Vad är du villig att betala för din valp?

Sv: Vad är du villig att betala för din valp?

Vad skall föräldrarna ha uppnåt för kriterier då?

Jag är nog en lite annorlunda valpköpare. Men givetvis ska föräldarna vara mentalt sunda och dessutom ska det gå och kolla upp vad de har haft för sjukdomshistoria samt inte ha några genetiska fel av sort som kan ge lidande för avkomman. De ska vara av bruksmodell och gärna ha jobbat som tjänstehundar e d. Jag är inte ens främmande att köpa en avkomma från två olika raser bara alla dessa kriterier uppfylls. Har faktiskt erbjudit ganska mycket för en korsning men fick tyvärr inte köpa henne då uppfödaren hade sparat henne till sig själv. Jag behöver inte ha en SKK-registrerad hund då det som jag ska ha hunden till inte kräver det.

Men om den rasen ligger på 14000-15000 så är det gängse pris. Skulle du betala 30-40 procent mer än 15000 kronor utifrån den situation som jag beskrev ovan.

Du hittar mao en bra kennel med "rätt" kull, men det finns nästan lika bra eller lika bra alternativ.

Som jag ser det så ligger gängse valppris på runt 10 000kr och det var det jag var inställd på att lägga på nästa hund. Nu har jag hittat RÄTT kull och även om det är av en helt annan ras eller vilken anledningen egentligen är, så ligger ju priset ca 5 000kr mer än vad jag ursprungligen tänkt mig att ge. Och då har jag tittat på de, i mina ögon, bästa kennlarna som råkar tar 15 000kr per valp (MH, HD-röntgen ingå då) och det finns inte "nästan lika bra eller lika bra alternativ". Det finns så få uppfödare och tittar man på hälsostatistik m.m. är det ett mycket fåtal som sticker ut som riktigt bra. Bland dem har jag nu hittat en kull av helt rätt linjer, av den typ jag vill ha och med en mycket seriös uppfödare. Blir det inte en valp ur denna kull får jag troligtvis vänta år på nästa "lika bra" tillfälle. Ja, jag är kräsen den här gången. :)
Det finns andra kennlar som ligger lägre. Gängse pris inom rasen är nog mer 13-15 000 (gissar).

Så det beror ju helt på vad du menar med vilken gräns man ligger över. Vad man tänkt sig att ge eller snittpris för rasen i sig. Hade man velat ha 17-18 för just den här kullen jag kikat på hade jag varit beredd att betala det också och då hade det landat på bra mer än jag först tänkt mig.

Som jag ser det så ligger gängse valppris på runt 10 000kr och det var det jag var inställd på att lägga på nästa hund. Nu har jag hittat RÄTT kull och även om det är av en helt annan ras eller vilken anledningen egentligen är, så ligger ju priset ca 5 000kr mer än vad jag ursprungligen tänkt mig att ge. Och då har jag tittat på de, i mina ögon, bästa kennlarna som råkar tar 15 000kr per valp (MH, HD-röntgen ingå då) och det finns inte "nästan lika bra eller lika bra alternativ". Det finns så få uppfödare och tittar man på hälsostatistik m.m. är det ett mycket fåtal som sticker ut som riktigt bra. Bland dem har jag nu hittat en kull av helt rätt linjer, av den typ jag vill ha och med en mycket seriös uppfödare. Blir det inte en valp ur denna kull får jag troligtvis vänta år på nästa "lika bra" tillfälle. Ja, jag är kräsen den här gången. :)
Det finns andra kennlar som ligger lägre. Gängse pris inom rasen är nog mer 13-15 000 (gissar).

Så det beror ju helt på vad du menar med vilken gräns man ligger över. Vad man tänkt sig att ge eller snittpris för rasen i sig. Hade man velat ha 17-18 för just den här kullen jag kikat på hade jag varit beredd att betala det också och då hade det landat på bra mer än jag först tänkt mig.

Fast 40 procent över ett gängse pris på 15000 borde vara en summa på 21000 kronor. Det är principen jag funderar över. Ett (i mitt tycke) ganska stort påslag för en kull som är bra.

Var går smärtgränsen då? *allmän fråga* Vad är rimligt för en hund? Jag menar, det är betydligt billigare att föda upp en hund än tex. en häst.

Jag kan ärligt talat säga att jag aldrig skulle lagt 30 000 kronor på en egen import som Zoya, men då är jag heller inte uppfödare.

/.../
Det som hände var att alla setteruppfödare som har en seriös uppfödning höjde valppriset till 10000kr. Jag tycker inte det är försvarbart att sälja en valp för 15-30000kr. Ok om man köper en hund utomlands och importerar så hamnar man upp mot dom summorna eller mer, men då ska man se till att det är en champion innan den hunden är här i sverige.
Nog tycker jag att uppfödaren ska sätta ett rimligt pris oavsett rasklubbarnas rekommendationer, med tanke på att vissa rekommendationer är uråldriga och ur tiden.Som många av er här påstår så är det mer regel att en uppfödare tar 10000kr för en valp som är sämre än valpar i övrigt. Ni som är duktiga på prissättning, vad ska en valp kosta i inköp? I dagens sverige då det är finanskris och skenande arbetslöshet? Ska man verkligen betala upp till 30000kr för en valp? Jag menar, den valpen kan lika gärna få hd-fel, epilepsi m.m. Ingen kan ha koll på vad som finns i linjerna och grejen är den att det kan poppa upp precis vad som helst om man gör en parning som man tror blir bra men det bara blir total katastrof för att man inte fått rätt information från början.
Jag är själv inte beredd att betala mer än gängse pris som uppfödaren har satt på en valp oavsett om den ska gå i sällskap eller avel. För det är ingen som vet om den lilla valpen duger till avel den dagen då det är dags.

Bra frågor du ställer! :bow: Samtidigt låter det inte rimligt att dina uppfödarkollegor höjde sina priser bara för att du gjorde det. hade de också särskilda meriter - eller drog de bara fördel av att du hade banat väg?

Med tanke på finanskrisen och att höga priser på renrasiga hundar driver upp priser på blandraser däe människor helt utan skrupler tjänar grova pengar, så tycker jag att det är rimligt att ifrågasätta uppfödarkostnad i relation till förväntad vinst.

Skall hunduppfödning över huvud taget vara vinstdrivande? Vems syften gynnar det?

Vinsten är olika inom alla raser, eftersom man får lägga ut olika mycket på meritering, inköp och hälsotester.

Om jag ska räkna lite grovt på min kommande kull så har jag nu, innan dom är födda, lagt ut ca 70 000 kr för att få den kombinationen jag velat uppnå. Då har jag fått köpa in hundar, ställt ut, gett dom mat och försäkring, tagit prover etc.
När dom sen är till salu, kommer jag att ha lagt ut ytterligare 15 000 kr minst. Det blir ca 85 000 kr alltså. Har jag tur får jag kanske 7-8 valpar sålda till fullt pris, vilket ger en vinst på ca 10 000 kr. Som då ska gå till ytterligare meritering, underhåll av hundar etc. Och det måste sen köpas in nya hundar längre fram för att kunna avla vidare.

Så vinsten är då inte enorm för min del i alla fall, och inte för dom flesta andra uppfödare heller. Bara dom som säljer många valpar till skyhöga priser, och inte har många hundar hemma eller importerar mycket, eller har svindyra hälsotester att göra exempelvis.

Bara en tanke, som kom av din sista rad där.

Nu får jag kanske förtydliga mig lite. Jag menar inte att starta en (ny) diskussion hurvida det är lönsamt att föda upp hundar eller ej. Jag förstår att olika raser av olika anledningar har olika prissättning. Dels pga om det finns friska djur att avla på inom landet, marknadens önskemål etc etc.

Det du talar om handlar också om dina ambitioner och som sagt, jag har inget emot uppfödare som satsar. Frågan är om dessa ambitioner tillåter dig att lägga på 30-40 procent på de riktpriser som finns inom din ras? Skulle valpköparna vara villiga att betala för det?

Kanske är jag idealist, men jag önskar mig en uppfödare som är passionerat intresserad av sin ras och ser uppfödningen som en hobby som gärna får gå runt, men ibland kan få kosta lite också.

På så sätt känns det i alla fall för mig som om uppfödaren gör rätt prioriteringar. Jag tycker absolut att han/hon förtjänar en liten extra slant för väl utfört jobb, men om drivkraften framför allt är egot och att slutdeklarationen skall hamna på minst en ordentlig plussumma varje år - då är jag inte lika övertygad längre.

Jag tänker närmast på den chihuahua-hysteri vi har haft de senaste åren. Att ta 20 000 kronor för en valp bara för att man kan, känns inte etiskt riktigt. Om inte det är så att uppfödaren verkligen haft stora, stora utgifter med parningar, meriter, foder, uppfödning etcetera.

varför skulle egentligen hundbranschen vara annorlunda än hästaveln? Den som sålt en fölunge vet att det sällan ens går ihop ekonomiskt. Stoets driftskostnad under dräktigheten överstiger ofta den summa du kan få för en 6 mån fölunge.

Så ser det ut för alla uppfödare. Man ska ut med en massa pengar och en parning stannar inte bara vid parningsavg och levande valpavgifter, Resor tillkommer, veterinärvård, avmaskningar m.m. Första kullen går man ALLTID back på. Jag jag tippar på att man går back hela vägen om man inte är en valpfabrik. Dom enda som tjänar pengar på hundavel är faktiskt blandrasuppfödare för dom slipper meriteringar, resor, hälsoundersökningar, registreringsavg, m.m.
Ska man dra aiia utgifter på 1 år på en aktivt tävlande kennel där alla hundar tävlas så tror jag faktiskt att det rör sig om kostnader på runt 70000kr-100 000kr/år om man lägger till parningar, resor m.m. Och likt får man bli sittandes med valpar. Kul.. typ not.

Prinsessfeminist Att dom andra höjde priset berodde på att dom äntligen vågade ta betalt. Och så var det många som hade parat med världsvinnaren och surfade på den vågen. Jag är kärringen mot strömmen och satsar på kvalite istället för vinnare..

En aktiv familjehund, helt enkelt - men av så god kvalité som möjligt.
Men vad behöver du för typ av kvalitet som du inte kan få för gängse pris?

Om du inte är ute efter att tävla seriös lydnad, eller annat, inte ute efter att avla på hunden och inte ute att vinna alla utställningar du deltar i, vad är det då du vill ha? Varför behöver du den där extra kvaliteten? Den kvaliteten är ju om ingenting annat helt bortkastad på dig.

Det är likadant med hobbyryttare som tävlar 90 cm - 1 m ett par gånger om året och äger en häst för flera hundratusen med superstam och kapacitet över det vanliga. Det är bortkastat på sådana ägare!

Jag förstår absolut om man som uppfödare eller som aktivt tävlade inom någonting vill ha toppkvalitet och linjer utöver det vanliga, men en familj som söker en aktiv extramedlem till familjen behöver inte alls de linjerna. Varför kasta pengar i sjön? Låt någon som "behöver" kvaliteten få köpa den hunden istället. Det är ju inte så att toppvalpar föds i parti och minut.

Första kullen går man ALLTID back på.
Det var det dummaste jag hört på länge. Klart att man tjänar pengar som uppfödare, det är ju knappast så att vi som föder upp betalar för att alla andra ska få valpar liksom. Även vi som är måna om meritering, bra foder, avmaskningar mm tjänar på våra kullar. Annars är det ju absolut dags att höja priset på sina valpar.

Min ena tik fick sin första kull i januari. Om jag tänker på vad hon har kostat mig under hela sitt liv (inkl inköp, foder, försäkringar mm) så gick jag fortfarande plus på den kullen.

Ska man dra aiia utgifter på 1 år på en aktivt tävlande kennel där alla hundar tävlas så tror jag faktiskt att det rör sig om kostnader på runt 70000kr-100 000kr/år om man lägger till parningar, resor m.m. Och likt får man bli sittandes med valpar.
Men då är man helt fel ute, enligt mig. Tävlar man så mycket med alla hundar och det ändå går så dåligt att man har valpar kvar så får man banne mig se till att sluta tävla eller träna mer så att man får resultat! Och man måste verkligen se till att sluta föda upp hundar som ingen vill ha, varför avlar man ens om det inte finns köparunderlag? Det är ju högst oseriöst!

Och sen kan man ju inte räkna in alla hundarna i en kennel till uppfödning, då alla inte ingår i uppfödningen. Tävlande hundar som inte någonsin ska vara i avel är ett helt annat konto än avelshundarna. Man får inte blanda äpplen och päron och sen fråga sig varför det inte blev äppeljuice.

Senast ändrad:

Men vad behöver du för typ av kvalitet som du inte kan få för gängse pris?

Om du inte är ute efter att tävla seriös lydnad, eller annat, inte ute efter att avla på hunden och inte ute att vinna alla utställningar du deltar i, vad är det då du vill ha? Varför behöver du den där extra kvaliteten? Den kvaliteten är ju om ingenting annat helt bortkastad på dig.

Det är likadant med hobbyryttare som tävlar 90 cm - 1 m ett par gånger om året och äger en häst för flera hundratusen med superstam och kapacitet över det vanliga. Det är bortkastat på sådana ägare!

Jag förstår absolut om man som uppfödare eller som aktivt tävlade inom någonting vill ha toppkvalitet och linjer utöver det vanliga, men en familj som söker en aktiv extramedlem till familjen behöver inte alls de linjerna. Varför kasta pengar i sjön? Låt någon som "behöver" kvaliteten få köpa den hunden istället. Det är ju inte så att toppvalpar föds i parti och minut.

Tänkvärt! Du har absolut rätt. :bow:

Det är förmodligen så att jag vill ha möjligheten att avla - om det visar sig vara en bra hund. Jag vill också delta i utställningar - om det visar sig vara en bra hund. Vidare vill jag kanske också tävla/träna något speciellt - om det visar sig att hunden har anlag och intresse.

Och då, som sagt, då får jag kanske räkna med att betala för den möjligheten.

Kanske är det så att jag som valpköpare blivit bortskämd med att alla hundar kostar lika mycket, så därför kan jag vara kräsen med vilken uppfödare jag vill ha, utan att känna att jag behöver betala extra - för det som kanske är extra?

Och toppvalpar, de föds verkligen inte i parti och minut. Jag vet inte ens om det som ser ut att kunna bli bra ens kommer att bli "toppvalpar".

Tack för dina reflektioner, jag behöver verkligen tänka till lite.

Det var det dummaste jag hört på länge. Klart att man tjänar pengar som uppfödare, det är ju knappast så att vi som föder upp betalar för att alla andra ska få valpar liksom. Även vi som är måna om meritering, bra foder, avmaskningar mm tjänar på våra kullar. Annars är det ju absolut dags att höja priset på sina valpar.

Min ena tik fick sin första kull i januari. Om jag tänker på vad hon har kostat mig under hela sitt liv (inkl inköp, foder, försäkringar mm) så gick jag fortfarande plus på den kullen.

Men då är man helt fel ute, enligt mig. Tävlar man så mycket med alla hundar och det ändå går så dåligt att man har valpar kvar så får man banne mig se till att sluta tävla eller träna mer så att man får resultat! Och man måste verkligen se till att sluta föda upp hundar som ingen vill ha, varför avlar man ens om det inte finns köparunderlag? Det är ju högst oseriöst!

Och sen kan man ju inte räkna in alla hundarna i en kennel till uppfödning, då alla inte ingår i uppfödningen. Tävlande hundar som inte någonsin ska vara i avel är ett helt annat konto än avelshundarna. Man får inte blanda äpplen och päron och sen fråga sig varför det inte blev äppeljuice.

Jag tycker du har rätt. Självklart kan man inte räkna de hundar man har som sällskap på "avelskontot".

Sedan beror det lite på ras också. Att föda upp tre chihuahua-valpar kostar nästan ingenting i foder och säljer man dessutom valpen för mer än det dubbla som en setter kostar så har man såklart gjort en ordentlig vinst. Men är den rimlig? Det beror lite på hur man ser på djurförsäljning kontra marknad etc.

Det jag vänder mig mest emot är nog den kartellbildning som verkar råda uppfödare emellan.

Jag vet uppfödare som får kritik för att de har mer moderata priser och därmed skulle förstöra för den som är ute efter mer pengar. Det känns inte sunt, tycker jag.

Att föda upp tre chihuahua-valpar kostar nästan ingenting i foder och säljer man dessutom valpen för mer än det dubbla som en setter kostar så har man såklart gjort en ordentlig vinst. Men är den rimlig? Det beror lite på hur man ser på djurförsäljning kontra marknad etc.
Men titta på bara omkostnader och intäkter för själva kullen, inte meriteringar mm. Det kostar precis lika mycket att vaccinera en stor valp som en liten valp. Samma sak med chippning. Registreringskostnaderna är precis lika mycket oavsett ras också.

Så jag hade 3 st valpar á 15.000:-, vilket blir 45.000:- i inkomst. Utgifterna jag hade var: 2000:- språng och 2000:- levande valp,
2500:- självrisken när Stacey behövde dropp för att återfå styrkan efter första valpen som var skitjobbig,
foder kanske 500:- allt som allt,
chippning, vacc och vet bes säger vi för enkelhetens skull kostade 1000:-/valp.
Reggningen kostade 355:-/valp. Nu är vi uppe i 11.065:-.
Resor mm på det, säg 1000:- för att göra det enkelt mer än så är det inte men då bor vi centralt och har nära till Blå Stjärnan. = 12.065:-.
Nu hade jag ju redan kompostgaller och sånt, men säg att man lägger 2000:- i tillbehör, inkl leksaker till valparna ifall det behövs.

Då är jag uppe i 14.065:-. Alltså en vinst på 30.935:- för chihuahua med 3 st i kullen. Jag tror inte att jag har glömt någon kostnad, men upplys mig gärna om jag har gjort det.

Då tar vi en kull med settrar. En röd irländsk setter kostar ca 8000:-. Så får den i en normal kull 5-10 st, men det är inte ovanligt att de är ca 12 st. Men säg att tiken får 7 st valpar då.
Det är 56.000:-. Nu säger vi bara för att jag hade vet kostnader att denna tiken också får det. Då är man -2.500:- i självrisken.
Språng säger vi kostar 2000:- språng och 1000:-/levande valp för en setter. Rätta mig någon om jag har fel. Då är vi uppe i 11.500:-.
Vacc, avmaskning och chippning säger vi kostar 1100:-/valp (tar i lite då de behöver mer avmaskningsmedel än vad mina behövde). Vi är uppe i 12.600:-.
Sen är det reggning på det 355:-/valp * 7. Vi är nu uppe i 15.085 kr.
Tillbehör kostar 2000:- säger vi. 17.085:-.
Resor 1000:-
Sen säger vi att maten kostar 1000:-/valp bara för att ta i. Då är vi uppe i 25.085 kr. 56.000:- minus 25.085:- = 30.915:- vinst på de 7 st settervalparna.

Jag tjänade med väldigt liten marginal mest pengar. Men då har jag överdrivit settervalparnas foderintag ganska så bra också, för att inte få några argument att de skulle äta för mer än vavvorna.

Det jag vänder mig mest emot är nog den kartellbildning som verkar råda uppfödare emellan.
Det gör jag också. Det är dessutom olaglig kartellbildning av rasklubbarna att ha rekommenderade priser. Och förutom att det är olagligt så bidrar det till att marknaden inte sållar sig själv, dåliga valpar kostar lika mycket som bra, vilket inte gynnar att aveln går frammåt!

Senast ändrad:

jag vill tävla SM med nästa hund, så ja, jag kan tänka mig att betala mer än normalpris för rasen om jag hittar en valp som jag tror mycket på. jag har hittat några intressanta tikar som har håller lite koll på hur de/deras valpar utvecklas och skulle en av dem paras med en kanonhane vid en tidpunkt som passar mig så slår jag till. inköpspriset är ju en så futtig del av vad den kommer kosta mig resten av livet.

för en vanlig sällskapshund som inte är till utställning är det tveksamt om jag hade betalat mer. jag räknar liksom med att alla hälsotester är gjorda när jag betalar fullpris och att föräldrarna är bättre än genomsnittet i rasen. annars har de inte i aveln att göra öht.

kan tillägga att jag absolut tycker att en uppfödare ska kunna gå runt på sin avel, men jag ser nog inte inköp av hundar som en del det hela. man köper väl hunden till sig själv i första hand, inte för att kunna leverera perfekta valpar.

Jag har länge undrat hur det kommer sig att kullar med "kanonstam" går för samma pris som kullar med medioker stam, bara för att det är rasens gängse pris..
Det borde ju vara mer efterfrågan på hundar som har prestationstam, iaf. hos tävlingsfolk & hos uppfödare!?

När jag köpte hund kollade jag inte ens priset - det bad jag om dagen innan jag skulle hämta valp så jag visste hur mycket valuta jag skulle växla (norsk import). För mig var pengarna det minsta bekymmret utan en bra uppfödare och rätt ras var några av mina kriterier:p

Men svar på frågan är nog att jag inte kommer köpa in hundar i mycket hög prisklass ( 20tusen och uppåt). Jag tycker helt enkelt inte dem lever länge nog och jag varken tävlar eller ställer ut så för min del tror jag bra avel ändå kan hålla sig till dagens hyffsade priser! :)

Ja, så kan det se ut om man inte har minst 60 mil till varenda tävling och parning. Under julhelgen förra året under parningsresan körde vi 250mil för att det visade sig att tiken gick in i höglöp först under dag 18-19. Vi åkte ner på dag 13 för att vara säkra på att hon skulle vara under höglöp vid tidpunkten. Dessa differenser är väldigt svåra att räkna ut själv om man tar sin första kull. Så kom utstryket och blodprovet till på 900kr på ultuna när vi var nere och funderade på dag 17 om vi missat höglöpet. Vi hade gratis boende och mat, men alla dessa resor mellan alla övernattningar och parningar var helt osannolika.
Min tik fick 7 valpar varav 5 överlevde. Så hade jag ett toppenavtal med hanhundsägaren så hon skulle ha 4800kr totalt. Ja, så kom tiden då hon var dräktig och skulle äta foder och har man 3 hundar och 1 tik är dräktig så var foderkostnaden på 1800kr/månad tills hon fick valparna. Som högst låg foderkostnaderna på 2800kr/månad (5 månader). Alla försäkringar räknar jag in och då är man uppe helt plötsligt på 1050kr/månaden under 6månaders tid. Just det.. dolda fel försäkringen tillkom på 600kr. När det väl var dag att leverera valparna så hade ALLA valpköpare dragit sig ur. Sista dagen innan leveransen. Ja, vad gör man då? Skickar en valp på helfoder, dvs inga pengar in, andra hunden for på halvfoder.. hoppsan.. det kom in 5000kr där.. och 3:e åkte iväg vid 6 månader så jag fick äntligen in 10 000kr.
Så hela valphistorien blev bara en förlust affär och det är inga dåliga hundar jag har.
Jag har räknat ut att mina hundar förra året kostade minst 50 000kr. Pch då har inte ens tikarna tävlat och valparna ställdes ut första gången under sensommaren hösten 2ggr var.
Så kom inte och säg att man tjänar pengar på att föda upp hundar.

Jag kan ärligt talat säga att jag aldrig skulle lagt 30 000 kronor på en egen import som Zoya, men då är jag heller inte uppfödare.

Det är många som tycker att jag är helt galen som investerat i en så dyr hund (bl.a min egen sambo ;) ) me så är jag inte helt normal när det kommer till hundar heller :banana:
Dock fick jag ju själva hunden billigare än resten av valpköparna - många uppfödare säljer ju hundarna som ska på export lite billigare för att det alltid tillkommer så mkt extra kostnader, lite goodwill sådär. På min hund kostade flygresan från andra sidan jordklotet nästan lika mkt som själva valppriset t ex.

Ja, jag ser det ju som att jag har tagit in nytt blod som förhoppningsvis ska gagna rasen så småningom, förutsatt att han är HD/AD-fri osv för annars har jag ju verkligen kastat pengarna i sjön ur den aspekten.

Men nej, för bara "en hund", dvs vilken hund som helst som är tänkt till sällskap, är jag inte beredd att betala vad som helst. Mer än 15.000 är jag nog inte beredd att betala tror jag. Å andra sidan tänker jag inte så längre - att jag bara vill ha en trevlig hund - utan förutom det så ska det helst vara kullens bäst (eller iaf en mkt fin en) med dessutom rätt stam.

Jo, så kan det ju se ut men du måste ju egentligen räkna alla dina utgifter när du snackar om vinst. Dvs vad dina hundar kostat dig under hela den tiden då du senast hade en kull valpar du gick med vinst på.

Sist jag skulle ha valpar la jag nog ut närmare 15.000 på allt (parningsavgift, blodprov, utstryk, färjeresa, bensin etc etc) och tiken gick likförbannat tom....

En uppfödarkollega åkte och parade i Holland - fick häcka där på hotell á 1000 kr/dygn i närmare en vecka innan tiken släppte till :crazy: , hon fick sedan 4 valpar varav en visade sig ha hjärtfel och fick avlivas vid 8 veckors ålder och en var krypt och fick säljas till halva priset samt en sattes ut på foder. Jag kan lova att hon gick ganska ordentligt back på den kullen..... det måste hon ju ta igen från nästa kull sen ju...

Men ok, visst tjänar man oftast en slant på hunduppfödning men så fet bom du påstår blir man verkligen inte på det... dessutom är dte ju ett jäkla jobb så man förtjänar faktiskt den pengen tycker jag....

Ja, så kan det se ut om man inte har minst 60 mil till varenda tävling och parning. Under julhelgen förra året under parningsresan körde vi 250mil för att det visade sig att tiken gick in i höglöp först under dag 18-19. Vi åkte ner på dag 13 för att vara säkra på att hon skulle vara under höglöp vid tidpunkten.
Men, varför lämnade ni inte kvar henne hos hanhundsägaren eller varför tog ni inte med honom upp till er?

Ja, så kom tiden då hon var dräktig och skulle äta foder och har man 3 hundar och 1 tik är dräktig så var foderkostnaden på 1800kr/månad tills hon fick valparna. Som högst låg foderkostnaderna på 2800kr/månad (5 månader).
/.../
Jag har räknat ut att mina hundar förra året kostade minst 50 000kr. Pch då har inte ens tikarna tävlat och valparna ställdes ut första gången under sensommaren hösten 2ggr var.
Men du kan ju inte räkna in de andra hundarnas kostnader som avdrag för vad dina uppfödningar drar in. Du blandar äpplen och päron!

När det väl var dag att leverera valparna så hade ALLA valpköpare dragit sig ur. Sista dagen innan leveransen. Ja, vad gör man då? Skickar en valp på helfoder, dvs inga pengar in, andra hunden for på halvfoder.. hoppsan.. det kom in 5000kr där.. och 3:e åkte iväg vid 6 månader så jag fick äntligen in 10 000kr.
Vad hände med 4:e och 5:e valpen då??

Och du har ju inte gått back på den hunden du lämnade ut på foder, den har du ju kvar rätten att avla på och faktiskt tjäna några kronor på sen när den är tillräckligt gammal.

Och varför producerar du valpar som ingen vill ha? Hur kan ALLA 5 st valpköpare dra sig ur samtidigt? Varför hade de inte betalat handpenning på hundarna när de tingades?

Så kom inte och säg att man tjänar pengar på att föda upp hundar.
Bara för att du inte lyckades så innebär det att ingen annan gör det. Men jag tycker att du har många luckor i din hantering av hela processen. Det är få människor som har råd att föda upp hundar för att andra ska få valpar, som jag skrivit tidigare det är inte många som hade fortsatt att föda upp ifall det bara kostade oss uppfödare pengar!

Senast ändrad:

Och varför producerar du valpar som ingen vill ha? hur kan ALLA 5 st valpköpare dra sig ur samtidigt?

Klandrar du henne för att hon inte var synsk eller vad...? Uppenbarligen fanns ju först ett intresse hos valpköpare. Inte direkt ett problem man känner igen om man föder upp chihuahuor kanske.

Det var nog många som hoppade av planerade valpköp iom den härliga finanskrisen och alla tusentals varsel...

Liknande trådar

E
Övr. Katt Jag är galen i Cornish rex och har seriösa planer på att bli ägare till en dylik varelse i framtiden. Visade glatt upp söta aliens på...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka