Jag cyklar utan konstigheter både 10 och 15km med mina damer, och de hade nog med lätthet orkat mer också. När de springer så springer de i full fart ca 3-4 minuter åt gången, men går jag en långpromenad med dem lösa så gör de flera sådana springturer per promenad. Först går jag med dem kopplade en kilometer eller två, för att de ska få värma upp, sedan springer de 3-4 minuter, går omkring i någon minut, springer 3-4 minuter till osv. Ju längre vi går, desto längre pauser blir det mellan springturerna, men är vi ute så länge att de verkligen kör slut på sig själva, då blir det åtminstone 4-5 springturer.
Med det sagt, så vet jag nog inte många som enbart aktiverar sina hundar med 2x200m trasa eller liknande. De whippetägare jag känner, de går långpromenader med sina hundar också och deras hundar beter sig ungefär som mina. Undantaget är hur hundarna springer, deras springer mer rakt fram och tillbaka och inte lika långt (men fler gånger). Mina springer i stora vida cirklar och sicksackar mer.
Efter tex en LC-dag, där de sprungit 2x800m och gått 10-15 min både före och efter varje lopp för uppvärmning och nedvarvning, då är mina hundar uttråkade om de haft vilodag dagen innan LC. Är mina hundar i toppkondition (vilket jag gärna ser att de är under tävlingssäsonger) så ser de tävlingsdagarna som snudd på vilodagar, för det som de springer då är bara en bråkdel av vad de gör under en vanlig långpromenad. Och långpromenader, det går vi i princip varje dag. Undantaget är de dagar då det är riktigt uselt väder eller om jag haft extremt mycket att göra på jobbet. Är det uselt väder många dagar i rad så klär jag såklart på oss så att vi kan ge oss ut ändå, men om det är ok väder 5 dagar i veckan och uselt väder 2 dagar, då blir det lätt 2 vilodagar den veckan