Vad kostar det att ha bil?

Jo, fast å andra sidan skulle jag aldrig ha råd med annat än en billig hyreslägenhet i närmaste städerna, där räcker inte insparandes av bilkostnaden långt när man måste låtsas vara mångmiljonär, så det är en total ekvation som ska gå ihop sig. Som helst ska gå ihop sig med hur man vill bo och leva.
Nej, inte så lätt det där med ekonomi och pengar. Min hyresrätt är i alla fall fortfarande inte så dyr så får vara glad över det 🙂. Så lyckas jag tjäna mer pengar någon gång kanske bil skulle funka.

Undrar om man skulle kunna dela bil med någon eller om man alltid skulle vilja ha den samtidigt 🤔.
 
Spännvidden är stor. Mellan ett väldigt billigt bilägande och ett väldigt dyrt kan det skilja både en och närmare närmare två nollor i kostnad. Jag lägger årligen runt 50-60 tkr på bilkostnader (inklusive allt), det är nog inte långt från median för en "vanlig familjebil". Men då är bilen tio år gammal och har gått långt vilket betyder att värdeminskningen är betydligt flackare än för en ny bil.
 
Ett körkort är väl aldrig bortslösade pengar? Även om man inte har egen bil så försvinner definitivt en hel del jobbmöjligheter om man saknar körkort.

Jag har iaf en Opel Astra. Betalar strax under 1000 kr/år i skatt samt färsäkring då som jag pinsamt nog inte vet exakt vad den ligger på. Men tror det är ungefär 2000 kr två eller tre gånger per år. Bränsle (bensin) varierar en del. Det har ju varit billigt nu med hemarbete, men annars snittar jag på typ 1,5 tank i månaden kanske och fulltank kostar ju nästan tusenlappen nu för tiden.

Besiktning en gång per år för några hundralappar, servicen brukar kosta drygt 1000 kr. Jag har peppar, peppar inte behövt göra några reparationer. Däremot måste jag byta sommardäck den här säsongen så det går ju på några tusenlappar till.

Jag köpte bilen för 99tkr kontant när den var 5 år gammal (hade gått på leasing tidigare), för tre år sedan. Valde medvetet en bil som var lite nyare både för att slippa en del problem och för att få en billigare skatt. Att det dessutom är en ganska rymlig kombi som "bara" drar ~0.66 känns också helt okej.

Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara så fasligt dyrt. Jag bor och jobbar på ett sätt som gör det omöjligt att inte ha egen bil så det är inget jag kan välja bort. Drömmen vore ju en elbil men det enda realistiska alternativet där jag bor med laddmöjligheter osv är en Tesla och det skulle jag inte ha råd med om jag så sålde allt jag ägde.
 
Jag har aldrig haft nån bil som är i bruk, men har ju förstått att det är därför jag levt billigt hittills också ;).
Vad kostar det att ha bil? Förstår ju att det skiljer sig åt, men ungefär.
Som redan sagts här så kan det skilja jättemycket, men jag kan ge ett exempel iaf!

Vi leasar en Kia Xceed plugin-hybrid, bor centralt i en mindre stad och har inte långt till jobbet, kör 1500 mil/år, tankar bensin typ 1 gång i månaden. Kör alltså nästan uteslutande på el.
Vi betalar 4800 kr i mån + nu ca 600 kr i månaden för bensin. Det hade gått att få det billigare, men det var lite lull lull på bilen som vi absolut ville ha.

Då sänkte vi ändå våra bilkostnader med ca 3000 kr/mån när vi bytte från en svindyr, ganska ny diesel från Volvo.
 
Tack så mycket för era svar!
Jag har läst alla svar och kommer att läsa dem (och gärna fler svar) flera gånger. Svarar några just nu och fler sen :).

Nuvarande bil är en Ford Focus Flexifuel -04, ägd sen 2018, kostade 21 000. Ca 1000 kr om året i skatt, halvförsäkring ca 300 kr/mån. Vi köpte nya däck 2018 för sommar och vinter, ca 10 000, bör hålla 1-2 år till. Kamkedja, slipper dyra kamremsbyten. Lägger max 3 000 per år på service, hjulskifte och besiktning. Kör ca 1 500 mil/år.

Vad kul med en Ford Focus, en sån har min pappa som han talar sig varm för och det verkar ju vara en av de billigare bilarna att äga tycker jag. Inte jäääättefin enligt min åsikt, men ser ju inte helt illa ut heller. Finns väl kanske billigare mindre bilar, men den tickar alla mina boxar också
- man kan sova där bak
- skidorna får plats
- dragkrok till cykeln
och så billig som möjligt ändå. 👍

Ska jag ha en "riktig" bil (har en fin äldre sommarbil som vi ska laga är det tänkt:) ) ska det väl va för att va självständig så...

Hur kommer det sig att du valt halvförsäkring, istället för hel?

Min bil är gammal, en Volvo från 2004, diesel. Förutom bränslet är skatten den största kostnaden, 7200 kr/år. Försäkring 3700 kr/år.

Jag byter oftast däcken själv för att spara pengar.

Oj, ja det var dyr skatt! Hur kommer det sig?
Ja, byta däcken själv kommer jag också att göra.
Det och däckhotell ser jag som en onödig kostnad. Men det är väl olika, har man pengarna och tycker det är värt det så kan man ju ha det.
Får nog byta jobb eller begära löneförhöjning om jag ska ha bil 🤣...

Jag önskar att jag låtit bli att ta körkort och sparat de pengarna istället 😅🤣

Så tänker inte jag :). Jag ska ju ta körkort nu, det ser jag absolut att det kan vara bra och roligt att ha.
Sen måste man ju inte ha bil för det.

Jag behöver ingen bil i mitt vardagsliv, vilket är väldigt skönt. Jag har gångavstånd till jobbet och biblioteket och jag och min pappa handlar tsm, så han hämtar maten i driven.
Men, jag vill kunna köra till t ex sommarstugan nu i pandemitider och kunna köra på aktiviteter och sånt och köra min veteranbil. Men, det räcker kanske att låna en "riktig" bil, jag får fundera.

Undrar om man skulle kunna dela bil med någon eller om man alltid skulle vilja ha den samtidigt 🤔.

Det låter väl som en utmärkt lösning, tycker jag läst om bilpooler och sånt? 😊

Ett körkort är väl aldrig bortslösade pengar? Även om man inte har egen bil så försvinner definitivt en hel del jobbmöjligheter om man saknar körkort.

Jag har iaf en Opel Astra. Betalar strax under 1000 kr/år i skatt samt färsäkring då som jag pinsamt nog inte vet exakt vad den ligger på. Men tror det är ungefär 2000 kr två eller tre gånger per år. Bränsle (bensin) varierar en del. Det har ju varit billigt nu med hemarbete, men annars snittar jag på typ 1,5 tank i månaden kanske och fulltank kostar ju nästan tusenlappen nu för tiden.

Besiktning en gång per år för några hundralappar, servicen brukar kosta drygt 1000 kr. Jag har peppar, peppar inte behövt göra några reparationer. Däremot måste jag byta sommardäck den här säsongen så det går ju på några tusenlappar till.

Jag köpte bilen för 99tkr kontant när den var 5 år gammal (hade gått på leasing tidigare), för tre år sedan. Valde medvetet en bil som var lite nyare både för att slippa en del problem och för att få en billigare skatt. Att det dessutom är en ganska rymlig kombi som "bara" drar ~0.66 känns också helt okej.

Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara så fasligt dyrt. Jag bor och jobbar på ett sätt som gör det omöjligt att inte ha egen bil så det är inget jag kan välja bort. Drömmen vore ju en elbil men det enda realistiska alternativet där jag bor med laddmöjligheter osv är en Tesla och det skulle jag inte ha råd med om jag så sålde allt jag ägde.

Precis 😊

Kul med en Opel Astra, jag tittade på en sån Sports Tourer, den var fin tycker jag...!

Nej, men precis, är det en kostnad man behöver ha för att kunna ha det liv man har och det blir värt det så är det ju så...

Jag är 35 år och har aldrig verkligen behövt ha bil. Men nu i pandemitider har jag väl känt att det varit bra när jag inte velat åka kollektivt.
Och visst, mina föräldrar skjutsar mig fortfarande ibland, ssk nu då i dessa tider.
Men, som sagt kanske räcker att kunna köra bil och låna bil.... hmmm. Får fundera. :) men, visst vore det en frihet att ha egen bil också... Men räcker kanske med en liten sommarbil... Vad hans försäkring blir vet jag inte ens, får kolla upp det :).
 
Ett körkort är väl aldrig bortslösade pengar? Även om man inte har egen bil så försvinner definitivt en hel del jobbmöjligheter om man saknar körkort.

Jag har iaf en Opel Astra. Betalar strax under 1000 kr/år i skatt samt färsäkring då som jag pinsamt nog inte vet exakt vad den ligger på. Men tror det är ungefär 2000 kr två eller tre gånger per år. Bränsle (bensin) varierar en del. Det har ju varit billigt nu med hemarbete, men annars snittar jag på typ 1,5 tank i månaden kanske och fulltank kostar ju nästan tusenlappen nu för tiden.

Besiktning en gång per år för några hundralappar, servicen brukar kosta drygt 1000 kr. Jag har peppar, peppar inte behövt göra några reparationer. Däremot måste jag byta sommardäck den här säsongen så det går ju på några tusenlappar till.

Jag köpte bilen för 99tkr kontant när den var 5 år gammal (hade gått på leasing tidigare), för tre år sedan. Valde medvetet en bil som var lite nyare både för att slippa en del problem och för att få en billigare skatt. Att det dessutom är en ganska rymlig kombi som "bara" drar ~0.66 känns också helt okej.

Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara så fasligt dyrt. Jag bor och jobbar på ett sätt som gör det omöjligt att inte ha egen bil så det är inget jag kan välja bort. Drömmen vore ju en elbil men det enda realistiska alternativet där jag bor med laddmöjligheter osv är en Tesla och det skulle jag inte ha råd med om jag så sålde allt jag ägde.

Full tank är ett lite luddigt begrepp.

Min Audi hade plats för 75 liter. Forden 55.

Båda cirkus samma förbrukning.
 
Eftersom jag skrev om körkort som "bortslösade pengar" då är det så att om jag inte har råd att ha en bil att öva i lugn och ro med för mig själv kommer jag aldrig våga köra med till exempel en firmabil i något jobb.

Men för det mesta är det nog aldrig bortslösade pengar 😃.

Finns mycket praktiskt med att ha bil och kunna köra.
 
Jag har två Seat-4WD-dieslar, med liknande diesel-motorer och förbrukning (den gamla dock något högre förbrukning). Den gamla (12 år och nästan helt utan värde som bil vid försäljning) kostar 4700 varje år i skatt och den nyare (4 år gammal) kostar 2000 kr varje år i skatt.

När jag köpte den nyare begagnad, tittade vi också på helt nya, men då skulle skatten blivit 11.000 kr per år för samma bil.

2000 var överraskande lite, så att slå till på något begagnat var perfekt!

(Det är alltså 2 liknande fyrhjulsdrivna dieselbilar, med nästan samma koldioxidutsläpp per kilometer och ganska exakt samma vikt - och den ena skattar 2000 om året, den andra 11.000 om året)
 
V40 från 04, inköpt 14
Skatt 2050 kr/ år
Reparationer, nya däck och lite kärlek ligger på mellan 5 000 till 10 000 kr/ år
Försäkring 2 300 kr/ år
Värdeminskning har legat på ca 3 200kr/år hittills i min ägo.
Drivmedel beror på hur mycket jag kör.

Fördelen med en vanlig bil är att reservdelar är lätta att hitta på skroten.
 
Jag har en småbil och pendlar 4 mil ca 320 dagar om året. Min bil kostar ca. 3000 kr/mån i löpande kostnader, lån, försäkring och drivmedel inkluderat samt någon tvätt och lite tillbehör.
900 kr skatt/år
7000 kr för nya sommar och vinterdäck 2021
400 kr besiktning
Service får jag billigt då släkting mekar och kan fixa reservdelar till bra priser. Kanske i snitt 1500 kr om året för lite allt möjligt.
 
Bra fråga om halvförsäkring. Jag har nog gått och trott att många saker i helförsäkring inte täcks för att bilen är gammal, men nu ser jag att det inte riktigt är så. Detta behöver jag se över. Tack för att du fick mig att tänka efter!
 
Kul med en Opel Astra, jag tittade på en sån Sports Tourer, den var fin tycker jag...!

Nej, men precis, är det en kostnad man behöver ha för att kunna ha det liv man har och det blir värt det så är det ju så...

Jag är 35 år och har aldrig verkligen behövt ha bil. Men nu i pandemitider har jag väl känt att det varit bra när jag inte velat åka kollektivt.
Och visst, mina föräldrar skjutsar mig fortfarande ibland, ssk nu då i dessa tider.
Men, som sagt kanske räcker att kunna köra bil och låna bil.... hmmm. Får fundera. :) men, visst vore det en frihet att ha egen bil också... Men räcker kanske med en liten sommarbil... Vad hans försäkring blir vet jag inte ens, får kolla upp det :).
Det är en sports tourer jag har. Är supernöjd med den. Det är en "turbo" vilket inte märks av vid högre hastigheter men är ganska trevligt när man kör "i stan" och gör att bilen där känns mycket pigg med tanke på motorn.

Jag upplever också att det var mycket bil för pengarna så att säga. Jag har bland annat rattvärme, något jag aldrig kommer acceptera att vara utan i fortsättningen :D skulle jag haft samma "standard" i en Volvo hade det kostat betydligt mer.

En liten bil är ju bränslesnålare och oftast billigare i skatt osv också. Jag hade nog funderat på vad du vill använda den till. Jag tycker det är ovärderligt med kombi just för att det verkligen är perfekt i just de tillfällena man vill ha bil, om man storhandlar, eller köper möbler och liknande på IKEA. Fyller man baksätena blir det mycket lastplats. På samma sätt kan man ju ta ställning till t.ex dragkrok eller ej. Skulle jag haft en sån minibil så hade jag i många tillfällen varit i en situation då jag behöver en annan bil istället :)
Full tank är ett lite luddigt begrepp.

Min Audi hade plats för 75 liter. Forden 55.

Båda cirkus samma förbrukning.
Jo det är ju lite olika, därför jag skrev ungefär vad en full tank kostar, då pengarna kändes lite lättare att förhålla sig till än storleken på tanken, framförallt för de som inte har egen bil och tankar regelbundet :)
 
Jag har aldrig haft nån bil som är i bruk, men har ju förstått att det är därför jag levt billigt hittills också ;).
Vad kostar det att ha bil? Förstår ju att det skiljer sig åt, men ungefär.
Jadu, hur långt är ett snöre?

Har en volvo v70 av lite äldre modell.

Skatt ca 2000/år
Försäkring 8000/år
Drivmedel ca 30 000/året (men den posten är ju verkligen individuell)
Service ca 4000/år
Servicepryttlar (spolarvätska, torkarblad, olja, städartiklar) ca 1500/år
Reparationer kan ju vara allt från noll till hur mycket som helst men vi har tyvärr lagt ca 15 000 i år (generatorn rasade).
Parkering 2000/året
Däckbyte 500/året

Det är tur att vi tycker att den frihet och rörlighet den ger oss är "obetalbar" :D
 
Jag har 2 bilar

En Mini Rover Cooper -98, en liten hundkoja
Skatt 780 kr/år
Försäkring ca 4000 kr/år, helförsäkrad
Garage 10500 kr/år
Service/ reparationer ca 5000 kr/år

Drar extremt lite och svinkul att köra. Den är dock avställd på vintern så då är ju försäkringen mycket billigare, nu skrev jag vad den skulle kosta i försäkring om den var påställd året runt.


Volvo V40 T4 -14
Skatt 1100 kr/år
Försäkring 6000 kr/år helförsäkrad
P-plats 4000 kr/år
Service mellan 5000-6000 år

Sen tillkommer ju besiktning, eventuella reparationer, drivmedel osv.
Nu köpte jag precis nya vinterdäck och det gick på 9500 kr t.ex.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Fordon Jag har ärvt en halv Toyota Auris Diesel mildhybrid, automat årsmodell 2013. Miltalet 2021 var 3500 ungefär och sedan dess är det oklart...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 230
Senast: Enya
·
IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
882
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har lyckats glömma att jag haft plegicil gel liggandes i bilen nu ganska länge. Bilen står mestadels parkerad svalt, men har också...
Svar
7
· Visningar
727
Senast: MiniLi
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 490
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp