Vad kostar en bra bruksschäfer?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jenn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 17 239
Sv: Vad kostar en bra bruksschäfer?

Inte för att Atenagården har dåliga hundar, men de där resultaten är lite svåra att hitta, i alla fall som man ser till Sverige och tävlingsresultat.

SM ska ju föreställa gräddan av Sveriges hundekipage och jag hittar inte Atenagården där. Sedan kan de flesta hundarna gå till tjänst eller utomlands och det är en annan femma, men säger man resultat så tolkar jag det som tävlingsresultat.

Sen när blev SM grädden? är inte BSP det eller VM det?

Han är ju en av få som haft hund med på BSP i från Sverige o det är världens största brukstävling för Schäfer.

Han har ju haft uppehåll ett tag för några år sen o det blir fort då ett glapp med ström av hundar då en hund absoluta topp är kort.

Dom har deltagit vid VM, SV-Bundessiegerprufung, Svenska mästerskap, Danska mästerskap, Norska, Nordiska Mästerskap i BHP III, Svenska
och Norska mästerskap för polishundar, Securitas SM, SM för bevakningshundar, Danska mästerskapen för PH.

Visa mig en enda kennel till som har dom meriterna Jadzia. Sen flera TJH både försvaret, polisen o väktare.

Sen alla avelshundar han fått fram. Så tävlings resultat är ju då inte allt inte i mina ögon iaf.

Senast ändrad:

Vilken tur att alla inte bedömer hundars avelsvärde och tränings/tävlingskvalité utefter vad de presenterat på film ute på YouTube. Skulle jag bedöma t.ex. Jucan von Peroh efter filmerna från BSP i Meppen skulle omdömet inte alls blivit god från min sida.

99% Av hundarna bromsar mer eller mindre i modprovet, det är typ 1% av hundarna som är galna nog att gå på utan broms överhuvudtaget. Men därmed är skaderisken också högre med en sån hund även om de är häftiga att se på när de är in action exempelvis Zender då. Annars har jag inte sett en enda hund som inte bromsat åtminstone före avhoppet.

Fast hellre att hunden bromsar rejält och tar figuranten än att den inte vågar ta figuranten alls, det är de hundarna som är de riktigt fega hundarna. Att en hund bromsar på modprovet är ju inte alltid genernas fel, alla som håller på med skyddhundssporten vet hur mycket ett enda lilla misstag kan förstöra en bra hund när det gäller modprov och såna saker. Gör figuranten fel en gång för mycket kan det få hunden att bli försiktigare nästa gång hur tuff man än anser att den hunden är.

Molars har många bra hundar, det vissa verkar glömma bort är att Molars avlar för en bred användning. Deras hundar passar till alla sporter och tjänstedelar vilket är avsikten med deras avelsarbete. Många andra kennlar avlar mer och mer på IPO-inriktningen och får därmed fram en annan sorts schäfer många gånger än de gamla svenska linjerna. Det beror med andra ord på vad det är kennlarna vill ha fram i sina kullar, Molars har sin syn på vad de vill ha hos hundarna de föder fram. Andra kennlar har sina egna tänk, fast jag föredrar kennlar som arbetar för att röntgna sina hundar och följer upp mentaliteten hos dem.

Vad gjorde Jucan för fel på BSP i Meppen då hans angrepp fick publiken o jubla.

Sen att han kollar domaren som gick fram o tillbax o det kommer en taxande figurant som ser det hela utan o göra ett rop som skulle fått han o rikta om.

Bara o vänta o se i helgen vad han gör i Baunatal.

Skillnad på broms och intaxning i modprovet.

Som jag skrev Ellute lämnar bromsande hundar bara o se SM iår en hund efter den hunden gör exakt som Jucan dock gör figuranten rätt denna gång som ropar men det skiter den i sen rusar mot domaren o när figuranten springer på hunden flyr den nästan av plan. Det är en tuff hund verkligen. Det är skillnaden mellan Jucan o den hunden för när väl Jucan gick på var det med kraft inte vekhet.

Dessutom den hunden som vek på SM är Väktarhund skulle ta mig en seriös funderare vad man hade i kopplet när hunden gör så på ett intränat moment.

Sen vet ju jag också att Jucans BSP prov i Meppen var långt i från fulländat säger jag absolut inget om.

Brister i lydigheten i skyddet rent av dåliga ryggtransporter.men ingen kan klandra den hunden för o ha dåliga angrepp o pondus i sitt skyddsarbete.

Men Peter själv säger ju att det inte är en optimal tävlingshund.
Men tävlingen går nu i helgen så vi får se nu när han bara har en hund med sig om de fått ordning på saker o ting detta år. Sen iår är ju hunden lite mer erfaren o.s.v.
Så jag iaf hoppas det går bra nu för dom.

men har ju själv gått figurant åt den o det är i särklass värsta hund jag sett. o har flera filmer med han som är ganska övertygande hur hans sätt o vara är.

sen som jag skrev du får tycka detta om Jucan har jag inget i mot. O jag får ha mina åsikter.

Tycker det blir på löjlig nivå o säga dom satsar brett. En bra driftstark schäfer kan du nästan ta dig för med vad du vill så länge dens kamp/jaktlust o godmodighet är stor kommer man långt.

Vad fin! :)

23617320.jpg

Tack ja han är riält fin även i verkligeheten ska ta några nya bilder och lägga upp här nu när han börjar närma sig ett års dagen

Gör så, ska bli kul att följa er hund med tanke på att jag själv skulle köpa hund från den kullen. :)

Gör så, ska bli kul att följa er hund med tanke på att jag själv skulle köpa hund från den kullen. :)

ja just det! nu rammlar poletten ner.. Du tog en annan valp istället va som är ungefär samma ålder? hur går det för er gör ni nått specielt med den än? Vem var den efter.. du kanske vill PM mig istället så slipper vi störa tråden.

Måste hålla med PIRU lite, även om jag inte är så insatt i rasen när det gäller linjer och mera. Å andra sidan var de någon som skrev om användningsområde..PIRU köper ju inte en schäfer med sökstam :angel:, jag vet inte hur mycket du kollar på kennlars andra områden (med tanke på Molars debatten) ?

Tänkte mest så du inte sätter griller i huvudet på någon som inte är så insatt, att de skulle ha dåliga hundar...å andra sidan har du ju påpekat att de inte har de du letar efter men då kanske du skulle skriva vilket användningsområde du hade tänkt ha den till..:)

Nej mrsscabtree tog ingen valp :)

Hon har en jätte fin schäfertik nu, mer får hon berätta själv om hon vill ..

Nej mrsscabtree tog ingen valp :)

Hon har en jätte fin schäfertik nu, mer får hon berätta själv om hon vill ..

Jo som du sa blev det en tre årig omplacering istället vilket jag är glad för, är jättenöjd med henne :) Glömde skriva att hon är efter: Degns Urban undan: Svolle Bine.

Pmat resten.

Senast ändrad:

Måste hålla med PIRU lite, även om jag inte är så insatt i rasen när det gäller linjer och mera. Å andra sidan var de någon som skrev om användningsområde..PIRU köper ju inte en schäfer med sökstam :angel:, jag vet inte hur mycket du kollar på kennlars andra områden (med tanke på Molars debatten) ?

Vad folk inte verkar förstå o tydligen inte du heller är. Som ex Jääkäri är efter hundar som gått BSP eller BHP

men han skulle bli en grym sökhund för han är social stark i miljö o en jäkla motor. Så det spelar väl ingen roll vad föräldrarna gjort så länge Hunden har ett arv som är av god valör. Som på Schäfer godmodig fin kamp/jaktlust ja då kan du göra det mesta oavsett vad föräldrar djuren gjort.

Sen spelar det ingen roll om hunden har mycket försvar o.s.v. för lär du den aldrig o ta till det så måste det till ytligheter för den ska ta fram den sidan.

Du frågade varför jag inte imponeras av Jucan von Peroh i BSP filmerna. Lydnaden talar för sig själv om man tittar på lydnadsfilmen. Skyddet, hunden viker öronen bakåt mot figuranten hela tiden - en hund med attityd visar inte undergivenhet mot figuranten på det viset. Tvärtom, den har öronen pekade framåt mot figuranten istället då. Så vad menas då med att han är den "absolut värsta hunden"?

Hans stamtavla är inte heller orginiellt för de hundarna återfinns i mängder.

Angående Molars, så kände jag att jag ville ge en beskrivning om avelsarbete och dylikt eftersom Piru hade tryckt ner dem rätt rejält. Det är många nybörjare som kanske letar ny schäfer härinne och då är det synd om Molars får oförtjänt dåligt rykte härinne enbart på grund av att en person tycker att de är kassa och skriver ner dem. Man måste inte tycka om alla kennlar som har bruksinriktning, det är många kennlar jag inte skulle köpa hund från. Men för det sitter jag inte och slår mig om bröstet och säger att de är kassa. Man kan däremot förklara konstruktivt varför man inte tycker om dem så länge det inte är privat skitsnacks-groll det handlar om.

För övrigt så köper jag inte hund för kenneln, jag köper hund efter stamtavlan så om Mischaland's skulle börja med bruksavel och den första brukskombinationen de gjorde hade en bra stamtavla och jag gillar kombinationen. Då skulle jag köpa valpen, för jag köper inte uppfödaren - dem behöver man inte bry sig om efter köpet om man inte delar åsikter med dem.

Molars har kombinationer jag skulle kunnat ha köpt valp från, likaså har de kombinationer jag aldrig skulle drömma om att köpa valp från.

Angående väktarhunden på SM, så vet jag inte vad som hände egentligen och jag förmodar att du inte heller vet vad som hände. Eller känner du föraren och har frågat vad som hände?

Du frågade varför jag inte imponeras av Jucan von Peroh i BSP filmerna. Lydnaden talar för sig själv om man tittar på lydnadsfilmen. Skyddet, hunden viker öronen bakåt mot figuranten hela tiden - en hund med attityd visar inte undergivenhet mot figuranten på det viset. Tvärtom, den har öronen pekade framåt mot figuranten istället då. Så vad menas då med att han är den

Hans stamtavla är inte heller orginiellt för de hundarna återfinns i mängder.

Hahaha ja du får tycka han viker sig tycker filmerna och omdömet av de som använder han talar eget klar språk sen har jag figgat den själv inte fan viker han ens en tum av sig snarare tvärtom.
Tror du Atenagården, dom från Döllenweise ,vom annenhof, Brantastig, molars, jabina med många fler skulle para efter hund som viker sig nej knappast. Bara se vad en av de mest kända o respekterade hundförarna som Wilfreid Lünenberg skriver om hunden .

Wilfried Luneberg beskriver Jucan på följande sätt:

Hundsportsmässigt är Jucan en hund som är mycket självsäker, dominant och övertygande, och besitter ett
totalt omutbart angreppsbeteende. Utbildningen är krävande då Jucan är en smärtverksam hund och innehar
en retningsgräns som är lätt att väcka upp. Han har en stark utpräglad självbevarelsedrift som snabbt
aktiveras vid den retningsgräns han besitter.

Då inlärda bruksprestationer dock alltid är återkallbara, så uppvisar, i normalt umgänge Jucan aldrig någon rädsla
eller undvikande beteende, och den här typiska "enmanshunden" låter sig inte ta intryck eller skrämmas av någon
eller något. Redan vid första ögonkontakten förstår den erfarne den inre signalen "Varning"!

Då de inom bruksaveln, som avlar på urval av hundens drifter och förighet har detta medfört ett resultat som visar
många stora förluster av skyddshundskvaliteter hos våra hundar. Denna värdeminskning kompenserar Jucan med
sitt utpräglande aggressionspotential och framstående nervkonstitution!

Avelskorning:
Mycket pigg, medelstor, medelkraftig och frisk svart hane med bra uttryck, normal mankhöjd, bra överlinje,
något kort kors, bra vinklar, bra bröst och korrekt front. Rak stegföljd, flytande gång med stark och vinnande
steglängd. Bra temperament. Utpräglade drifter. Hunden släpper.

Speciellt utmärkande fördelar:
Hård hane med imponerande energi.

Råd vid avelsbruk:
Lämplig till avel för främjandet av bruksegenskaper och medelstorlek.

Sen får ju folk bilda sig en egen uppfattning av hunden.

Sen aldrig sagt att hans stamtavla är orginell på nåt vis.

Senast ändrad:

Angående väktarhunden på SM, så vet jag inte vad som hände egentligen och jag förmodar att du inte heller vet vad som hände. Eller känner du föraren och har frågat vad som hände?

Jag stod vid sidan om fanns fler här inne som stod o såg hur hunden bettende sig.

Han springer förbi modprovsfiguranten trots den skriker åt hunden fram till domaren sen vänder figgen om o ska gå på den igen då sticker hunden till andra sidan plan o sen till matte,

Det är ett tränat moment o hunden viker sig på en fin gräsplan.

. Å andra sidan var de någon som skrev om användningsområde..PIRU köper ju inte en schäfer med sökstam :angel:, jag vet inte hur mycket du kollar på kennlars andra områden (med tanke på Molars debatten) ?

Men just det här verkar många missförstå. Jag har t ex köpt en jaktgolden. Inte för att jag vill jaga en massa utan för att de även lämpar sig bra för lydnad. Min uppfödare säger så här: Vilket arbete man väljer dvs. jakt, bruks, lydnad eller eftersök är upp till varje förare ,den ska ha ”motor” för att passa allt sorts arbete.

Och det är precis det PIRU talar om.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag tycker dom har dåliga avelstikar för det priset man får betala för en valp.

Då finns det många kennlar som har roligare linjer o flera tusen billigare valpar.
Nu har jag hängt på det här forumet en längre tid och nu var det dags att registrera sig och skriva sitt första inlägg.
Jag måste fråga dig PIRU om mamman till din valp. Vad är det som gör henne till en bra avelstik? Kan ju knappast vara hennes MH i alla fall. ;) Har hon några utländska meriter kanske?

Åk o kolla på henne så ser du.

Vem lägger ens ett uns till tanke på ett MH när man kan följa hunden på nära håll istället.

Kan ju bero på yttre faktorer varför det inte ser helt perfekt ut.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på vad som är rimligt att betala för en renrasig hund som är resultatet av en genomtänkt avel. Vad anser ni? Inom de...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 048
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka