Ta körkort för manuell eller automat

Hej!

Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört bil tidigare. Jag upplever att växlingen känns svår och stressande, vilket gör att jag inte riktigt får den glädje jag hade hoppats på från körningen. Därför funderar jag på att byta till automatbil för att få en mer avslappnad och roligare upplevelse, samt eventuellt göra körkortet billigare.

Jag undrar om någon här på forumet har valt att ta körkort för automatbil och kan dela med sig av sina erfarenheter. Vilka begränsningar har ni upplevt? Har ni någon gång ångrat ert val och hur har det påverkat er i arbetslivet eller i andra sammanhang?

Tack på förhand!
Normen kring körkort har ju onekligen förändrats de sista åren. Vi bor nära en storstad och det är fler och fler som inte tar körkort alls. Om du tycker att det känns kämpigt så hade jag satsat på automat. Då kan du slappna av lite mer och det blir lättare att lära sig. Du kan ju prova en lektion :)

Har du möjlighet att prova någon annan lärare på trafikskolan?
Nu är det vansinnigt länge sedan jag tog körkort, men jag kommer så väl ihåg att jag körde väldigt mycket bättre och kände mig bättre och säkrare med vissa av lärarna, medan den jag hade från början och jag inte alls var någon bra match; hon kändes själv väldigt osäker och stressad.
Sedan om det berodde på att jag var kass och gjorde konstiga saker minns jag inte. ;) :D

Jag har nog ändrat min syn på detta. När jag tog körkort kändes det självklart att ta manuellt, det var det självklara. Men idag kan jag förstå att automat är ett alternativ. Det viktiga är väl att fundera vad konsekvenser blir. Dvs det kan vara begränsande. Men- jag kan erkänna att jag väldigt sällan idag hade haft problem om jag bara hade haft automat. Har idag automat ( förra bilen manuell). Och jag kör väldigt sällan i jobbet eller andras bilar. Det har bara varit någon enstaka gång då jag haft lånebil från verkstad och då hade de flera att välja mellan så det fanns både automat och manuell. Så jag tänker att man får fundera ut hur ens behov ser ut. Blir det begränsande för mig?
Dessutom så kan man ju alltid ta manuell senare. Jag vet en person som gjorde så häromåret. Hen tyckte det var skönt att först ta automat för att slippa tänka på växling och sen några år senare ta manuell när hen hade fått mer vana.

Har enbart möjlighet att köra på skola.
Det kan vara väl värt att rota runt i bekantskapskretsen eller mer avlägsen familj efter någon som kan offra några timmar på en stor parkering (växelbiten lärde även jag mig så, med en faster). (numera behöver man ju dock gå lektioner tillsammans). Har en kollega som övningskör med en annan kollega tex.

Hej!

Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört bil tidigare. Jag upplever att växlingen känns svår och stressande, vilket gör att jag inte riktigt får den glädje jag hade hoppats på från körningen. Därför funderar jag på att byta till automatbil för att få en mer avslappnad och roligare upplevelse, samt eventuellt göra körkortet billigare.

Jag undrar om någon här på forumet har valt att ta körkort för automatbil och kan dela med sig av sina erfarenheter. Vilka begränsningar har ni upplevt? Har ni någon gång ångrat ert val och hur har det påverkat er i arbetslivet eller i andra sammanhang?

Tack på förhand!
Jag tog körkort (manuellt) för ca ett år sedan nu, övningskörde enbart hemma. Tog några månader innan jag var bekväm med växling/dragläge och sådant, ytterligare några månader för att vara bekväm och uppskatta körningen ordentligt. Ge det lite tid :)

Jag tog körkort (manuellt) för ca ett år sedan nu, övningskörde enbart hemma. Tog några månader innan jag var bekväm med växling/dragläge och sådant, ytterligare några månader för att vara bekväm och uppskatta körningen ordentligt. Ge det lite tid :)
Det är växlandet som är svårt att veta när man ska göra osv.

Jag tog körkort för typ 2.5 år sen som 35+ år gammal (dvs jag hade skjutit på det ett tag) men valde att ta manuellt körkort. Dels pga det är krav för många jobb fortfarande att du har "vanligt" körkort och sen för att jag inte vill känna mig begränsad utan köra olika typer av bilar (om man är på semester osv).

Blev dock uppmanad av min första körskollärare att byta till automat vilket jag vägrade (han var också ett jävla stolpskott). Men, växlingen är bara jobbig precis i början innan du har lärt dig att köra! Sen när det blir automatiserat så tänker du inte på att du växlar, det sitter i muskelminnet. Så jag skulle alla dagar rekommendera att tröska igenom att det blir lite jobbigare precis i början för sen när det sitter går det på ren automatik.

Senast ändrad:
Det är växlandet som är svårt att veta när man ska göra osv.
Försök lära dig i vilken hastighet bilen vill ha respektive växel (det varier lite beroende på acceleration, lutning osv, men finns ändå ett ungefär). Du måste självklart titta på vägen och runt om med, men att titta snabbt på hastigheten går bra. Den jag lärde mig på (dieselbil) villa ha ettan upp till 14, tvåan till 30, trean till 48, fyran till 72 och femman till ca 88. Följer man de siffrorna så går det bra (sen lär mig sig också att höra när den vill växla, och kan se på varvtalet). Bensinbilar är nog oftast lägre växlade, vet inte med elbilar.

Orkar du inte lära dig växlingen så går det ju att ta automat, men skulle rekommendera att ge dig själv lite tid för att se om det är värt den begränsningen.

Försök lära dig i vilken hastighet bilen vill ha respektive växel (det varier lite beroende på acceleration, lutning osv, men finns ändå ett ungefär). Du måste självklart titta på vägen och runt om med, men att titta snabbt på hastigheten går bra. Den jag lärde mig på (dieselbil) villa ha ettan upp till 14, tvåan till 30, trean till 48, fyran till 72 och femman till ca 88. Följer man de siffrorna så går det bra (sen lär mig sig också att höra när den vill växla, och kan se på varvtalet). Bensinbilar är nog oftast lägre växlade, vet inte med elbilar.

Orkar du inte lära dig växlingen så går det ju att ta automat, men skulle rekommendera att ge dig själv lite tid för att se om det är värt den begränsningen.
Elbilar är väl typ automat har jag för mig?

Jag tycker i princip att man ska välja manuellt körkort eftersom förarutbildningen handlar om att kunna köra bil och då är det bra att kunna köra så bred arsenal av fordonsslaget bil som möjligt och förstå hur en bil fungerar. (Men när sonen tog körkort för knappt ett år sedan var han nästan ensam om att ta för manuellt, det var nästan automat för hela slanten i gruppen när vi gjorde handledarutbildningen.)

Samtidigt så är elbilar automater så andelen manuella bilar kommer ganska drastiskt och fort att minska, och då kanske kunskapen är mer nice-to-have än nödvändig.

Jag vill arbeta som audionom i framtiden! Min lärare tror att jag behöver 50 lektioner på 60 min för att vara redo för en uppkörning varje lektion kostar en 1000 lapp så det blir mkt pengar.
Byt körskola, låter som de vill suga ur dig pengar om de tror du behöver 50 lektioner. Har manuellt och tycker väl egentligen man ska ta det för att få så lite begränsningar som möjligt vid ev lånebil, köra bil i jobbet mm. Men automat är givetvis ok, särskilt nu för tiden när det blir mer och mer av de. Gör det du helst vill. Lycka till.

Jag tog körkort för typ 2.5 år sen som 35+ år gammal (dvs jag hade skjutit på det ett tag) men valde att ta manuellt körkort. Dels pga det är krav för många jobb fortfarande att du har "vanligt" körkort och sen för att jag inte vill känna mig begränsad utan köra olika typer av bilar (om man är på semester osv).

Blev dock uppmanad av min första körskollärare att byta till automat vilket jag vägrade (han var också ett jävla stolpskott). Men, växlingen är bara jobbig precis i början innan du har lärt dig att köra! Sen när det blir automatiserat så tänker du inte på att du växlar, det sitter i muskelminnet. Så jag skulle alla dagar rekommendera att tröska igenom att det blir lite jobbigare precis i början för sen när det sitter går det på ren automatik.
Hej, det låter positivt ändå, hur många lektioner behövde du? Känner du dig säker idag?

Problemet är att jag 2 lektioner i rad nu sitter fast i nedväxling.

Det tog mig tio lektioner att fatta hur man växlar och hittar dragläge. Resten gick snabbt, men just det stressade mig oerhört.
För mig hjälpte det att förstå vad som händer när jag trampar på kopplingen. Men annars kan man köra automat, ser inget större problem med det.

Liknande trådar

Äldre Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av... 10 11 12
Svar
226
· Visningar
14 233
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 735
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jag är inte så smart
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Om kvitton

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur får vi fler starter på klubbtävlingar?
  • Atletix
  • Födda -21
Tillbaka