Man kan väl säga att de har försökt men gett upp.
En vän var i liknande situation som du beskriver. Partnern försökte begå självmord, var utåtagerande och oerhört manipulativ. Inte fysiskt våldsam emot min vän (däremot mot folk utanför hemmet), men verbalt och emotionellt aggressiv hemma, våldsam emot sig själv och slog sönder saker i omgivningen.
Flera vändor med avgiftning och i kontakt med mentalvården. Hen hade en stöttande familj som försökte hantera en del av problemen, men du vet ju egentligen aldrig riktigt vad som händer när du inte bor ihop och upplever vardagen.
Det blev separation tillslut, men ju längre tiden går desto svårare blir det. Detta var i sena tonåren och min vän byggde upp en stor del av sin personlighet kring rollen som omhändertagare. Den som tar hand om, den som lugnar, etc.
Hen bodde hos mig i perioder, men uppmuntrades av familjen att stanna kvar hos partnern. "Du är så självuppoffrande, du är en sådan ängel, du är... som tar hand om hen trots alla problem. Tänk att du gör så mycket..."
Det är obehagligt att läsa din text Bison. En person som agerar som du beskriver behöver antingen stöd och hjälp från utbildade människor, psykolog/psykiatrikontakt i någon form (med eller utan partner hemma). Eller så handlar det om ren manipulation, och då ska din vän sticka snarast möjligt.