Det kan man öva på.
Och alltså - jag försöker inte få dig att inte ställa upp för din vän, absolut inte. Jag förstår precis, både situationen och dina känslor. Men jag vet också att det i slutändan är ganska lite man kan göra (för att få vännen att ta sig ur det) och att man kan må pissdåligt som vän. Men du har fått supermånga bra tips från bla
@niphredil .
Jag skulle vilja lägga till ett ändå som jag tror kan göra större skillnad än man tror: håll dig lite framme. Det behöver inte vara jättepå eller "nu ska jag hjälpa till" men hör av dig och umgås med vännen. En stor del i misshandelsrelationer är isolering. Ring och fråga om hon är okey, hitta på utflykter, bjud in till vinkvällar. Även om vännen tackar nej. Fortsätt höra av dig och undra hur hon mår och visa att du är hennes vän. Och prata och tjata inte hela tiden om hennes förhållande. Att du ska tjata henne ur det som någon tidigare skrev i tråden (sorry kommer ej ihåg vem annars hade jag taggat) tycker jag är en urdålig idé för både hennes och din skull.
Att behålla vänskapen genom en misshandelsrelation ser jag som det viktigaste. Mannen kommer göra allt för att isolera henne. Att vara motpolen till det tror jag är det viktigaste, även om man inte engagerar sig känslomässigt.