Vad läser du just nu?

Blev nyfiken på dessa, vilken bör jag börja med?

De är båda fristående romaner, även om så klart Odysseus dyker upp i Circe och då kommer ju Trojanska kriget på tal. "Song of Achilles" skrevs först och jag tycker nog snäppet bättre om den, men jag älskar allt som har med Iliaden att göra. Circe har ju en kvinna som huvudkaraktär, om man föredrar det, och är också väldigt bra. Så det är en smaksak skulle jag säga. :)
 
De är båda fristående romaner, även om så klart Odysseus dyker upp i Circe och då kommer ju Trojanska kriget på tal. "Song of Achilles" skrevs först och jag tycker nog snäppet bättre om den, men jag älskar allt som har med Iliaden att göra. Circe har ju en kvinna som huvudkaraktär, om man föredrar det, och är också väldigt bra. Så det är en smaksak skulle jag säga. :)
Jag börjar med Song of achilles så får vi se :-) Båda kostar samma som E-bok, annars hade det fått avgöra, så snål kan jag vara!
 
Har varit på biblioteket och lånat två böcker, Den hemliga våningen av Kelly Bowen efter tips från den här tråden och sen hittade jag En sorts kärlek av Ray Kluun.

Innan dessa har jag läst de två första delarna av Svartåsviten av Christina Erikson. Väntar nu på att den tredje ska släppas i oktober.

Den hemliga våningen av Bowen tycker jag verkligen är så bra. Hoppas du gillar den!
 
Jag läser just nu The Memory Keeper of Kyiv av Erin Litteken, eventuellt efter tips från den här tråden? På svenska heter den Kievs döttrar. Den handlar i alla fall om svälten i Ukraina på 1930-talet, som orsakades av Stalins brutala tvång på kollektivisering av jordbruket på 1930-talet. Man får följa Katya genom hennes uppväxt under dessa år, och parallellt handlar boken om en kvinna i USA som flyttar in hos sin mormor och genom en dagbok upptäcker fruktansvärda saker om mormoderns förflutna i Ukraina.

Jag har inte kommit så långt än men har höga förväntningar på boken eftersom den får skyhöga betyg på de flesta sidor. Samtidigt är det naturligtvis ett extremt tungt ämne och jag gissar att jag kommer att behöva återhämta mig med något betydligt mer lättsamt efteråt. Ser dock fram emot att lära mig mer om Ukrainas historia och framförallt den här delen, som jag faktiskt inte kände till alls förrän jag fick höra talas om den här boken.
 
Den här boken har varit omtalad i mitt flöde på Instagram den senaste tiden. Och nu har jag äntligen fått hem den!
"Art & fear" av David Bayles och Ted Orland.

"Artists don't get down to work until the pain of working is exceeeded by the pain of not working." stämmer så väl in på mig.

20240830_081939.jpg
 
Nu har jag läst ut Den hemliga våningen av Kelly Bowen och jag tyckte den var lika bra rakt igenom. Stundtals så gripande i stil med Kristin Hannah och Kelly har så fina och detaljrika miljöbeskrivningar.
Rekommenderar den starkt om man gillar historiskt (andra världskriget i detta fall) och jag ser fram emot att läsa hennes andra böcker. Helt klart en ny potentiell favoritförfattare!
 
Nu har jag läst ut Den hemliga våningen av Kelly Bowen och jag tyckte den var lika bra rakt igenom. Stundtals så gripande i stil med Kristin Hannah och Kelly har så fina och detaljrika miljöbeskrivningar.
Rekommenderar den starkt om man gillar historiskt (andra världskriget i detta fall) och jag ser fram emot att läsa hennes andra böcker. Helt klart en ny potentiell favoritförfattare!

Rekommenderar "Den övergivna trädgården" av henne går i samma stil som den du har läst och den var också en sån där bok som jag verkligen hade svårt att lägga ifrån mig. Inte hunnit läsa hennes senaste bok ännu "Morgondagen är för de modiga" men den står på läslistan.
 
Rekommenderar "Den övergivna trädgården" av henne går i samma stil som den du har läst och den var också en sån där bok som jag verkligen hade svårt att lägga ifrån mig. Inte hunnit läsa hennes senaste bok ännu "Morgondagen är för de modiga" men den står på läslistan.
Ja det var egentligen boken om trädgården jag tänkte köpa men jag valde den med våningen för att det var hennes första på svenska :) den senaste väntar jag antagligen på tills den kommer på pocket. Lättare att släpa på tåget :D
 
Jag har läst ut Så du vill ha det mörkare av S.King, som vanligt ojämn när det är novellsamlingar. Men det gör inget, det finns alltid guldkorn!

För något år sedan köpte jag hem 1793, 1794 och 1795 av Niklas Natt och Dag. Jag har haft dom "på vänt". Men så lyssnade jag på hans sommarprat och blev genast mer intresserad, så nu har jag börjat på 1793 och jag ville inte sluta läsa igårkväll...
 
Ännu en bok har tagit slut. Denna gången Semestern av T.M. Logan.
Denna bok var en riktig bladvändare! Vändningarna i boken gick i 180 och var ganska spännande hela vägen till sista sidan men samtidigt bitvis väldigt obehaglig. Rekommenderar hans böcker om man gillar psykologiska thrillers. Jag är ganska känslig för jag stressar snabbt upp mig men den här fungerar, men aldrig att jag skulle vilja se den som film :nailbiting:
 
The southern book club's guide to slaying vampires av Grady Hendrix började segt men mot sista tredjedelen ville jag nästan inte att den skulle ta slut! Man vet aldrig vad som försiggår i villaidyllerna 😎
 
Ännu en bok har tagit slut. Denna gången Semestern av T.M. Logan.
Denna bok var en riktig bladvändare! Vändningarna i boken gick i 180 och var ganska spännande hela vägen till sista sidan men samtidigt bitvis väldigt obehaglig. Rekommenderar hans böcker om man gillar psykologiska thrillers. Jag är ganska känslig för jag stressar snabbt upp mig men den här fungerar, men aldrig att jag skulle vilja se den som film :nailbiting:
Spännande! Har den ståendes i bokhyllan här hemma.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 065
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp