Vad lär sig hovisar under utbildningen idag?

Sv: Vad lär sig hovisar under utbildningen idag?

Vi har en helt fantastisk hovslagare! Vilket är väldigt viktigt för oss som ridskola att det funkar. Viktigt för alla såklart. Han har skott i mer än 40år. Punktlig, kommer alltid samma dag om man ringer om tappskor, även helger om det krisar, kommer ibland in till oss om han åker förbi vid den tiden vi tar in hästarna ifall vi skulle hitta något. Skor bra, inga hov-relaterade skador på dom 10 år han skott här. Och till sist, sjukt duktig med hästarna! Lugn och tålmodig. Ibland får vi säga till honom att han FÅR säga till hästarna om det krävs. Det enda han säger till dom är "sååå ja lilla hjärtat!" hihi :love:

Nu har han nått pensionsålder (vilket man inte kan tro, jag gissade på 50!) men nu håller han på att lära upp sin son som ska/har sökt utbildning! PERFEKT! :)

Jag kan stå ut med en dryg hovis som är duktig om min häst funkar:love:

Visst har klumpen på ryggen sin delaktighet- helt klart, men om hästen inte rids under lång tid. Vem ska vi skylla på då:p

Det låter som inte ens kåren är ense om vad som är bra.

Till sakfrågan. Hur resonerar man när man skor med kortade tår o noll utlägg på en understucken?

Jag vill tillägga att jag anser att ditt hantverk verkar vara ypperligt.

Visst har klumpen på ryggen sin delaktighet- helt klart, men om hästen inte rids under lång tid. Vem ska vi skylla på då:p

jag vill lära mig mer.

Jag inser att det långt ifrån alltid är nödvändigt att kapa tårna.
Men min fråga då blir:
även om det nu inte är nödvändigt, är det någonsin skadligt med korta tår?
Jag kan i min fantasi inte se något direkt negativt med korta tår (dessutom anser jag att det är snyggt men det är en smaksak som inte har med funktion att göra) men blir gärna överbevisad.

Höga trakter och nedverkad fram kan ju heller inte bli så bra ur fysiologisk synpunkt eftersom hästen då rimligen kommer att gå på en klack och hovvinkeln torde brytas?
Eller?

Tån ska vara kort för att den är verkad underifrån- sänkt.

Höga trakter är inte så vanligt numera o kruxet är när den viker sig under hoven- understucken.
Det är ju när harmonin mellan trakt o tå blir fel som obalansen uppstår.

Kanske Coari vill gör en ny tråd där man får se skillnaden på en häst som blir bra- bättre.:bow: Snälla du!

*KL*

Hej!

Jag måste erkänna att jag inte har världens bästa kolla på hur en välskodd hov ser ut. Jag ser ju när de är helt åt fanders, men under det är jag clueless. Jag tror många känner likadant och därför blir väldigt beroende av den yrkesman/kvinna som ändå ska/borde ha kunskapen om hur skorna ska sitta.

Jag har ju tyvärr tvingats inse att så inte är fallet, om hovis säger att 7 veckorsintervall är bra får man ju tro hovis. Nu skor vi på 4 veckor, redan efter 2 kan man ta bort ca 0.5 cm hov.

Sen kan jag inte påstå att jag sett nån skillnad mellan nyutexad eller "gammal" hovis. Vissa verkar sko alla hästar på samma sätt, några skor med höga trakter, andra med långa tår. Jag tror tyvärr det handlar om att hitta en bra hovis och hålla hårt i den, väldigt hårt. Intresse och vidareutbildningar verkar tyvärr inte heller spela nån roll, det känns lite som att antingen har man ögat/känslan för det eller så har man det inte.

/Lavinia, som gått igenom en hel mängd hovisar under ca 15 år samt sett en hel bunt på ridskolan hon jobbade..

Hej Lavinia:
Är inte säkert ditt brev var för mig?
Normal skorning är 6-8 vecker, i regel har hoven växt cir. 1cm. .5 efter 2 vecker?? då för man fråga "vad äter hästen" och kan du dela med dig till alla andra:bump:
Är du en av dom gamle Ställ Folk då vet du hur en skorning ska se utt!
Det verka som hovvård och hovslageri har spåret ur i det har landet:crazy:

Hej!

Jag är uppvuxen på ridskola och har tyvärr mest lärt mig hur hovar INTE ska se ut dvs riktiga avarter. Skulle så gärna vilka veta mer, men alla verkar ju oense, som med det mesta i hästvärlden..

Och vad pållan äter?? Jadu. Just nu bete och saltsten och vatten. Tidigare har hon ätit silage med toppenvärden och halm för att spä ut proteinet och få upp torrsubstanshalten, på det saltsten och selen och några enstaka äpplen/morötter som godis..

Det ÄR inte kul med så snabbväxande hovar, just nu är gissningen att hennes hålväggar till stor del kommer av de snabbväxande hovarna... Plus såklart att det kostar multum att sko så ofta, men vad gör man inte för sin häst??

/Lavinia, som lär sig nya saker varje dag. Utan hov ingen häst är ett bra ordspråk tex..

Jag har haft flera hästar som enligt mina hovisar haft "problemhovar". Jag tror att det största problemet har varit att hovslagarna inte har vågat göra tillräckligt för att åtgärda problemet. Tex en häst var väldigt hög i trakterna, på gränsen till bockhov. Alla hovisar resonerade att de inte kunde ta för mycket på en gång på trakten eftersom han var van att gå så, men eftersom de aldrig tog mer än vad som han växa under en skoperiod så blev det aldrig bättre. Han såg lite bättre ut direkt efter skoning, men han såg aldrig bättre ut från skoperiod till skoperiod. Tills jag hittade min nuvarande hovslagare.:love: Ganska nyexaminerad men den i särklass bästa jag någonsin haft. Noggrand och funderar på vad som är bästa lösningen för varje häst istället för att göra nästan likadant på alla som jag upplevt att många andra hovslagare gör. Och helt plötsligt började det bli skillnad på hästens fötter. Fortfarande hög i trakterna, men inte lika mycket som förut och med bättre vinklar. Hovarna började se likadana ut på alla fyra benen och dessutom blev hästen lättare att sko.

En annan av mina hästar är motsatsen till den hästen. Väldigt plattfotad med långt understuckna trakter. Hovis har verkligen försökt få ordning på det genom att lägga ut skorna och ge mer stöd, men det har inte fungerat så bra som vi önskat. Då svetsade hon specialskor till honom med klackar på så han får en bättre vinkel. Och nu börjar hovarna se mycket bättre ut även på honom. Dessutom har vi gått från minst en tappsko i veckan till knappt en tappsko varannan skoperiod. Han är så mycket mer välbalanserad i sina rörelser nu. Den här hovisen släpper jag aldrig! :love:

Senast ändrad:

Alla hovisar resonerade att de inte kunde ta för mycket på en gång på trakten eftersom han var van att gå så, men eftersom de aldrig tog mer än vad som han växa under en skoperiod så blev det aldrig bättre. Han såg lite bättre ut direkt efter skoning, men han såg aldrig bättre ut från skoperiod till skoperiod.
Den här gamla klyschan blir jag inte heller klok på.

Korrigeringar som pågår i åratal utan förändring- vad ger det.:crazy:

Ju snabbare den blir rätt ju bättre. Om hästen nu inte gått i åratal med hög trakt borde de 1-2 cm gå att sänka relativt snabbt. att kapa så fort som jag tror att I W´s ponny gjordes på tror jag var annat.

Jag har även lite aversion mot gummiunderlaget som den reds på. det finns ingen forskning på om det är av godo. verkligen

Alla de hästar som går med för låg trakt- hur påverkar det senapparaturen samt lederna på sikt?

Knappast mindre dåligt. Har de dessutom den korta skon så..

Till sakfrågan. Hur resonerar man när man skor med kortade tår o noll utlägg på en understucken?

Du har rätt i ett avseende men det får du ta upp med SHF och samtliga utbildningar eftersom ingen är överrens om vad som är bra..

I belgien (som ett ex) så ser man på en gång att denna häst kommer det landet och är skodd av en belgisk utbildad hovis.. Man ser tydligt en röd tråd även om man kanske inte håller med om att skoningen är utförd för den enskilda individens fysiologiska förutsättningar..

Det finns några till länder som jag bara genom att titta på hovarna kan med 90% säkerhet tala om vilket kand den är skodd i,,

I Sverige kan man däremot ofta se från vilken utbildning hovis blivit nyexaminerad ur,, däremot kan man inte se någon röd tråd bara en grå dimmridå.

När en blind höna leder en annan höna så brukar oxå slutresultatet bli därefter.

Kommer osökt in på historien om dom 2 tomaterna som skulle gå över ett övergångsställe, den ena gick mot röd gubbe och blev omgående överkörd,, när det slog om till grön gubbe sa den kvarvarande tomaten till sin kompis,,

Kom nu ketchup så går vi..:crazy:

Hur skulle du själv resonera och vilka åtgärder skulle du göra???

Vilka faktorer väger du främst in för att försöka optimera en fysiologisk skoning, senapparatur, centrerad fri överrullning, underlag, tävlingsgren/bruk, närmiljö, yttre påverkande faktorer.

Understucken trakt kan faktisk bero på flera orsaker, den primära orsaken är dock alltid att belastningen ligger mer än 2/3 delar bakom hovens bredaste del. Detta leder ofelbart till en obalans i hävstångs effekt mellan hovled och hovben vilket avspeglar sig i hornrörens negativa brytning.

Svaret är faktiskt mycket mera enkelt än vad man kan tro,,, väldigt ofta verkar vissa älska att krångla till saken,, tro att ju mera smide jag kan uppvisa och ju mera smidda kappor/spänger/ hartbar klackar å tåriktningar jag kan brilijera med ju skickligare är jag..

JA VISST men bara en skicklig smed,,, knappast ens inneha dom mest elimentära grunderna i hästens rörelsemekanik, den enskilda individens exteriöra förutsättningar som inverkar på hovens belastningsförhållande och att man faktiskt måste ta del av helheten för att förstå dom avvikande detaljerna.

Man kan inte som barfotatalibanerna se sig blind på själva hoven och leva i en tro att bara hoven är i balance så är hela hästen i balance.

Vi talar om att en "normal" häst väger ca 1/5 ton (500 kg) och varje hovs belasning är minst 1 ton (1000 kg) i belastningsfasen.. Därtill ska vi lägga till faktorer som ytterligare påverkar vilket betyder underlag, gångart och hastighet.

Bara en så enkel sak som gångart är det många som tydligen inte verkar förstå vad det innebär när det gäller belstningsförhållanderna.

Nog om detta,, Ta du Axel och starta en tråd i ämnet så ska jag försöka bidra med det lilla jag lärt mig.

I denna tråd kan vi bara sammanfatta att dagens utbildningar enbart uppvisar var det brister i dagens utbildningar och tyvärr är det bara dagens hästägares hästar som blir lidande av detta..

Gå samman,, slå näven i bordet och ruska om,, kräv en länge utbildning som i grunden ska focuseras på fysiologiskt skoning/verkning och framför allt,, försök förstå att det är väldigt få utbildade hovisar som är roade av att bedriva en lärartjänst helt gratis.

När lärarna på utbildningarna svarar med att "ja men om tre månader så skor ju denna elev helt själv och då tjänar du dubbelt så mkt"

DÅ blir man verkligen orolig över hur dagens utbildningar resonerar främst emot sina elever..

Hej!

Jag är uppvuxen på ridskola och har tyvärr mest lärt mig hur hovar INTE ska se ut dvs riktiga avarter. Skulle så gärna vilka veta mer, men alla verkar ju oense, som med det mesta i hästvärlden..

Och vad pållan äter?? Jadu. Just nu bete och saltsten och vatten. Tidigare har hon ätit silage med toppenvärden och halm för att spä ut proteinet och få upp torrsubstanshalten, på det saltsten och selen och några enstaka äpplen/morötter som godis..

Det ÄR inte kul med så snabbväxande hovar, just nu är gissningen att hennes hålväggar till stor del kommer av de snabbväxande hovarna... Plus såklart att det kostar multum att sko så ofta, men vad gör man inte för sin häst??

/Lavinia, som lär sig nya saker varje dag. Utan hov ingen häst är ett bra ordspråk tex..

Trokig att man bara se dålig skoning.
Kort fättet:'Helst ska hästen travis upp så att hovslagern kan få en uppfättning om hästens rörelset.
Verkning ska ske så att hoven sett främ i från är i balance, vid siden ska främ hov vara 45-50gr. bak 50-55.
Sko ska formas efter hoven och ger ett bra stöd med 1-2mm utlägg i trakten och 1cm bak träkt hörn.
Söm ska vara val försänkt och nit rad jämn och finn.
Besiktning ska ske efter skoning för att övertyga att hästen är inte omfot och att hästen rör sig fritt, (slå eller strykning).

Så markvardig är det inte.

Vad är svindyrt? Här betalar vi runt 13-1800 per skoning, dom flesta ligger på 1500 i snitt.

Det är 2012 nu :D

Här är allt dyrt.. ett utedass kostar 1 miljon.. en gård med en lada och tomtmark kostar 4 miljoner

Och min fråga är, hur ofta ser det ut såhär??

Enda stället någon nånsin tittar hur hästen rör sig är på klinik, men där blir hästen drogad så att se nånting efteråt är lögn förbannat.

Men å andra sidan gäller det både nya och gamla hovisar. Tyvärr

/Lavinia, som minns sin gamle tappskolärare som ansåg att det var bättre med de nyutbildade- de fick lära sig se hästen i rörelse och hade färskare kunskap. Men så var det över 15 år sen så..

Trokig att man bara se dålig skoning.
Kort fättet:'Helst ska hästen travis upp så att hovslagern kan få en uppfättning om hästens rörelset.
Verkning ska ske så att hoven sett främ i från är i balance, vid siden ska främ hov vara 45-50gr. bak 50-55.
Sko ska formas efter hoven och ger ett bra stöd med 1-2mm utlägg i trakten och 1cm bak träkt hörn.
Söm ska vara val försänkt och nit rad jämn och finn.
Besiktning ska ske efter skoning för att övertyga att hästen är inte omfot och att hästen rör sig fritt, (slå eller strykning).

Så markvardig är det inte.

Nog om detta,, Ta du Axel och starta en tråd i ämnet så ska jag försöka bidra med det lilla jag lärt mig.
Vad ska tråden ha för ämne?

Det blir bättre om du själv gör den så folk inte behöver undra över rubriken- innehållet..

Besiktnings moment ingick i Proffesor Åkerbloms Lärabok i hovbelsag, och uttförs av oss som student. I praktiken utt i fält är det inte så ofte hovslagern gjöra det. Idea var att sätte ett "bra grund" i hovslager häntverk.
Vi hade ett bra uttbildnings systom i Skara, tyvär som allt annat har hovslageri blivit så Burokratisizerad (du vet vad jag mena)...mycket terori...ingen verkstad.

Delvis KL
Om man tittar på gammal hederlig skoning så filar hovisen lite längst ner, men får upprepa samma sak var skoning= ingen skillnad o knappast en korrigering.

Jag gillar min hovis tänk på min med plattfotstendens. håll ihop hoven för att inte få dasslock o en hovmekanism som är ur funktion.- övertryck. till skillnad från de med trånga raka hovar- importer;). Han är van det mesta , men mkt fullblod.
Den Vet som kollade allmänstatusen på Kvalitén kunde se. Den var mkt välskodd, men han kunde se plattfotstendensen o rekommenderade kort intervall- som oxå skedde.

Jag glömmer inte när jag tittade på en megastor häst för ev. köp som hade 7or- halvblod.
Den sparkade omkull andra hästar med dem. Den strök sig oxå välderligt bak.

Nej där hölls inte hovarna ihop alls. Det blev ej heller köp.

Besiktnings moment ingick i Proffesor Åkerbloms Lärabok i hovbelsag, och uttförs av oss som student. I praktiken utt i fält är det inte så ofte hovslagern gjöra det. Idea var att sätte ett "bra grund" i hovslager häntverk.
Vi hade ett bra uttbildnings systom i Skara, tyvär som allt annat har hovslageri blivit så Burokratisizerad (du vet vad jag mena)...mycket terori...ingen verkstad.

Tyvärr, där är bäst före datum redan passerat...;)

Jag gillar min hovis tänk på min med plattfotstendens. håll ihop hoven för att inte få dasslock o en hovmekanism som är ur funktion.- övertryck. till skillnad från de med trånga raka hovar- importer;). Han är van det mesta , men mkt fullblod.
Den Vet som kollade allmänstatusen på Kvalitén kunde se. Den var mkt välskodd, men han kunde se plattfotstendensen o rekommenderade kort intervall- som oxå skedde.

Jamen starta en tråd, lägg ut bilder på före/efter och komentarer om hur man som hovis ska sko för att en före detta hov med understuckna trakter ska komma i balans och hur hur Vet kollade allmänstatusen förklarade belastningsförhållandena och orsak/verkan.

Du kan döpa tråden till understuckna trakter,, orsak och åtgärd.

Jag tror det blir kanon intressant.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 264
Senast: mily
·
Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
36 061
Senast: coari
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 584
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka