Vad kostar en bra bruksschäfer?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jenn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 17 239
Sv: Vad kostar en bra bruksschäfer?

Okej, tyckte bara det lät som du menade jag köpte en golden för han var söt:)

Tränar både lydnad och spår med honom, så nog allt får han jobba och inte bara se söt ut;)

Jag menar så här o det ska man ha klart för sig att det finns få golden som nånsin kommer prestera lika bra som en Schäfer. Dom finns men chansen o hitta en är bra mycket mindre.

Så köpa en Schäfer innebär alltså att man kommer kunna tävla på högre nivå utan problem även om man inte får den perfekta schäfern. Men o tävla på hög nivå med ex golden,rottweiler, labbar,risen,dobermann så krävs det att man måste hitta hundar i dom raserna i topp skitet på dom raserna.

Nu behöver du inte ta åt dig för jag vet inget om din hund så den kanske ligger där vad vet ja men detta är dagens sanning.

De beror ju på vad man vill att hunden ska prestera..
Jag har mött åskilliga schäfrar inte inte hållit måttet för tävling, iaf inte i de högre klasserna.

De beror ju på vad man vill att hunden ska prestera..
Jag har mött åskilliga schäfrar inte inte hållit måttet för tävling, iaf inte i de högre klasserna.

Det har jag med utan tvekan men jag kan hitta hundra åter hundra som slår de allra flesta andra hundar bara genom o vara medelmåttor. Medans dom andra raserna måste vara i topp skitet i sin ras.

Sen finns det oändligt mycket kräk bland schäfrar Men efter som den rasen är så otroligt stor så är det lätt o hitta hundar som skulle duga o tävla i elit med rätt hundförare.

Så det jag menade med det jag skrev kollar man upp lite grann o lägger 9000 så är chansen stor att man får en hund som lätt duger till det man tänkt sig vilket det inte alltid gör med en risen, rottweiler eller golden det är mycket större chansning där.

Menar inge illa om nån ras finns alltid trevliga inom de olika raserna.

Har ju haft en golden hemma nu i 2v som är bland det skönaste i hundväg jag mött. Så jäkla framåt o positiv som en hund ska vara men så få är det.

Senast ändrad:

Molars är ju en av kennlarna som Mrsscabtree prata om som tar 11.500:- vilket jag ser som helt förkastligt o köpa hund för dom pengarna med deras material i rastgårdarna.

Jag tycker att detta inlägg är lite märkligt.:confused: Är helt oinsatt i schäfer och schäferavel visserligen men menar du att de har undermåligt avels/hundmaterial? Var inne på deras hemsida och upplevde det som att de har ett seriöst upplägg. :confused:

Jag tycker att detta inlägg är lite märkligt.:confused: Är helt oinsatt i schäfer och schäferavel visserligen men menar du att de har undermåligt avels/hundmaterial? Var inne på deras hemsida och upplevde det som att de har ett seriöst upplägg. :confused:

Ja jag tycker dom har dåliga avelstikar för det priset man får betala för en valp.

Då finns det många kennlar som har roligare linjer o flera tusen billigare valpar.

Vet inte om du inte ser vad jag skriver det är billigare o para i Tyskland än i Sverige. De tar ca 5000:- i språng avgift i Tyskland.

.

Fast det kostar ju en del att åka ner också - inte bara själva parningsavgiften. Det måste man ju också ta mer i beräkningen.

Fast bor man i Skåne kostar det mindre att åka till Tyskland och para än vad det kostar att åka till Luleå och para, så det håller inte.

Ja jag tycker dom har dåliga avelstikar för det priset man får betala för en valp.

Då finns det många kennlar som har roligare linjer o flera tusen billigare valpar.

Aha:idea: Men handlar det inte om din personliga åsikt om vad som är en bra avelshund/roliga linjer och behöver då egentligen inte ha något med ren fakta att göra.

(Din åsikt får du självklart ha. Jag bara undrar om din åsikt är samma sak som sanning/fakta.)

Åsikter är väl aldrig ren fakta. Åsikter är ju alltid vinklade. Faktan får man söka själv genom statsistik, resultat osv.

Fast bor man i Skåne kostar det mindre att åka till Tyskland och para än vad det kostar att åka till Luleå och para, så det håller inte.

Det är sant, i själva resekostnaden men för att åka till Luleå behöver du ju inte förbereda med rabiessprutor, titerprov, pass etc och sedan med vet.besök inkl. dvärgbandmaskavmaskning innan hemresa.
Sen beror det ju naturligtvis på VART i Tyskland man ska också.

blir ju billigare ändå!

Hur menar du då? Om du tar i beräkningen det som jag skrivit här ovan och lägger till avgift för öresundsbron, färjeresa etc. Bensinen är dyrare i Tyskland (skriver inte hotellnätter etc för det har man ju antagligen om man åker från malmö till Luleå också.)

Vad kostar en schäferparning i Sverige då?

Vad är det som är dåligt med dessa avesltikar? De har ju fött upp många hundar så alla är väl inte av högsta klass, men det gäller väl de flesta som haft många kullar?
Såg en video på Molars tåke, verkar vara en hyffsad hund, bedömm själv,
http://www.mrpico.com/iponm2008.htm

behöver inte se film sett den live flera gånger.Den är bra men inge märkvärdig alls.

Jag får väl tycka vad jag vill eller har du nåt i mot det?

Jag tycker de har skitlinjer blandar utländska IPO-linjer med gammla hederliga svenska linjer det skär sig som en dålig bearanaise tycker jag.

De får fram enstaka bra hundar helt klart men de är få o det är sällan jag gillar en hel kull.

Detta är vad jag tycker. För dom pengarna de vill ha för en valp så skulle jag kräva mer hund det kan jag lova när jag kan gå ner 2000 - 2500:- o få det allra bästa Sverige har o ge på marknaden.

JO, klart du får tycka vad du vill;) De har ju fått fram en del hundar på hägre nivå, som tåke, och andra av deras hundar har ju använts en del i aveln, som molars dikko, så helt kassa är de väl inte förmodar jag.

Är det något fel att blanda svenska och andra linjer, de är det ju många
som gör, kustmarkens bland annat? Om tåke inte är något speciellt, vilka linjer och hundar i Sverige menar du är det bästa, och vad gör de så mycket bättre? Även din uppfödare har väl fött upp hundar som inte är så märkvärdiga, som hunden som diskuterades på en annan tråd.

Fått fram en del hundar på hög nivå ja visst har dom det ej sagt annat men det är för få o alldeles för osäkert om en hel kull bli bra eller inte för att jag lägger ut så mycket mer än övriga det är det jag menar.

Vet ej att jag sett nån man höjer ögonbrynen åt. De härmar alla andra uppföddare hittar aldrig på nåt eget.
Det gör iaf Kustmarken som ex eller Atenagården.

Min uppföddare får givetvis också fram skit. Men han chansar o vågar testa nåt som ingen annan förut ens provat. Det är ju få som gör i dag för dom vågar inte ta den smällen att få en dålig kull.
Kolla som ex Atenagården använde Jucan först av alla i Sverige hur många är inte hos Peroh nu och parar? jo ex Molars tror du dom skulle komma på den idén först nån gång nej du de väntar o ser vilka som gör det först o ser vad det blir av saken. Funkar det ja då åker dom ner.

Lite så tycker jag om många små kennlar de rider med dom stora vågorna o samlar upp maten efter dom stora missar.

Linjer tänker jag inte ens gå in på den är högst personlig o bara vad jag vill ha så det spelar ingen roll vad jag tycker där.. Bara o se mina egna hundars stammar så förstår man.

Senast ändrad:

Tittade på videon på Molars Tåke,lär en okunnig vad gör hunden rätt och vad gör han för fel?För mitt helt okunniga öga så ser det jätte bra ut!

jag vete tusan alltså... det är ju en annan ras som alltid ligger i topp på prislistorna i allt bruks utom skydd/lydnad/agility.

Tittade på videon på Molars Tåke,lär en okunnig vad gör hunden rätt och vad gör han för fel?För mitt helt okunniga öga så ser det jätte bra ut!

Säger det igen Tåke är inte dålig men det är ingen hund jag höjer ögonbrynen åt på nåt vis. Sett den flera gånger Live dessutom på olika läger o seminarium.

Men det är väl helheten som räknas o då slår ju Atenagården o kustmarken den kenneln med hästlängder i mina ögon.

Men det är väl helheten som räknas o då slår ju Atenagården o kustmarken den kenneln med hästlängder i mina ögon.

Kan du motivera varför Atenagården och Kustmarken är bättre?
Jag är bara rent nyfiken,om man inte frågar så lär man sig aldrig!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på vad som är rimligt att betala för en renrasig hund som är resultatet av en genomtänkt avel. Vad anser ni? Inom de...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 048
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka