Inte alls.
"När jag skulle förnya mitt körkort och snällt och lydigt fyllde i diagnos och mediciner, begärde transportstyrelsen (utan min vetskap)ut alla mina journaler 10 år bakåt i tiden.  Läkaren var skyldig att lämna ut dem. "
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2011/07/08/klinik-lamnade-journal-till-polisen/
De letar väl vid misstanke.
Men där hade ju personen uppgett diagnos? Vi talade ju om att INTE uppge och sen orsaka en olycka. Ja, Transportstyrelsen kan begära ut journaler. Men om det inte finns någon diagnos så vitt Transportstyrelsen vet så sker det inte bara för att någon orsakar en olycka. Och för att hitta alla journaler kan en få kontakta alla mottagningar där personen bott (obs! inte nödvändigtvis varit skriven) vilket inte är helt enkelt.
När polisen ville ha tillgång till mina journaler fick mina föräldrar ge tillstånd till det (jag var under 18), var visserligen målsägande men ändå. De visste heller inte på vilka mottagningar jag fått vård utan det fick vi berätta. Det är klart dom kan ta reda på, men det är inte helt enkelt eftersom journalsystemet inte är sammanhållet i hela landet.