Vad kan klubben hitta på för aktiviteter?

Is

Trådstartare
Ja min hundklubb lider av lite idé torka. Så nu vill jag ha lite tips och idéer, vad har din hundklubb gjort för roliga aktiviteter? Eller vad för typ av aktivitet skulle du kunna tänka dig att vara med på. Alltså nu tänker jag på andra aktiviteter än tävlingar, kurser, och föreläsningar. Typ sällskaps dagar där alla med hund kan vara med och känna att dem har roligt med sina hundar.

Alla tips är välkommen :)

Sv: Vad kan klubben hitta på för aktiviteter?

På min ena hundklubb, som är ett "hundsällskap" och ingen brukshundklubb, försöker vi att hitta på saker som är helt opretentiösa med jämna mellanrum, det är ju ingen tävlingsklubb utan snarare ett sällskap för de som vill umgås med och runt hund, typ.

Något som är extremt poppis är "poängagility" - visst blir det lite tävlingsaktigt eftersom att vi delar ut priser, men alla är välkomna och det kommer alltid massor av människor som aldrig sett ett agilityhinder förr i princip. Vi slänger fram ett gäng med hinder som ger olika poäng, så tar man de hinder hunden fixar och så finns det en viss tid, t ex 40 sekunder, bestämt där man får plocka poäng. I samband med "tävlingen" fotograferar vi, bjuder på fika och alla sitter bänkade vid agilityplan och umgås med varandra.

Vi har också gemensam aktivitet VARJE söndag hela året, där alla samlas, delar upp sig i grupper, promenerar tillsammans för att sedan fika och tjöta skit. En annan populär aktivitet är "sommaravslutningen" där man blir uppdelade i lag och går poängpromenad, provar på rally, uppletande samt agility. Käk bjuder vi på efteråt.

Några grejer är ju "tävlingar" som sagt, men nivån är ju så varierande och allt är så lättsamt att även människor med världens sämsta tävlingsnerver och som aldrig tänkt träna eller tävla faktiskt är med och har jätteroligt med sina hundar.

På min ena hundklubb, som är ett "hundsällskap" och ingen brukshundklubb, försöker vi att hitta på saker som är helt opretentiösa med jämna mellanrum, det är ju ingen tävlingsklubb utan snarare ett sällskap för de som vill umgås med och runt hund, typ.

Något som är extremt poppis är "poängagility" - visst blir det lite tävlingsaktigt eftersom att vi delar ut priser, men alla är välkomna och det kommer alltid massor av människor som aldrig sett ett agilityhinder förr i princip. Vi slänger fram ett gäng med hinder som ger olika poäng, så tar man de hinder hunden fixar och så finns det en viss tid, t ex 40 sekunder, bestämt där man får plocka poäng. I samband med "tävlingen" fotograferar vi, bjuder på fika och alla sitter bänkade vid agilityplan och umgås med varandra.

Vi har också gemensam aktivitet VARJE söndag hela året, där alla samlas, delar upp sig i grupper, promenerar tillsammans för att sedan fika och tjöta skit. En annan populär aktivitet är "sommaravslutningen" där man blir uppdelade i lag och går poängpromenad, provar på rally, uppletande samt agility. Käk bjuder vi på efteråt.

Några grejer är ju "tävlingar" som sagt, men nivån är ju så varierande och allt är så lättsamt att även människor med världens sämsta tävlingsnerver och som aldrig tänkt träna eller tävla faktiskt är med och har jätteroligt med sina hundar.

Men jätte bra tips :bow: Dem snor jag rakt av! Tack så mycket!

Prova-på-dagar, uppvisningar, öppet hus, gemensamma promenader, gemensamma resor till olika event, gemensamt fika..

Vi brukar bjuda in diverse föreläsare i samband med våra medlemsmöten. Bl a så har djursjukhuset varit och pratat om frisk- och sjukvård, vi har pratat skotträdsla och farliga hundar. Det brukar vara populärt :)

Min gamla klubb hade en familjedag med korvgrillning och massa prova på.

Min privattränare anordnar aktiveringspromenader. Alla lägger en 20a som går till ett litet pris som lottas ut i slutet. Under promenaden tränas allt från miljö, till trix och "stadsagility" hoppa upp på bänkar mm. till rena lydnadsmoment efter förmåga. En gång var vi på järnvägs och busstationen. Vi stod på perrongen och tränade passivitet i 15 min medans två tåg kom och gick. Åkte hiss upp på gångbron och gick över den mm. Oerhört nyttigt då vi får mycket störningar gratis och inga krav ställs på ekipagen och allt möjligt folk dyker upp.

Hundrace. Hundarna springer 100 m (valpar 50 m) på kortast möjliga tid. Någon håller hunden och husse/matte sticker iväg till mål och kallar på hunden. Man kan ta tiden med vanligt tidtagarur. Det kan alla vara med på, behövs ingen träning. Man får ha vad som helst som extra dragning, t ex godis, leksak, familjekatten............... Något slags sponsrade priser bör man nog ha.

Vandring. Finns det någon vandringsled i närheten? Man går en bit, fikar, går en bit till, grillar osv. Kan vara några timmar, heldag eller hel helg så att man övernattar i skogen.

Provapå alla olika grenar som finns för att väcka ytterligare intressen hos medlemmarna eller varför inte bjuda in den s k allmänheten och kanske på så sätt få fler medlemmar/kursdeltagare.

Uppvisningar. Ett duktigt ekipage visar upp sig i den gren de är superduktiga i och sen får publiken välja något annan gren. T ex en som är duktig på lydnad visar det och sen säger publiken att vi vill se dig träna freestyle. Nästa hund är duktig på freestyle, och sen vill man se rallylydnad. Kan bli många tokigheter som ger många skratt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
420
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 117
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
777
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31