Jo hehe jag läste recensionen sedan, den var ju ganska knasig faktiskt. Om det är hennes kriterier för feministisk sci fi så har hon ju oceaner av young adult fantasy om kvinnor som är mäktiga med mycket romans och tja om man bara läser en av dem och är van vid icke fantasy böcker så känns de nog jättenice. (Typ Twilight såklart City of Bones, Vampire academy, Beautiful Creatures, Divirgent kanske är lite bättre, Throne of Glass (älskas av massor av flickor och hatas av några, ej läst för jag tror jag skulle hata.) )
(Förresten vill jag varna för Avalons Dimmor, den brukar sägas vara feministisk men jag tycker personligen den är icky o författaren är lite icky har jag för mig.)
Men ok, det verkar som att du måste vara i young adult eftersom de två författarna du presenterar med manliga huvudpersoner verkar hamna där.
Måste det vara översatt?
By the Sword av Mercedes Lackey!
Arrows of the Queen av densamma
Ungdom upptäcker sig vara speciell osv osv men tjej och inte superromansfokus även om lite romans finns.
(älskade när jag var typ tonåring och ännu) hon har en del Valdemar böcker också med kvinnliga, manliga, homosexuella och allt huvudpersoner.
Etiquette and Espionage, flicka rekryterad till spionflickskola. 1800-tal, vampyrer, varulvar, solfjädrar med knivar. Hysteriska mängder flört men huvudpersonerna är ytligt uppslukade av det (utom i sista boken där romantiska intressekillen faktiskt blir lätt dryg o envis, men det fungerar eftersom huvudpersonen är total hjälte).
https://gailcarriger.com/series/the-finishing-school/ eftersom det är en flickskola så är män mest bifigurer.
A Hat full of Sky, Terry Pratchett ung häxa.