat böcker som ska ha oförutsägbar handling/slut. Det hade iofs varit mer spännande om jag varit helt oanad twisten, men man tager vad man får.
Dessvärre fanns det inte många böcker till låns på bibblan av de jag sett ut att jag ville läsa, men
The Turn of the Screw och
We Were Liars blev det i alla fall.
The Darkest Minds har jag också lånat. En sci.fi-serie som handlar om en tjej som, efter att ha överlevt en mystisk sjukdom, får någon typ av krafter och blir en måltavla för folk som vill utnyttja henne. Och så vidare.
Utöver det fortsätter jag på mina fantasyserier.
Hollow City är bok 2 på Miss Peregrins besynnerliga barn. Eftersom den var så lättläst övergår jag till att läsa på engelska istället. Har läst mig till att efterföljarna ska vara mer spännande, så jag hoppas på det bästa.
Sagan om Drakens Återkomst, En Krona av Svärd (del 14). Jag började läsa den här serien för flera år sedan, lade undan den, och började om igen. Den är outhärdligt lång (26 böcker om man läser de svenska) och alla böcker är inte lika intressanta. Det till trots har jag aldrig lyckats sluta tänka på vad som ska hända härnäst, och därför har jag återupptagit läsandet. Nu är det ju ”bara” 12 böcker kvar dessutom.
Jag gillar handlingen som så, men det är främst karaktärerna jag fastnat för, även om jag ibland blir galen på deras mer töntiga fasoner.
Hur som vill jag veta hur de utvecklas, och allmänt vad som kommer ske.
Frågan är nu bara vilken bok jag ska börja läsa, eller om jag ska läsa alla samtidigt?