Vad lär sig hovisar under utbildningen idag?

axel

Trådstartare
Vad är det frågan om?

Hästarna har idag låga trakter eller väldigt understuckna hovar som då hela tiden måste korrigeras i tån. För att de inte står i balans. Skorna slutar där den understuckna trakten slutar dvs 3-4 cm från ballarna.

Stora hästar som får på sig skor för en C-ponny.

Jag hoppas att detta bara är ett lokalt fenomen, men det verkar hänga ihop med nyutbildade, men även hos av LS godkända.:crazy:

Hur ser det ut hos er?

Sv: Vad lär sig hovisar under utbildningen idag?

Hästarna har idag låga trakter eller väldigt understuckna hovar som då hela tiden måste korrigeras i tån. För att de inte står i balans. Skorna slutar där den understuckna trakten slutar dvs 3-4 cm från ballarna.

Det där känner jag inte igen alls, faktiskt. Men å andra sidan har jag "bara" haft erfarenhet av en hovslagare de senaste 3,5 åren, så hur andra gör har jag egentligen ingen koll på.

Jag känner inte heller igen detta.

Av de jag sett skor de kort i tån, gärna med över rullnings skor vilket verkar vara på modet, (jag iofs alltid haft dessa på mitt sto) och lägger ut skorna rejält i trakterna.

Av de jag sett alltså.

Så ser det ut i mer eller mindre varierande grader där jag bor... Tyvärr. Det är riktigt svårt att hitta en bra hovslagare.
En del hovslagare i stallet där jag hyr en box (35 hästar) utför en helskoning på ca 20 minuter - kan det bli bra??

Jag ser ju helst att det inte utbildas på detta sättet.

Korta tår finns bara här för att man typ fångkapat tån o det spelar ingen roll när skon är kort o trakten låg- antingen pga understuckenhet eller bara låg.
Visst blir det bättre när man numera vågar göra motsatsen till vad som förut varit tabu. Rör ej hov"glasyret". Undrar hur dessa hovisar motiverar det för sina kunder- som förr hånat andra som gjort det. Hästägare har haft det som mantra.:crazy: Okunskapen spreds väl.

Centreringen runt hovleden blir likförbenat för långt fram o ekorrhjulet är igång.
Det är ju traktens lågläge som gör att tån skjuter framåt. Det måste finnas en balans. den rätta för varje individ. Flera har fått strålbenskomplikationer då belastningen på Strålbenet o stötdämpningen har gått i botten för länge.

själv har jag fått problem då hovisar inte insett att en häst med plattfotstendens o extremt långa ben gör att både isättning av trakten sker långt bak samt att överrullningsfasen oxå blir en annan. De har inte varit intresserade av att se hästen i rörelse.
Jag märkte det snabbt då ena hästens framben hade större räckvidd framåt än ngn annan jag lett.

För mig är problemet solklart. Hovisar vill inte ha en massa tappskor att åka på o kunderna vill ej heller ha tappskor ( som om det vore ngt kvitto på om hovisen är bra eller dålig)o skor heller inte om så ofta som behövs när man inte lägger bak skorna. Alla unghästägare skulle ha tappskokompetens.:idea:

Jag blir glad de få gångerna jag ser välskodda hästar. Om jag då frågat vem som skott har det varit mkt välrenommerade hovisar o ägare som kan se skillnad:bow: som inte bara "köper" snicksnack.

Jag ser mycket dåligt skodda hästar häromkring.

Men jag ska väl inte säga så mycket, min ser konstig ut i fötterna trots att jag har en
mycket välrenommerad hovslagare som är utbildad upp över öronen. Men det beror på
att hästen behöver se "konstig" ut för att må bra i sin kropp.

Din hovis ser väl till hur du menar att din häst mår bäst. Du vet ju...

den hade små klossfötter även förr:p

Att kapa ner trakterna till vad som "ska" vara numera kan gå illa.

Min stora har blivit bättre i sina bakknän av att vara högre i trakten bak= balanserad- alltså normalt för en så stor häst. Baktån har slutat att skjuta iväg o flyter heller inte ut i sidled.. som en häst i bakvikt gör. En rundare hov som håller ihop o bär upp hästen bättre.

En häst som HELA tiden måste korrigeras i tålängd står inte bra.

Ja precis, han verkar och skor henne för att hon ska må bra. Hennes fötter är inte vackra, men det håller henne frisk.
Förrutom när hon skadar sig själv. :devil:

Jag känner inte igen det. Men så har jag inte haft så väldigt många hovslagare under mina år, hittar jag en bra så håller jag fast i den stenhårt.

Min hovslagare är lärare på hovslagarskolan i Skara. Jag tar för givet att han lär ut så som han gör.

Och jag är allergisk mot understuckna trakter!!!

Däremot har jag ofta tänkt just på att många hästar har skor som slutar "framför" ballen där trakten slutar och att det ser väldigt fel ut.

Jag känner inte igen det. Men så har jag inte haft så väldigt många hovslagare under mina år, hittar jag en bra så håller jag fast i den stenhårt.

Min hovslagare är lärare på hovslagarskolan i Skara. Jag tar för givet att han lär ut så som han gör.

Och jag är allergisk mot understuckna trakter!!!

Däremot har jag ofta tänkt just på att många hästar har skor som slutar "framför" ballen där trakten slutar och att det ser väldigt fel ut.
Låter ju tryggt, men nog tror jag att många hovisar .. inte direkt trångskor men safar lite med tiden.
Är det inte meningen att hästen ska slå i sina ballar istället för skon:angel:Det är väl "skitbra" när det säger boink istället för kloink:grin: Den där långa konvexa baktån....

Jag tycker det är tvärtom jag. Väldigt höga trakter häromkring faktiskt. Mycket klossiga hovar. Och det är nyutbildade också.

KL

Jag har två olika hovisar, en som har hand om mitt "specialfall" som har en lång och krånglig hovhistoria, inte en helt "vanlig" hovform men som hovis verkligen har hittat rätt med. Honom håller jag hårt i!:)

Sen har jag haft lite olika till resterande hästar/ponnyer och där har det varit varierad kvalitet kan jag säga. Den som egentligen skodde dem bäst bodde alltför långt ifrån, det blev mycket körtid för honom bara för att åka till vårt stall så vårt samarbete avslutades enbart av detta skäl. Han skodde noggrant, inte trångskott och ffa kunde verka hovarna korrekt.

Vår nuvarande är duktig men ibland uppstår frågetecken, jag tycker att han verkar för lite och "rensar" hoven alldeles för dåligt. Jag vill ha rent och snyggt kring/på strålen och jag vill att hoven verkas kort. Som det har varit emellanåt så sticker hovarna iväg och blir för långa, jag får ett direkt "kvitto" på detta då vår ena ponny har problem med upphakning och helt enkelt får tydliga besvär när han blir för lång i tårna. Jag har lärt mig genom åren att inte bita ihop utan försöka vara rak mot hovis och ställa frågan när det är ngt jag inte tycker ser ok ut eller om hästarna "talar om" att det inte är ok.

Jag undrar om den nuvarande utbildningen egentligen lär ut tillräckligt om hur HOVEN ska verkas? Om de lär sig att tyda hästen behov utifrån just den hästens rörelsemönster etc? Fokus verkar istället ligga på skotyper och väldigt standardiserat.

kl

Det är skitsvårt att hitta en bra hovis, när man hittat en som är duktig ska man ta väl hand om honom/henne. Jag fjäskar lite extra med min och brukar bjuda på muffins. ;)

Vet inte om det är åldersrelaterat eller inte, men min hör till den äldre kategorin. Det känns enormt tryggt med en duktig hovis som jag dessutom kan diskutera ridning och konkret hästträning med.

Min fd hovis var precis nyutbildad när jag började anlita henne. Henne hade jag i 6 års tid tills hon slutade pga annat jobb. Hon skodde mina hästar hur bra som helst. Korta i tån, låg trakt, perfekta vinklar osv. Aldrig en tappsko under alla dessa år och ej heller någon endaste inflammation/skada.

Numera har jag en travtränare som även är hovslagare som inte alls är bra. Min häst ser ut att vara långt gången efter endast 2 veckor sen skoning. Så måste byta absolut. Kan lägga pengarna på annat än att sko om var tredje vecka..

Nuvarande hovis har skott i 40 år, är MYCKET anlitad. Skor både ridhästar och ffa travhästar på hög nivå.. :crazy:

Kl

Jag har sen jag flyttade till uppsala haft problem att hitra en bra hovis. Tycker nu att framförallt min ena häst har understuckna trakter. Men HUR verkar man för att motverka det? Hovarna, framförallt bak, är av typen utfluten. Hovis tar knappt något allspå trakten, han har utlägg på skon och jag skor mina hästar med 5-6 veckors mellanrum.

Jag hatar att jag är så dålig på hovar. Letar mig blå efter ngn slags hästägarhovskola för ossmed skodda hästar. Vill ju veta HUR mina hästar ska verkas utan att för den delen vilja göra det själv..

Vad är det frågan om?

Jag hoppas att detta bara är ett lokalt fenomen, men det verkar hänga ihop med nyutbildade, men även hos av LS godkända.:crazy:

Hur ser det ut hos er?

Mig veterligt har inte utbildningen startat än på din lokala ort.

Du vet att jag inte menar så...

Om du tar dig an en ny häst. Ser de ut som om du själv hade verkat o skott den?

Kl

Jag har sen jag flyttade till uppsala haft problem att hitra en bra hovis. Tycker nu att framförallt min ena häst har understuckna trakter. Men HUR verkar man för att motverka det? Hovarna, framförallt bak, är av typen utfluten. Hovis tar knappt något allspå trakten, han har utlägg på skon och jag skor mina hästar med 5-6 veckors mellanrum.

Jag hatar att jag är så dålig på hovar. Letar mig blå efter ngn slags hästägarhovskola för ossmed skodda hästar. Vill ju veta HUR mina hästar ska verkas utan att för den delen vilja göra det själv..

Du har ju Micke Berg i Uppsala. Vet inte hur långt han åker eller hur mycket nya kunder han tar, men han skor i alla fall på fältet. Bättre är svårt att hitta, han har ju Mästarbrev till och med.

Har du samma hovslagare nu som förr, då när jag var där med sadlar? I så fall förstår jag att du är missnöjd ;(

Ang huvudfrågan så jag känner inte igen bilden ur trådstarten, men jag har senaste tio åren haft 3 olika hovslagare och de är så att säga "utbildade av varandra" så det är inte såå konstigt de skor ganska lika. De har skolutbildning med såklart, men sen har liksom B gått som lärling hos A, och C gått som lärling hos B.

Med tanke på att mina hästars skoning brukar få beröm och påpekas på t ex kliniker, så antar jag dock att det inte är det de är vana att se? Nu sist utbrast en hovslagare på klinik lyckligt att "Det är sällan man ser så fina utlägg framförallt bakåt, det HÄR är traktunderstöd!". Sen var i och för sig han ganska imponerad att skorna satt kvar - det ÄR väldigt rejält traktunderstöd (och med ringsko så 'spång' att trampa på..), och 'känner man inte hästen' så skulle jag ge det en kvart - tjugo minuter i hage innan tappsko utefter hur det ser ut. Men hästen både trivs med det och 'klarar av' det.

Har nog genom åren aldrig haft två hästar precis likadant skodda, ens när det varit samma hovslagare. Utan varje individ har fått de där små 'nyanserna' som hovslagaren lärt sig fungerar bäst för just den individen. Ibland är det 'tvärtomsaker' - typ gör extrema utlägg så sitter skorna, med mer normala utlägg blir det en tappsko i veckan. Där sitter - antar jag - svaret i att hästen blir mer balanserad med de extremare utläggen och då inte trampar på sig. Men det krävs en "modig" hovslagare för att prova lägga ut 'ännu mer att trampa på' för att lösa tappskoproblemet ;)

Men jag får ångest bara av tanken att min hovslagare en dag ska sluta, och jag behöver hitta en annan :S

Så ser det ut i mer eller mindre varierande grader där jag bor... Tyvärr. Det är riktigt svårt att hitta en bra hovslagare.
En del hovslagare i stallet där jag hyr en box (35 hästar) utför en helskoning på ca 20 minuter - kan det bli bra??

Det ta en bra hovslager app. 45 - 60 min. att sko en häst.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 264
Senast: mily
·
Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
36 061
Senast: coari
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 584
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka