Vad kan era valpar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ferrero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 441
Sv: Vad kan era valpar?

Jag tänkte fortsätta lite här... han är väldigt duktig att hälsa på folk om han får sitta ner först och om man tar det lugnt, men nästan ALLA blir liksom... AAAHHHH SÖÖÖT VAAAAAALP GOOOOOOSIGOOOOOOOOOOS! ...och han blir helt tokig! Ska bitas och hoppa och ja... och det är såklart inte hans fel. Men jag vet inte hur man ska säga till folk att hälsa lugnt på honom, utan att verka som en "strikt hundägare"
Någon som råkar ut för samma sak och har tips? :idea:

Min hund är 11 månader. Han kan sitta, ligga, och komma när man ropar. I störningsfri miljö... Hoppa på kommando kan han med.

Till mitt försvar så har jag bara haft honom i 4 månader och det har varit himla mycket annat för honom att lära sig, som att åka buss, gå koppel och vara ensam hemma.

Vår setterpojke, som aldrig varit mycket för konster och sånt, kan just nicka på kommandot "eller hur?" Eller... ska jag vara ärlig så nickar han när man håller fram en godbit :grin:

När jag lärde honom det satt jag med en godbit och sa "eller hur" upprepade gånger. När han gjorde minsta tillstymmelse till att sänka huvudet fick han godbiten. Han lärde sig rätt snabbt att det var huvudsänkningen som gav belöning. När han väl förstått det så krävde jag flera huvudsänkningar innan belöningen kom. Och vips så var det nickning, om än ganska långsam sådan :D

När mina voffar har varit i 12-veckorsåldern har vi mest tränat kontaktövningar, inkallning och lekt och busat... (ja o tränat rumsrenhet och lite koppelträning, men mest har dom varit lösa för inkallningens skull :angel: )

Jag hjälper till med min kompis valp som är 13 veckor nu och hon kan
Sitt
Ligg
Lätt inkallning (kort avstånd utan krav)
Varsågod/vänta (här vid matdags)
Kontakt

Vi har börjat shejpa in utgångspositionen och det går framåt.

Inkallningen har vi börjat med lite störning på, tex att jag leker med valpen innan matte ropar.

Vi tränar enligt klickermetoden så kommandon är inte satta förutom på sitt som hon gör klockrent.

Senast ändrad:

Jag lärde honom nicka genom att nudda honom lite lätt med foten på hans framtassar. Då tittar han ner och så berömmer jag direkt vid nedtittande. :) Har inte provat med klicker men det skulle man säkert med all fördel kunna träna in momentet med:) Jag är för seg när det kommer till klicker...jag drar ner påståendet om att kvinnor kan utföra flera saker samtidigt:D:D:o

Sen kan man lära dom titta höger och vänster:) Då låter man hunden följa handen som håller belöningen åt deras höger resp vänster och beröma direkt när dom tittar ditåt. :)

Och i det sista har jag lärt valpen "hur gör ekorren?" Lärde yorken det så tyckte att labben också kan få lära sig det. Man säger "hur gör ekorren" och blåser lite lätt och får reaktionen att hunden "tvättar" sig runt nosen som en ekorre och berömmer:) Ett gulligt litet partytrick;)

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 285
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka