Vad läser du just nu?

Nu när jag har semester har jag börjat läsa Jävla karlar av A Walden. Bra på det stora hela men språket varierar. Den allra första biten har en annan känsla i språket än resten, åtminstone så långt jag hunnit (halvvägs). Den är för "rolig" (?) och det stör mig. Borde varit en kill your darling.
 
Jag har läst ut två böcker de senaste dagarna.

Eeny Meeny av M.J Arlidge
Första delen i kriminalserien om Helen Grace. Den blev tydligen väldigt poppis och ärligt talat förstår jag inte alls varför. Man bryr sig inte om någon karaktär, inklusive alla offer. Huvudpersonen känns inte som en verklig människa alls utan som en hopsamling av klicheer och sexuella fantasier man skapat en karaktär av. Den var inte speciellt spännande heller, man visste exakt vad som skulle hända och slutet var ändå oväntat dåligt. Kommer absolut inte läsa fler böcker i serien.

Nej och åter nej av Nina Lykke
Lite svår att betygsätta tycker jag. Handlingsmässigt är den rätt torr men karaktärerna är otroligt välskrivna och det är lätt att både känna igen sig och sympatisera. Den är otroligt fint skriven och känns ofta ganska poetisk. Handlingen känns verkligen sekundär utan hela boken är mer som en reflektion över livet i stort. Nu låter det kanske som en ganska flummig bok men det är det inte. Rekommenderas till den som någonsin kännt sig vilse i livet, att livet inte blev som man tänkt, att drömmar gått en förbi eller man inte känner sig vuxen. Ganska bred publik med andra ord!
 
Kärlekens Bakgata av Anna Laestadius Larsson. Mycket bra och relativt lättläst. Jag började läsa den idag och har snart kommit halvvägs. Det är absolut en bok av den typ som man gärna sträckläser :) ! Speciellt om man gillar kvinnohistoria och historia i allmänhet.
 
Bedragaren av Maria Ahlqvist Ruokolahti

En bok som jag störde mig på från början till slut. Samtliga karaktärer har oklara motiv och beter sig förvirrande, några extremt naiva och lättlurade. Slutet är bara frustrerande, trots allt ville jag gärna veta vad som till slut hände.
 
Jag har ju pillat på den här boken många gånger det senaste året när jag har varit i bokhandeln. Har tidigare läst Näktergalen samt Den frusna trädgården och hennes djup i hennes böcker berör väldigt mycket så trots att de alltid är så tunga att läsa så kan jag inte motstå dem. Det enda är väl att jag behöver lite distans en tid efter att ha läst något av hennes böcker och faller då tillbaka på feelgood.
Puben vid floden låste jag hyfsat nyligen på engelska, (the impulse purchase) efter att Sophie Kinsella tipsade om den på sin Facebook. Det var det första jag läst av Veronica Henry och jag blev helt tagen! Har plöjt flera böcker av henne sedan dess och är lika berörd varje gång.
 
Har nyss läst klart ännu en Veronica Henry, denna gång How to find love in a bookshop och blev ännu en gång sådär berörd. Henry har ett fantastiskt sätt att måla upp karaktärer så att man verkligen engagerar sig i dem. I just denna bok kaaaanske man kan klaga lite på att allt knöts ihop ett uns för snabbt i slutet, men när jag läste den hade jag bara värme i kroppen, så mysig bok.

Nästa blir en ny Henry, A Family Recipe!
 
Läser om gamla favoriter. Just nu
The Guernsey Literary and Potatoe Peel Pie Society.
Den utspelar sig strax efter andra världskriget. Författaren Juliet får ett brev från en man på Guernsey. Han berättar om en bokcirkel de lyckats ha under kriget. Hon bestämmer sig för att skriva om detta och tar sig dit... boken består endast av brev som olika personer skriver och genom personernas brev lär man känna dem och det för handlingen framåt på ett mycket speciellt sätt.
 
Vilken bra tråd. Läser själv mest deckare men fått många bra tips bara på att skumma den här tråden. Min pappa är också medlem i en bokklubb och jag brukar låna hans böcker när han läst ut dem. Har fått upp ögonen för flera författare jag hade missat innan dess.

Läser just nu Nomaden av Pascal Engman och Johannes Selåker. Har precis börjat men gillade de två tidigare i serien skarpt.
 
Har precis läst klart Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck, och den får typ 2 av 5 i betyg av mig. Kändes som att vissa delar aldrig tog slut, och de delar jag personligen gillade mer var över på en halv sida (lite lagom överdrivet från min sida, haha). Redan efter några sidor kunde man räkna ut vad som skulle hända, så det var inte direkt någonstans det blev en överraskning.
 
Har lyssnat igenom alla böckerna om Cat i Night Huntress-serien. Och upptäckte att det finns några spinoffs med de andra karaktärerna, har hunnit lyssna på den första med Ian och Veritas.

När jag inte lyssnat har jag istället läst Helvetet inifrån, en bok om Hells Angels baserad på intervjuer med främst en man som var medlem många år, men också hans fru och ytterligare en tidigare medlem. En bok som kändes väl genomarbetad och grundlig, intressant att följa både hur klubben fungerar men också hur tankarna går hos de som är delaktiga i all den kriminella verksamhet som pågår inom klubben.
 
Började precis på Irene Panik av Carin Hjulström igår. Lättsam och väldigt roligt läsning :)! Påminner en del om Britt-Marie var här som jag också älskade av samma anledningar.
 
Jävla karlar Andrev Walden

10/10 jättebra tycker jag den är. Hans finurliga sätt att skriva, tankarna. Hjärtskärande, igenkännande. Blev endel leenden med 🙂 Uppväxten under sent 60-tal. Rökande mammor 😁
Läs den!
 
Nattsångaren av Johanna Mo. En medioker kriminalroman. Visst ville jag veta hur det skulle sluta men huvudpersonen (polisen) var rätt ointressant och det gick segt framåt. Jag känner mig dessutom lite trött på berättelser där poliser orimligt nog utreder brott där deras närstående är inblandade och poliserna därmed inte kan hålla sig professionella. Behöver kanske en paus från sånt :D
 
Nattsångaren av Johanna Mo. En medioker kriminalroman. Visst ville jag veta hur det skulle sluta men huvudpersonen (polisen) var rätt ointressant och det gick segt framåt. Jag känner mig dessutom lite trött på berättelser där poliser orimligt nog utreder brott där deras närstående är inblandade och poliserna därmed inte kan hålla sig professionella. Behöver kanske en paus från sånt :D
Håller SÅ mycket med. Är det den nya tidens "poliskaraktär med alkoholproblem" kanske?
 
En alldeles lagom semesterbok, Olivträdet av Lucinda Riley. Intressanta karaktärer, lite frustrerande emellanåt men en driven story, ungefär som vanligt i hennes böcker. Lite som Nora Roberts, det är tryggt och tillräckligt bra för att vara bra :D
 
Nattsångaren av Johanna Mo. En medioker kriminalroman. Visst ville jag veta hur det skulle sluta men huvudpersonen (polisen) var rätt ointressant och det gick segt framåt. Jag känner mig dessutom lite trött på berättelser där poliser orimligt nog utreder brott där deras närstående är inblandade och poliserna därmed inte kan hålla sig professionella. Behöver kanske en paus från sånt :D
Jag älskar allt av Mo! Så olika kan det vara.
 
Jag har läst ut Ararat av Christopher Golden.

Ett jordskred på Ararat (berg i Turkiet) öppnar upp en grotta där man tror Noas ark kan finnas. Ett team ger sig dit för att undersöka.

Det känns nästan kriminellt att det här är en typisk dussinskräckis med ett "monster" och otroligt förutsägbar handling med tanke på vilken otrolig potential som finns med iden. Boken hade behövt vara lite längre och innehållit färre karaktärer. Som det är nu är det så många att det nästan är svårt att hålla ordning på och man bryr sig inte om hur det går för någon.

Ingen mystik, inget mysterium, otroligt lite religion med tanke på temat, mest action. Jag rekommenderar nog faktiskt inte den här. Det finns bättre böcker om monster och gillar man temat berg/bergsklättring/snö så är det inte mycket sådant att tala om heller.
 
Har just läst ut Allt jag fått lära mig av Tara Westover. För den som inte vet är det en självbiografi som beskriver hennes uppväxt med en religiöst galen prepper till pappa och en mor som är olaglig, självlärd barnmorska och örtkvinna. De bor på ett berg i Idaho, ingen av de sju syskonen går i skolan, Tara sätter sin fot i en skola för första gången som 17-åring, då hon själv lyckats studera så mycket att hon klarat intagningsprovet till BYU-universitetet i Utah. Helt fascinerande bok, länge sedan jag blev så tagen av en bok faktiskt! Rekommenderas för den som ännu inte läst!
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 029
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 323
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
935
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp