Vad läser du just nu?

Har inte läst den boken, men detta påminner om när jag vid började läsa Isfolket som 11-åring efter ett tips från en 13-årig vän på sommaren. Sen spreds det till min kusin också och via henne till min ena moster, som efter lite läsning utbrast till min mor "Vet du vad det är Linda läser???". Mamma brydde sig som tur var inte det minsta, jag fick läsa vad jag ville. ;)

Hade jag varit 7 år hade jag nog inte hängt med så bra, dock. ;) Jag var minst 9 när jag smög in på mina föräldrars rum och smygläste Grottbjörnens folk (vilket de nog inte hade brytt sig om alls).

Gillar man Romantasy (jag tycker mest de jag ramlat över är urdåligt skrivna) men vill ha lite mer story så rekommenderar jag ett par något äldre fantasyserier. Kushielserien av Jacqueline Carey (börja med Kushiel's Dart), men då ska man gilla att det blandas in BDSM, och Anne Bishops "Black Jewels" (först trilogin är den starkaste, sen blir det lite väl fluffy). Har man läst Sarah J Maas böcker så ser man att hon (Sarah alltså) lånade vääääldigt mycket.
Hon är alltså inte sju, utan fjorton, så egentligen kanske det är helt rimligt att hon läser boken, men min moster och hennes man har aldrig riktigt fattat hur stora deras barn har blivit, så det roliga för min del är nästan att hon sitter och läser den boken och det är förmodligen de som skaffat den till henne, men utan att ha en aning om vad den handlar om. :rofl:

Omslaget fick mig att tro att den var för just yngre tonåringar när jag såg den på hennes rum. Jag läser en del ungdomsböcker och uppskattar det, men då gärna för lite äldre ungdomar. Kanske inte får ut jättemycket av en ungdomsbok som handlar om och vänder sig till en person som går i sjuan. Men den här kändes ju verkligen.... 🌶️.

Min syrra fick några böcker när hon var i den åldern som var skriven av Katerina Janouch. De var också lite 🌶️ men inte på den här nivån. Men mamma hade ju verkligen inte fattat vad det var hon köpt. Hennes reaktion när hon hittade pappa fnissande med boken...
 
Har inte läst den boken, men detta påminner om när jag vid började läsa Isfolket som 11-åring efter ett tips från en 13-årig vän på sommaren. Sen spreds det till min kusin också och via henne till min ena moster, som efter lite läsning utbrast till min mor "Vet du vad det är Linda läser???". Mamma brydde sig som tur var inte det minsta, jag fick läsa vad jag ville. ;)

Hade jag varit 7 år hade jag nog inte hängt med så bra, dock. ;) Jag var minst 9 när jag smög in på mina föräldrars rum och smygläste Grottbjörnens folk (vilket de nog inte hade brytt sig om alls).

Gillar man Romantasy (jag tycker mest de jag ramlat över är urdåligt skrivna) men vill ha lite mer story så rekommenderar jag ett par något äldre fantasyserier. Kushielserien av Jacqueline Carey (börja med Kushiel's Dart), men då ska man gilla att det blandas in BDSM, och Anne Bishops "Black Jewels" (först trilogin är den starkaste, sen blir det lite väl fluffy). Har man läst Sarah J Maas böcker så ser man att hon (Sarah alltså) lånade vääääldigt mycket.
Mina föräldrar brydde sig inte heller särskilt mycket (eller hade inte så bra koll?) på vad jag läste :D (vilket jag uppskattar både då och nu som vuxen, att jag fick välja fritt redan som barn) Vilket dock ledde till att första detaljerade sexcenen jag läste var våldtäktsscenen i början av Svärdet och spiran när jag var kanske 11 år eller däromkring... :cautious: Men jag var i en fas då att jag gillade tjocka och långa böcker :D (så Grottbjörnens folk läste jag också självklart i början av tonåren, eller när det nu var)

Anne Bishop's "The Others"-serie gillar jag väldigt mycket, men den tror jag inte kategoriseras som romantasy även om det finns en romantisk sidohandling (som det dock inte händer något med förrän sista boken, och definitivt inget 🌶️). Black Jewels har jag i bokhyllan hemma men har inte börjat läsa än. Kushiel's Dart har jag funderat på innan, och den har funnits i min TBR lista, men jag tror att jag tog bort den då den ändå inte fanns på biblioteket och var svår att hitta (vilket kanske inte stämmer in längre, i och med romantasy boomen).
 
Hon är alltså inte sju, utan fjorton, så egentligen kanske det är helt rimligt att hon läser boken, men min moster och hennes man har aldrig riktigt fattat hur stora deras barn har blivit, så det roliga för min del är nästan att hon sitter och läser den boken och det är förmodligen de som skaffat den till henne, men utan att ha en aning om vad den handlar om. :rofl:

Ah, då är jag med! Ja, idag är det inte helt lätt att hänga med på vad som finns i "ungdomsböckerna". Inom fantasy och romantasy hänger det lite ihop med att kategorin YA (young adult) sakta har förändrats till vad som nu kallas "new adult". Men fortfarande sorteras mycket som har tonåriga karaktärer in under YA även om det är väldigt pilska tonåringar. ;)

Mina föräldrar brydde sig inte heller särskilt mycket (eller hade inte så bra koll?) på vad jag läste :D (vilket jag uppskattar både då och nu som vuxen, att jag fick välja fritt redan som barn) Vilket dock ledde till att första detaljerade sexcenen jag läste var våldtäktsscenen i början av Svärdet och spiran när jag var kanske 11 år eller däromkring... :cautious:

Hah, jag tror min första var motsvarande scen i Grottbjörnens folk.

Anne Bishop's "The Others"-serie gillar jag väldigt mycket, men den tror jag inte kategoriseras som romantasy även om det finns en romantisk sidohandling (som det dock inte händer något med förrän sista boken, och definitivt inget 🌶️). Black Jewels har jag i bokhyllan hemma men har inte börjat läsa än. Kushiel's Dart har jag funderat på innan, och den har funnits i min TBR lista, men jag tror att jag tog bort den då den ändå inte fanns på biblioteket och var svår att hitta (vilket kanske inte stämmer in längre, i och med romantasy boomen).

Det låter som du skulle gilla både Black Jewels och Kushielserien. :)
 
Jag läste ut Brytningstid av Charlotte Sirc, en romantisk liten pocket på ca 200 sidor som utspelar sig i Stockholm år 1885.
Kändes inspirerad från serien Downton Abbey, gullig och snabbt händelseförlopp eftersom den är så kort.

Intressant den sätter jag på läslistan! Letar efter svenska historiska romaner som utspelar sig under den här perioden just nu!
 
Jo, Fourth wing är väl ett bra exempel på det.
Jag började läsa boken för drakarna och actioninslagen. Blev helt överraskad av den detaljerade erotiken. Jag är ändå vuxen. Jag läste Grottbjörnens folk som ungdom. Men den här utvecklingen som pågår med erotisk fantasy som hamnar på ungdomshyllorna, nä, den känns helt fel.
 
Jag lyssnar på Svartåsviten "Om du var min" av Christina Eriksson.

Författaren flyttade in på Svartå herrgård och slogs av historiens vingslag och skrev en roman om en ung kvinna - Christina, på 1700-talet då gården levde och byggdes ut. Christina står på tröskeln till vuxenlivet och bör hitta en make i hennes eget stånd. Men hon har förälskat sig i en av de unga anställda på gården...

Det är ungefär där jag är. : )

Det finns viss faktabasterad information med namn på människor som levde och verkade på den tiden. Så den är faktiskt riktigt spännande och intressant, då jag är intresserad av vår svenska kulturhistoria och människor bakom den.
 
Jag började läsa boken för drakarna och actioninslagen. Blev helt överraskad av den detaljerade erotiken. Jag är ändå vuxen. Jag läste Grottbjörnens folk som ungdom. Men den här utvecklingen som pågår med erotisk fantasy som hamnar på ungdomshyllorna, nä, den känns helt fel.

Det har ju alltid varit ett problem att fantasy hamnar på ungdomshyllorna oavsett innehåll. Och sen är ju mycket av modern Young Adult/New Adult så enkelt skrivna att de känns som (mindre bra) ungdomsböcker. Dessutom vet ju både författarna och förlagen vad som säljer och faktum är ju att ungdomar läser minst lika explicit fanfiction hela tiden, det är ju därifrån idéerna kommer (tyvärr säger jag, som inte är nåt fan).

Jag har inga direkta problem med att böckerna finns på ungdomshyllorna, men visst bör baksidan göra klart vad för innehåll det är.
 
Det har ju alltid varit ett problem att fantasy hamnar på ungdomshyllorna oavsett innehåll. Och sen är ju mycket av modern Young Adult/New Adult så enkelt skrivna att de känns som (mindre bra) ungdomsböcker. Dessutom vet ju både författarna och förlagen vad som säljer och faktum är ju att ungdomar läser minst lika explicit fanfiction hela tiden, det är ju därifrån idéerna kommer (tyvärr säger jag, som inte är nåt fan).

Jag har inga direkta problem med att böckerna finns på ungdomshyllorna, men visst bör baksidan göra klart vad för innehåll det är.

Ja, man har ju traditionellt ansett att fantasy är bara för barn/ungdomar/unga vuxna och inte riktig litteratur för vuxna.
 
Senaste tidens läsning:

1. Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke, en av mina favoritförfattare. Lite lagom vass satir om samhället och kulturvärlden.

2. Upp till toppen av berget av Arne Dahl. Okej som sommardeckare men tiden har sprungit förbi den, handlingen känns lite tjatig och gammalmodig (den utkom -98).

3. Ett ärligt liv av Joakim Zander. Lundamiljö, högt tempo, välskriven deckare. Inte det bästa jag läst men inte heller det sämsta.

4. Bränn alla mina brev av Alex Schulman. Håller på med denna just nu. Schulman skriver väldigt bra. Tycker det är intressant med de olika tidsperspektiven i boken och hur han betraktar sina släktingar så här många år senare.
 
Jag har precis påbörjat en bok av Harlan Coben "Borta för alltid". Jag har läst flera böcker av den författaren innan och de är spännande och uppläsaren Reine Brynolfsson har en behaglig röst och passar bra till den här typen av spännande böcker.
 
Jag har läst ut Utmarker av Arne Dahl. Första delen i deckarserien "Berger och Blom". Den var sådär, som en sämre variant av Kepler ungefär. Huvudpersonen (man) är en riktig mansgris och det görs lite av en poäng i det men det är inget karaktären liksom "inser" utan skämtar bort det på samma sätt som riktiga mansgrisar. Realistiskt kanske men kändes ändå konstigt på något sätt.

I valet och kvalet om jag ska läsa uppföljaren vid något tillfälle. Det var som sagt inte superbra men samtidigt vill jag ju veta hur det slutar, bok ett hade inte riktigt ett ordentligt slut tycker jag utan kändes mer som en säsongsavslutning i en tv-serie typ.
 
Jag har precis läst Utan dig av Lina Areklew, som är fjärde boken i hennes deckarserie Ulvöserien. Jag gillade den, och även de tidigare böckerna, i serien. Ett stort plus att karaktärerna är mänskliga och har mänskliga problem.
 
Jag har ett problem, eller ja, problem och problem... Men jag tänkte höra om någon är samma...

Jag plöjer genom böcker i rasande fart - tills jag kommer till sista boken i serien och allt verkar förhållandevis lugnt. Där slutar jag ofta läsa lite, får lite ångest inför att avsluta serien. Och blir lite rädd att få hjärtat utslitet sista 50 sidorna, innan saker löser sig igen... Vilket gör att sista boken tar långt tid att ta sig igenom.

Har någon här något tips på hur man kommer över sånthär?
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 067
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 494
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp