Ta körkort för manuell eller automat

Det har blivit omodernt.
Att kämpa på med ett manuellt körkort för något som kommer att försvinna inom 10 år ser jag som meningslöst.
I en mycket snar framtid så kommer manuellt växlade bilar att vara fordon för endast entusiaster.
De som vill kunna köra veteranbilar och annat avvikande kan ordna den behörigheten då.
Jag tror inte det kommer att försvinna även om det kommer att bli mer och mer ovanligt.
Lite samma som med elbilar (som alltid är automat) - det kommer att bli vanligare och vanligare, men sen kommer en liten andel fortfarande att lösas bättre för både miljö och användning med annat än batterikraft.

Jag väljer manuellt växlad över automat så länge det går, men redan 2020 när jag senast bytte bil var det hyfsat svårt att hitta en bra bil.

Jag ser fordonskunskap som en viktig grej i trafiken för att kunna vara bättre beredd på vad som kan hända; men man kan såklart alltid hävda att man då ska ha kunskap om lastbilar, bussar, traktorer, grävmaskiner, hästar och epa-traktorer också.

Senast ändrad:
Man löser det senare att man nekas jobb i kommuner för att man inte kan köra deras bilar?
På flera ställen har hemtjänsten problem för de har manuella bilar och de som söker jobben har bara för automat.
Om inga anställda har manuellt körkort kommer de ju dock byta ut bilparken, på lång sikt

Jag läste någonstans att körskolorna redan har svårt få tag på nya manuellt växlade körskolebilar. Det är ju helt klart bekymrande, just för att många företag fortfarande har krav på manuellt körkort.

Sen tycker jag, trots att jag älskar automat, det är synd att det blir svårare få tag på manuella bilar. Det är inte helt sällan det är dyrt med icke manuell låda vad gäller service mm. Och en förstagångsbilägare förtjänst ju både en bra och ekonomisk bil (och inte en relik från 2005)

Tog manuellt körkort för ungefär 10 år sedan. Som flera andra sagt så är ju automat 100% bättre än inget! Och automat kommer säkert bli mer och mer vanligt. Men om man letar bil på begränsad budget så är det många bilar som faller bort om man inte kan välja manuell. Jag och alla studenter runt omkring mig som haft bil (dvs ganska få) har haft äldre bilar och samtliga har varit manuella. Vill man låna en bil då så blir man faktiskt begränsad, iallafall när man (och folk runtomkring en) har billigare, äldre bilar.

O_o fast då låter det ju som att de inte borde ha fått körkortet, om man är "superstressad" och behöver hjälp av en passagerare som lugnar. Jag känner lyckligtvis inte igen det alls, varken jag eller någon av mina vänner var särskilt stressade när vi just fått körkort. Jag tyckte mest det kändes konstigt att sätta mig i bilen själv, som att jag gjorde nåt kriminellt 😅
Eller så var de noga för att de var stressade? Eller så lägger vi olika värderingar i ordet superstressad. Eller så är människor olika men förtjänar sina körkort när de fått dem, iom att de gått igenom ett prov.

Man löser det senare att man nekas jobb i kommuner för att man inte kan köra deras bilar?
På flera ställen har hemtjänsten problem för de har manuella bilar och de som söker jobben har bara för automat.
Man löser det senare om man kommer på att man vill ha ett jobb där det kan spela roll.
För de allra flesta yrken så saknar det betydelse.

Man får göra som när man vill ha jobb som busschaufför, fixa den behörighet som behövs först.
Man borde ju veta vilka jobb som man har för avsikt att söka i sitt liv.
Lärare och just audionomer behöver inte körkort alls vad jag vet.

Om man aldrig har för avsikt att arbeta i hemtjänsten så spelar det ju ingen som helst roll.
Om hemtjänsten får problem så är det i stället indikation på att de borde byta bilar för att bredda sin bas för personal.

O_o fast då låter det ju som att de inte borde ha fått körkortet, om man är "superstressad" och behöver hjälp av en passagerare som lugnar. Jag känner lyckligtvis inte igen det alls, varken jag eller någon av mina vänner var särskilt stressade när vi just fått körkort. Jag tyckte mest det kändes konstigt att sätta mig i bilen själv, som att jag gjorde nåt kriminellt 😅
Jag håller med dig - de flesta jag åkt med som haft nytt körkort har varit fullt kompetenta och inte särskilt nervösa förare, om än såklart oerfarna!

Jag ser fordonskunskap som en viktig grej i trafiken för att kunna vara bättre beredd på vad som kan hända; men man kan såklart alltid hävda att man då ska ha kunskap om lastbilar, bussar, traktorer, grävmaskiner, hästar och epa-traktorer också.
De flesta busschaufför har bara körkort för automatisk växellåda på buss.
Yrkesförare då på tung trafik.
De flesta bussar i linjetrafik är automatväxlade.
Jag körde upp militärt i en buss som redan då var att betrakta som veteranbuss, lådan var t.o.m. delvis osynkad.
Och visst, jag har haft en viss nytta av det, men det är mer anekdotiskt.
Jag tillhör en av de få som har kört linjetrafik med en manuellt växlad buss.
Och helt ärligt - det finns absolut inget egenvärde i det.
Jag kör inte heller bättre än andra busschaufför som bara har kört automatiskt växlad buss.
I det dagliga arbetet som yrkesförare så har det ingen som helst betydelse.

Man löser det senare om man kommer på att man vill ha ett jobb där det kan spela roll.

Man får göra som när man vill ha jobb som busschaufför, fixa den behörighet som behövs först.

Om man aldrig har för avsikt att arbeta i hemtjänsten så spelar det ju ingen som helst roll.
Om hemtjänsten får problem så är det i stället indikation på att de borde byta bilar för att bredda sin bas för personal.
Hemtjänsten var förstås bara ett exempel.
Flera kommuner har bara manuella tjänstebilar så man kan inte få några tjänster som innefattar körning. Nu för tiden är det ett krav på många fler tjänster än man kan tro.

Jag får litet känslan i den här tråden av att några har ett behov av att rättfärdiga sitt eget val och besvär med körkort för manuellt växlad bil.
Men hur det har varit förut definierar inte hur det är nu.
Manuellt växlade bilar kommer att försvinna som fordon för transport.
Så en eventuell nackdel med att enbart kunna köra automatväxlad bil kommer att gå över med tiden.

Kanske för att det faktiskt inte är svårt att köra manuell bil.
Ja, klart det är trixigare i början. Men sen är ju även det som att cykla.

jag tyckte det var svårt i början med manuell, men med vana och hjälp så lär man sig. Har kört manuell tills nuvarande bil som är en rav4 automat. älskar den bilen, men skulle aldrig begränsa mig till endast automat på kortet :)

Jag har manuellt körkort och körde manuellt växlade bilar i över 20 år. Jag håller i sak med övriga - ta kortet för manuell om du har minsta möjlighet.

MEN - är växling orimligt svårt och du ändå tänker köpa en automatväxlad bil sen så fort du har körkort - så ja ta det för automat då. För då kommer du tappa din manuella körning så fort att det mest är en teoretiskt grek på själva körkortet.

Jag har kört automat nu sen 2021 och jag har tappat manuell växling supermycket. Trots att jag kunnat det i sömnen innan. Det kommer tillbaka efter ett tag - men det är alldeles för pinsamt innan dess så jag slår knut på mig för att slippa köra manuell bil i jobbet mm 😅

Så tar man körkort i manuell bil men sen direkt köper en automatväxlad så kastar man ändå lite bort mer än halva vitsen med det manuella kortet
Det här var exakta anledningen till att jag köpte en manuell som första bil. Numera spelar det mig ingen roll om det är automat eller manuell om jag ska köra bil. Ska jag köpa är det annat som är mycket viktigare.

För 10 år sen var ungefär hälften av alla nybilar manuella, numera är det ca 95% av nybilarna som säljs som är automat så sannolikheten att man springer på manuella om man ska hyra/låna minskar hela tiden. Särskilt om vi pratar relativt nya bilar

När vi ändå är i ett hästforum, brukar inte många bkortshästbilar vara manuella som standard?

Det här var exakta anledningen till att jag köpte en manuell som första bil. Numera spelar det mig ingen roll om det är automat eller manuell om jag ska köra bil. Ska jag köpa är det annat som är mycket viktigare.

För 10 år sen var ungefär hälften av alla nybilar manuella, numera är det ca 95% av nybilarna som säljs som är automat så sannolikheten att man springer på manuella om man ska hyra/låna minskar hela tiden. Särskilt om vi pratar relativt nya bilar

När vi ändå är i ett hästforum, brukar inte många bkortshästbilar vara manuella som standard?

Dom jag har kört har varit det, vet dock inte hur nya (gamla) dessa varit (hyrbilar).

Jag tror inte att det är någons barndomsdröm att jobba i hemtjänsten, lika lite som att stå och steka hamburgare på något hak. Är du arbetslös ska du söka de jobb som finns och alla bor inte i storstad med väl utbyggda kommunikationer. Det blev ramaskri när busslinjer drogs in på sina håll i Sthlm och i Ursvik så hade de byggt så bussarna inte ens kunde ta sig fram, de hade missat den lilla detaljen när de planerade området.

Du kör ju själv skrotbilar, hur många av dem har fungerande automatlådor?

Hej!

Min sambo håller på att ta körkort nu. Han kommer ta automat bara till att börja med. Dels för att vi har bara en bil - en automat. Men också för att han vill kunna fokusera på trafiken, reglerna och den enklare hanteringen av en automat, istället för att börja med att lära sig växla.

Planen är att om det behövs lägga till manuell på körkortet sen (eller egentligen ta bort begränsningen). Det är bara en uppkörning till och det känns mindre svårt när man väl lär sig allt det andra.

Det blir ju fler och fler bilar som är automat, så frågan är om man kommer behöva manuellt kort i framtiden.

Du kör ju själv skrotbilar, hur många av dem har fungerande automatlådor?
3 av våra 4 skrotbilar har fungerande och bra automatlådor.
Dessa är även 4-hjulsdrivna och en av dem har gått 55 tusen mil.
Volvo med Geartronic.

Den med manuell låda har jag varit tvungen att byta växellåda på då den rasade.

Kanske för att det faktiskt inte är svårt att köra manuell bil.
Ja, klart det är trixigare i början. Men sen är ju även det som att cykla.
Men för dem som inte har någon svårighet med att lära sig att växla med manuell låda så är det ju en ickefråga.
Äldste sonen satte sig i bilen och så växlade han.
Det kom helt naturligt för honom.
I hans fall så hade det varit larvigt att ta körkort för enbart automatisk växellåda.

Vi försöker att ha i alla fall en bil med manuell växellåda för bl.a. övningskörning.
Men om det inte är lätt och roligt så kan man faktiskt skippa det.

För min känns det egentligen ganska självklart att man riskerar att begränsas om man bara har automatkörkort, men med det sagt så förstår jag också hur dyrt det blir om man inte har möjlighet att övningsköra privat utöver sina körlektioner. Det tar ju många många timmar att lära sig att köra bil, och då i början är såklart just växlingen ett moment som ofta känns jättesvårt. Så är det för alla, och alla behöver mycket övningstid.
Inte konstigt om du vill välja automat istället i din sits. Det kanske kommer begränsa dig, men kanske får vara ett senare problem?

Gällande begränsningar så är det ju dels gällande bilar på jobb. Jag jobbar tex inom regionen och behöver ibland köra bil i jobbet. Vi har nuförtiden både automatväxlade och manuella. Blir mer och mer automatväxlade när bilarna successivt byts ut.
Annars tänker jag mest på när man ska köpa bil. Det kan vara svårt som det är att hitta rätt bil när man letar begagnat, och om man också är låst till enbart automat begränsas utbudet. Ju nyare bilar man tittar på desto högre andel är automatväxlade, men har man en mer begränsad budget är det mycket manuellt ute på annons.
Omöjligt är det såklart inte.

Min kompis från Kanada blev helt ställd när hon kom till Europa på semester - och inte kunde köra hälften av hyrbilarna då de flesta fortfarande var manuella. Och hon kan bara köra automat.

Ok, det lär väl successivt ändras det med, men ändå.

Själv minns jag när jag bodde i Kalifornien och skulle köra ut från en parkering, då en kille i rullstol undrade om jag kunde backa ut hans bil åt honom, då någon ställt sig för nära och han inte kunde ta sig in i sin bil. Den var automatväxlad och jag hade noll aning om hur jag skulle köra den! Han måste ha trott att jag var galen! Men jag hade aldrig kört en automat... Det var nog 30 år sen, men ändå :laugh: (Ja, jag lyckades backa ut den efter en stunds funderande...)

Personligen hade jag även idag tagit körkort för manuell. Automat får man ju på köpet (om man begriper sig på den... )

Och jag resonerade helt tvärtom. Att absolut inte övningsköra i automat innan du lärt dig växla. Det blir mindre potentiellt farliga situationer när du försöker koppla ur och växla en automat än när du helt glömmer av att koppla ur och växla en manuell.
Det beror ju på hur man lägger upp det, dottern började med vår automat, när hon kände sig trygg i att hantera bilen på vägen så gick vi tillbaka och "började om" med manuell. Numera har hon körkort för manuell och kör båda varianterna.

Sonen började köra olika fordon så fort han kunde nå pedaler och körde lastmaskin med spakstyrning innan han började övningsköra på allvar.

Sen har våra barn haft fördelen av att kunna få övningsköra på instängslade områden så att de har kunnat nöta start i backe, växla upp och ner och fått känna på hur det är att köra på is och lös sand tidigt i sina körkarriärer.

Liknande trådar

Äldre Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av... 10 11 12
Svar
226
· Visningar
14 216
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 714
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka