Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är i lite av en svacka i läsandet igen. Har kommit en bit in i The Cell av Stephen King men har av någon anledning inte riktigt fastnat för den. Kanske tar det sig :)

Är det verkligen ingen annan här som läst The Terror av Dan Simmons? Tyckte den var så fruktansvärt bra och vill liksom ha mer input och åsikter, prata om den med någon typ :D
Jag gillade The Cell, även om Stephen King skrivit bättre böcker. Däremot tycker jag den är bäst i början, eftersom hans böcker brukar bli lite ”överdrivna” ju längre in i storyn man kommer. Denna bok är inget undantag.

Är The Terror bra alltså? Jag har den i min bokhylla :D Kanske skulle ge den en chans!

Jag minns knappt ens någonting av böckerna :), finns viss risk att jag bara läst Daggerspell, och jag tror inte jag läst dem på svenska.
Kollade upp dem på recensioner och tror att med påminnelse att jag minns att jag inte gillade kvinnosynen trots att den skulle vara väldigt bra. Det som iofs klaffar med det är att nästan alla som recenserar den positivt pratar om männen som subjekt och kvinnorna som objekt. Har däremot för mig att jag gillade wildinggnomen :D som mest satt i knät.

Har någon tagit upp Tamora Pierce - Song of the lioness serien apropå fantasy med kvinnliga huvudkaraktärer?
Jag gillade dem även om de var väldigt lättlästa :)

Frillor, fruar och herrar av Pia Gadd, jätteintressant historiebok om kända älskarinnor och deras liv. Vilka som hade makt och vilken typ av makt de utövade, valmöjligheter och möjligheter att påverka sin egen situation i relation till den viktiga viktiga mannen de var beroende av. Rekommenderad läsning. :up:

Lyssnat klart på Vi var skapta för lycka och njä, verkligen inte min typ av bok. Helt obegriplig för mig och stundtals fruktansvärt frustrerande :o

Påbörjade Ishavspirater som nästa ljusbok i bilen och jag känner redan efter 10 minuter att det där är en bok för mig :D

Är även i slutet på Det blå mellan himmel och hav som jag stundtals tycker väldigt bra om och stundtals inte gillar riktigt lika mycket. Men fin, hemsk, bra, intressant och fängslande är den iaf!

Jag har just avslutat Nora Roberts blom-trilogi (Blå dahlia, Svart ros, Röd lilja) igen. :) Och börjat på andra delen i Anna Todds After-serie.

Och så undrar jag om någon läst något av Harlan Coben? Läste baksidan på hans Sanningen sist jag var på bibblan, men hade inte möjlighet att få med mig den också hem på cykeln. Men borde jag låna den? :)

Jag läste ut Comedy Queen av Jenny Jägerfeld igår kväll. Helt fantastisk! Så himla fin och viktig.

Annars läser jag Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer, är snart klar. Vilket språk, alltså, jag blir helt förhäxad.

Ikväll - hoppas jag - börjar jag sjätte boken om Emma Sköld, Syndabocken av Sofie Sarenbrant. Jag gillar dem, inga Augustvinnare men de är helt okej och framför allt snabblästa.

Lyssnar på Felsteg av Maria Adolfsson och tycker SÅ mycket om den. Otroligt kul grepp att skapa ett eget land, efter en halvtimmes lyssning i söndags köper jag helt att de Doggerska öarna ligger nånstans mellan Storbritannien, Holland och Danmark och har en huvudstad som heter Duncker och alla heter namn som funkar i Skandinavien, Storbritannien och Holland lite hejvilt. Underbart! Och bra story hittills, jag gillar huvudpersonen Karen skarpt. Vi har dessutom samma alma mater!

Jag gillade The Cell, även om Stephen King skrivit bättre böcker. Däremot tycker jag den är bäst i början, eftersom hans böcker brukar bli lite ”överdrivna” ju längre in i storyn man kommer. Denna bok är inget undantag.

Är The Terror bra alltså? Jag har den i min bokhylla :D Kanske skulle ge den en chans!

Den är riktigt bra. Otroligt beskrivande när det kommer till miljöer och så. Det är en sån bok där du liksom kliver in i den världen så fort du börjar läsa och sånt gillar jag!

Gillar du den typen av böcker (och mystik) så rekommenderar jag också Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij.

Jag har läst väldigt mycket av Stephen King och även om själva berättelsernas kvalite varierar något så gillar jag alltid hur han skriver. Vet inte riktigt varför jag inte fastnat för denna, ärligt talat tror jag att jag är lite mätt på hela apokalypstemat nu faktiskt. Skulle vilja läsa någon mer typ.. klassisk spökhistoria som man blir lite rädd av ;)

Jag älskar böcker som är oförutsägbara och kastar omkull allt man trodde skulle hända, så nu har jag lånat böcker som ska ha oförutsägbar handling/slut. Det hade iofs varit mer spännande om jag varit helt oanad twisten, men man tager vad man får. :p Dessvärre fanns det inte många böcker till låns på bibblan av de jag sett ut att jag ville läsa, men The Turn of the Screw och We Were Liars blev det i alla fall.

The Darkest Minds har jag också lånat. En sci.fi-serie som handlar om en tjej som, efter att ha överlevt en mystisk sjukdom, får någon typ av krafter och blir en måltavla för folk som vill utnyttja henne. Och så vidare.

Utöver det fortsätter jag på mina fantasyserier. Hollow City är bok 2 på Miss Peregrins besynnerliga barn. Eftersom den var så lättläst övergår jag till att läsa på engelska istället. Har läst mig till att efterföljarna ska vara mer spännande, så jag hoppas på det bästa.

Sagan om Drakens Återkomst, En Krona av Svärd (del 14). Jag började läsa den här serien för flera år sedan, lade undan den, och började om igen. Den är outhärdligt lång (26 böcker om man läser de svenska) och alla böcker är inte lika intressanta. Det till trots har jag aldrig lyckats sluta tänka på vad som ska hända härnäst, och därför har jag återupptagit läsandet. Nu är det ju ”bara” 12 böcker kvar dessutom.

Jag gillar handlingen som så, men det är främst karaktärerna jag fastnat för, även om jag ibland blir galen på deras mer töntiga fasoner. :p Hur som vill jag veta hur de utvecklas, och allmänt vad som kommer ske.

Frågan är nu bara vilken bok jag ska börja läsa, eller om jag ska läsa alla samtidigt? :D

Jag citerar fräckt ur en annan tråd för jag vill så gärna tipsa alla om Mythos av Stephen Fry - han har liksom återberättat de grekiska myterna på sitt alldeles speciella sätt - helt underbar!
Rick Riordan har skrivit Greek gods och Greek heroes, återberättade av Percy Jackson ;) där gås de tolv olympierna och de största fablerna igenom :)

Har just köpt 1793 av Niklas Natt och Dag och Ordbrodösen av Anna Arvidsson.

Någon som läst?

Ja och ja! Älskade båda.

1793 är verkligen helt fantastisk. Kan vara på sin plats med en varning för äckelmagade, men vilken research! Och vilket språk!

Ordbrodösen är så vacker, så välskriven. Jag är inte jättebra på magisk realism och fantastik light egentligen, men jag tyckte otroligt mycket om denna.

Ja och ja! Älskade båda.

1793 är verkligen helt fantastisk. Kan vara på sin plats med en varning för äckelmagade, men vilken research! Och vilket språk!

Ordbrodösen är så vacker, så välskriven. Jag är inte jättebra på magisk realism och fantastik light egentligen, men jag tyckte otroligt mycket om denna.
Oj, jag som bara högg dem på baksidestexterna på Pocket shop, det låter ju lovande!

Magisk realism är inte min grej heller men den här lät som något mer ...

Är grym på att hålla mig uppdaterad i tråden, men inte lika bra på att uppdatera själv :angel: Här kommer ännu ett samlat inlägg:

- Baddaren av Emma Hamberg. Tyckte inte om den lika mycket som jag gillade (de första) Rosengädda. Lite för mycket onödiga komplikationer, men en helt ok bok att lyssna lite halvt oengagerat på.

- Delicious av Ruth Reichl. Trevlig roman om en kvinna som börjar jobba på en mattidning. Lättlyssnad och mysig. Rekommenderas till er som gillar den typen av böcker :)

- Calender girl (january-april). En serie tolv korta romance-romaner. Orkade med fyra och tyckte ändå de hade en viss behållning, men pallade inte fler sen :p Får se om jag orkar igenom hela serien...

- Barnflickan i Knutby av Thomas Sjöberg - Det är en intressant historia, men boken i sig var inte något mästerverk.

- Musselstranden av Marie Hemansson. Denna var väldigt trevlig! Rekommenderas :)

- Children of blod and bone - Författaren har nämnts som "nästa JK Rowling" så boken var kanske lite för hajpad i mitt huvud. Den var absolut bra och spännande, men lite frustrerande delar emellanåt. Kommer absolut läsa fortsättningen dock!

The Witness for the Prosecution and Other Stories - Av Agatha Cristie. En novellsamling som var väldigt typiskt Christe. Gillas :D

- The lemon tree café av Cathy Bramley - Mycket trevlig feelgood roman med mat och bakning :)

Gjort samma som ovanstående läst men inte uppdaterat.

Har varit i starkt behov av Feelgod romaner som inte behöver jättemycket tankeverksamhet.

Har plöjt mig igenom allsköns böcker/ljudböcker men den senaste jag läste gillade jag skarpt.

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman Älskade den

254 h och 23 böcker senare har jag avverkat nästan allt av Rick Riordan :D den bok jag har kvar handlar om grekiska fabler, och dem kan jag såpass bra att jag känner att det inte är ett måste att lyssna nu ;) men alla böcker är trevlig ungdomsfantasy med grundlig research där RR blandar in gudar och myter från Grekland, Rom, Egypten och Norden i en fiktiv nutid :)

Sen har jag på mindre än två dygn slukat Felsteg av Maria Adolfsson och älskade den! Hoppas det kommer fler böcker om Doggerland!! :)

Har kommit en bit in i Ishavspirater och den är verkligen bra, men den påminner också en hel del om Skattkammarön tycker jag (vilket i sig inte är negativt men synd när det lånade blir alltför uppenbart)

Har faktiskt tagit mig tid att läsa riktiga böcker nu (eller ja, beror ju på vad man tycker om författarna ;))
Svart vind av Clive Cussler och nu håller jag på med Flammande skyar av Nora Roberts. Sistnämnda har jag läst förut men det var ett tag sen. Har blivit med I Storytel igen också, har lyssnat på Kidnapparen av Nora Roberts och nu så jag har börjat lyssna på Träskkungens dotter men tar en paus från den för att lyssna på De Gömda av Gin Phillips. Träskkungens dotter har en jobbig inläsare enligt mig, så är väl mest därför jag inte orkar med den just nu. De Gömda är bra, den får mig att oväntat skratta till mitt i allt mellan varven.

Jag tycker det är synd att inte fler böcker av Sofia Nordin är inlästa, har gillat dom tre jag lyssnat på.

Har någon förresten tips på riktigt gastkramande thrillers/rysare/skräck? Sån där som gör att man stannar upp när man lyssnar och hjärtat nästan känns som en stånghammare? Jag behöver nått rysligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama