Vad kostar en besiktning där du bor?

Nixehen

Trådstartare
Ja som rubriken lyder så är jag nyfiken på vad en vanligt gårdsbesiktning kostar hos er?
Hade veterinären ute i veckan och besiktigade en häst för försäljning, 1950kr gick det kalaset på - då var det distriktaren som kom ut.

Jag tycker att det var helt absurt dyrt faktiskt och är därför nyfiken på vad det kostar i andra delar av landet? :)

Sv: Vad kostar en besiktning där du bor?

Bor i skåne och åker man till klinik så har jag betalt 1500:- (klinik med mkt gott rykte) Har varit på annan klinik som då var ngn hundring billigare. Gårdsbesiktning har jag ej gjort så vet ej vad det kostar....

Distriktaren är alltid dyrare än "vanliga" vet.
800.- bet jag både när vanliga hemma vet kommer och besiktigar och när Roméus kommer.

Men hujja vad dyrt! Jag brukar betala 1200-1500 kr, men då är det iofs en privatpraktiserande veterinär som jag använder.

Distriktaren är alltid dyrare än "vanliga" vet.
800.- bet jag både när vanliga hemma vet kommer och besiktigar och när Roméus kommer.

Privatpraktiserande veterinärer är det tyvärr väldigt ont om här i krokarna. =/

(Roméus hade jag ut någon gång när jag bodde i närheten av honom, han är ju bra - förutom att han aldrig kommer på utsatt tid (eller dag..):rofl:)

Skulle lämna tillbaka min foderhäst och tog ut en vet på gårdsbesiktning, gick på 700. Själv hade jag aldrig godtagit en sådan undermålig besiktning.

Köpte häst i december och besiktigade på klinik, gick på 2500 och då läste de även av plåtarna på hästen som tagits tidigare i år.
Betalar heller 2500 och fåt en ordentlig besiktning än vad som gjordes på gårdsbesiktning

Fast enda skillnaden är egentligen att du har möjlighet att röntga om du gör en klinikbesiktning.
Sen kan du ju självklart ta ut en gårdsvet som inte är lika duktig på att se hältor, men det finns gårdsvet som i princip bara jobbar m hästar o är mkt duktig på det. Själv skulle jag aldrig klinikbesiktiga om jag inte ev tänkt röntka.

Jag tog ut en av Uppsalas bästa veterinärer när jag skulle köpa häst. Hon gjorde en mycket noggrann besiktning och kollade allt två gånger. 800 kr betalade jag.

Senast ändrad av en moderator:

Det var stor skillnad på gårdsbesiktningen och den som gjordes på klinik.
T.ex så böjde kliniken alla ben 3 ggr, mendan gårdsvet böjde 1 gång och dessutom sprang hästen i en snöig halvfrusen paddock.
Kliniken gick ner med kamera för att kolla luftvägar och se ifall den var struppipare, gårdsvet tittade bara lite snabbt på slemhinnorna.
Kliniken tittade igenom hela munnen och raspade även det som behövde raspas, gårdsvet kände bara lite med fingrarna längs yttersidan av kindtänderna.
Tack vare denna noggranna klinik så upptäcktes att hästen även hade vargtänderna och en kindtand som var förskjuten och krävde mycket jobb, så vi fick boka in tandisbesök som säljaren fick stå för. Detta hade gårdsvet aldrig upptäckt.

Så jo jag upplever att det kan vara stor skillnad på gårdsbesiktning och klinikbesiktning

Det var stor skillnad på gårdsbesiktningen och den som gjordes på klinik.
T.ex så böjde kliniken alla ben 3 ggr, mendan gårdsvet böjde 1 gång och dessutom sprang hästen i en snöig halvfrusen paddock.
Kliniken gick ner med kamera för att kolla luftvägar och se ifall den var struppipare, gårdsvet tittade bara lite snabbt på slemhinnorna.
Kliniken tittade igenom hela munnen och raspade även det som behövde raspas, gårdsvet kände bara lite med fingrarna längs yttersidan av kindtänderna.
Tack vare denna noggranna klinik så upptäcktes att hästen även hade vargtänderna och en kindtand som var förskjuten och krävde mycket jobb, så vi fick boka in tandisbesök som säljaren fick stå för. Detta hade gårdsvet aldrig upptäckt.

Så jo jag upplever att det kan vara stor skillnad på gårdsbesiktning och klinikbesiktning

Detta är i mina ögon inte en standard besiktning av en häst utan en mkt utökad sådan, där priset säkert har varit högre (eller?). Det är inte standard att endoskopera vid en vanlig besiktning - om man inte uttrycker sin önskan för det och då kostar det ju extra. Det blir ju även extra om man ska raspa tänder osv.
Sen tror jag att hade det funnits ett fint stor ridhus så hade hästen säkert visats/böjt där istället för i den snöiga paddocken...

Men det låter ju som en mkt duktig klinik å andra sidan. Dock kan jag tycka att det är fel att jämföra den här typen av besiktning med en vanlig gårdsbesiktning.. Jag upplever många ggr att en gårdsbesiktning utförd av en duktig veterinär är av samma kvalitet som en utförd av en klinik, med den förutsättningen att bägge har samma typ av redskap att tillgå.

Hos denna kliniken är det en standardbesiktning vid köp/försäljning. Raspning gör om det bara finns små sjusteringar, vid större ingrepp får man boka tid.

Jag menar inte att säga att det dåligt eller fel att göra en gårdsbesiktning, absolut inte, men jag personligen skulle inte göra det när jag själv köper häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 717
Senast: Piaff
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 768
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 113
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 971
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka