Vad läser du just nu?

Jag har dock inte läst boken, inte min typ av bok;)
Det var ungefär som det brukar vara i mina böcker, och de tillhör inte erotikgenren @Ninnurur . Men oj vad konstigt det kändes att läsa det på svenska :rofl:

Jag kan vara okej med någon sådan scen i boken, om det är tillräcklig build up, men blir det flera så brukar jag bara bläddra förbi.
 
Det var ungefär som det brukar vara i mina böcker, och de tillhör inte erotikgenren @Ninnurur . Men oj vad konstigt det kändes att läsa det på svenska :rofl:

Jag kan vara okej med någon sådan scen i boken, om det är tillräcklig build up, men blir det flera så brukar jag bara bläddra förbi.
Det där var den första scenen. Den mildaste.

Oavsett så tycker jag att det bör informeras i boktexten om den innehåller sådana scener. Hade jag lyssnat i bilen hade det blivit jobbigt...
 
Det där var den första scenen. Den mildaste.

Oavsett så tycker jag att det bör informeras i boktexten om den innehåller sådana scener. Hade jag lyssnat i bilen hade det blivit jobbigt...
Ja det är ju lite halvdåligt. Läser man recensioner på goodreads så upptäcker man rätt fort att det är ordentligt snuskigt i boken, på nivån att den verkar nästan sakna plot och nästan bara vara sånt? Av kommentarerna att döma. När jag läser ljudbok i bil eller liknande så kollar jag upp boken lite mer innan :o
 
Är inte det ett problem som blir vanligare? T.ex. fantasy av kvinnliga författare som innehåller diverse sexscener och som hamnar på barn/ungdomsavdelningen (i och med fantasy...), trots att det inte nödvändigtvis är skrivet för barn/ungdomar? (eller är det bara som jag hört på sociala medier från USA :p ). Jag minns inte exakt, men har för mig att jag läst några böcker som var kategorieserade uHe eller liknande på biblioteket, men som jag egentligen tyckte borde varit kategorieserade som vuxenböcker.

(delvis därför att det kanske inte är tydligt hur mycket sex och våld det är?)
 
Är inte det ett problem som blir vanligare? T.ex. fantasy av kvinnliga författare som innehåller diverse sexscener och som hamnar på barn/ungdomsavdelningen (i och med fantasy...), trots att det inte nödvändigtvis är skrivet för barn/ungdomar? (eller är det bara som jag hört på sociala medier från USA :p ). Jag minns inte exakt, men har för mig att jag läst några böcker som var kategorieserade uHe eller liknande på biblioteket, men som jag egentligen tyckte borde varit kategorieserade som vuxenböcker.

(delvis därför att det kanske inte är tydligt hur mycket sex och våld det är?)
Jo, Fourth wing är väl ett bra exempel på det.
 
Är inte det ett problem som blir vanligare? T.ex. fantasy av kvinnliga författare som innehåller diverse sexscener och som hamnar på barn/ungdomsavdelningen (i och med fantasy...), trots att det inte nödvändigtvis är skrivet för barn/ungdomar? (eller är det bara som jag hört på sociala medier från USA :p ). Jag minns inte exakt, men har för mig att jag läst några böcker som var kategorieserade uHe eller liknande på biblioteket, men som jag egentligen tyckte borde varit kategorieserade som vuxenböcker.

(delvis därför att det kanske inte är tydligt hur mycket sex och våld det är?)
Det är superstort just nu. Hela TikTok svämmar över och i princip alla Gen Z på mitt jobb sitter med någon sådan bok i handen på lunchrasten på jobbet. Det pratas om hur 🌶️ böckerna är och hur grova vissa scener är.
Genren där fantasy blandad med sex kallas ”romantasy”.

Vissa böcker, som den där Icebreaker, verkar dock enbart i princip handla om sexscenerna? Jag somnar typ bara jag läser på baksidan av boken så tråkig verkar den riktiga storyn vara.

Själv känner jag mig ointresserad då jag får intrycket att av det är mycket heteronormativt sex?
 
Det där var den första scenen. Den mildaste.

Oavsett så tycker jag att det bör informeras i boktexten om den innehåller sådana scener. Hade jag lyssnat i bilen hade det blivit jobbigt...

Första kommentaren någon skrivit om boken på Storytel är att den är väldigt spicy. Jag började lyssna för att jag var nyfiken på hur spicy den är efter vad du skrivit. Men efter 50 min stod jag inte ut längre. Tyckte att karaktärerna var för platta och tilltalades inte alls av collegeidrottsmiljön. Så jag kom aldrig så långt som till första spicy scenen.
 
Det är superstort just nu. Hela TikTok svämmar över och i princip alla Gen Z på mitt jobb sitter med någon sådan bok i handen på lunchrasten på jobbet. Det pratas om hur 🌶️ böckerna är och hur grova vissa scener är.
Genren där fantasy blandad med sex kallas ”romantasy”.

Vissa böcker, som den där Icebreaker, verkar dock enbart i princip handla om sexscenerna? Jag somnar typ bara jag läser på baksidan av boken så tråkig verkar den riktiga storyn vara.

Själv känner jag mig ointresserad då jag får intrycket att av det är mycket heteronormativt sex?
Jag har inte TikTok, men har också förstått att den typen av böcker verkar blivit mycket populärare (vilket var anledningen till att jag läste Icebreaker, att jag hade fått för mig att den var extrempopulär). Jag antar att det är därför man kan se vissa böcker som är 10+ år ompubliceras igen, för att de blivit populära igen. Jag har också hört termen Romantasy nu senaste året, och har definitivt själv läst en del som verkar klassas som det nu mer om man kollar t.ex. Storytels kategorier. I mitt fall så gillar jag romance, eller att det är lite romantik i handlingen (det gör inget för mig om det tar 3-4 böcker innan det händer något :p , men att det ändå finns som sidohandling), men bryr mig inte så mycket om sexscener utan brukar läsa förbi dem ganska snabbt normalt sett. Det gör inget om det finns några, men blir det är mycket brukar betyget på boken sjunka för min del (en av böckerna jag läser nu är just en sådan - det verkar bara vara en massa sex och knappt någon annan handling...) Jag är inte något stort fan av att lyssna på väldigt spicy ljudböcker, eftersom det är svårare att snabba förbi då :p Jag lyssnade delvis på A Court of Silver Flames på en 4 timmar bilresa, och det kändes som om hela bilresan bara var en sexscen... :cautious:

I de allra populäraste böckerna skulle jag säga att det är mest heteronormativt, men definitivt inte alla - det finns nog en hel del som inte är heteronormativt också, även om de nog inte blivit lika extrempopulära.
 
Första kommentaren någon skrivit om boken på Storytel är att den är väldigt spicy. Jag började lyssna för att jag var nyfiken på hur spicy den är efter vad du skrivit. Men efter 50 min stod jag inte ut längre. Tyckte att karaktärerna var för platta och tilltalades inte alls av collegeidrottsmiljön. Så jag kom aldrig så långt som till första spicy scenen.
Alltså, jag snittar 10 h/dag på Storytel så jag lyssnar även på platta böcker ibland. Det funkar bra när man jobbar :D
 
Alltså, jag snittar 10 h/dag på Storytel så jag lyssnar även på platta böcker ibland. Det funkar bra när man jobbar :D
Har jag någon uppgift på jobbet som inte kräver så mycket hjärnkapacitet kan jag ibland också sätta på en ljudbok, och då är det verkligen så enkel handling som möjligt som möjligt jag vill ha, mer som bakgrundsljud som är enkelt att hänga med i :D
Samma sak när jag är ute och t.ex. håller på i trädgården eller gör andra typer av sådana saker - då vill jag ha lite mindre komplicerad handling, mer avslappning, än jag kanske vill annars.
Dvs jag har flera böcker igång samtidigt, där jag läser/lyssnar på dem i olika situationer, beroende på vad jag känner för.
 
Jag har börjat lyssna på podden cafe bambino och nu under sommaren har de haft bokspecial. De har bl a pratat om Och solen har sin gång av Hemingway. Den läste jag som yngre och läste om den nu i sommar. Väldigt roligt och intressant att läsa den efter att har hört poddarna prata om den i en timme.

De hade även ett avsnitt om Yelowface och den har jag lånat och ser fram emot att läsa.
 
Det är superstort just nu. Hela TikTok svämmar över och i princip alla Gen Z på mitt jobb sitter med någon sådan bok i handen på lunchrasten på jobbet. Det pratas om hur 🌶️ böckerna är och hur grova vissa scener är.
Genren där fantasy blandad med sex kallas ”romantasy”.

Vissa böcker, som den där Icebreaker, verkar dock enbart i princip handla om sexscenerna? Jag somnar typ bara jag läser på baksidan av boken så tråkig verkar den riktiga storyn vara.

Själv känner jag mig ointresserad då jag får intrycket att av det är mycket heteronormativt sex?
Jag älskar romantzy. Men det ska vara en bra story och spice som just spice, alltså som krydda. Här är en stor anledning till att jag inte gillade a court of silver flames. Har precis lyssnat igenom hela serien igen, och stoppade efter bok 3 för där kändes storyn klar. Och då slipper jag våp-Fayre.

Men, en bokserie som ändå innehöll en hel del spice, men där det inte alls störde, där jag inte bläddrade förbi förens jag var på bok 4, tror jag, var A ruin of roses. Makalös bok. Jag läser många serier av den författaren numera.
 
Det är superstort just nu. Hela TikTok svämmar över och i princip alla Gen Z på mitt jobb sitter med någon sådan bok i handen på lunchrasten på jobbet. Det pratas om hur 🌶️ böckerna är och hur grova vissa scener är.
Genren där fantasy blandad med sex kallas ”romantasy”.

Vissa böcker, som den där Icebreaker, verkar dock enbart i princip handla om sexscenerna? Jag somnar typ bara jag läser på baksidan av boken så tråkig verkar den riktiga storyn vara.

Själv känner jag mig ointresserad då jag får intrycket att av det är mycket heteronormativt sex?

På Storytel finns det en kategori med böcker med HBTQI+ tema. Där finns säkert nåt som är spicy.
 
WHAT?! Min kusin läser den och hennes föräldrar tror typ att hon fortfarande är sju år, de lär aldrig ha fattat vad det är hon läser då. :rofl:

Har inte läst den boken, men detta påminner om när jag vid började läsa Isfolket som 11-åring efter ett tips från en 13-årig vän på sommaren. Sen spreds det till min kusin också och via henne till min ena moster, som efter lite läsning utbrast till min mor "Vet du vad det är Linda läser???". Mamma brydde sig som tur var inte det minsta, jag fick läsa vad jag ville. ;)

Hade jag varit 7 år hade jag nog inte hängt med så bra, dock. ;) Jag var minst 9 när jag smög in på mina föräldrars rum och smygläste Grottbjörnens folk (vilket de nog inte hade brytt sig om alls).

Gillar man Romantasy (jag tycker mest de jag ramlat över är urdåligt skrivna) men vill ha lite mer story så rekommenderar jag ett par något äldre fantasyserier. Kushielserien av Jacqueline Carey (börja med Kushiel's Dart), men då ska man gilla att det blandas in BDSM, och Anne Bishops "Black Jewels" (först trilogin är den starkaste, sen blir det lite väl fluffy). Har man läst Sarah J Maas böcker så ser man att hon (Sarah alltså) lånade vääääldigt mycket.
 
Har jag någon uppgift på jobbet som inte kräver så mycket hjärnkapacitet kan jag ibland också sätta på en ljudbok, och då är det verkligen så enkel handling som möjligt som möjligt jag vill ha, mer som bakgrundsljud som är enkelt att hänga med i :D
Samma sak när jag är ute och t.ex. håller på i trädgården eller gör andra typer av sådana saker - då vill jag ha lite mindre komplicerad handling, mer avslappning, än jag kanske vill annars.
Dvs jag har flera böcker igång samtidigt, där jag läser/lyssnar på dem i olika situationer, beroende på vad jag känner för.
Jag jobbar på kyrkogård :D det mest avancerade jag gör är väl klippa häck eller backa med vattenvagnen.
 
Jag älskar romantzy. Men det ska vara en bra story och spice som just spice, alltså som krydda. Här är en stor anledning till att jag inte gillade a court of silver flames. Har precis lyssnat igenom hela serien igen, och stoppade efter bok 3 för där kändes storyn klar. Och då slipper jag våp-Fayre.

Men, en bokserie som ändå innehöll en hel del spice, men där det inte alls störde, där jag inte bläddrade förbi förens jag var på bok 4, tror jag, var A ruin of roses. Makalös bok. Jag läser många serier av den författaren numera.
Jag tycker bäst om det när det finns en poäng med sexcenerna, att de för handlingen framåt på något sätt, inte bara att de finns där för att få lite mer spice eller fylla ut boken (vilket det verkar vara i boken jag nämnde innan att jag läser nu :p )
 
Jag har börjat lyssna på podden cafe bambino och nu under sommaren har de haft bokspecial. De har bl a pratat om Och solen har sin gång av Hemingway. Den läste jag som yngre men läste om den nu i sommar. Väldigt roligt och intressant att läsa den efter att har hört poddarna prata om den i en timme.

De hade även ett avsnitt om Yellowface och den har jag lånat och ser fram emot att läsa den.
 
Jag tycker bäst om det när det finns en poäng med sexcenerna, att de för handlingen framåt på något sätt, inte bara att de finns där för att få lite mer spice eller fylla ut boken (vilket det verkar vara i boken jag nämnde innan att jag läser nu :p )
Ja, exakt så. Bra beskrivet. Första gången ett par har sex så är det relevant, efter det så blir det bara mindre och mindre relevant känns det som...

Samtidigt så gillar jag inte riktigt böcker där det bara är "och så kysstes vi, släckte lampan... NÄSTA MORGON". Men det behöver inte vara explicit liksom.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 065
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 443
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp