Vad kostar en bra bruksschäfer?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jenn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 17 239
Sv: Vad kostar en bra bruksschäfer?

http://i38.photobucket.com/albums/e106/ROTTWEILER80/Jucan_arg.jpg

MM vikta öron mot figuranten. Tala om nåt du vet istället.

Lydnad: http://www.youtube.com/watch?v=FMBZHdTwJp8

Skydd: http://www.youtube.com/watch?v=GQCRm5YPc0U

Jag talar redan om vad jag vet, jag bedömde Jucan utefter filmerna precis som du bedömt andra hundar utefter filmer. Du bad mig förklara varför jag inte hade gett Jucan gott betyg utefter BSP-filmerna i Meppen. Du fick ditt svar - tråkigt att de inte passade dig. Det passar att såga andra hundar men inte att få höra kritik om den hund som du har som favorit?

I filmen där skyddet går har han vikta öron mot figuranten i sina bevakningar och transporter. Det ser ju vem som helst som kan det minsta lilla om hund och dess hundspråk.;)

Jag tål kritik men detta är ju knappast riktat till mig på nåt vis. Vi Tycker olika. Men o säga den är vek o viker mot figuranten är ju bara löjligt.
Tror de som håller på med hund vet det lika väl o skulle sett det bara det att du vill trycka på nåt själv nu.

När hunden sitter så nära har inga stå ögon för det blir automatiskt öronen bakåt om de böjer huvudet rakt upp säger sig självt.

Visa mig nån film där en hund sitter lila taight bevakar där öronen är rakt upp.

Sen öronen bakåt i ryggtransport har väl ändå inte att han viker mot figg utan snarare visar Peter underkastelse.
har inte sett ens de vekaste vika öronen bakåt i en ryggtransport för figgen är ett hot dels för den har ryggen i mot o aldrig kan lägga anspäning mot hunden.

Sen lydnaden håller jag med om är tråkig men han gör allt kanske inte med den sedvanliga fart o glädje man är van o se i BHP. Men annars så är det ju inte så tokigt.

Som jag skrev förut också Jucan är ju ingen optimal tävlings hund.

Sen om du inte gillar Jucan är helt okej för min del.. Jag gillar den skarpt.

bara ta min egen som också är taight o aktiv heller inga stå öron i bevakningarna. men viker inget för en figurant iaf.
Så du får nog tänka till en gång till.

http://kullin.teliaweb.se/suren fan.jpg
http://kullin.teliaweb.se/jaakari_wilfried.jpg
http://kullin.teliaweb.se/jakkari_skydd_talt.jpg
http://www.grammozis.de/ElluteTrain1.JPG

Senast ändrad:

Vilket gräsligt fritt följ han gör, har aldrig sett en hund tränga så mycket

Vilket gräsligt fritt följ han gör, har aldrig sett en hund tränga så mycket

Man ser det lite annorlunda i BHP vet många säger att IPO och BHP hundarna tränger o det gör dom men man ser lite annorlunda på det man får avdrag o hela köret men inte lika mycket som i Sv,bruks.

Jag har sett mycket värre o då på VM nivå.

En amerikan bland annat hans hund går lätt 70 grader ut från kroppen o hoppar hela vägen fram så hundens tassar är framför hundförarens hela tiden.

Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst. Att delta på VM slår förvisso vilken nationell tävling som helst, men när var senaste deltagandet av en hund med prefixet Atenagåren?

Kollar jag hunddata och resultatlistorna från SM de senare åren så finns inte Atenagården med där och nog borde någon av valpköparna ha kört något annat än IPO med sin hund. Varför presterar inte hundarna inom Sveriges gränser utan bara utomlands?

Jag vet att du inte är direkt förtjust i en av mina favorituppfödare, men där finns i alla fall tävlingsresultat och SM-deltagare att tillgå (och även TJH) och ska man snacka om hundar som presterar ska man också kunna uppvisa sådant.

Det är som sagt inget fel på Atenagårdens hundar, men de med mest meriter som han uppvisar bär inte kennelns prefix.

För övrigt.....om nu VM och BSP är grejen och hundarna klarar konkurrensen där så borde de ju vinna SM lätt som en plätt. Varför deltar de inte ens då?

Det är lätt att skylla på bristande intresse, men kom igen...om man vet att man har stor chans att ta hem hela skiten nog sjutton ställer man upp.

Ska man sedan nämna kennlar så har ju DP en hund från en uppfödare som fått fram mängder med bra TJH ( och sedan en del skräp också, men de tar ju också chanser)

Kanske inte ska ljämnföra mellan raser då det skiljer en del hur dom beter sig efter som vi pratar Schäfer nu.
Men kolla Vinnaren för Schäfer VM (Wusv) också fin lydnad.

Caro v Mörfelder Land
Friedrich Biehler Tyskland

De tränger enormt i IPO med svenska ögon sett, men kollar man vilka som vinner så verkar domarna föredra det. I svensk lydnad skulle de däremot få nerdrag och jag själv vill ha en rak hund och ingen ostbåge, men det bero rmest på att jag inte vill snubbla på hunden. Dock tycker jag om de dansande frambenen som man ser till och från i IPO:s lydnad. Det ser käckt och piggt ut, men det borde man kunna få med rak hund också.

Jag tål kritik men detta är ju knappast riktat till mig på nåt vis. Vi Tycker olika. Men o säga den är vek o viker mot figuranten är ju bara löjligt.
Tror de som håller på med hund vet det lika väl o skulle sett det bara det att du vill trycka på nåt själv nu.

När hunden sitter så nära har inga stå ögon för det blir automatiskt öronen bakåt om de böjer huvudet rakt upp säger sig självt.

Visa mig nån film där en hund sitter lila taight bevakar där öronen är rakt upp.

Sen öronen bakåt i ryggtransport har väl ändå inte att han viker mot figg utan snarare visar Peter underkastelse.
har inte sett ens de vekaste vika öronen bakåt i en ryggtransport för figgen är ett hot dels för den har ryggen i mot o aldrig kan lägga anspäning mot hunden.

Sen om du inte gillar Jucan är helt okej för min del.. Jag gillar den skarpt.

bara ta min egen som också är taight o aktiv heller inga stå öron i bevakningarna. men viker inget för en figurant iaf.
Så du får nog tänka till en gång till.

http://kullin.teliaweb.se/suren fan.jpg
http://kullin.teliaweb.se/jaakari_wilfried.jpg
http://kullin.teliaweb.se/jakkari_skydd_talt.jpg
http://www.grammozis.de/ElluteTrain1.JPG

Jag har inte skrivit att Jucan är en dålig hund, jag har aldrig träffat den hunden och kunnat bedöma med egna ögon hur den fungerar allmänt och träningsmässigt. Därmed tycker jag inte att jag har rätten att säga att hunden är dålig, alla som tävlar med hundar vet att det kan vara lite av rysk roulette ibland. Det är inga maskiner vi håller på med, även hundar kan ha dåliga dagar och även hundar kan få "hjärnsläpp" och göra som de själva vill. Det är även otroligt många hundar, speciellt i högre klassnivåer som lärt sig skillnaden på träning och tävling. På tävlingar korrigeras de inte för sina felsteg utan föraren är tvungen att stå passiv och koka inombords över hundens olydnad - på träning kan de gå perfekt och vara värda poäng långt över maxpoäng eftersom de vet att de korrigeras. Detta gäller nog framförallt dessa så kallade "icke optimala tävlingshundar".

Det jag ville poängtera var att man lätt får en felaktig bild av hunden om man bedömer den utefter filmer och bilder.

För att bedöma huruvida en hund är bra bör man se till helheten och inte bara till tävlingsfilmer. Man kan även kolla alla hundens tävlingsresultat och därmed dra en sorts "medelväg" på hur pass jämn hunden är. Helst ska man se hunden själv på nära håll eftersom MH ofta är missvisande, speciellt MT kan vara missvisande - åtminstone av gamla modellen då hundar som gått igenom MT som extremt stabila och coola hundar underkänts med låga poäng och därmed verkat som de varit kassa eftersom de inte blivit godkända och därmed jämförs med de verkligt dåliga hundarna som INTE blivit godkända på grund av rädslor bland annat.

Angående Jucans vikande öron på BSP-filmen så pratade jag inte om ryggtransporten utan sidotransporterna där hunden riktar sig mot figuranten men fortfarande har vikta öron. De bilder du visade upp som exempel är normala och fina bevakningslägen där hunden visar attityd - de bilderna visar huvudena i ett visst läge när hunden sträcker upp nosen maximalt mot figurantens ansikte och då åker öronen automatiskt ner mot nacken men när nosen pekar rakt fram då är öronen resta. De flesta IPO hundarna studsar mer eller mindre och då ser man att öronen är riktade framåt hela tiden förrutom när nosen pekar rakt upp mot himlen. Jucans öron på BSP-filmen är vikta under hela bevakningsfasen - fast där kan man ju även misstänka andra orsaker till hundens inställning än att den viker sig för just figuranten om man säger så.

Men vet man inte att det KAN ligga andra orsaker bakom beteendet och bara går utefter det man ser på filmen är det lätt att få fel intryck. Så man bör nog inte nedvärdera hundar utefter filmer, då bör man ha mer fakta än ett par filmer att peka på.

För övrigt.....om nu VM och BSP är grejen och hundarna klarar konkurrensen där så borde de ju vinna SM lätt som en plätt. Varför deltar de inte ens då?

Det är lätt att skylla på bristande intresse, men kom igen...om man vet att man har stor chans att ta hem hela skiten nog sjutton ställer man upp.

Ska man sedan nämna kennlar så har ju DP en hund från en uppfödare som fått fram mängder med bra TJH ( och sedan en del skräp också, men de tar ju också chanser)

Jo förmodligen skulle de flesta "IPO-avlade" schäfrar kunna vinna SM rätt så enkelt om förarna hade haft intresse. Men dessa hundar är ofta väldigt högt temperamenterade och inte vad den "vanliga SM-räven" är van vid när det gäller schäfer. Många gamla schäfer-rävar har ju bytt över till BorderCollien nu, många förare har problem med att hantera de högtemperamenterade schäfrarnas ljudighet - vilket pipandet och ljudandet till 98% beror på förarens brister i att hantera hunden och varvar upp den onödigt mycket istället för att samla ihop hunden. Jag anser att den moderna SBK-attityden har en stor del i skulden av att förarna ofta inte kan hantera högtemperamenterade hundar med starka drifter i dagens läge. Det är för mycket mjuka-metoder och klickertänk i dag och det passar inte riktigt en extrem högtemperamenterad hund som ofta behöver tydliga ramar. Men det är naturligtvis en helt annan diskussion det här.:)

Jo förmodligen skulle de flesta "IPO-avlade" schäfrar kunna vinna SM rätt så enkelt om förarna hade haft intresse. Men dessa hundar är ofta väldigt högt temperamenterade och inte vad den "vanliga SM-räven" är van vid när det gäller schäfer. Många gamla schäfer-rävar har ju bytt över till BorderCollien nu, många förare har problem med att hantera de högtemperamenterade schäfrarnas ljudighet - vilket pipandet och ljudandet till 98% beror på förarens brister i att hantera hunden och varvar upp den onödigt mycket istället för att samla ihop hunden. Jag anser att den moderna SBK-attityden har en stor del i skulden av att förarna ofta inte kan hantera högtemperamenterade hundar med starka drifter i dagens läge. Det är för mycket mjuka-metoder och klickertänk i dag och det passar inte riktigt en extrem högtemperamenterad hund som ofta behöver tydliga ramar. Men det är naturligtvis en helt annan diskussion det här.:)

Det där håller jag däremot fullständigt med dig.

Dock för o tillägga så avkommorna efter Jucan har samtliga jag sett är ett 20tal iaf varit tysta i allt dom gjort trots man varvat upp dom det är ganska unikt. Många som sagt det om tiken min också att hon är så tyst bland annat folk kring klubbarna här o veterinären. Jääkäri däremot kan pipa men aldrig i arbete.

Det där håller jag däremot fullständigt med dig.

Dock för o tillägga så avkommorna efter Jucan har samtliga jag sett är ett 20tal iaf varit tysta i allt dom gjort trots man varvat upp dom det är ganska unikt. Många som sagt det om tiken min också att hon är så tyst bland annat folk kring klubbarna här o veterinären. Jääkäri däremot kan pipa men aldrig i arbete.

Jag har mycket sällan träffat bruksschäfrar som varit pipare på grund av dåliga nerver. De allra flesta hundarna som pipit har jag ansett skulle vara lätta att få bukt med - pipandet alltså.

Jag brukar säga att så länge hunden är tyst under arbete gör det inget om den piper i andra lägen. Många hundar har start-pip mellan momenten och det gör inte så mycket så länge den är knäpptyst efter kommandot, dessa start-ljud tyder oftast bara på stor arbetsglädje och förväntan. Däremot pipande under arbete då har föraren problem.;)

Man ska kunna varva upp hunden väldigt mycket utan att den börjar gå och pipa konstant, det jag menade var att okunniga förare oftast varvat upp hunden och sen inte klarat av att "packa ihop" hunden igen. On-Off läge kanske man kan kalla det. Att varva upp hunden behöver ju inte betyda att man hetsar upp den utan det räcker med att man LÅTER den varva upp sig själv under momentutförande som många ute på klubbarna gör idag. De korrigerar aldrig hunden utan tjatar på den eller försöker klicka in en tyst sekund vilket gör att hunden inte fattar något och varvar upp sig själv ännu mer.

Jag personligen hade korrigerat hunden fysiskt vid första pipet - nu vet jag att fysisk korrigering ofta är ett känsligt ämne på forum. Men det behöver inte vara för att få hunden att känna smärta, det räcker ofta med att bara röra hunden för att den ska komma ur balans. Då blir den oftast tyst - nu menade jag inte man smeker hunden till tystnad om någon nu skulle tro det. En korrigering i avsikt att hunden kommer ur balans i det den håller på med och lugnar ner sig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har mycket sällan träffat bruksschäfrar som varit pipare på grund av dåliga nerver. De allra flesta hundarna som pipit har jag ansett skulle vara lätta att få bukt med - pipandet alltså.

Jag brukar säga att så länge hunden är tyst under arbete gör det inget om den piper i andra lägen. Många hundar har start-pip mellan momenten och det gör inte så mycket så länge den är knäpptyst efter kommandot, dessa start-ljud tyder oftast bara på stor arbetsglädje och förväntan. Däremot pipande under arbete då har föraren problem.;)

Visst är det så. Men tycker ibland man ser en del Schäfrar som är tempade men nerverna inte riktigt håller ihop speciellt dom som är blandning mellan bruks o show men även en del bruks avlade. Många som inte kan koppla av heller det är ju också lite problem med nerverna då.
Jääkäri kan pipa till precis innan han sticker i flykten och modprovet. eller precis när vi startar friaföljet o såna saker men helt tyst under momenten.Så där accepterar jag pipen ser det som ganska postivt istället.

Visst är det så. Men tycker ibland man ser en del Schäfrar som är tempade men nerverna inte riktigt håller ihop speciellt dom som är blandning mellan bruks o show men även en del bruks avlade. Många som inte kan koppla av heller det är ju också lite problem med nerverna då.
Jääkäri kan pipa till precis innan han sticker i flykten och modprovet. eller precis när vi startar friaföljet o såna saker men helt tyst under momenten.Så där accepterar jag pipen ser det som ganska postivt istället.

Jovisst kan det finnas nerver inblandade också. Men när jag köper en hund räknar jag med att den inte har någon OFF-knapp. Jag köper helst en hund som inte har någon OFF-knapp överhuvudtaget, det är så lätt att lära in det hos hunden att när man är hemma eller liknande då slappnar man av.

Många glömmer nog bort det avseendet när de köpt en bruksschäfer som är högtemperamenterad, att de förmodligen bör lära in OFF-knappen redan när hunden är liten och inte låta den gå runt som ett tiger i trång bur så fort föraren stannar för att prata med någon. Exempel på att lära in avslappat beteende är ju att platsa hunden under passiva stunder när man pratar med andra, att den ligger där ensam, ostörd och att den SKA vara tyst (om den börjar pipa). Senare kommer den hunden ju självmant lägga sig ner och vänta passivt när den lärt sig vad som förväntas av den.

När det gäller bruks-show är de ju oftast varken bra eller dåliga enligt min mening. De passar nybörjare som vill komma högre än Godkänd lägreklass eller IPO1 t.ex. Deras nerver beror förmodligen på att de är korsade på ett i mitt tycke besynnerligt sätt, att korsa en utställningsavlad schäfer med högtemperamenterad bruksschäfer är som att korsa en bordercollie med en annan ras som har dåliga nerver -långhårig collie kanske? Man vet inte vad man får, hunden vet förmodligen inte själv hur den ska bete sig alla gånger - energi och dåliga nerver, hur ska den göra sig av med energin när den kanske inte vågar fullt ut alla gånger. Då kan man ju alltid pipa och skrika lite.:rofl:

Detta känns lite underligt men vilken kovändning det blev, är precis så jag också vill ha det. äntligen nån som är med :laugh:
Hellre för mycket än för lite så man får dämpa än höja hela tiden. Det ska bara vara upp till mig som hundförare vart slut målet hamnar aldrig hunden.

Lydnad: http://www.youtube.com/watch?v=FMBZHdTwJp8

Skydd: http://www.youtube.com/watch?v=GQCRm5YPc0U

Jag talar redan om vad jag vet, jag bedömde Jucan utefter filmerna precis som du bedömt andra hundar utefter filmer. Du bad mig förklara varför jag inte hade gett Jucan gott betyg utefter BSP-filmerna i Meppen. Du fick ditt svar - tråkigt att de inte passade dig. Det passar att såga andra hundar men inte att få höra kritik om den hund som du har som favorit?

I filmen där skyddet går har han vikta öron mot figuranten i sina bevakningar och transporter. Det ser ju vem som helst som kan det minsta lilla om hund och dess hundspråk.;)

Vilken gräslig lydnad! Ännu värre var det nästan i skyddet när hunden springer till domaren. Föraren får ju inte ens kontakt med hunden för att bryta att den är låst på domaren. Vilket jag ser det som att hunden helt klart kör sitt race. Att föraren ändå släpper hunden trots fokusering ser jag som ren idioti.

Tillägger att jag fått höra att Molars också avlar på klihundar. Något som får mig att backa ett steg eller två ifrån deras verksamhet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på vad som är rimligt att betala för en renrasig hund som är resultatet av en genomtänkt avel. Vad anser ni? Inom de...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 048
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hiss eller diss - del 6
  • Livskristråden