Vad är du villig att betala för din valp?

Sv: Vad är du villig att betala för din valp?

Klandrar du henne för att hon inte var synsk eller vad...? Uppenbarligen fanns ju först ett intresse hos valpköpare. Inte direkt ett problem man känner igen om man föder upp chihuahuor kanske.
Jag föder inte bara upp chihuahua, men nej, jag tycker att det är jättekonstigt att ALLA 5 st köparna drog sig ur på sista dagen! Först och främst undrar jag varför de inte hade betalat handpenning? Sen undrar jag vad som gjorde att samtliga drog sig ur. Att en eller två köpare på 5 st drar sig ur eller tvekar kan jag gå med på att skylla på finanskris, men att allihop drog sig ur kan jag inte skylla på det. Det finns gott om folk som har bra med pengar även under finanskriser och så dyr är inte en hund att man måste ta bort den kostnaden om man har en normal ekonomi.

Nej, du blandar äpplen och päron som påstår att man inte ska räkna in alla hundarna i sina kostnader. Nej, självklart inte om man har en hund som är kasserad och inte kan gå i avel, men dom flesta uppfödare har inte sådana hundar faktiskt.
Om du tar en brukskennel, så behövs alla individer där till något. Antingen är det en hane som meriteras upp för att kunna gå i avel, eller en tik som meriteras för att hon ska gå i avel eller redan gör det. Det brukar inte finnas mysiga sällskapshundar bara. Dom jag vet om som har icke brukbara hundar, är äldre individer som redn har gjort sitt för att få fram valpar i kenneln = dom har dragit in pengar dom med och ska alltså räknas med.

Jag själv har en avelshane, och en avelstik. Båda är inköpta för avel, och allt jag gjort med dom gör jag för att jag vill ha dom i avel. Således räknas alla deras kostnader in, för utom dom kan jag inte få dom valparna jag vill ha. När nästa tik finns här, kommer hennes kostnader att räknas med från dag 1 - för dom är ett måste för att hon i sin tur ska kunna få valpar i framtiden.

Och ja, det är en väldigt stor skillnad på att föda upp Chihuahua och andra "inneraser" faktiskt. För det första så kostar dom otroligt mycket mindre att hålla under övrig tid (Mina äter mat för över 1000 kr i månaden, gör inte din va?), valparna säljs för dyrare pengar och efterfrågan är enorm.
Större hundar säljs för ett antal tusen mindre oftast, kostar mycket mer att fodra och det går åt både mer saker och mer utrymme. Många behöver köpa en stor och dyrare bil, behöver bo stort för att få plats osv.

Enligt mig går det absolut inte att jämföra, som haft både Grand Danois och Fransk Bulldogg uppfödning inom familjen i över 10 år. Grandisarna säljes för ca 7000 kr mindre per valp, men kostar minst 10 ggr mer att ha hemma. När vi hade som flest hundar i kenneln, som alla bidrog med sina gener och behövde meriteras, så var enbart matkostnaden på ca 10 000 kr i månaden. Det var vad en valp kostade då, så för att gå plus minus noll skulle man alltså behövt sälja ca 20 valpar om året, medräknat lite meritering och försäkringskostnader också.

Hur menar du att dom flesta tjänar pengar på detta?

Hur menar du att dom flesta tjänar pengar på detta?
Men varför ta kullar på hundar som ingen vill köpa? Varför tillverkar man fler om de inte är lättsålda?

Jag förstår också att det kostar att meritera, jag är också helt med på att det kostar att ha de andra hundarna också. Men någonstans måste ju alla dra sitt strå till stacken. Hanen som är på väg upp kommer man få in pengar på sen. Tikarna får valpar och dra så in vad de kostar.

Sen får man inte blanda de som har ett stort utställningsintresse och åker på alla utställningar som finns, med att meritera sina hundar. Samma sak med annan tävling. Det är vissa tävlingar som anses vara meriterande, och sen är liksom resten bara plus i kanten. Vart drar man gränsen för en meriterad hund liksom? När man fått de flesta titlarna kanske man inte behöver tävlas så mycket mer? Eller?

Och ja, det är en väldigt stor skillnad på att föda upp Chihuahua och andra "inneraser" faktiskt. För det första så kostar dom otroligt mycket mindre att hålla under övrig tid (Mina äter mat för över 1000 kr i månaden, gör inte din va?), valparna säljs för dyrare pengar och efterfrågan är enorm.
Större hundar säljs för ett antal tusen mindre oftast, kostar mycket mer att fodra och det går åt både mer saker och mer utrymme.
Läste du min jämförelse på settervalparna och chihuahuavalparna??

Senast ändrad:

Jodå, jag läste din jämförelse men den stämmer bara till viss del. Du räknar bara på vad det kostar just kring valpperioden, inte all övrig tid. Det kostar som sagt kanske 300 kr i månaden att föda en liten hund, medan en stor kan äta för 1000 kr i månaden själv. Det kostar helt enkelt för mycket med stora hundar för att man ska tjäna på det, om man nu är seriös och lägger ner alla pengarna på att hitta lämpliga avelsdjur, genomföra hälsotester, tävlingar osv. Just för att dom faktiskt är himla dyra att hålla. Om man inte har valpfabrik hemma, för då tjänar man bra på det till slut.

Såg du ungefär hur mkt pengar jag spenderat hittills, för att få fram två matchande avelsdjur? Det är ju då alla fasta kostnader, plus inköpspris och meritering/hälsoundersökningar. Sen får man såklart räkna med veterinärkostnader av och till också.
Jag har 2 (Det är inte många för en uppfödare!) hundar, och dom kostar mig i genomsnitt 30 000 kr om året när allt vanligt räknas med. Grandisarna vi hade kostade ca 200 000 kr om året! Så är det att ha många stora hundar, som ska fixas med, äta mat, meriteras osv. Med tanke på att alla tikar måste vila mellan valpkullar osv, så blev det ca 2 kullar om året i snitt. Genomsnittet på vad man fick in i valppengar var 100 000 kr, minus vad det kostade att ha valparna i 8 veckor då.

Det handlar inte om att valparna är svårsålda, utan om utgifter och inkomster helt enkelt. Olika raser kostar olika mycket att ha och föda fram - oavsett om alla valparna alltid blir sålda eller ej. Man behöver absolut inte tjäna pengar på det, var min andemening. Många gör det faktiskt för att dom älskar rasen, det är deras stora intresse och dom vill förbättra den, inte i vinstdrivande syfte.

Angående meritering varierar det för mig lite med tävling eller utställning. Om man ställer ut kan jag anse att en hund är färdigmeriterad om den blir IntCh exempelvis, för man behöver ju inte ha precis alla titlar i världen. Däremot inom lydnad eller skydd kanske, så anser jag att tävlingarna behöver underhållas för att visa att hundarna så att säga håller måttet hela tiden, eftersom det är ren prestationsavel.

Om jag tar en uppfödarkollega till mig som exempel, så har h*n importerat 4 hundar för att få hit bra linjer som kan ge bra valpar. Det går loss på ca 35 000 kr per hund bara för att få hit dom då. Sen kostar dom för varje år som går också. Det kommer att ta lång tid innan alla dessa hundar är helt betalda så att säga.
Det kostar att ligga på topp ;)

Kanske är jag idealist, men jag önskar mig en uppfödare som är passionerat intresserad av sin ras och ser uppfödningen som en hobby som gärna får gå runt, men ibland kan få kosta lite också.

På så sätt känns det i alla fall för mig som om uppfödaren gör rätt prioriteringar. Jag tycker absolut att han/hon förtjänar en liten extra slant för väl utfört jobb, men om drivkraften framför allt är egot och att slutdeklarationen skall hamna på minst en ordentlig plussumma varje år - då är jag inte lika övertygad längre.

Det är kanske en generationsfråga eller något, men jag måste säga att jag håller fullständigt med dig här. :bow:

Sen har jag varit med tillräckligt länge för att veta att allsköns utgifter på "rätt blodslinjer", utställningsmeriter, hälsotester etc inte är någon fullständig garanti för att avkomman blir "perfekt" eller "optimal". Och även om enstaka valp blir superbra, så blir i alla fall aldrig alla valpar i kullen några "supervalpar". Så hur vet jag som köpare att jag får det jag betalar för...

Inte ens en normal-rutinerad uppfödare kan göra mer än en gissning (om än en kvalificerad sådan) när det gäller att plocka ut "kullens stjärna" före 8 veckors ålder. (Om extremt rutinerade uppfödare, som har 5-10 kullar om året, klarar det bättre vet jag inte för jag känner inga såna uppfödare).
Och förresten, vad är en "supervalp" egentligen?? För att vinna tävlingar, oavsett hundsport, krävs oändligt mycket mer än "rätt DNA". En skicklig handler/tränare kan lätt föra fram en ganske medioker hund till stora segrar. Medan en klåpare ganranterat misslyckas hur mycket h*n än har betalat för sin flotta valp.

Personligen skulle jag inte betala extra för att få en valp efter den eller den föräldern (som jag förstått att man gör inom hästaveln). Möjligen skulle jag kunna tänka mig att betala någon tusenlapp extra för att en valp uppfödd av en mycket rutinerad, erfaren och engagerad uppfödare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag föder inte bara upp chihuahua, men nej, jag tycker att det är jättekonstigt att ALLA 5 st köparna drog sig ur på sista dagen! Först och främst undrar jag varför de inte hade betalat handpenning? Sen undrar jag vad som gjorde att samtliga drog sig ur. Att en eller två köpare på 5 st drar sig ur eller tvekar kan jag gå med på att skylla på finanskris, men att allihop drog sig ur kan jag inte skylla på det. Det finns gott om folk som har bra med pengar även under finanskriser och så dyr är inte en hund att man måste ta bort den kostnaden om man har en normal ekonomi.

Vad hjälper handpenning om de ändå drar sig ur? Hundarna fortsätter kosta och de ska åter bli till salu.
Och jag skulle då aldrig ta handpenning och veta att valpköparen inte vill dra sig ur för då mister de sina pengar. Kanske de köper hunden och säljer den själv sen då istället.
Och jag skulle heller aldrig ta handpenning, för då har jag godkänt köpet och kan inte dra mig ur om man ska göra allt enligt reglerna.
Ska jag vara ärlig så har jag svårt för de uppfödarna som kräver handpenning. Känns som pengarna är viktigare än att valpen ska få det bra.

hej
personligen tycker jag att valppriserna tenderar till att bli mkt höga rent generellt, därav tror jag många tex barnfamiljer och unga köper billigare blandraser och då främjar denna avel som jag anser vara på vägen till nåt katastrofalt, man blir ju beklämd när man ser alla annonser på blocket tex.

jag skulle själv aldrig betala mer än 10.000 kr för en valp och tycker att
7000-9000kr är en mer lämplig nivå...

Gällande att tjäna pengar på valpuppfödning så visst går det ... men det kräver både skicklig planering, en utomodentlig marknadsföring SAMT det viktigaste, TUR:)

En valpkull kanske det blir bara några valpar och nånting händer så det blir vet.besök hit o dit. Nästa valpkull blir det en hel hög med valpar o allt går bra. Jag har en valpkull nu med en av våra mest populära raser o det är hur många valpkullar som helst på annons.

Jag har dock inga problem att sälja valpar, skulle nog kunna sålt lika många till utan större ansträngning:)

Ska jag vara ärlig så har jag svårt för de uppfödarna som kräver handpenning. Känns som pengarna är viktigare än att valpen ska få det bra.

o min åsikt är att de som snabbt betalar in handpenningen är de som är mest seriösa o intresserade.

jag har en valpköpare som velat på o där blir det inget helt enkelt...

o min åsikt är att de som snabbt betalar in handpenningen är de som är mest seriösa o intresserade.

jag har en valpköpare som velat på o där blir det inget helt enkelt...

Antar du ber om handpenning då, för då har de ju inget val än att betala in om de vill ha en valp.
Jag har iofs haft valpköpare som frågat om de ska betala handpenning, men jag har sagt nej.
Velar nån, så åker den ur listan direkt.

Vad gör du om en som betalat handpenning och du märker efter en tid att nä, detta känns inte rätt och vill inte sälja? Då står du där och kan inget göra om de kräver att få fortsätta köpet..

Antar du ber om handpenning då, för då har de ju inget val än att betala in om de vill ha en valp.
Jag har iofs haft valpköpare som frågat om de ska betala handpenning, men jag har sagt nej.
Velar nån, så åker den ur listan direkt.

Vad gör du om en som betalat handpenning och du märker efter en tid att nä, detta känns inte rätt och vill inte sälja? Då står du där och kan inget göra om de kräver att få fortsätta köpet..

Där måste jag hålla med dig, skulle aldrig begära handpeng.

Jag vet en uppfödare här nere som gör det och jag förstår henne till 100% hon föder upp Cane Corso och har extemt stora krav på köparen bara för att hunden inte ska hamna fel och rasen få dåligt rykte. Hon begär även 1500:- för att du ska hamna på väntelistan.

Är det alltså beroende på ras om det av andra anses "seriöst/oseriöst" att ta ut en handpenning :confused:

Är det alltså beroende på ras om det av andra anses "seriöst/oseriöst" att ta ut en handpenning :confused:

Nej men jag har större förståelse för att man tar ut en handpeng om man har en ras som anses som farlig. För då kan man ofta sålla bland de som bara vill impulsköpa och de som verkligen har tänkt till. Och att man ställer högre krav på dom som vill köpa en hund bara för att de inte ska hamna i händerna på någon som tycker att det är coolt att ha just den rasen att den sen inte kan hantera den för fem öre kan bli fruktansvärda följder.

Ex säljer du Cane Corso så har du hotet över dig att rasen kommer att bli förbjuden om något går snett så för att sålla ut oseriösa köpare som tycker att rasen är cool har vissa uppfödare valt den här vägen.

Säljer jag labbe så är risken minimal att någon köper den för att vara cool utan de köper den för att ha en familjehund/brukshund.

Hur menar du att det sållas bort olämpliga ägare genom processen att de som är intresserade först får betala för att ens hamna på intresselista och att de sedan dessutom utöver den betalningen får betala handpenning?

Hur menar du att det sållas bort olämpliga ägare genom processen att de som är intresserade först får betala för att ens hamna på intresselista och att de sedan dessutom utöver den betalningen får betala handpenning?

Det jag menar är att de som bara tycker rasen är cool drar sig för att betala 1500:- för att hamna på en lista. Vet att de först ska komma och kolla på hundarna och bekanta sig med rasen sen ringer hon upp. Är de fortfarande intresserade så får de betala för att hamna på listan. När sen valpen är född så så ska de betala 50% när de öppnar ögonen och drar de sig ur så får de inga pengar tillbaka.

Om det är rätt eller fel tja jag vet inte ärligt talat men förstår att hon känner att det är tryggare. Och de får även skriva på kontrakt att kan de inte ha hunden så ska den tillbaka till uppfödaren.

Pratade en del med henne på båten till Bornholm förra året och kan förstå hur hon tänker, hon är otroligt rädd för att rasen ska förbjudas i danmark (är danska) och har på alla sätt försökt se till att hennes hundar inte ska bidra till statestiken över kamphundar. Så hon sållar hårt bland de som är intresserade av att köpa en valp och har vägrat sälja valp till en del oavsätt vad de har varit villiga att betala.

. När sen valpen är född så så ska de betala 50% när de öppnar ögonen och drar de sig ur så får de inga pengar tillbaka.

:crazy: Det är i mitt tycke inte speciellt seriöst av en uppfödare att först ta 1500:- för att folk ska få hamna på intresselistan och därefter tar halva köpesumman som handpenning.
För att inte tala om att hon inte följer villkoren i skk's kontrakt och således kan bli anmäld dit om någon valpköpare har lite koll på vad som gäller.

:crazy: Det är i mitt tycke inte speciellt seriöst av en uppfödare att först ta 1500:- för att folk ska få hamna på intresselistan och därefter tar halva köpesumman som handpenning.
För att inte tala om att hon inte följer villkoren i skk's kontrakt och således kan bli anmäld dit om någon valpköpare har lite koll på vad som gäller.

Vilka villkor är det hon inte följer?

Som uppfödare får man enligt skk's kontrakt behålla 15% av totala valppriset om någon drar sig ur köpet och erlagt handpenning och med tanke på att hon tar 1500:- + 50% av valpppriset och inte betalar tillbaka en krona om någon drar sig ur köpet, så följer hon inte skk's kontrakt..

hon var ju danska så jag antar att skk's regler inte är särskilt intressanta för henne.

Som uppfödare får man enligt skk's kontrakt behålla 15% av totala valppriset om någon drar sig ur köpet och erlagt handpenning och med tanke på att hon tar 1500:- + 50% av valpppriset och inte betalar tillbaka en krona om någon drar sig ur köpet, så följer hon inte skk's kontrakt..

Okej :)

Lite OT men hur löser andra med raser som är klassade som farliga sållningen bland blivande valpköpare? Jag inbillar mig att man ställer hårdare krav på köparen än om man har en "ofarlig" ras. Det kan ju inte vara så kul som uppfödrare om man ser att ens hund har används på fel sätt :( måste vara en mardröm för vilken uppfödare som helst.

Jag tolkade det som att hon bor i närheten av Mitra, dvs att hon är danska, men bor i sverige.

Oavsett vilket land hon bor i anser jag förfarandet vara mindre seriöst.

Liknande trådar

E
Övr. Katt Jag är galen i Cornish rex och har seriösa planer på att bli ägare till en dylik varelse i framtiden. Visade glatt upp söta aliens på...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka