Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har man råd såMed tanke på vilka möjligheter, upplevelser och intressanta jobb mitt körkort och mina bilar har gett mig, så ångrar jag verkligen inte körkort och bil. Men dyrt är det. Och omöjligt att vara utan om man önskar vissa andra saker i sitt liv.
Jo, fast å andra sidan skulle jag aldrig ha råd med annat än en billig hyreslägenhet i närmaste städerna, där räcker inte insparandes av bilkostnaden långt när man måste låtsas vara mångmiljonär, så det är en total ekvation som ska gå ihop sig. Som helst ska gå ihop sig med hur man vill bo och leva.Har man råd så![]()
Nej, inte så lätt det där med ekonomi och pengar. Min hyresrätt är i alla fall fortfarande inte så dyr så får vara glad över detJo, fast å andra sidan skulle jag aldrig ha råd med annat än en billig hyreslägenhet i närmaste städerna, där räcker inte insparandes av bilkostnaden långt när man måste låtsas vara mångmiljonär, så det är en total ekvation som ska gå ihop sig. Som helst ska gå ihop sig med hur man vill bo och leva.
Som redan sagts här så kan det skilja jättemycket, men jag kan ge ett exempel iaf!Jag har aldrig haft nån bil som är i bruk, men har ju förstått att det är därför jag levt billigt hittills också.
Vad kostar det att ha bil? Förstår ju att det skiljer sig åt, men ungefär.
Nuvarande bil är en Ford Focus Flexifuel -04, ägd sen 2018, kostade 21 000. Ca 1000 kr om året i skatt, halvförsäkring ca 300 kr/mån. Vi köpte nya däck 2018 för sommar och vinter, ca 10 000, bör hålla 1-2 år till. Kamkedja, slipper dyra kamremsbyten. Lägger max 3 000 per år på service, hjulskifte och besiktning. Kör ca 1 500 mil/år.
Min bil är gammal, en Volvo från 2004, diesel. Förutom bränslet är skatten den största kostnaden, 7200 kr/år. Försäkring 3700 kr/år.
Jag byter oftast däcken själv för att spara pengar.
Jag önskar att jag låtit bli att ta körkort och sparat de pengarna istället![]()
Undrar om man skulle kunna dela bil med någon eller om man alltid skulle vilja ha den samtidigt.
Ett körkort är väl aldrig bortslösade pengar? Även om man inte har egen bil så försvinner definitivt en hel del jobbmöjligheter om man saknar körkort.
Jag har iaf en Opel Astra. Betalar strax under 1000 kr/år i skatt samt färsäkring då som jag pinsamt nog inte vet exakt vad den ligger på. Men tror det är ungefär 2000 kr två eller tre gånger per år. Bränsle (bensin) varierar en del. Det har ju varit billigt nu med hemarbete, men annars snittar jag på typ 1,5 tank i månaden kanske och fulltank kostar ju nästan tusenlappen nu för tiden.
Besiktning en gång per år för några hundralappar, servicen brukar kosta drygt 1000 kr. Jag har peppar, peppar inte behövt göra några reparationer. Däremot måste jag byta sommardäck den här säsongen så det går ju på några tusenlappar till.
Jag köpte bilen för 99tkr kontant när den var 5 år gammal (hade gått på leasing tidigare), för tre år sedan. Valde medvetet en bil som var lite nyare både för att slippa en del problem och för att få en billigare skatt. Att det dessutom är en ganska rymlig kombi som "bara" drar ~0.66 känns också helt okej.
Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara så fasligt dyrt. Jag bor och jobbar på ett sätt som gör det omöjligt att inte ha egen bil så det är inget jag kan välja bort. Drömmen vore ju en elbil men det enda realistiska alternativet där jag bor med laddmöjligheter osv är en Tesla och det skulle jag inte ha råd med om jag så sålde allt jag ägde.
Ett körkort är väl aldrig bortslösade pengar? Även om man inte har egen bil så försvinner definitivt en hel del jobbmöjligheter om man saknar körkort.
Jag har iaf en Opel Astra. Betalar strax under 1000 kr/år i skatt samt färsäkring då som jag pinsamt nog inte vet exakt vad den ligger på. Men tror det är ungefär 2000 kr två eller tre gånger per år. Bränsle (bensin) varierar en del. Det har ju varit billigt nu med hemarbete, men annars snittar jag på typ 1,5 tank i månaden kanske och fulltank kostar ju nästan tusenlappen nu för tiden.
Besiktning en gång per år för några hundralappar, servicen brukar kosta drygt 1000 kr. Jag har peppar, peppar inte behövt göra några reparationer. Däremot måste jag byta sommardäck den här säsongen så det går ju på några tusenlappar till.
Jag köpte bilen för 99tkr kontant när den var 5 år gammal (hade gått på leasing tidigare), för tre år sedan. Valde medvetet en bil som var lite nyare både för att slippa en del problem och för att få en billigare skatt. Att det dessutom är en ganska rymlig kombi som "bara" drar ~0.66 känns också helt okej.
Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara så fasligt dyrt. Jag bor och jobbar på ett sätt som gör det omöjligt att inte ha egen bil så det är inget jag kan välja bort. Drömmen vore ju en elbil men det enda realistiska alternativet där jag bor med laddmöjligheter osv är en Tesla och det skulle jag inte ha råd med om jag så sålde allt jag ägde.
Skatten bestäms av fordonets vikt eller hur mycket koldioxid den släpper ut vid blandad körning.@strawberrysylt
Jag tror skatten är så dyr för att det är en äldre diesel. Har väl lite med utsläpp och så att göra? Jag är dåligt påläst![]()
Och vilka regler man omfattas av beroende på när den togs i trafik.Skatten bestäms av fordonets vikt eller hur mycket koldioxid den släpper ut vid blandad körning.
Det är en sports tourer jag har. Är supernöjd med den. Det är en "turbo" vilket inte märks av vid högre hastigheter men är ganska trevligt när man kör "i stan" och gör att bilen där känns mycket pigg med tanke på motorn.Kul med en Opel Astra, jag tittade på en sån Sports Tourer, den var fin tycker jag...!
Nej, men precis, är det en kostnad man behöver ha för att kunna ha det liv man har och det blir värt det så är det ju så...
Jag är 35 år och har aldrig verkligen behövt ha bil. Men nu i pandemitider har jag väl känt att det varit bra när jag inte velat åka kollektivt.
Och visst, mina föräldrar skjutsar mig fortfarande ibland, ssk nu då i dessa tider.
Men, som sagt kanske räcker att kunna köra bil och låna bil.... hmmm. Får fundera.men, visst vore det en frihet att ha egen bil också... Men räcker kanske med en liten sommarbil... Vad hans försäkring blir vet jag inte ens, får kolla upp det
.
Jo det är ju lite olika, därför jag skrev ungefär vad en full tank kostar, då pengarna kändes lite lättare att förhålla sig till än storleken på tanken, framförallt för de som inte har egen bil och tankar regelbundetFull tank är ett lite luddigt begrepp.
Min Audi hade plats för 75 liter. Forden 55.
Båda cirkus samma förbrukning.
Jadu, hur långt är ett snöre?Jag har aldrig haft nån bil som är i bruk, men har ju förstått att det är därför jag levt billigt hittills också.
Vad kostar det att ha bil? Förstår ju att det skiljer sig åt, men ungefär.