Vad lär sig hovisar under utbildningen idag?

Sv: Vad lär sig hovisar under utbildningen idag?

Du vet att jag inte menar så...

Om du tar dig an en ny häst. Ser de ut som om du själv hade verkat o skott den?

Då misstolkade jag dig eftersom det du beskrev i TS är exakt det många har reagerat på under dom sista två åren och det är tyvärr ett lokalt fenoment.

Så av den anledningen hoppas man ju bara att det inte kommer vara vägledande i den kommande utbildningsplanen utan bara e¨n sk. "barnsjukdom" under deras testkörning.

Vore kul axel om du kunde visa bilder på det du reagerar på när det gäller dagens utbildning så ska jag bidra med nytagna bilder på det jag reagerat på som jag tolkar det är ett identiskt problem som vi båda noterat.

Jag tror inte att man kan fota folks hästar bara sådär.:devil:

Troligen kan du det i utbildande syfte för hästägare.

såg senast idag en kanonfin häst som hade klackar fram o dåligt traktunderstöd bak. En som snart är i Svår klass eller .. inte

Jag får tro o hoppas att det bara är lokalt.

De här konvexa bakfötterna som nu finns tror jag inte att du har sett ens. hovväggen är halvrund. för att korta in tån, men tån är ju i själva verket lång- hög- eller har jag fel?

Hmm, visst var ditt svar axel om fota fötter osv till Coari, fastän du svarade med 'min' knapp? Annars fattar jag ingenting alls om det var till mig ;)

såg senast idag en kanonfin häst som hade klackar fram o dåligt traktunderstöd bak. En som snart är i Svår klass eller .. inte

De här konvexa bakfötterna som nu finns tror jag inte att du har sett ens. hovväggen är halvrund. för att korta in tån, men tån är ju i själva verket lång- hög- eller har jag fel?

Precis så skodde min hovslagare, konvexa/halvrunda både fram och bak. Men så kom en equiterapeft och ifrågasatte de höga trakterna och understuckna hovarna och jag kände att jag kunde gå på min hovis. Var jätterädd att han skulle ta illa upp, men han sa att han skulle testa att ta lite mer på trakterna. och en storlek större skor. Vilken skillnad!! :) Nästan alla hästar här har fått en strl. större. Men så har vi de som ligger emellen två storlekar.....De får oftast en aning för små för det är sån skillnad mellan storlekarna.

Vi hade problem tidigare (inte jag, men mina stallkamrater) med en hovis som la ut hovarna mer och mer tills de såg ut som platta dasslock. Männskan lyckades sko och verka varenda häst i stallet (över 20 st) på en kväll, några få timmar.
Behöver jag tillägga att han jobbade svart och var outbildad?

Vår nuvarande hovslagare är fenomenal! Han ser till hela hästen och har fixat till hovarna på de som behövs. Han skor och verkar alla fem hästar i stallet på en förmiddag. Det tar längre tid och blir väldigt bra. Men han är inte nyutbildad direkt.
Min förre hovis var helt färsk (tror inte ens han var klar när han började sko åt mej) och han var superbra! Inga understuckna tassar där inte, utan mycket välformade och fina.
Så det är kanske individuellt och lokalt? Jag hoppas det inte är något utbrett...

Sedan jag köpte Besten har jag avverkat tre hovslagare innan jag hittade den nuvarande. Den förste var jättebra till att börja med, men stallkompisarna beklagade sig över att deras hästars fötter blev allt lägre bak. Efter något år tenderade även Bestens hovar att se ut som Kalle Anka-fötter, så då tackade jag för mig. Nästa hovis var av den gamla stammen - han skodde under två år och vi var jättenöjda med honom.

Sen flyttade jag och fick tag i en SM-vinnare, som skodde de andra hästarna på stället. Han var helt OK, men tog låååång tid på sig att sko och dessutom var han hiskligt dyr.

Så flyttade vi till vår gård, och började på grannarnas rekommendation anlita byns travtränare - han är helt suverän trots att han aldrig gått någon utbildning. Han har skott hästar i bortåt 40 år nu, och jag betalar mot faktura.
Sedan han började sko får jag ofta frågan om vem jag har som hovis, eftersom Bestens hovar är så fina. Jag har hört det från både min hemmaveterinär, veterinären på kliniken när Besten var fångkonvalescent, veterinären på seminstationen och från massor av ridfolk.
Och Besten gillar också att bli skodd på det här sättet.

Jo, axel, jag håller med dig. Det finns massor av hästar som är illa skodda av ffa nyutbildade hovisar.

Du kan ta bilder utan att nämn ger non.

En hovslager bekänt sa här om dagen han fick göra om flera häster med för låg trakt, troligen kom det från non privat hovslager utbildnings skol.

Konvex huv väg berör på dålig verkning.

Jag har haft problem varav min hovfixering.

en verkade hästen efter att trakten skulle ja en viss proportion av tålängden- inte vinkeln.
hästen såg då efter att ha gått i 4 v. inte ut att vara skodd på 4 månader:eek: Det var då det började.

Jag tror att det är svårt att hitta en hovis som kan sko alla typer av hästar bra. många har ett signum. Man kan se vem som skott.

Jag har haft Vet. som sagt- den där hovisen ska du hålla hårt i!

Ska det vara så?

Vill tillägga att hästägaren har ju sin plikt att se till att underhållet blir bra - den som vet hur hästen fungerar.

tappskor måste få finnas i hästägarens värld för hästens skull- på sikt.
Dialogen mellan hovisen o kunden måste finnas.

den enda som frågat mig o även tittat på hästen under rörelse var en hovis som skodde Wångens hästar.

MB o hans lärlingar skiljer sig...

Senast ändrad:

Här skulle man nog få ganska skilda svar beroende på vem man frågar och vem som kikar.

Men i mina ögon så är det inte roligt att gå in i ett stall å kika på hovar, man kan nästan veta vem som skor å verkar bara av att kika på hovarna runt omkring sig.

Det är ytterst få jag skulle vilja påstå har en perfekt verkning och skoning.

Här är det mestadels ankformade hovar, dvs långa och smala med eller utan understucken trakt, både bland skodda och barfotaverkade hästar. Sedan har vi en hel del spruckna och utflutna hovar, med tillhörande höjs och skevheter. Tom fånghästarna har ankfötter!

Nu bryr jag mig inte speciellt längre men förr iaf så var det så att de nyutexaminerade skodde alltid som sina mentorer så det säger väl en hel del varför man inte sett nån större förbättring.

Därmot i grannstaden tycker jag mig se ett helt annat tänk och utförande åt det positiva hållet.

Jag har haft en kanonhovis, han hade väldigt bra blick för hur hästarna skulle skos och alla skoddes olika. Min var dock ett problem, för hon trör av sig skorna så fort det finns något att trampa på, men han lyckades lösa även det så att det ändå fanns utlägg, men det var på millimetern.

Nu vet jag inte, tänkte faktiskt lägga in bilder när hon är nyskodd. Men jag kan jämföra med mina stallkamrater där samtliga har låååååånga hovar, ser ut som något styltliknande och 2 av dem nu i våras varit inne för kotledsinflammationer och hovledsinflammationer... Jag har inte samma hovslagare, skulle aldrig anlita honom, men tydligen är han billig och det är det som är viktigast. Så det är där jag tror skon klämmer, billig och snabb = bra hovslagare.

När du var här hade jag en väl utbildad hovslagare, hon var fruktansvärd och anledningen till att jag är så uppgiven vad gäller hovisar. Vad hade hon lärt sig under utbildningen kan man undra:( attdet inte finns ngn slags kontroll över hovslagare? Eller iaf ngt alls att gå på. Denne tog inget alls på hovarna, detsyntes inte så mkt under vintern (hade hem henne tre ggr med ca 5 v mellanrum) när våren så kom blev det plågsamt uppenbart just hur lite hon tog. För mig tog det tre ggr att se att hon var dålig, en väldigt kunnig hade säkert kunna se det efter första eller andra. Men jag blir mörkrädd att hon alls har kunder:(

Numera ber jag alltid hovisen på vetkliniken om utlåtande ang hovar, är där så jäkla ofta. Jag antar att vi åker till samma klinik faktiskt. Han kollar övergripande och tycker nog att nuvarande hovis skor ok iaf:)

ja, fy tusan för dessa usla hovslagare som kommer ut. Till viss del kommer nog oxå problemet från den hovis de går parallellt med under utbildningstiden!

Hade en hovis först när jag flyttade hit och han la ut skorna och släppte fram tårna. Fungerade ju bra på mina hästar som jag hade när jag kom varav ett trakhenersto med smala höga hovar.
3:e hästen som kom till mig var dock platthov med förmåga att flyta, sticka under trakter, kliva av skor osv osv. Hon fick pga hovslagaren hovbölder oavbrutet tills klinikhovslagaren i samråd med vette och röntgenplåtar kapade 2 cm i tån och drog in hovarna rejält på sidorna. Därefter har jag själv lärt mig mkt, bytte till en ny bra hovis som håller tårna korta och släpper bak skorna trots att de klivar av sig dem i vätan emellanåt.

Tyvärr fick han problem så jag fick en ny hovis igen. Denna hade under praktiktiden gått med första hovisen och skodde som han men nu visste jag HUR hästen skulle se ut så jäklar vad han fick korta och ta in. Men han var bättre på trakter än nr 2 så nu har den som alltid flöt ut lite bak blivit jättefin!

Problemet är att man lånar ut hästen 6 mån. säger till att hon MÅSTE skos med korta tår och får hem en häst som var nyskodd sen 1 vecka men som såg ut som om hon hade gått 8 veckor :eek:
Vad är det för fel på folk?
1) fattar inte hovisen kundens önskemål och
2) ser inte folk skillnaden (nu var jag dum, naturligtvis gör de inte det, annars hade väl hästen inte sett ut så).

Nej även de dyrare är ingen garanti för att det blir bra.

Bara man har tillräcklig svada så går det bra:rofl: Självgod o övertygande.Funkar nog på de hästarna som inte ska prestera på sikt.
Jag glömmer aldrig när en mkt fin häst med kunniga ägare som skoddes av MB o co som skulle skos av en annan. Den fick då en mindre framhov. Ägaren påtalade det, men då påstår hovisen att han lagt ut skon- jo tjena. inte en mm.

Ställer man inåttåade tunga hästar på utsidan kan man nog föreställa sig hur det ser ut efter några veckor. På just de tunga går det fort om de står minsta lilla i obalans. Det har jag fått erfara många gånger. Har förr tagit av skorna efter 4 v. då hästen ibland stått så illa. När den har verkats i balans o med rätt sko har den kunnat gå i 8 v.

Jag fattar att det är ett hantverk o att det kanske inte blir 100 alla gånger, men ...

*KL*

Hej!

Jag måste erkänna att jag inte har världens bästa kolla på hur en välskodd hov ser ut. Jag ser ju när de är helt åt fanders, men under det är jag clueless. Jag tror många känner likadant och därför blir väldigt beroende av den yrkesman/kvinna som ändå ska/borde ha kunskapen om hur skorna ska sitta.

Jag har ju tyvärr tvingats inse att så inte är fallet, om hovis säger att 7 veckorsintervall är bra får man ju tro hovis. Nu skor vi på 4 veckor, redan efter 2 kan man ta bort ca 0.5 cm hov.

Sen kan jag inte påstå att jag sett nån skillnad mellan nyutexad eller "gammal" hovis. Vissa verkar sko alla hästar på samma sätt, några skor med höga trakter, andra med långa tår. Jag tror tyvärr det handlar om att hitta en bra hovis och hålla hårt i den, väldigt hårt. Intresse och vidareutbildningar verkar tyvärr inte heller spela nån roll, det känns lite som att antingen har man ögat/känslan för det eller så har man det inte.

/Lavinia, som gått igenom en hel mängd hovisar under ca 15 år samt sett en hel bunt på ridskolan hon jobbade..

Jag fattar att det är ett hantverk o att det kanske inte blir 100 alla gånger, men ...

Hästhantering och ridning är oxå ett hantverk,,;)

Du kanske glömmer en "detalj" i sammanhanget som jag ofta förundrats över och det är hur fan kan en optimalt fysiologisk skoning där hästen är i 100% balance både statiskt och dynamiskt direkt efter skoning inom loppet av tre veckor vara "total off balance" :crazy:

Nej även de dyrare är ingen garanti för att det blir bra.

Bara man har tillräcklig svada så går det bra:rofl: Självgod o övertygande.Funkar nog på de hästarna som inte ska prestera på sikt.

Jag tror jag har alla dom kriterier du ovan nämner.. Känd för att vara svindyr bland mina kollegor,, här på Bukefalos som minst sagt självgod och framför allt jävligt dryg.. Rent av otrevlig har faktiskt några i min "fan club" t.o.m. framställt mig som och jag håller helt med...

Jag anser inte att mitt yrke är psykolog eller att jag arbetar med människor utan jag lägger full focus på att till varje pris försöka sko/verka varje individ under dess fysiologiska förutsättning så gott jag kan. Jag har som mål att alltid sträva efter att inget är perfekt och allt går att göra bättre. Kunden ska känna att den för valuta för det utförda arbetet med sk nöjd hästkund garanti.

Självgoda hästägare avslöjar sig ofta genom sin övertygelse, deras hästar avslöjar däremot vem som har prestations ångest. :o

Har du inga bilder på någon av dina egna hästar så man kan få en bild av hur du anser att den perfekta skoningen ska se ut.

P.S. Många ggr har någon av mina skohästars skoningar blivit kritiserad av ngn veterinär på en klinik, deras super hovis har skott om hästen..

Ingen har brytt sig om att ställa frågan till mig om hur det såg ut innan denna skoning eller vad min plan varit,, bara konstaterat att det ser skit ut!!

Bra säger jag för nu kommer kravet att denna häst ska tillbaka hit om 7 veckor för att bli omskodd av samma hovis,, bedömd av samma veterinär så får vi se om ni är lika stolta över resultatet då som ni är nu..

Helt ärligt tycker jag det finns en poäng i tråden men vem kan med kräva att en nybakad hovis som gått någon av dagens utbildningar ens ska klara av en fysiologisk grundskoning eftersom ingen grundutbildning är så lång att någon person kan klara av att lära sig det mest elementära i yrket.

Hej!

Av ren nyfikenhet: Hur lång anser du att utbildningen ska vara för att man ska kunna lära sig de mest elementära? Och hur mycket längre behöver den vara för att de nya hovisarna verkligen ska veta vad de gör?

Har du nån idé på hur man skulle kunna rätta till problemet? Hur får man ut fler bra hovisar från början??? Och hur ser man till att utbilda hästägare i att kunna se om deras hovis är bra?

Jag har bara erfarenhet från humansidan och tycker att de flesta utbildningar med "levande kunder" är för korta. Det är liksom underförstått när man läser att man har massor kvar att lära sig innan man kan lämnas ensam, samt att man efter sina år ändå inte är klar på långa vägar- det krävs kurser på kurser för att bli bra.

/Lavinia, som inte bara vill ha en bra hovis utan också en som utan våld eller droger kan få min häst att stå snällt. Jag har en sån nu, 3e skoningen hemma och hästen står och sover och jag kan äntligen lägga mig i vad hovis pysslar med.

KL

Jag reagerar lite på att man/vi pratar om utseendet, "hur en skoning ska se ut" etc etc - det är ju så mycket mer. Jag skulle vilja se fler hovslagare som tittar på hur hästen rör sig, hur skoningen faktiskt påverkar hästens isättning m m.

Och jag håller med om det ngn sa här; det är ju vår hovslagare som ska ha kunskapen, jag som hästägare kan komma med synpunkter/fråga och ifrågasätta men till syvende och sist måste det vara hovslagaren som står för kunskapen i yrkesutövandet. Jag anser personligen att just hovslagareyrket kräver, förutom det uppenbara man måste genomgå på en utbildning och klara av där, ett "öga" och en "känsla" för hantverket PLUS kunskap om hästen och dess rörelsemekanik.

Jag blir lycklig varje gång man stöter på en hovis som faktiskt är intresserad av sitt yrke, är ödmjuk och ständigt vill utvecklas. Den hovslagare som klappar sig för bröstet och hävdar att den är fullärd och har alla svaren, för alla individer, blir jag misstänksam på.

KL

Nu är ju jag bara medryttare och har alltså inget att säga till om när det kommer till skoningen.
Men... Hästen har alltid varit en snubbelpelle, snubblar på plan mark bla.
När jag ordnade en tillfällig hovis, när ordinarie var sjuk, tog jag ut en som var van med kallblod och hade bra rykte. Han skodde med stl 5 bak och stl 6 fram, sa att han ordnade bättre överrullning och helt plötsligt såg hoven "rundare" ut i formen än det tidigare "åttkantiga som nätt och jämt passade skon". Hästen hade även tidigare så långa trakthorn på skorna (heter det trakthorn?? längst bak på skon...där broddhålen sitter...??) att de böjdes inåt och tryckte på strålen av hästens vikt (ja, på strålen, så galet satt skorna) så sista veckan innan skoning med ordinarie hovis ömmade hästen. Nu med nya storlekarna ömmade hästen 3 dar efter skoning (han är ömfotad och det var väl lite nytt sätt att verka för honom), sen snubblade han inte en enda gång förrän ordinarie hovis var tillbaka och sa" jag minskade ner hans hovar till stl 5 igen för jag hade inga 6:or med mig"...:/

Jag skor hos en hovslagare med mästarbrev. Han flyttade hit för ca 5 år sedan tror jag och har nu duktiga hovslagare som han jobbar med i sin smedja och lär upp. Jag tror han har 4-5 stycken som arbetar med honom regelbundet och har säkert haft fler innan.
Som jag har uppfattat det (bodde inte här för 5 år sedan) så har han ändrat skoningen häromkring, i mina ögon då till det bättre.

Det var milsvid skillnad på steget på min häst efter första skoningen hos honom (tyvärr skodd av en riktig klåpare 1 gång innan- också med utbildning och goda referenser).

Klart dyrare+ att jag måste åka till smedjan, dvs det tar oftast en halv arbetsdag i anspråk, men jämför man med vad konsekvenserna av dålig skoning kostar så är det värt det.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 264
Senast: mily
·
Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
36 061
Senast: coari
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 584
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka