Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte heller läst dem. Av någon anledning lockar de mig inte. Men jag är nästan säker på att jag skulle tycka mycket om dem om jag gav dem en chans.

Först blir jag anti när något är jättepopulärt och får fördomar. :o Sedan passar det mig dåligt att läsa serier av något slag. Men jag förstod efter ett tag att det här nog verkligen var något för mig. Tyvärr vet jag ganska väl vid det här laget hur historien går, men jag får njuta av en väl berättad bok(/trilogi, om jag fixar alla tre). :)

Först blir jag anti när något är jättepopulärt och får fördomar. :o Sedan passar det mig dåligt att läsa serier av något slag. Men jag förstod efter ett tag att det här nog verkligen var något för mig. Tyvärr vet jag ganska väl vid det här laget hur historien går, men jag får njuta av en väl berättad bok(/trilogi, om jag fixar alla tre). :)
Precis så är det ofta för mig också. Med fördomarna, menar jag. Jag reagerade likadant på Elena Ferrante :o

Precis så är det ofta för mig också. Med fördomarna, menar jag. Jag reagerade likadant på Elena Ferrante :o

Tänkte på Ferrante när jag skrev inlägget :laugh: men där var det så lyckosamt för mig att jag för en gångs skull hoppade på tåget på en gång och läste den som ganska färsk (och jag gillar böckerna jättemycket).

I en mörk mörk skog var bra, lagom psykologisk och spännande.

Nu lyssnar jag på Björndansen, lite annat mot vad jag brukar lyssna på (brukar ju vara thriller och spänning med massa mord å grejer), handlar om bankrån. Men den är helt okej. Lite lång bara, 15 timmar.

Innan i en mörk mörk skog lyssnade jag på "när inget annat åtetstår". Den var inte särskilt bra, och är nog inget som kommer ligga kvar i minnet speciellt länge.

Lyssnat färdigt på "Den bittra pajens sötma" och tyckte mycket om den hela vägen :) Synd att bara första finns inläst på svenska och 4-6 på engelska :confused: Känns dock inte som böcker en måste ta i ordning :idea:

Nu lyssnar jag på Backmans "björnstad" den har sugit fast mig direkt!

Har förresten läst den sjätte boken om Hicke, som inte finns inläst. Nu fortsätter jag med tionde boken (och vidare), som bara finns på engelska vad jag förstått...

Jag har lyssnat klart på Little Bee och nä, den engagerade mig aldrig riktigt. Tråkigt nog, för det känns ju ändå som en vettig bok som ändå behandlar ett viktigt ämne.

Lyssnade även på Tårar i havet som bygger på när skeppet Wilhelm Gustloff sänktes under andra världskriget. Och händelsen i sig är fascinerande och författaren har lagt ner stor omsorg i detaljerna när hon skrev boken. Men det hjälper liksom inte riktigt. Själva katastrofen är en så himla liten del att det blir lite märkligt. Boken är alltså bra och en intressant skildring av vissa delar av andra världskriget, vilket jag hade kunnat vara väldigt nöjd med. Men när den marknadsförs som en bok om just själva katastrofen så blir det lite fel för mig. Nåja, den var som sagt ändå intressant så det var helt okej lyssning ändå.

Lyssnade även på Tårar i havet som bygger på när skeppet Wilhelm Gustloff sänktes under andra världskriget. Och händelsen i sig är fascinerande och författaren har lagt ner stor omsorg i detaljerna när hon skrev boken. Men det hjälper liksom inte riktigt. Själva katastrofen är en så himla liten del att det blir lite märkligt. Boken är alltså bra och en intressant skildring av vissa delar av andra världskriget, vilket jag hade kunnat vara väldigt nöjd med. Men när den marknadsförs som en bok om just själva katastrofen så blir det lite fel för mig. Nåja, den var som sagt ändå intressant så det var helt okej lyssning ändå.

Är det samma bok som "Salt to the sea" (Ruta Sepetys)? Isåfall läste jag den tidigare i veckan. Jag hade bara läst baksidan innan jag läste boken och fick inget intryck av att den skulle handla om själva katastrofen, utan om unga människor vars vägar möts. Den kanske ser annorlunda ut på svenska? Jag tyckte iallafall att den var bra, men jag var inställd på att läsa om just dessa människor, var dem kom från, vad som hände och hur det slutade för dem, så jag hade nog ett annat utgångsläge.

Är det samma bok som "Salt to the sea" (Ruta Sepetys)? Isåfall läste jag den tidigare i veckan. Jag hade bara läst baksidan innan jag läste boken och fick inget intryck av att den skulle handla om själva katastrofen, utan om unga människor vars vägar möts. Den kanske ser annorlunda ut på svenska? Jag tyckte iallafall att den var bra, men jag var inställd på att läsa om just dessa människor, var dem kom från, vad som hände och hur det slutade för dem, så jag hade nog ett annat utgångsläge.
Jamen precis, det är samma bok. :) Såhär står det i beskrivningen på Storytel

Historiens största fartygskatastrof är nästan helt okänd, trots att den krävde över 9 000 liv och inträffade bara 15 mil från den svenska kusten. RUTA SEPETYS har ägnat tre år åt arbetet med att skildra denna katastrof. Resultatet är Tårar i havet – en gripande berättelse, skriven med stor omsorg om de historiska detaljerna. I januari 1945 är tusentals människor i Ostpreussen på flykt undan sovjetiska trupper. Bland flyktingarna finns ungdomarna Joana, Emilia och Florian. De har olika bakgrund och bär alla på hemligheter, men deras vägar korsas och de finner mod och styrka hos varandra. Tillsammans försöker de ta sig till Wilhelm Gustloff – ett fartyg som kan föra dem till tryggheten västerut över Östersjön. Men katastrofen inträffar precis när de tror sig ha friheten inom räckhåll och då spelar varken nationalitet eller klasstillhörighet någon roll. De 10 000 passagerarna kämpar alla för samma sak – sin överlevnad.

Så ja, jag fick intrycket att det var katastrofen som var temat. Men den ursprungliga beskrivningen lät klart mycket rimligare. :)

Jamen precis, det är samma bok. :) Såhär står det i beskrivningen på Storytel

Så ja, jag fick intrycket att det var katastrofen som var temat. Men den ursprungliga beskrivningen lät klart mycket rimligare. :)

Oj, då förstår jag att man känner sig "lurad". Det låter ju precis som att boken ska kretsa kring katastrofen. Det är synd att de inte utgår från originalets beskrivning när de gör översättningarna, det blir ju liksom helt fel i sånna här fall :confused:

Oj, då förstår jag att man känner sig "lurad". Det låter ju precis som att boken ska kretsa kring katastrofen. Det är synd att de inte utgår från originalets beskrivning när de gör översättningarna, det blir ju liksom helt fel i sånna här fall :confused:
Jag kan bara hålla med! Boken hade verkligen vunnit på en mer korrekt beskrivning, med tanke på att det ändå är en bra bok liksom. (Fast Alfred liksom :down: Orkade icke med honom!!)

Jag kan bara hålla med! Boken hade verkligen vunnit på en mer korrekt beskrivning, med tanke på att det ändå är en bra bok liksom. (Fast Alfred liksom :down: Orkade icke med honom!!)

Det håller jag helt med om! Kan erkänna att jag skumma igenom de flesta av hans delar, de kändes liksom totalt överflödiga och behövdes inte för att hålla ihop storyn. Dem andra karaktärerna var alla så intressanta, så det kändes konstigt med en karaktär som honom mitt i allt.

Lyssnat färdigt på "Den bittra pajens sötma" och tyckte mycket om den hela vägen :) Synd att bara första finns inläst på svenska och 4-6 på engelska :confused: Känns dock inte som böcker en måste ta i ordning :idea:

Jag tror att endast två böcker överhuvudtaget blev (eller blivit än så länge) översatta till svenska. Synd.

Precis upptäckt Kepler :love:

Läste Hypnotisören och nu påbörjat Playground.

Hypnotisören tyckte jag vart lite seg i början innan den hakade tag i mig men Playground anammade jag från ord ett. Laddat hem lite på Storytel så nu lär det väl bli att lyssna på resterande.

Var motsträvig till dennes böcker först och varför vet jag inte. Jag gillar dem. Typiskt mig :rofl:

Charmen med tarmen.

Fy f-n va spännande och lättillgänglig bok! lär mig en massa intressant om bakterier, magar, bajsning, och hälsa. :banana:

Jag har hängt rätt mycket i en solstol den senaste veckan och läste först Skymningens barnfotabarn av Anna Jansson. Den var precis så som jag behövde att den skulle vara. Anna Jansson är sedan länge en av mina "go to"-författare när jag vill ha något lättläst men ändå gripande, och jag blev inte besviken den här gången heller!

Sedan läste jag Berör mig inte berör mig av Inger Alfvén, som jag tyvärr blev ganska besviken på. Nog för att författaren är bra på att få en att känna starkt för karaktärerna, men mycket mer berörande än så blev den tyvärr inte. Den kändes mest långsam och tråkig, faktiskt.

På flyget hem satte jag tänderna i La Peregrina av Cecilia Samartin. Jag läste de första 150 sidorna utan uppehåll och är således mycket nöjd med den såhär långt. Hoppas att den fortsätter lika bra som den börjat!

Jag känner mig för övrigt riktigt inspirerad i läsningen just nu och råkade visst lägga in 22 nya böcker i "vill läsa"-listan på Goodreads när jag väntade på att lunchen skulle bli klar tidigare idag... :angel: Tänkte försöka få tag på Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh och Truly Madly Guilty av Liane Moriarty att läsa härnäst!

Belgravia av Julian Fellowes klar! En av de bättre böckerna jag läst den senaste tiden. Gillar man Downton Abbey så gillar man antagligen den här boken. :) Intressant historia (både själva historiedelen med hur man levde i mitten på 1800-talet och karaktärernas egen historia) och jag tycker om hans sätt att skriva. Översättningen till svenska var bra, nån enstaka översättningsmiss men inget som störde desto mer!

Fortsätter kvällen med att ta tag i Karriär i ondska av Robert Galbraith. Gillade de två föregående böckerna i serien så tror att den här också ska bjuda på intressanta lässtunder!

Lyssnat på Flicka försvunnen och ja, det är ju en ungdomsbok så jag ska väl inte döma för hårt. Men den känns lite, tja, banal i det stora hela och som en lång mjölkreklam (seriöst, jag har tappat räkningen på hur många gånger mjölk omnämns :D)

Lyssnat på Flicka försvunnen och ja, det är ju en ungdomsbok så jag ska väl inte döma för hårt. Men den känns lite, tja, banal i det stora hela och som en lång mjölkreklam (seriöst, jag har tappat räkningen på hur många gånger mjölk omnämns :D)

Är det den där gamla om flickan som heter Jennie?

Jag fortsätter att varva Ett litet liv med Lottaböcker. Annars har jag läst:

Balladen om en bruten näsa av Arne Svingen, som jag redan har nämnt. Den var fantastisk, om jag nu inte har skrivit sedan jag läste ut den.

Rimligt lyckade ögonblick av Åsa Asptjärn, tredje boken om Emanuel Kent Sjögren. Trevlig, charmig, mycket skämskudde.

Musselstranden av Marie Hermanson, den har jag läst säkert tio gånger förut men vi cirklade den på läsretreatet i helgen så det blev en omläsning. Alltså, den är verkligen fantastisk. Det var så kul att diskutera den i stor grupp, det finns så himla mycket att säga och fundera på. Det var omläsning för nästan alla vilket också var häftigt.

Mamma är bara lite trött av Sara Beischer, diskuteras just nu i den digitala bokcirkeln. Bra och svinjobbig.

Nu håller jag på med Spring så fort du kan av Sofia Nordin, andra delen efter En sekund i taget. Dystopier är inte riktigt min grej, men tja, det är rätt underhållande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 418
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve