Vad kostar föl idag?

Zoya

Trådstartare
Jag har ett halvblodsföl som jag tänkt sälja så småningom när han så att säga har åldern inne :p
Idag var det en i stallet som sa att hon kunde tänkas vara intresserad och frågade vad jag ville ha för honom?
Och det är just det som är problemet. Vad kostar halvblodsföl idag? Eller rättare sagt - vad borde man räkna med att få?
Fölet ifråga är i allafall en hingst och med en bra hoppstam.

Sv: Vad kostar föl idag?

Och vad innebär en "bra hoppstam"? Någon som är mer insatt i stammar kanske inte skulle hålla med? Annars är ju stammen en viss indikation...beräknad vuxenstorlek en annan. Vad har stoet själv presterat? Är fölet visat och i så fall vad fick han för omdöme?

På Falsterbos fölauktion blev det inga fantasipriser direkt och då var det ändå väldigt välstammade fölisar (och mödrar/fädrar)! Svårt att säga när man inte ens har sett en bild av fölet, men en 25000kr inkl moms borde du väl kunna få i alla fall. De flesta verkar ligga där i alla fall i annonserna.

Ja, jag undrade mer generellt om vad hbl-föl kostar eftersom man sett så olik apå annonser, vissa begär 25.000 och andra 45.000 och över, men om man nu utgår från mitt föl så har han stammen Etrusco-Marwin vilket jag i alla fall anser vara en hyfsad hoppstam, han beräknas bli ca 170.
Mamman är 4 år så hon har naturligtvis int epresterat så mycket.

Han ska visas imorgon så vi får väl se vad som sägs där, får väl fundera ut ett pris efter det.

Jag sålde min fölunge (sto)för 25 ooo för 3 år sedan. Opius - Cheval Zansibar- Pepe- Rote Boldt. Hittade dessutom drömägaren. Hon blev ca 160, tyvärr avlivad nu.

Svårt med ett generellt pris, handlar om var i landet man bor (marknaden!), stammen såklart, vilken klass fölet har etc. För vissa handlar det ju om färgen med. Vissa annonser verkar ju ha fantasipriser och frågan är om de verkligen hittar köpare till det priset?

De som lägger sig på ett högre pris kanske inte har så bråttom att hitta köpare, de kanske har gott om plats och foder och har råd att vänta? Andra kanske hellre säljer fölet snabbt/snabbare pga platsbrist vid uppstallning på hösten? Det finns nog alla varianter! Jag VET att det finns de som hellre säljer snabbt än dyrt.

De halvblodsföl jag har sålt har jag fått kring 30 000 för, plus minus 5000.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka