Vad kostar en bra bruksschäfer?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jenn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 17 239
J

jenn

Inte för att priset spelar så stor roll för en bra hund, men hur mycket kostar en bra bruks/tjänste-schäfer, tar de flesta uppfödarna liknande pris eller kan det skilja mycket? Får man betala mer för vissa linjer än andra, eller exempelvis om fadern till valparna är en högt meriterad IPO/skyddshund, jämfört med en hund som inte har så många tävlingsmeriter, typ en väktarhund som är från brukslinjer.

Har bara haft fodervärshund innan, så lite nyfiken på vad ett normalt valppris ligger på i sverige för en bra schäfer.

Sv: Vad kostar en bra bruksschäfer?

Jag har betalat 9000:- för bägge mina skulle inte betala mer heller idags läget för om man ser dom linjerna jag har på mina dom världsklass o det finns kennlar som tar mer med sämre linjer vilket jag inte skulle acceptera.

Nu "fick" jag min hund gratis, men att lägga ut 10.000 skulle jag vara beredd på iaf. Tackade nej till en valp jag varintresserad av innan, dels för att dom skulle ha 11.500 för den samt att som Piru sa, SÅ bra linjer hade inte den att den var värd dom pengarna. ´Sedan låg det andra orsaker bakom också givetvis, men jag kände att jag kunde få bättre för mindre.

Min uppfattning är att de bra schäfrarna kostar lika mkt som de dåliga, men på de bra finns kanske längre väntelista eller att man måste ha lite personliga rekommendationer. 8000-10.000 gissningsvis.

Vad billigt!!! Jag trodde knappast man fick en valp av NÅN ras nuförtiden, för mindre än 10 000:-!

Kanske beror på vilken ras och hur poulära dom är?

Köpte min golden förra året för 9500:-, kollade på flera valpar och priset var detsamma på alla:)

Så det är mer skillnad, om än inte så stor, mellan olika kennlar då, och inte så mycket vilka linjer eller meriter hundarna har, är det ungefär samma priser i övriga Europa också? Skulle ni betala mer för en valp där fadern var en känd skyddshund på världsnivå jämfört med en mer okänd "vanlig" polishund eller väktarhund, fast linjern är av bra kvalité?

Vad billigt!!! Jag trodde knappast man fick en valp av NÅN ras nuförtiden, för mindre än 10 000:-!

Fast det är samma inom min ras, rasklubben har gått ut med en rekommendation på 8000-10'000 per valp och de flesta ligger mittemellan, så 9' är normalt för min ras. Några tar över 10', men de är knappast värda det priset.

i Tyskland är valparna dyrare än i Sverige men billigare o para där nere ex. Danmark är ungefär samma pris som här.

Sa ju det att det skulle jag inte då mina två har linjer av yppersta världsklass.
Måga BSP o VM hundar i stamtavlorna både såna hundar som deltagit o vunnit.

Setterklubben för eng. setter har rek. pris på 6500.

kl

Är inte så insatt i just schäferavel/priser,men reagerar på att jag tycker det är billigt,8000-10000 för en valp!
Trodde dom låg upp mot en 12000..

Okej, tyckte bara det lät som du menade jag köpte en golden för han var söt:)

Tränar både lydnad och spår med honom, så nog allt får han jobba och inte bara se söt ut;)

OK, trodde att kanske valpar efter en berömd hund var dyrare, speciellt om det är en utländsk hund, kostar väl en del att åka utomlands och para också förmodar jag. Om man exempelvis jämför den kull molars ska ha nu, så är ju det en kändare hund än fadern till kullen kennel raskabo planerar, då kanske vissa är beredda att betala mer, alternativt att kenneln kan ta ut mer i pris efter en känd avelshund. Fast huvudsaken är vad som ger bäst valpar förståss.

Vet inte om du inte ser vad jag skriver det är billigare o para i Tyskland än i Sverige. De tar ca 5000:- i språng avgift i Tyskland.

Molars är ju en av kennlarna som Mrsscabtree prata om som tar 11.500:- vilket jag ser som helt förkastligt o köpa hund för dom pengarna med deras material i rastgårdarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på vad som är rimligt att betala för en renrasig hund som är resultatet av en genomtänkt avel. Vad anser ni? Inom de...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 048
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka