Vad läser du just nu?

Okej, nu har jag avslutat hela serien om de sju systrarna. Sista boken sträckläste jag verkligen.

I stort så är det en fantastiskt ambitiös serie och jag har haft stor underhållning av den. Många intressanta berättelser med historisk anknytning. Men, det är också en osannolik historia på väldigt många sätt och det blir lite tröttsamt att ”pengar är aldrig ett problem” och alla systrar är så otroligt vackra (och det är väldigt viktigt att de flesta av dem är små och späda :meh:).

Sista boken var bra och det var skönt att få ett avslut och knyta ihop säcken. Även om vissa trådar satt ihop bättre än andra, och vissa sammanträffanden var otroligt osannolika.

MEN om man bortser från det så är det en väldigt underhållande bokserie som jag är glad att jag läste :)
 
Okej, nu har jag avslutat hela serien om de sju systrarna. Sista boken sträckläste jag verkligen.

I stort så är det en fantastiskt ambitiös serie och jag har haft stor underhållning av den. Många intressanta berättelser med historisk anknytning. Men, det är också en osannolik historia på väldigt många sätt och det blir lite tröttsamt att ”pengar är aldrig ett problem” och alla systrar är så otroligt vackra (och det är väldigt viktigt att de flesta av dem är små och späda :meh:).

Sista boken var bra och det var skönt att få ett avslut och knyta ihop säcken. Även om vissa trådar satt ihop bättre än andra, och vissa sammanträffanden var otroligt osannolika.

MEN om man bortser från det så är det en väldigt underhållande bokserie som jag är glad att jag läste :)

Jag läste de första böckerna innan jag tröttnade på att de dels var likadana allihopa. Exakt samma format och grundläggande story i alla. Sen tyckte jag att de var pinsamt dåligt skrivna språkmässigt där samma ord och uttryck upprepades så många gånger att jag till sist blev så irriterad att jag slutade läsa. Det som blev droppen var det 5000:e "Mios dio!" i boken med Spanien och flamencon. Jag tycker också att om man ska ha uppläsare som ska prata med brytning eller med enstaka ord på annat språk för att illustrera att personen egentligen pratar ett annat språk än engelska så bör man välja en uppläsare som vet hur dessa ord uttalas iaf på ett ungefär. Hela boken som utspelar sig i Norge så sa den engelska uppläsare mör och för, med väldigt tillgjort och märkligt ö-ljud, istället för mor och far på norska. Det var inte ens i närheten av rätt uttal utan blev bara skrattretande! Det var som att personerna blev karikatyrer istället för människor och individer.

Det är en bra grundidé! Jag har inget alls emot det osannolika i den alls eller att pengar aldrig är ett problem. Det är en del av storyn. Jag önskar bara att den var bättre utförd och skriven språkmässigt.
 
Läst ut Dead Sea av Tim Curran.

Handlar om ett fartyg på väg från Amerika till Afrika som plötsligt finner sig i en märklig dimma de inte kan segla ur. Lite spökskepp, övernaturligt, sci-fi och cosmic horror i en salig blandning.

Bra, spännande men lite för lång på nästan 600 sidor. Vissa delar släpade och det fanns en hel del onödig dialog (framförallt interna konflikter mellan två karaktärer) samtidigt som slutet kändes lite hastat. Hade mått bra av att vara 100 sidor kortare och tempot lite mer jämnt fördelat.

Gillar man skräck där människor fastnar på platser, eller havet, eller båtar eller cosmic horror så kommer man nog gilla denna.
 
Jag läste de första böckerna innan jag tröttnade på att de dels var likadana allihopa. Exakt samma format och grundläggande story i alla. Sen tyckte jag att de var pinsamt dåligt skrivna språkmässigt där samma ord och uttryck upprepades så många gånger att jag till sist blev så irriterad att jag slutade läsa. Det som blev droppen var det 5000:e "Mios dio!" i boken med Spanien och flamencon. Jag tycker också att om man ska ha uppläsare som ska prata med brytning eller med enstaka ord på annat språk för att illustrera att personen egentligen pratar ett annat språk än engelska så bör man välja en uppläsare som vet hur dessa ord uttalas iaf på ett ungefär. Hela boken som utspelar sig i Norge så sa den engelska uppläsare mör och för, med väldigt tillgjort och märkligt ö-ljud, istället för mor och far på norska. Det var inte ens i närheten av rätt uttal utan blev bara skrattretande! Det var som att personerna blev karikatyrer istället för människor och individer.

Det är en bra grundidé! Jag har inget alls emot det osannolika i den alls eller att pengar aldrig är ett problem. Det är en del av storyn. Jag önskar bara att den var bättre utförd och skriven språkmässigt.
Eftersom jag har läst och inte lyssnat har jag inga störningar vad gäller uttal, allt sådant ligger i så fall på mina egna språkliga begränsningar :idea: Kan tänka mig att den är lite rörig att lyssna på, det är ju otroligt många personer omnämnda och ibland lite huller om buller.
 
Igår avslutade jag Ett fall på Capri som är den första delen av en ny serie som heter Mord under solen, skriven av Anders de la Motte tillsammans med frun, Anette de la Motte.
Jag har tidigare varit mycket förtjust i Anders böcker, årstidskvartetten är till exempel fantastisk! Den här kändes däremot ganska blek i jämförelse. Det ska vara en mysdeckare men det blir liksom inte tillräckligt mycket av varken myset eller deckardelen. Den är helt ok, men inget som lämnar tankar efteråt.
 
Lyckades hitta tre styck Kristina Ohlsson-deckare på loppis för det fantastiska priset av 5 kr/st. Så just nu läser jag "Änglavakter". Sedan väntar "Davidsstjärnor" och "Syndafloder". Jag är väldigt förtjust i hur Kristina Ohlsson utvecklar sina karaktärer och det är bra mycket mer än bara mord och brott som försiggår i hennes böcker :) !
 
Efter mycket om och men läste jag ändå ut Där regnbågen slutar av Cecelia Ahern. Om någon skulle hitta något gammalt exemplar så är det tveksamt om ni faktiskt vill läsa den om ni inte gillar läsa andras chattar, mejl, skollappar, födelsedagskort och brev. Det var verkligen ett annorlunda sett att följa en handling, fördel var väl att man kunde följa en person från hennes barndom till ”ålderdom” under ca 400 sidor på ett väldigt sammanfattat sätt. Men bitvis var den så tråkig att jag bläddrade förbi vissa sidor och skummade bara igenom andra.
 
Har läst en himla massa sen jag senast skrev, men inget som var värt att lägga på minnet tydligen 😅 det skulle väl vara Sekreterarklubben då, som tidigare nämnts.

Men i veckan släpptes äntligen 5e delen av Kontrahenterna, Femte kollusionen. Kan inte minnas att de tidigare kändes så korta, det var knappt så boken hann börja innan den var slut? Även om det hände en hel del i den, den var absolut i klass med de andra.
 
Igår avslutade jag Ett fall på Capri som är den första delen av en ny serie som heter Mord under solen, skriven av Anders de la Motte tillsammans med frun, Anette de la Motte.
Jag har tidigare varit mycket förtjust i Anders böcker, årstidskvartetten är till exempel fantastisk! Den här kändes däremot ganska blek i jämförelse. Det ska vara en mysdeckare men det blir liksom inte tillräckligt mycket av varken myset eller deckardelen. Den är helt ok, men inget som lämnar tankar efteråt.
Vad synd, jag gillar också årstidskvartetten skarpt.
 
Jag har fastnat helt i serien om Washington Poe av M W Craven som jag tror någon tipsat om här? Deckare/spänningsroman som är riktigt välskriven. Är på fjärde boken nu, och jag brukar alltid pausa serier efter två-tre böcker i vanliga fall 😅

Stör mig på en av de spåren som går genom serien, men den nämns hittills rätt lite i böckerna så kan leva med det..
 
Lyckades hitta tre styck Kristina Ohlsson-deckare på loppis för det fantastiska priset av 5 kr/st. Så just nu läser jag "Änglavakter". Sedan väntar "Davidsstjärnor" och "Syndafloder". Jag är väldigt förtjust i hur Kristina Ohlsson utvecklar sina karaktärer och det är bra mycket mer än bara mord och brott som försiggår i hennes böcker :) !
Hela den serien är jättebra, liksom hennes senaste om August Strindberg (inte författaren, bara en namne). Men hon skrev någon emellan som jag inte fastnade för, en bok hette något med blues tror jag.
 
Jag har fastnat helt i serien om Washington Poe av M W Craven som jag tror någon tipsat om här? Deckare/spänningsroman som är riktigt välskriven. Är på fjärde boken nu, och jag brukar alltid pausa serier efter två-tre böcker i vanliga fall 😅

Stör mig på en av de spåren som går genom serien, men den nämns hittills rätt lite i böckerna så kan leva med det..
Jag hittade dem förra sommaren och sträckläste serien och väntar nu på nästa del.
 
Jag har fastnat helt i serien om Washington Poe av M W Craven som jag tror någon tipsat om här? Deckare/spänningsroman som är riktigt välskriven. Är på fjärde boken nu, och jag brukar alltid pausa serier efter två-tre böcker i vanliga fall 😅

Stör mig på en av de spåren som går genom serien, men den nämns hittills rätt lite i böckerna så kan leva med det..
Älskar Cravens sätt att skriva!
 
Har läst en himla massa sen jag senast skrev, men inget som var värt att lägga på minnet tydligen 😅 det skulle väl vara Sekreterarklubben då, som tidigare nämnts.

Men i veckan släpptes äntligen 5e delen av Kontrahenterna, Femte kollusionen. Kan inte minnas att de tidigare kändes så korta, det var knappt så boken hann börja innan den var slut? Även om det hände en hel del i den, den var absolut i klass med de andra.
Jo jag har tyckt att alla de fyra första var väldigt korta! Jag väntar på att femman ska komma som e-bok, fanns bara inbunden när jag kollade.
 
Jag har läst de 9 böckerna i serien nedan, jag trodde den var klar, men tyvärr inte. Den var bra, väldigt annorlunda mot vad jag har läst tidigare. Mer mogen, som sig bör när huvudpersonen är 40+. Jag gillade dem skarpt.

1719219764502.png


Nu läser jag "The bargener" där första boken är Rhapsodic by Laura Thalassa. Riktigt bra, är på bok 2 i denna färdiga trilogi.
 
Läser Kvällskurs i italienska av Lucy Diamond. Tycker hon skriver på ett väldigt trevligt sätt.

Sedan var jag förbi bokhandeln och min tonåring gick bakom mig och suckade och stönade och tyckte jag spenderade alldeles för mycket tid där. Klädbutiker går jag förbi men i bokhandlar går jag rad för rad och tittar, klämmer och känner på böckerna.
Fyra böcker fick följa med hem när det ändå är 4 för 3 på pocket 😊
IMG_2840.jpeg
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 065
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp