Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det den franska?
Ja precis! Väldigt fin!

@Killaloe Nu dog jag lite på bokhora. De tycker att Caroline är urtypen för stark tjej och att enda problemet är att hon är så bra att det är superhjältevarning på henne. :banghead:

http://bokhora.se/2012/det-ar-jag-som-ar-caroline-peter-barlach/
Men va?! Det är verkligen sjukt att en kan ha så olika uppfattningar om en bok :crazy: Jag läste något liknande på Goodreads skrivet av en typ medelålders kvinna som tyckte den var såååå bra! Jag fattar inte :confused: men å andra sidan tror jag att jag inte hade reagerat lika hårt om jag inte haft så kloka och vettiga feminister runtomkring mig och lärt mig så mycket av buke :love: (jag hade fortfarande tyckt att boken var skräp tror jag men kanske inte på samma nivå)

:-o Gapar åt de avfotade sidorna, @Killaloe . Men, och det spelar kanske mindre roll, jag var helt säker på att detta var "vuxenböcker". På Bokus står det också så.

Konstigt ändå. På mitt bibliotek står den under ungdomsböcker och den borde gå som det iom att den är utgiven av Bonniers "barn- och ungdomsförlag"

Och kan meddela att jag mailat efter att ha fått fik hjälp från @mandalaki med korr.läsning :) Nu inväntar jag svar, om det nu kommer något.

Senast ändrad:
Konstigt ändå. På mitt bibliotek står den under ungdomsböcker och den borde gå som det iom att den är utgiven av Bonniers "barn- och ungdomsförlag"

Men det var märkligt, jag har sett att det är Lind & Co som är utgivare. Och på deras hemsida är dessa böcker beskrivna som författarens debut med böcker till vuxna. (Edit: glömde lägga till att Bonnier eller om det är Bonnier Carlsen då, kanske inte ville ge ut dem mer och så tog de över.) Nå, du kanske hade haft samma upplevelse oavsett. Jag har ju inte läst dem själv och vill inte påstå något om hur de ska uppfattas. :) Jag vet för övrigt också en kvinna i 65-årsåldern som tyckte att åtminstone första boken var riktigt bra. De kanske spårar ur eller nåt.

Edit: glömde lägga till att Bonnier eller om det är Bonnier Carlsen då, kanske inte ville ge ut dem mer och så tog de över.
Bonnier Carlsen är det som är utgivare av de inbundna böckerna om jag fattat det rätt (jag och @Anna diskuterade detta) men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Lind & co verkar ju gjort pocket?

Bonnier Carlsen är det som är utgivare av de inbundna böckerna om jag fattat det rätt (jag och @Anna diskuterade detta) men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Lind & co verkar ju gjort pocket?

Aha okej! Eller vad då "okej", jag fattar bara mindre och mindre. :laugh:

Ja, jag tänkte också tanken att Bonnier Carlsen la ner det hela.

Jag läste något liknande på Goodreads skrivet av en typ medelålders kvinna som tyckte den var såååå bra! Jag fattar inte :confused:

Jag har rykt ihop med flera medelålders kvinnor om 50 shades of shit som tycker att de "böckerna" är såååå romantiska. Ska jag generalisera grovt så upplever jag att de som är i tonåren nu är bättre på att känna igen sån här bullshit när de ser den jämfört med de som är 40 och uppåt.

Ja precis! Väldigt fin!

Men va?! Det är verkligen sjukt att en kan ha så olika uppfattningar om en bok :crazy: Jag läste något liknande på Goodreads skrivet av en typ medelålders kvinna som tyckte den var såååå bra! Jag fattar inte :confused: men å andra sidan tror jag att jag inte hade reagerat lika hårt om jag inte haft så kloka och vettiga feminister runtomkring mig och lärt mig så mycket av buke :love: (jag hade fortfarande tyckt att boken var skräp tror jag men kanske inte på samma nivå)

Och kan meddela att jag mailat efter att ha fått fik hjälp från @mandalaki med korr.läsning :) Nu inväntar jag svar, om det nu kommer något.
Det är konstigt, just den bokhoran brukar vara vettig.

Men visst - det finns lägen då det kan vara en tunn linje mellan vad som är "tjej som tar för sig" och tjej som objektifieras. Men i det du har kopierat var objektifieringen, den manliga blicken, så tydlig.

Jag har rykt ihop med flera medelålders kvinnor om 50 shades of shit som tycker att de "böckerna" är såååå romantiska. Ska jag generalisera grovt så upplever jag att de som är i tonåren nu är bättre på att känna igen sån här bullshit när de ser den jämfört med de som är 40 och uppåt.

Jag är ett med på vad du menar! Är så svårt att hantera folk som tycker att 50 shades är BRA! Dock är det ju vuxna kvinnor som det riktar sig till så en kan ju tänka sig (iaf hoppas på) att set iaf inte formar lika många som om det varit en ungdomsbok. Men ändå, att sen ses som romantisk är bara så skevt!

Det är konstigt, just den bokhoran brukar vara vettig.

Men visst - det finns lägen då det kan vara en tunn linje mellan vad som är "tjej som tar för sig" och tjej som objektifieras. Men i det du har kopierat var objektifieringen, den manliga blicken, så tydlig.
Ja men verkligen! Och jag tror att mycket av problemet med just den här boken är att det är skrivet av en medelålders man. Objektifieringen hade kanske inte känns lika tydlig (om någon annan nu ens skrivit likadant) om det var en kvinna som skrev och liksom baserade det på egna erfarenhet heter på ett annat sätt. Kanske.

Jag är ett med på vad du menar! Är så svårt att hantera folk som tycker att 50 shades är BRA! Dock är det ju vuxna kvinnor som det riktar sig till så en kan ju tänka sig (iaf hoppas på) att set iaf inte formar lika många som om det varit en ungdomsbok. Men ändå, att sen ses som romantisk är bara så skevt!

Ja men verkligen! Och jag tror att mycket av problemet med just den här boken är att det är skrivet av en medelålders man. Objektifieringen hade kanske inte känns lika tydlig (om någon annan nu ens skrivit likadant) om det var en kvinna som skrev och liksom baserade det på egna erfarenhet heter på ett annat sätt. Kanske.
Jag tror nog att även kvinnor kan skriva med manlig blick när det gäller kvinnors sexualitet. Det perspektivet är ju så etablerat. Är inte just 50 shades, som jag inte läst, ett bra exempel på det?

Jag tror nog att även kvinnor kan skriva med manlig blick när det gäller kvinnors sexualitet. Det perspektivet är ju så etablerat. Är inte just 50 shades, som jag inte läst, ett bra exempel på det?
Jo det är väl så! Jag tänker och hoppas mest att det är ovanligare att (ffa svenska) författande kvinnor skriver med manlig blick än att män gör det. Åtminstone om det handlar om ungdomsböcker. Men ja, det kanske mest är en fantasi hos mig :D

Jag började läsa den mörka kontinenten men det var alldeles för avancerat för mig. Efter nästan varje mening tänkte jag va? Vad stod det egentligen? och det var många ord som jag hade svårt att förstå. Den var inte alls så lättillgänglig som jag hade hoppats och trott.

Ja jag håller med om att den har lite styltigt språk emellanåt! Läser därför Fyren mellan haven av M.L Stedman lite emellan! :D

Har börjat lyssna på Soulless av Gail Carriger. Fantasy som utspelar sig på 1800-talet i England där vampyrer, varulvar och spöken alla har kommit ut ur garderoben och är en del av samhället. Huvudpersonen Alexia Tarabotti är utan själ och därför har oknyttet ingen power på henne. Hon är dessutom inte alls som en kvinna ska vara, hon är outspoken, vetgirig och tuff som tusan. Hon är hittills en karaktär som jag bara ääääälskar :D! Hela känslan med humorn och stilen i boken är som Pride and Prejudice and Zombies. Det är härlig humor, väldigt brittiskt och lite quirky!

Jag tyckte att flera av partierna du la ut kunde ha tagits från nån sajt med sexnoveller, där de flesta skrivs av gubbslem som fantiserar... :wtf:

Lyssnar på en rätt bra bok nu, i en mörk mörk skog, och jag är frustrerad! Jag vill bara skaka om huvudpersonen och säga "fattar du inte vem den skyldiga måste vara!?!" Vore ju jävligt snopet om det inte är som i mina teorier :cautious:

Lyssnar på Harry Potter and the order of the phoenix. Och drar läskiga paralleller mellan Dolores Umbridge och Donald Trump. :wtf:

http://www.bbc.com/culture/story/20170203-ten-books-you-should-read-in-february

Läsandet har tagit en alltför lång paus i mitt liv på senare tid. Jag längtar tillbaka. Jag blev påmind då jag läste detta på BBC:s hemsida. Någon som läst dessa böcker? Inte så att jag tror mig hinna alla tio under februari, direkt, men kanske kan plocka en eller två till att börja med!

Har inte läst någon, men Boktjuvarna av Rydell vill jag verkligen läsa.

Jag har (äntligen och till slut) börjat läsa första boken i trilogin om Maj, Att föda ett barn av Kristina Sandberg. Hon måste vara en av våra mest välskrivande författare (jag har läst Ta itu också).

http://www.bbc.com/culture/story/20170203-ten-books-you-should-read-in-february

Läsandet har tagit en alltför lång paus i mitt liv på senare tid. Jag längtar tillbaka. Jag blev påmind då jag läste detta på BBC:s hemsida. Någon som läst dessa böcker? Inte så att jag tror mig hinna alla tio under februari, direkt, men kanske kan plocka en eller två till att börja med!

Vilken inspirerande lista!
Jag har läst George Saunders novellsamling "Tionde december" och den var stark och mycket orginell på ett bra sätt.

Jag har (äntligen och till slut) börjat läsa första boken i trilogin om Maj, Att föda ett barn av Kristina Sandberg. Hon måste vara en av våra mest välskrivande författare (jag har läst Ta itu också).

Jag har inte heller läst dem. Av någon anledning lockar de mig inte. Men jag är nästan säker på att jag skulle tycka mycket om dem om jag gav dem en chans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 418
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve