Ta körkort för manuell eller automat

Det tog mig tio lektioner att fatta hur man växlar och hittar dragläge. Resten gick snabbt, men just det stressade mig oerhört.
För mig hjälpte det att förstå vad som händer när jag trampar på kopplingen. Men annars kan man köra automat, ser inget större problem med det.
Tack för du delar med dig:d Bara att tro på sig själv och inte ge upp I guess

Jag har själv sett körkort för manuell körning som det självklara valet. Samtidigt är jag 38 och tog körkort för 20 år sen, dvs innan körkort för bara automat fanns. Kan nämna att de flesta av mina kollegors barn som tagit körkort de senaste 5 åren har tagit för automat. Delvis för att vissa av föräldrarna bara har haft automat bil.

Just växlingen kräver mängdträning och här tycker jag att det hjälper mkt att köra på tex en grusplan och fokusera i princip bara på dragläge och växling (vid sådana tillfällen). Gav mig mkt att göra det några gånger med mina föräldrar. Att kunna övningsköra utanför körskolan ger enligt mig mycket mängd träning (tyvärr för dig).

50 lektioner låtet mycket, men har svårt att jämföra med mig iom att jag körde mkt med mina föräldrar. Om jag minns rätt tog jag 12 lektioner.

Aa, funkar så att jag vill göra en grej i taget, gillar inte att ha för många bollar i luften. Sen är det omöjligt att hinna samtidigt som man studerar heltid på universitet.

Hum jag tänker att de allra flesta har antingen studier eller jobb samtidigt som man tar körkort, utantag för de som går en 2 veckors intensivkurs. Jag och de flesta av mina kompisar tog körkort samtidigt som vi gick i gymnasiet, några samtida som de jobbade heltid. Men vi är såklart olika :) .

Kan en intensivkurs vara aktuellt?

@Körkortssträvaren Såg att du skrev att du bara har möjlighet att köra på körskola, men som någon annan skrev, försök skramla i bekantskapskretsen. Att lära sig växla på dyr körskoletid tycker jag låter onödigt. Som flera skrev, 3 timmar är ingenting, det behöver nötas.

Mitt körkort blev typ ett trauma i min familj, jag kunde inte köra med min mamma eller pappa.
Sen körde jag med min mammas sambo samt ... hmm nu minns jag inte, men kanske 8-10 lektioner på körskolan och på 10 veckor var det klart. Minns inte kostnad, men max ca 20' (betalde bara bensin vid privat körning), VERKLIGEN inga 50 papp iallafall!

Skulle också rekommendera manuellt körkort, känns som att begränsa sig att ta automat. Och växlingen sitter när du väl lärt dig.
:)

Jag har manuellt körkort och körde manuellt växlade bilar i över 20 år. Jag håller i sak med övriga - ta kortet för manuell om du har minsta möjlighet.

MEN - är växling orimligt svårt och du ändå tänker köpa en automatväxlad bil sen så fort du har körkort - så ja ta det för automat då. För då kommer du tappa din manuella körning så fort att det mest är en teoretiskt grek på själva körkortet.

Jag har kört automat nu sen 2021 och jag har tappat manuell växling supermycket. Trots att jag kunnat det i sömnen innan. Det kommer tillbaka efter ett tag - men det är alldeles för pinsamt innan dess så jag slår knut på mig för att slippa köra manuell bil i jobbet mm 😅

Så tar man körkort i manuell bil men sen direkt köper en automatväxlad så kastar man ändå lite bort mer än halva vitsen med det manuella kortet

@Körkortssträvaren Såg att du skrev att du bara har möjlighet att köra på körskola, men som någon annan skrev, försök skramla i bekantskapskretsen. Att lära sig växla på dyr körskoletid tycker jag låter onödigt. Som flera skrev, 3 timmar är ingenting, det behöver nötas.

Mitt körkort blev typ ett trauma i min familj, jag kunde inte köra med min mamma eller pappa.
Sen körde jag med min mammas sambo samt ... hmm nu minns jag inte, men kanske 8-10 lektioner på körskolan och på 10 veckor var det klart. Minns inte kostnad, men max ca 20' (betalde bara bensin vid privat körning), VERKLIGEN inga 50 papp iallafall!

Skulle också rekommendera manuellt körkort, känns som att begränsa sig att ta automat. Och växlingen sitter när du väl lärt dig.
:)
Tack för att du delar med dig:d

Jag har manuellt körkort och körde manuellt växlade bilar i över 20 år. Jag håller i sak med övriga - ta kortet för manuell om du har minsta möjlighet.

MEN - är växling orimligt svårt och du ändå tänker köpa en automatväxlad bil sen så fort du har körkort - så ja ta det för automat då. För då kommer du tappa din manuella körning så fort att det mest är en teoretiskt grek på själva körkortet.

Jag har kört automat nu sen 2021 och jag har tappat manuell växling supermycket. Trots att jag kunnat det i sömnen innan. Det kommer tillbaka efter ett tag - men det är alldeles för pinsamt innan dess så jag slår knut på mig för att slippa köra manuell bil i jobbet mm 😅

Så tar man körkort i manuell bil men sen direkt köper en automatväxlad så kastar man ändå lite bort mer än halva vitsen med det manuella kortet
Tack för att du delar med dig:D

Vill helst ta manuellt ska försöka hårdare.
Vet inte om du ska känna att du behöver försöka hårdare. Du försöker säkert hårt redan nu. Skulle mer säga att växling är svårt i början och kan då lätt bli stressigt. När du har kört med körskolan, var har ni tränat växlingen?
Som jag skrev ovan tyckte jag det var väldigt givande att träna växlingen och dragläge på en grusplan (jag tränade på båtklubbar grusplan för vinterförvaring av båtar som då var helt tom) eller tom parkering - i och med att det inte direkt fanns andra bilar eller cyklar, gångtrafikanter etc att ta hänsyn till var det enklare att bara fokusera på växlingen och dragläget vid dessa tillfällen.

Aa, funkar så att jag vill göra en grej i taget, gillar inte att ha för många bollar i luften. Sen är det omöjligt att hinna samtidigt som man studerar heltid på universitet.
Tänkte mer att söka in till hösten nu före körkortet är taget inte hindrar att fokuset tills dess är på körkortet eller ha några lektioner kvar när terminen startar för den delen heller.

Hur många lektioner blev det totalt och vad kostade kortet?
Jämför dig inte så mycket med andra. Växling är en liten del av utbildningen och även om du teoretiskt skulle byta till automat nästa lektion så säger det tyvärr inget om hur många lektioner du behöver då det kan vara annat som är en utmaning framöver. Däremot borde din körskolelärare kunna svara på hur det antal lektioner han bedömt du behöver är fördelade. Dvs om han redan nu sett att du behöver mer tid på något. Eller om det är ett normalt antal lektioner på den bilskolan

Jag började köra privat men övergick sedan till körskola. Jag kunde alltså utan problem växla och köra landsväg t ex när jag började på körskola. Jag behövde 20 lektioner, och bland annat den förbannade jävla fickparkeringen var en utmaning för mig som tog ett par extra lektioner (ironiskt både satt och sitter deri huvudet på mig, jag fickparkerade perfekt när jag slutade tänka på det. Men har ändå inte gjort det sen uppkörningen just pga tror jag inte kan) 😅🙈

Jag tog bara för automat, men för skulle ta 100år ens bli ett körkort om skulle ta för manuell då knappt kunde övningksöra hemma (jag började med manuell ska tilläggas). Just nu inte bil eller körkort krav i mitt jobb, enda begränsar mig automat dyrar köpa men kommer skaffa en oavsett vad har för körkort :rofl:

Går ju ta manuell senare om man känner har behov av det, och blir det "bara" en uppkörning till. Men är på g kanske bli ändring på det, som jag avvaktar se om blir av innan komplitterar manuell till mitt körkort. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...kskola-kan-ge-korkort-for-manuellt-vaxlad-bil

Normen kring körkort har ju onekligen förändrats de sista åren. Vi bor nära en storstad och det är fler och fler som inte tar körkort alls. Om du tycker att det känns kämpigt så hade jag satsat på automat. Då kan du slappna av lite mer och det blir lättare att lära sig. Du kan ju prova en lektion :)

Så tänker jag också! Det är ändå en jättestor frihet att ha automatkörkort jämfört med inget alls i dagens läge.

Jag tog manuellt men HATADE allt med att lära mig köra bil (övningskörde ändå automat i början) och tog körkort jättesent pga det. Framförallt pga det jäkla växlandet. Älskar att köra bil numera, minns inte när jag körde manuellt senast förutom med bilen jag hade för att ta körkortet.

Enda fördelen med manuellt kort i nuläget är om det skulle bli krissituation och jag behöver köra någon annans manuella eller om någon vän av oklar anledning skulle vilja vi delade på körningen och sätta mig bakom ratten på deras bil och den var manuell.

Jag har manuellt körkort men kör bara automat. Jag kör bara mina egna bilar alt mammas alt en kompis bil och alla har automater, så det är liksom inte ett problem. Och hur ofta kör man andras bilar egentligen? Typ nästan aldrig. Får man för sig att hyra bil kan man ju be om en automat. När vi åkte med jobbet sist så behövde vi ange chaufförer så jag behövde aldrig köra öht. Nu var det automat så man hade ju ändå kunnat köra med sånt körkort. Nej jag ser inte riktigt problemet och ångrar man sig är det väl bara att ta manuell sen då.. hellre ett automatkörkort än inget alls..

Personligen skulle jag välja att ta körkort för manuell alla dagar i veckan. Dels underlättar det om en tar körkort för tyngre behörigheter senare (om en har ett manuellt B-körkort i grunden så kan en köra upp för BE med automat utan att körkortet blir begränsat, t ex). Dels föredrar jag helt klart manuell låda när jag kör med släp, och på vinterväglag överlag. Plus att jag är lite en "allt eller inget"-person, gillar inte tanken på att ha ett begränsat körkort och avskyr prov.

Med det sagt, så har vi bara automatbilar på jobbet. Både elbilar och andra.

Jag tog bara för automat, men för skulle ta 100år ens bli ett körkort om skulle ta för manuell då knappt kunde övningksöra hemma (jag började med manuell ska tilläggas). Just nu inte bil eller körkort krav i mitt jobb, enda begränsar mig automat dyrar köpa men kommer skaffa en oavsett vad har för körkort :rofl:

Går ju ta manuell senare om man känner har behov av det, och blir det "bara" en uppkörning till. Men är på g kanske bli ändring på det, som jag avvaktar se om blir av innan komplitterar manuell till mitt körkort. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...kskola-kan-ge-korkort-for-manuellt-vaxlad-bil
Tack för att du delar med dig:d

Det tog väldigt lång tid för mig att lära mig växla smidigt. En dag lossnade det och har funkat sen dess.
Jag blev också så nervös att jag fick köra upp sex gånger, samtidigt klarade jag tre teoriprov. Det här var över 20 år sedan och jag har kört prickfritt sen dess.

Så ge inte upp även fast det känns tungt. Jag hade min pappa som trodde på mig och fick mig att fortsätta kämpa. Jag fick också råd om hur jag skulle hantera nervositeten.

Jag har manuellt kort vilket är rätt menlöst för mig. De senare tio åren har jag haft automat och skulle faktiskt banga på att köra växlad bil numera….
Klart jag skulle kunna lära mig igen, men ytterst svårt att se att jag behöver det

Liknande trådar

Äldre Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av... 10 11 12
Svar
226
· Visningar
14 216
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 714
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka