Vad läser du just nu?

Ganska nedstämd och tagen av innehållet i Den siste teaterdirektören. Men full av beundran för Johan Hiltons skildring både av Benny Fredrikssons person och av drevet som uppstod samtidigt som metoo.
 
Algot, Anna-Stina och det välsignade brännvinet av Jonas Jonasson. Lite mer lågmäld än 100åringen och analfabeten, på ett bra sätt. Fortfarande en typisk Jonas Jonasson-bok på alla sätt och vis, med knasiga händelseutvecklingar och rapp dialog.
 
Läser Kvällskurs i italienska av Lucy Diamond. Tycker hon skriver på ett väldigt trevligt sätt.

Sedan var jag förbi bokhandeln och min tonåring gick bakom mig och suckade och stönade och tyckte jag spenderade alldeles för mycket tid där. Klädbutiker går jag förbi men i bokhandlar går jag rad för rad och tittar, klämmer och känner på böckerna.
Fyra böcker fick följa med hem när det ändå är 4 för 3 på pocket 😊
Visa bifogad fil 148081
Himmel över Alaska är fortfarande en av mina bästa läsupplevelser någonsin :love: Varning dock för att den är ganska tung, min man tyckte att det var för mycket elände för att orka med (men är också väldigt känslig av sig när det kommer till sådant).
 
Himmel över Alaska är fortfarande en av mina bästa läsupplevelser någonsin :love: Varning dock för att den är ganska tung, min man tyckte att det var för mycket elände för att orka med (men är också väldigt känslig av sig när det kommer till sådant).
Jag har ju pillat på den här boken många gånger det senaste året när jag har varit i bokhandeln. Har tidigare läst Näktergalen samt Den frusna trädgården och hennes djup i hennes böcker berör väldigt mycket så trots att de alltid är så tunga att läsa så kan jag inte motstå dem. Det enda är väl att jag behöver lite distans en tid efter att ha läst något av hennes böcker och faller då tillbaka på feelgood.
 
Den smarta kvinnans handbok i mord av Victoria Dowd. Spännande förvisso men jag hade lite svårt för premissen att ett gäng kvinnor som inte gillar varandra åker iväg på en weekend ihop, där alla bara är elaka och mår dåligt. Inte en bok i min smak med andra ord.
 
Tre av Valerie Perrin.

Då och då dyker det upp en sån där bok som man blir alldeles tagen av.
För mig handlar det oftast om en författares sätt att uttrycka sig.
Författaren har skapat tre människor som går genom livet delvis sammansvetsade och delvis ifrån varandra.
Att följa deras resor och öden genom deras liv blev till magi för mig.
Vacker är ordet som får sammanfatta vad jag tycker om boken.
IMG_9102.jpeg
 
Midnattsrosen av Lucinda Riley. Mysig och lättläst roman, en sån där som levererar som förväntat om än inte så våldsamt mycket mer än så
 
Har läst några böcker av John le Carré. Välskrivet och bra språk, men segt. Tycker att det ingår i allmänbildningen att ha läst några såna klassiker men, tja...Får växla mellan andra böcker som är mer lättlästa.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240701_233122_Sveriges Radio Play.jpg
    Screenshot_20240701_233122_Sveriges Radio Play.jpg
    163,6 KB · Visningar: 6
Just nu läser jag ytterligare en av de tre Kristina Ohlsson-böcker som jag hittade på loppis. "Davidsstjärnor", heter den. Och den är bra som allting som jag hittills har läst av henne :) !
 
Jag håller på med denna serien nu, pausade "the barginger" lite då MMC var så respektlös mot FMC att jag helt enkelt kände mig tvungen. Får se om jag tar upp den igen eller om den är bränd hos mig.

1719902972524.png

Broken Bonds by J. Bree är första boken och jag gillade dem verkligen. Det är en reverse harem bok, men än så länge är det väldigt lite reverse harem, och jag är på bok 4 i serien. Den finns som ljudbok på Everand "gratis" i deras pluskatalog, så jag har börjat med ljudböcker också, vilket är lite skönt då jag har varit väldigt trött i huvudet.
 
Halfway to the grave av Jeaniene Frost. Äntligen en övernaturlig serie som tilltalar mig igen 😍 handlar om en tjej som är till hälften vampyr, som tillbringar nätterna med att jaga vampyrer. Enda nackdelen är att den som vanligt bara finns att lyssna på, jag som föredrar att läsa. Å andra sidan kan jag lyssna när jag stökar runt hemma istället för att ha en bok i handen 😅
 
Jag har ju pillat på den här boken många gånger det senaste året när jag har varit i bokhandeln. Har tidigare läst Näktergalen samt Den frusna trädgården och hennes djup i hennes böcker berör väldigt mycket så trots att de alltid är så tunga att läsa så kan jag inte motstå dem. Det enda är väl att jag behöver lite distans en tid efter att ha läst något av hennes böcker och faller då tillbaka på feelgood.

Jag håller med, tar alltid nån lättsam bok efter Kristin Hanna. Senaste jag läste var De fyra vindarna, den var riktigt bra.
 
Halfway to the grave av Jeaniene Frost. Äntligen en övernaturlig serie som tilltalar mig igen 😍 handlar om en tjej som är till hälften vampyr, som tillbringar nätterna med att jaga vampyrer. Enda nackdelen är att den som vanligt bara finns att lyssna på, jag som föredrar att läsa. Å andra sidan kan jag lyssna när jag stökar runt hemma istället för att ha en bok i handen 😅
Finns att köpa på Adlibris! Jag har köpt mitt ex där iallafall
 
Jag läser just nu Nothing Left Unsaid av Janey Godley. Författaren är en välkänd komiker från Glasgow, där jag bor, och boken handlar om livet i Glasgow på 70-talet uppblandat med delar från 2019. Huvudkaraktären Sharons mamma ligger för döden på ett sjukhus i Glasgow och Sharon reser upp från London för att vara med henne. Mamman är väldigt noga med att Sharon måste hitta den dagbok som hon skrev på 70-talet, och läsa den från början till slut. I dagboken får vi ta del av lättsamma beskrivningar av de många utmaningar som livet som fattig i 70-talets Glasgow innebar, och vi får även träffa det sammansvetsade gäng kvinnor som stöttade varandra genom allt. Efter att ha läst de första sidorna börjar Sharon försöka hitta dessa kvinnor som betydde så mycket för hennes mamma en gång i tiden, och snart visar det sig att de av oklar anledning inte alls vill att hon ska läsa dagboken...

Jag är ungefär halvvägs genom boken och uppskattar verkligen humorn och den lättsamma tonen den är skriven i. Annars tenderar böcker om Glasgow att vara väldigt deppiga och fokuserade på misär, vilket alltid har stört mig lite. Den här tar sig liksom an ämnet på ett lite mjukare och lättsammare sätt, utan att för den delen försköna någonting.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 029
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 323
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
935
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp