Vad kostar en bra bruksschäfer?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jenn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 17 239
Sv: Vad kostar en bra bruksschäfer?

Jag anser att den moderna SBK-attityden har en stor del i skulden av att förarna ofta inte kan hantera högtemperamenterade hundar med starka drifter i dagens läge. Det är för mycket mjuka-metoder och klickertänk i dag och det passar inte riktigt en extrem högtemperamenterad hund som ofta behöver tydliga ramar. Men det är naturligtvis en helt annan diskussion det här.:)

Men en väldigt intressant diskussion! Kanske vi kan ta den i en annan tråd?

Tycker det här lydnadsprogrammet är super :), konstantinos chasiotis med azra vom adlerauge..han vann för övrigt VM -06 .

https://secure.storegate.se/user/Fi...=1&Share=ca522448-e879-42ab-8954-1a70a3c7cbb7
Ja det såg trevligt ut, men det hade kunnat vara ännu bättre ;) Hunden går lite för långt fram hela tiden. Den gör ett segt sättande och tar ett par steg i ställandet bl a. Dessutom tycker jag den sitter för långt ifrån föraren vid ingångarna framifrån. Men jämför man med Jucan så är hon i en helt annan division.

Ja, hundar som kliar sig. Problem med eksem osv.

Ja klådor finns ju inom bägge lägren, tror nog de allra flesta kennlarna haft minst en hund som kliar sig.
Det man ska tänka på är att det är skillnad på hundar som kliar sig pga allergi etc. och på de hundar som kliar sig eftersom de är underaktiverade. Sett en hel del schäfrar + andra pigga raser där hundarna kliat sig helt utan anledning och där har det berott på att ägarna tagit sig vatten över huvudet och köpt en aktiv hund -mestadels för dess utseende eller av en övertro på den egna erfarenheten - och hundarna inte fått utlopp för sin energi och därmed börjat klia sig.

Folk säger gärna att klådor finns lika mycket inom bruksschäfern som inom utställningsschäfern, men jag är böjd åt det hållet att många "klådfall" inom bruksarna beror på att ägarna inte ger hunden det den behöver. Känner ett par extrema bruksschäfrar om man nu kan säga så, vilar de i ett par 3 dagar går allt bra. Men sen börjar de klia sig - det är ju bättre än att de river huset i och för sej.:rofl: Men så fort de får börja jobba och leva på riktigt igen då är "klådan" puts väck.

Hade en galen tik ett tag, hon kliade sig när hon gick ner i "vila" för länge. Men hon slutade klia sig så fort hon fick göra något ordentligt - det behöver inte vara så ansträngande för föraren att låta hunden jobba ordentligt. Det räcker med att gå ut i skogen, kasta bort en boll, kotte eller pinne och låt hunden söka upp saken. Upprepa proceduren ett par gånger och hunden är tillfredsställd sen. Perfekt sysselsättning om man är sjuk och inte har lust att springa runt i skogen.:)

Jo förmodligen skulle de flesta "IPO-avlade" schäfrar kunna vinna SM rätt så enkelt om förarna hade haft intresse. Men dessa hundar är ofta väldigt högt temperamenterade och inte vad den "vanliga SM-räven" är van vid när det gäller schäfer. Många gamla schäfer-rävar har ju bytt över till BorderCollien nu, många förare har problem med att hantera de högtemperamenterade schäfrarnas ljudighet - vilket pipandet och ljudandet till 98% beror på förarens brister i att hantera hunden och varvar upp den onödigt mycket istället för att samla ihop hunden. Jag anser att den moderna SBK-attityden har en stor del i skulden av att förarna ofta inte kan hantera högtemperamenterade hundar med starka drifter i dagens läge. Det är för mycket mjuka-metoder och klickertänk i dag och det passar inte riktigt en extrem högtemperamenterad hund som ofta behöver tydliga ramar. Men det är naturligtvis en helt annan diskussion det här.:)

Okej men nu vill jag peta in en åsikt här, när det gäller klicker och sk "mjuka" metoder - dessa passar verkligen in på sk högtemperamenterade hundar som behöver tydliga ramar! Mjuka metoder betyder ju inte automatiskt mesiga och slappa metoder. Man kan vara extremt tydlig och ovillkorlig med sk mjuka metoder! Och jag vet folk med skarpa metoder som beter sig totalt fel... Ett litet påpekande, bara...!

sk "Schäferklåda". Har jag själv varit med om, hos hundarna i England. Viftades ofta bort med att "dom har rävskabb..."

kl

Är det inte så att PIRU riktar in sig på Skydd och en massa bokstäver :D och talar om vad han tycker om kennlar som inte avlar fram såna?

Han dissar dom inte totalt utan säger att dom passar till spår, lydnad och vardagsgrejer. Dom kommer förmodligen inte komma högt i något vassare, utan passar vardagsfolk.
Han talade om det i en annan tråd som jag förstod det, han skulle inte köpa en med den stamtavlan men den funkar för ändamålet till den ägaren.
Sen att han blir lite hetsig när nån inte förstår han det är en annan sak och att alla hakar på. :D

Så har ialla fall jag förstått PIRU, han talar varmt om vissa kennlar och avelsmaterial medans han ratar andra som inte har samma klass som det han kör med. Men dessa han ratar kan passa andra som handen i handsken och det är ok.

Eller är jag helt fel ute?

Molars inriktar ju sig också i hög grad till att hundarna ska passa till skydd, det ser man ju om man kollar hundarna de använder i aveln. En sak som slår mig är att det är inte mycket som skiljer hundarna i toppen om man bara ser hur en hund utför ett IPO-prov, det är ju bara smådetaljer om ena hunden får lite högre poäng än någon annan. Vissa utmärker sig lite extra, annars tror jag inte man kan dra för stora växlar på att värdera en avelshund bara genom att se den på film/tävling.

Personligen tyckte jag molars tåke såg bra ut, tyckte han såg minst lika bra, om inte bättre ut än många andra hundar på BSP eller SM, men jag kanske missat nån smådetalj. Såg en film på en kustmarken-hund som var efter troll v haus milinda och atenagårdens vicky, den var inget speciellt heller i mina ögon, tyckte tåke såg bättre ut, så bra/sämre hundar finns nog hos många, oavsett linjer man avlar på.

Fast det här var ingen liten klåda som berodde på stress. Utan denna hade stora problem. Och tiken tog dom i avel. För hon "kliade sig minsann inte".

Fast det här var ingen liten klåda som berodde på stress. Utan denna hade stora problem. Och tiken tog dom i avel. För hon "kliade sig minsann inte".

Okej, det är väldigt tråkigt om det stämmer.

Skulle du kunna PMa tikens namn kanske? Det är nyttiga kunskaper att ha när man håller på med hundar och avel.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på vad som är rimligt att betala för en renrasig hund som är resultatet av en genomtänkt avel. Vad anser ni? Inom de...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 048
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka