Vad läser du just nu?

Kärlekens Bakgata av Anna Laestadius Larsson. Mycket bra och relativt lättläst. Jag började läsa den idag och har snart kommit halvvägs. Det är absolut en bok av den typ som man gärna sträckläser :) ! Speciellt om man gillar kvinnohistoria och historia i allmänhet.
Åh har hon skrivit nytt? Har missat det totalt. Läst alla böcker hittills som hon skrivit så måste självklart läsa även denna.
 
Har precis läst ut The Street av Ann Petry. Kryssade den i sommarbingot som en bok jag inte ville läsa klart. Den var för mörk och jobbig att läsa. Men nu har jag ändå läst klart den. Fortfarande jobbig, men ändå väldigt bra. Slutet var sådant som lämnar en känsla av andlöshet och förtvivlan. Funkar att hantera under semestern när solen lyser…
 
Läst ut tranorna flyger söderut.
Känner mig bara arg och provocerad.
En så hyllad bok och jag fattar INGENTING! Den är bara eländig i från första till sista sidan.
 
Läst ut There is no antimemetics division. Blev besviken, hade hoppats på lite mer blandade SCP (samlingen creepypastor som skapar ett sorts universum) men istället var det fokuserat på en. Eftersom handlingen i sig liksom utspelar sig bortom mänskligt vetande och förstående på ett sätt blir det ganska flummigt och i längden rätt tråkigt. Nu var det en rätt kort bok, hade den varit längre hade jag nog inte läst ut den.
 
Läste ut "Stöld" av Ann-Helen Laestadius igår. Jag hade missat denna Augustprisvinnare. Boken handlar om Elsa och hennes närmaste, som är renägande samer. Det första som händer är att Elsa kommer på en man med att tjuvslakta hennes renkalv. Hon är bara barn vid tillfället, och hon blir skrämd att inte säga vem hon sett. Det här påverkar hennes liv förstås, man får följa henne tills hon blir vuxen, och boken handlar om konflikten mellan samer och icke-samer. Men också mellan samer.
Språket är enkelt, jag upplever boken som lättläst, men genomsyras av ilska över orättvis behandling. Många samiska ord används, en del förklaras inte , och det bidrar till miljöskildringen.
Jag tycker boken var bra och berörande!
 
Läste ut Himmel över Alaska av Kristin Hannah och den var välskriven som alltid av henne men den kändes inte lika tung som tex Näktergalen. Elände efter elände förstås men jag ”hemsöks” inte av den som Näktergalen eller Den frusna trädgården så det är ju positivt.

Läste även ut Svärsonen av T.M Logan. Helt olikt det jag brukar läsa. Thriller var genren på den och det kan jag ju hålla med om. Obehaglig på sitt sätt men läsvärd.
 
Har läst de 4 än så länge utgivna böckerna i Johanna Mos serie om Ölandsmorden. En trevlig serie där karaktärerna utvecklas från bok till bok, dessutom lagom många att hålla reda på. Gillar!

Och så fortsatt lyssna på Jeaniene Frosts böcker om vampyrvärlden, nu med bikaraktärerna som huvudkaraktärer istället.
 
Läste ut "Stöld" av Ann-Helen Laestadius igår. Jag hade missat denna Augustprisvinnare. Boken handlar om Elsa och hennes närmaste, som är renägande samer. Det första som händer är att Elsa kommer på en man med att tjuvslakta hennes renkalv. Hon är bara barn vid tillfället, och hon blir skrämd att inte säga vem hon sett. Det här påverkar hennes liv förstås, man får följa henne tills hon blir vuxen, och boken handlar om konflikten mellan samer och icke-samer. Men också mellan samer.
Språket är enkelt, jag upplever boken som lättläst, men genomsyras av ilska över orättvis behandling. Många samiska ord används, en del förklaras inte , och det bidrar till miljöskildringen.
Jag tycker boken var bra och berörande!
Gillade du Stöld rekommenderar jag att läsa Straff som är hennes andra bok på liknande tema. Jag tyckte den var ännu mer berörande än Stöld faktiskt.
 
Jag har läst En av oss kommer dö ung av Astrid Billengren. Inte den typen av bok som jag normalt sett brukar läsa, men det var länge sen jag blev så berörd av något jag läst. Handlar om Matilda vars bästa barndomsvän Ellen helt plötsligt tar livet av sig och man får följa både hur Matilda i nutid tacklar sorgen och hur deras relation har sett ut under uppväxten. Ellen berörde mig. Jag kände igen mig mycket i Ellen och det skrämde mig ordentligt.
 
Jag läste mycket Graham Norton i höstas men kom av mig lite, men igår högg jag in på hans debutroman Holding. Waterstones beskriver den som "The discovery of human remains in a small Irish town sends unease rippling through the community in Graham Norton’s darkly comic and brilliantly observed debut."

"Darkly comic" är ett väldigt bra ord att beskriva Nortons böcker överlag med, och så även denna. Den är full av träffsäkra formuleringar, underhållande karaktärer och irländsk humor. Miljöerna han målar upp är underbara och det känns verkligen som att jag är på plats i den där deppiga, pyttelilla byn på den irländska landsbygden där allt utspelar sig. Ser fram emot att gå och lägga mig och fortsätta läsa!
 
Jag har läst Hittebarnet av Stacey Halls, gillade den jättemycket! Den utspelar sig i London i mitten på 1700-talet och jag drogs rakt in i både miljön och historien. Visst att det var lite mycket sammanträffanden men intressant berättad.
 
Jag läste mycket Graham Norton i höstas men kom av mig lite, men igår högg jag in på hans debutroman Holding. Waterstones beskriver den som "The discovery of human remains in a small Irish town sends unease rippling through the community in Graham Norton’s darkly comic and brilliantly observed debut."

"Darkly comic" är ett väldigt bra ord att beskriva Nortons böcker överlag med, och så även denna. Den är full av träffsäkra formuleringar, underhållande karaktärer och irländsk humor. Miljöerna han målar upp är underbara och det känns verkligen som att jag är på plats i den där deppiga, pyttelilla byn på den irländska landsbygden där allt utspelar sig. Ser fram emot att gå och lägga mig och fortsätta läsa!
Tack för tipset! Började lyssna på den idag. Släppa taget heter den på svenska, fanns tyvärr inte på engelska. Två andra böcker gör däremot det :up:
 
Tack för tipset! Började lyssna på den idag. Släppa taget heter den på svenska, fanns tyvärr inte på engelska. Två andra böcker gör däremot det :up:
Kul! Jag har läst Home Stretch och Forever Home av honom tidigare. Den förstnämnda är fantastisk, så den rekommenderar jag varmt! Forever Home var helt okej men fångade mig inte på samma sätt.
 
Läser Blå skymning av Rebecka Edgren-Aldén. Tredje delen om sjöräddaren Annika. Bäst i serien tycker jag. Alla böckerna är skrivna med flera olika perspektiv varav Annikas är ett. Mycket bra spänningslitteratur.
Rekommenderas om man inte vill ha klassisk deckare.
 
Senast ändrad:
Irene Panik av Carin Hjulström, lagom underhållande, lite flamsig men ändå mysig.

Sista bokhandeln i London av Madeline Martin. Utspelar sig framförallt under Blitzen under WWII. Gillade den riktigt mycket!
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 029
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 323
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
935
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp