Helt förbryllad över vart tråden hamnat.
Slår man ut allas svar verkar det som om de flesta, även TS är överens om att ett manuellt körkort är bättre att ta. Detta av några olika anledningar, men mest för att du alltid kan välja bil helt efter situation eller plånbok och aldrig efter vilken växellåda bilen har.
Vi är alla överens om att ett manuellt körkort är bättre än inget alls.
Jag har dessutom fått nys om ännu
ett skäl till varför man utan begränsande koncentrationssvårigheter väljer att ta ett automatkörkort; nämligen att det bara fanns automatväxlade bilar att övningsköra med hemma. Då gör man det bästa av situationen, vilket är helt rätt.
Detta scenario såg
@Inte_Ung till att undvika då du motvilligt köpte en manuell bil för att dina barn (antar jag?) skulle kunna ta körkort för manuell bil?
Du har också, liksom jag, arbetat på ett jobb där körkort för manuell bil är ett krav. Vilket ju bevisar ännu ett skäl till att ta manuellt i första hand, - för att inte gå miste om ett ev. jobb.
Och nej, jag har inte jobbat som busschaufför eller lastbilschaffis, utan jag har jobbat utomlands med turism och hotell - ett drömjobb för många. Men otillgängligt för dig med automatkörkort. Idag jobbar jag med bilförsäljning, även det jobbet innebär krav på manuellt körkort.
Det går liksom inte att komma ifrån att de flesta blir mer begränsade med ett automatkörkort.
Men att de med automatkörkort är mer obegränsade än de helt utan körkort, åter igen.
Vet du med dig att du alltid kommer att köra automat, och aldrig hamna i en sits där manuell bil är det enda som finns att köra, eller att du aldrig kommer att söka ett jobb som innebär att du skall kunna växla etc etc, så är väl det fine!
även om jag alltid betvivlar att man kan vara så säker på sin framtid.
Jag har aldrig sagt att det är en dålig idé för TS att skaffa ett AK eftersom hon påpekar svårigheterna hennes diagnos medför. Jag har påpekat begränsningarna med ett AK och, eftersom det är ett forum, mina egna tankar om de bägge körkorten.
Jag vill ändå avsluta med att det är helt fantastiskt att så många ändå kan lära sig att köra bil! Att människor med kraftiga funktionshinder både psykiskt och fysiskt kan transportera sig själva är en så otroligt stor framgång, både manuellt och med automat. Det är i många fall för oss som till och med har "normala" förutsättningar som det känns svårt och tungt och rent av omöjligt! Men man får bara inte ge upp! Utan tro på sig själv och fortsätta kämpa.
Lycka till TS!
- och kom ihåg! Det KAN vara någon som ger dig en sprillans ny Camaro cab någon gång i ditt liv. Och kan du inte köra manuellt då, då är det bara att lära sig.
<iframe width="560" height="315" src="
https://www.youtube.com/embed/R-W5iVj3b_w" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>